alt

Jak sami wiecie, nie zawsze warunki w powietrzu pokrywają się z tym, co widzieliśmy wcześniej na różnych stronach pogodowych.
Czasami zachodzi potrzeba zmiany planu już w powietrzu, ponieważ widzimy, że albo noszenia są słabsze, albo kierunek lub prędkość górnego wiatru jest inny, albo po prostu inna część nieba wygląda dużo lepiej niż ta, po której wcześniej zaplanowaliśmy ten nasz trójkąt...

... całość w rozwinięciu

 






Kilka miesięcy temu pisałem o tym, jak sobie szybko zaplanować trasę przelotowa, a szczególnie ten magiczny trójkąt FAI, wykorzystując program ogólnie dostępny w Internecie "XCPlanner".

Jak sami wiecie, nie zawsze warunki w powietrzu pokrywają się z tym, co widzieliśmy wcześniej na różnych stronach pogodowych. Czasami zachodzi potrzeba zmiany planu już w powietrzu, ponieważ widzimy, że albo noszenia są słabsze, albo kierunek lub prędkość górnego wiatru jest inny, albo po prostu inna część nieba wygląda dużo lepiej niż ta, po której wcześniej zaplanowaliśmy ten nasz trójkąt.

Co wtedy robimy, kiedy chcemy zrobić właśnie trójkąt FAI?
A no właśnie, lecimy pierwszy bok, a później tak ”na oko” na drugi punkt zwrotny – może się uda uzyskać odpowiedni kształt. Kiedy trójkąt jest mały (do 100 km) i latamy w znanym nam terenie, to można sobie z tym jako-tako poradzić, ale kiedy planujemy już 150 czy 200 km, to ten 2-gi punkt zwrotny jest juz ciężko ocenić bez konkretnej pomocy.

W maju 2013 roku Flytec zamieścił na swojej stronie internetowej nowy update oprogramowania do modelu 6030 v.3.37c z nową aplikacją "FAI Triangle Assistant”. Jest to dodatkowa aplikacja, wymagająca uzyskania od Flyteca specjalnego kodu na odblokowanie jej w wariometrze.


Jak się za to zabrać?
a) Zainstalować software v.3.37c (lub nowsza) w naszym przyrządzie
b) Skontaktować się z dealerem Flytec'a, w celu uzyskania kodu do odblokowania tej nowej aplikacji (musicie podać numer seryjny waszego przyrządu), a on przyśle Wam ten magiczny kod.

Teraz po uruchomieniu wariometru musimy wejść do:
1) Menu > Instrument Setting > optional SW packages
2) Wybrać package 05
3) "Wklepać" przysłany nam kod
4) Powinien pojawić się komunikat, że funkcja została odblokowana.
    I tyle na temat instalacji.

Pisze tu o "Flytec" bo akurat latam z Flytec’iem, ale podejrzewam, że Brauniger ma tę samą opcję. Prośba do pilotów Braunigera o potwierdzenie, jeśli jest to prawda.


Teraz, jak to działa…
Przechodzimy z głównej strony Vario na stronę "Map".


Po przeleceniu co najmniej 1 km pojawi się na ekranie znany nam kształt pola (taki jak w XCPlanner), w którym powinien znajdować się drugi punkt zwrotny, aby uzyskać trójkąt FAI.
To pole drugiego punktu zwrotnego zawsze pojawia się z prawej strony przelecianej trasy (domyślne ustawienie), ale jeśli chcemy lecieć w lewo na drugi punkt zwrotny, to łatwo możemy włączyć to pole po lewej stronie przelecianej trasy naciskając "OK" i po pojawieniu się menu pod mapa należy wybrać "Shift FAI Sector".
Na podstawie już przelecianego odcinka, "FAI Assistant" informuje nas, jaka maksymalna, a jaka minimalna ilość punktów możemy zdobyć, gdybyśmy w tym momencie skończyli pierwszy bok trójkąta, pod warunkiem, że zamkniemy trójkąt.
Jeśli się "ścigamy" na XContest, to wiemy ile nam punktów (albo kilometrów) potrzeba, aby przeskoczyć np. Manfreda ;) , więc lecimy dalej, wydłużając bok pierwszy tak, aby pojawiła nam się cyfra, która nas satysfakcjonuje i wtedy robimy zakręt w lewo lub w prawo do 2-go punktu zwrotnego, w zależności od warunków.
Podczas robienia zakrętu możemy zrobić punkt zwrotny (naciskając w widocznym menu "Set next Turpoint").
Teraz lecimy do zaznaczonego pola, aby budować kształt trójkąta FAI.

Wspomniałem, że możemy zobaczyć też min/max ilość kilometrów, choć na rysunku menu tego nie widać. Ta informacja jest wyświetlana na głównej stronie w "polu użytkownika” w dolnej części ekranu.

Jest jeszcze jedna ciekawa funkcja "FAI Points Act" – jest to funkcja, która mówi nam o punktach trójkąta FAI, którego nie zamknęliśmy, ale zgodnie z regulaminem zmieścimy się w strefie 20%.
Przydatna jest ona szczególnie w górach, gdzie nie możemy wylądować tam, gdzie byśmy uzyskali max ilość punktów ze względu na teren i przeszkody. Robi się taki trik, że lecimy (o ile mamy tyle wysokości) do strefy 20% (będzie widoczna na ekranie podczas robienia trzeciego boku trójkąta), żeby zaliczyć kształt FAI (a tym samym dużo punktów - iloraz 1.4), ale jeśli nie ma się gdzie lądować bliżej ostatniego punktu trójkąta, to wracamy z powrotem poza tę strefę 20% i tam lądujemy bezpiecznie.
Mamy zaliczony trójkąt FAI.

Czasami wystarczy podciągnąć kilkaset metrów w kierunku strefy 20%, aby uzyskać iloraz 1.4 a nie 1.2 dla całej trasy. Jeśli są to duże odległości, to zyskujemy dużo punktów, w czym może nam pomóc ta nowa funkcja. Tak to zrobił na przykład Christian Voiblet (Szwajcaria) w zeszłym roku. Nie zamknął trójkąta, ale zaliczył 20% i wrócił w dolinę, aby wylądować bezpiecznie. Wystarczyło mu to na uzyskanie tylu punktów, że przeskoczył mnie o 4 punkty na 2027, a ja musiałem przelecieć teraz co najmniej 240km, żeby wyjść z powrotem na prowadzenie. Zabawy było co niemiara.


Menu:
1) Shift FAI Sector (zmiana położenia pola FAI)
2) Set Next Turpoint (tworzenie pkt zwrotnego na podstawie aktualnej pozycji)
3) Reset last Turnpoint (cancel ostatniego punktu zwrotnego)
4) FAI points min: ### (min ilość punktów przy założeniu, że zamkniemy trójkąt)
5) FAI points max:### (max ilość punktów przy założeniu, że zamkniemy trójkąt)
6) FAI Points Act:### (ilość punktów przy założeniu, że zaliczymy strefę 20%)






Flytec USA (Steve) dał mi ten kod bez dodatkowych kosztów, pytając mnie o “feedback”.
Nie wiem jak będzie w Europie, ale podejrzewam, że też będzie za darmo, bo software jest na etapie wersji “Beta”.
Jak zwykle, ten kod jest inny do każdego numeru seryjnego.

Bawcie sie dobrze – to działa.
Jak to dobrze, że żyjemy w 21 wieku – tyle pięknych zabawek wokół nas!


.