IPPI  i co z tego?

  1. Co to w ogóle jest  i jaki jest program szkolenia
  2. Na jakim poziomie wolno nam latać
  3. Na jakim poziomie można latać w Polsce
  4. Podsumowanie

 

 

 

 

Ad. 1. Co to w ogóle jest i jaki jest program szkolenia

Karty IPPI zostały zapoczątkowane w 1992 roku.

Od tego czasu stała się międzynarodowym standardem  pozwalającym rozpoznać poziom pilota. Poziomy wyszkolenia opierają się o międzynarodową standardową instrukcję szkolenia.

Poniżej link:

MANUAL FAI 

 

Dodatkowe informacje dot. karty:

- karta jest ważna wyłącznie z LICENCJĄ
- karta nie daje żadnej osłony ubezpieczeniowej

 

Ad. 2. Na jakim poziomie wolno nam latać

Lista Państw w których karta jest honorowana znajduje się pod poniższym linkiem.

LISTA PAŃSTW

 

Pod każdym państwem umieszczone są wymagania dotyczące poziomu wyszkolenia oraz wymagania dotyczące ubezpieczenia. Dopiero po spełnieniu obu warunków można latać legalnie w danym kraju.Jak można zauważyć standardowy poziom wymaganego wyszkolenia to IPPI 4.

DLATEGO NIE MA SENSU szkolić się do poziomu IPPI 3. / i na tym zaprzestać - warto się zorientować na jakich warunkach doszkolimy się do 4 poziomu - głównie chodzi o koszty, instruktora itd / dlatego na końcu artykułu poruszałem kwestię finansową.

teraz poruszam ją tu że warto to posumować, i porównać z kosztami za granicą, np. Ukraina, Słowacja, Czechy

Dodatkowo w Szwajcarii i Austrii przeloty można wykonywać wyłącznie z kartą IPPI 5.

 

 

Ad. 3. Co z tą Polską?

 .."According to the polish program of training that has a lot in common with the directive lines of Para-Pro paraglider pilot certificate of competency is the equivalent of IPPI4 license, which means that in Poland at least IPPI4 Card is required to fly without the control of instructor".. cytat ze strony FAI

 [Przyp. admina] Z otrzymanych niedawno informacji wynika, to zdanie na stronie FAI jest pomyłką. Program szkolenia na polskie ŚK jest równy IPPI3. Do latania w Polsce z DOWOLNĄ licencją z UE nie jest wymagane IPPI. Wystarczy licencja zagraniczna. IPPI natomiast może być pomocne przy uznawaniu licencji pozaunijnej. W takim wypadku prawnie powinno wystarczyć IPPI3, ponieważ polski program szkolenia nie wymaga więcej

 [Przyp. autora]  Postanowiłem skonsultować tę sprawę z wiarygodną osobą, mianowicie z panem Leszkiem Mańkowskim. Z rozmowy wynika cytuję:

"Polak posiadający świadectwo kwalifikacji nie musi mieć karty IPPI wcale"
"Polak posiadający zagraniczną licencję jest traktowany jako obcokrajowiec i musi posiadać kartę IPPI 4"

[Przyp. admina] Podstawa prawna mojego stwierdzenia to Art. 95 ust. 4a Ustawy Prawo Lotnicze. Mówi on o tym, że świadectwa kwalifikacji pilota lotni, paralotni, motolotni, samolotu ultralekkiego, skoczka spadochronowego i pilota- operatora modelu latającego, wydane na terenie UE - nie wymagają uznania przez Prezesa Urzędu. Jaka jest podstawa prawna stwierdzenia p. Leszka?

 

Na stronie FAI możemy się dowiedzieć że w Polsce legalnie można latać z kartą IPPI 4.

Ciekawą sprawą jest to że teoretycznie aby posiadać świadectwo kwalifikacji należy spełnić wymagania na poziom IPPI 3.

 

Poniżej link do programu szkolenia w polskiej szkole w Mieroszowie

SZKOLENIE W POLSCE

 

Ponieważ to jedyna szkoła – to jest to zarazem program szkolenia w Polsce.

Na wstępie dowiadujemy się że instrukcja oparta jest o program szkolenia FAI.

 

Po dokładnej lekturze powyższego manuala dowiadujemy się że:

.." Egzamin po zakończeniu III ETAPU
Szkolenie zakończone jest egzaminem i wydaniem zaświadczenia ukończenia
szkolenia lotniowego.
Nasza Szkoła także prowadzi szkolenie doskonalące i wyczynowe. "..

 

Niema słowa o uprawnieniach – teoretycznie zdajemy Egzamin Państwowy dostajemy kartę IPPI 3 i latamy ;-)

 

Praktycznie dopiero pod  IV stopniem ww. maunla mamy informacje o uprawnieniach: - być może zwykłe niedopatrzenie, że brakuje tych informacji pod III etapem

 

..”Piloci kończący ten etap szkolenia uzyskują uprawnienia w zakresie lotów żaglowo-termiczno-wyczynowych. Uprawnienia te są podstawą uczestnictwa w zawodach,
pokazach i innych imprezach, na których prowadzone są loty wyczynowe z
wykorzystaniem noszeń żaglowo-termicznych.”..

 

Wiem, że może się to wydawać nieco niespójne, ale nasuwa się jeden wniosek.

Z Polskim Świadectwem Kwalifikacji możemy latać ? na IPPI 3 ale z zagraniczną licencją już na IPPI 4. / dyskryminacja czy coś ;-)

 

Ad. 4. Podsumowanie

Szkolenie do poziomu IPPI 3 nic nam nie da – szczególnie jeżeli wyszkolimy się zagranicą.

Z powodu X następuje dyskryminacja osób które wyszkolą się za granicą – muszą mieć wyższy poziom wyszkolenia.

Brak poziomu 4 uniemożliwia nam legalne latanie za granicą

Brak odpowiedniego ubezpieczenia  (odpowiednia kwota)  uniemożliwia nam legalne uprawianie sportu. Warto nadmienić że UBEZPIECZYCIEL po wypadku w pierwszej kolejności sprawdza nasze uprawnienia - bajki pt. „może się udo” można wsadzić w bajki. Wielokrotnie słyszałem opowieści że ubezpieczyć się można nawet bez licencji.

 

 

Pozdrawiam
Gumi_krakus.