• Lokalizacja - koordynaty

    Miejscowość: Międzybrodzie Żywieckie
    Startowisko: ŻAR, GPS: 49 47'13,6" N 19 13'29,7" E
    Dojazd:
    Od strony Bielska-Białej (droga 69) najlepiej przez przełęcz Przegibek przez dzielnicę Bielska - Straconkę. Od strony Kęt prowadzi droga 948. Dalej do Międzybrodzia Żywieckiego jest już dość prosto, a w miasteczku jedziemy w kierunku Górskiej Szkoły Szybowcowej (GSS), po drodze kościół, sklepy, knajpa, poczta, ośrodek zdrowia. Od stacji kolejki szynowej PKL jest zakaz wjazdu – należy mieć pozwolenie na wjazd z lotnią na sam szczyt (bez tego mogą być problemy jak się trafi policja). Pozwolenia wystawia Gmina Czernichów – da się załatwić także korespondencyjnie, ale najlepiej popytać miejscowych pilotów. Pod szczytem, obok górnej stacji kolejki jest „parking”. Po locie dojazd na górę po samochód kolejką. Samochód można również zostawić na przy hangarach GSS.





  • Przewyższenie
    ok. 370 m,
    wysokość startu – 740 m, wysokość lądowiska 360 – 380 mnpm.



  • Rodzaje lotów
    Loty termiczne i żaglowe



  • Stopień trudności
    N – średnio trudny (szczegóły czytaj poniżej)
    W – średnio trudny (szczegóły czytaj poniżej)
    S – trudny (szczegóły czytaj poniżej)

    Teren do latania (szczególnie dla lotniarzy) dość wymagający. Panują tu szczególne warunki termiczne ze względu na:
    1) ukształtowanie terenu,
    2) duży zbiornik wodny elektrowni szczytowo-pompowej na szczycie,
    3) jez. Międzybrodzkie od strony zachodniej.
    Na co należy zwrócić uwagę:

    STARTY
    N – podstawowy kierunek startu. Nie należy do najłatwiejszych, trzeba trochę pobiec. Miejsce na błędy zostało dodatkowo ograniczone przez letni tor saneczkowy z lewej strony, a z prawej płot i nasyp zbiornika. Przy wschodniej odchyłce zasadniczo nie należy startować – zawietrzna od zbiornika. Przy NW podmuch „idzie po garbie” - tworzą się rotory, szczególnie niebezpieczne dla lotniarzy (skrzydło 2 m nad ziemią).
    W – przy wieczornych zlotach i idealnym kierunku wiatru - bezpieczny start, co nie znaczy, że rozbieg nie musi być dynamiczny, ze względu na wysokie drzewa pod startem. W termicznych warunkach bardzo wymagający start, może wystąpić rotor przed ścianą lasu, a po nadleceniu nad linię drzew należy liczyć się z potężnym kopem, później często duszeniem aż po czubki drzew. W przypadku odchyłki (szczególnie z N) należy dać sobie spokój.
    S – ze względu na lampy po bokach nartostrady oraz bardzo mały spadek, start należy do ekstremalnych – długi bieg, bez gwarancji oderwania ;o)

    LATANIE
    Jak ktoś po północnym starcie nie wykręci komina, musi pamiętać, aby odpowiednio wcześnie odejść do lądowania – do lotniska jest kawał drogi (ponad 2 km), po drodze druty wysokiego napięcia i brak możliwości lądowania. Przy wietrze z N, a szczególnie przy odchyłce ze E - uwaga na bardzo turbulentną termikę po zachodniej stronie góry.

    LADOWANIE
    Lądowisko dla lotniarzy znajduje się na obrzeżach lotniska GSS, na którym jak jest latanie, przeważnie panuje spory ruch. Lądowanie na płycie lotniska jest absolutnie zakazane (narożniki lotniska oznaczone są ogranicznikami). Wytracenie wysokości po stronie wschodniej lotniska – nad internatem. Schodząc do lądowania, ok. 100 m nad hangarami, w termiczne dni wchodzimy w warstwę mało sympatycznej turbulentnej termiki, ale 20 m nad ziemią jest już OK.



    Obowiązujący sposób podejścia dla lotniarzy pokazany na zdjęciu jest dobry przy zachodnim kierunku wiatru, jednak przy północnym najbezpieczniejsze jest podejście zgodnie z czarną linią. Lądowanie typowo górskie - robimy je na większej prędkości, bo jesteśmy na lekkiej zawietrznej płyty lotniska i lądujemy pod stok (ale uwaga - nie przestrzelić).



  • Transport na start
    Wjazd samochodem na startowisko z ważnym pozwoleniem na wwóz lotni na szczyt góry Żar.



  • Lądowiska w okolicy
    Poza lądowiskiem przy lotnisku GSS - brak. W kierunku południowym dużo pól po przeskoczeniu Jaworzyny (uwaga na pochylenie potencjalnego lądowiska i druty w pobliżu wsi). Z północnym wiatrem śmiało można lecieć w kierunku Żywca.



  • Uwagi dodatkowe
    Glajciarze mogą lądować poniżej północnego startu w Kozubniku – na lotni b.trudno się tam wpasować, więc co do zasady nie planujemy lądowania na północnych zboczach Żaru.
  •