Poniższa dyskusja została przeniesiona ze starego Forum www.lotnie.pl



Niebezpieczne stany lotu na lotni - 2004/06/21 04:08
fifol:
Ciekaw jestem jak wygląda kwestia niebezpiecznych stanów lotu na lotni. Czy dobrze kombinuję że lotni, jako konstrukcji niejako "usztywnionej szkieletem", czy jak to się nazywa - nie grozi klapa, krawat i inne zjawiska spotykane w glajtach. Porównanie jakieś by się przydało. Wiadomo że na głupotę nie ma lekarstwa i jak ktoś szuka guza to go znajdzie, ale nigdzie nie przeczytałem wrażeń kogoś na lotni trafiającego na turbulentny bąbel czy komin. No klapa na 3/4 czy negatywka to na lotni chyba nie grozi. Nie mam zamiaru rozpętywać dyskusji o wyższości świąt wielkiej nocy nad świętami... glajty kontra lotnie, ale o glajtach to sobie poczytałem co nieco i blade (bardzo, ale jednak) wyobrażenie mam, a o lotniach nic.


 
Re: Niebezpieczne stany lotu na lotni - 2004/06/29 17:38
hardie:
Lotnia w pewnych warunkach wchodzi w tzw autorotację podłużną. Wygląda to jak pętla tylko robi się to przez dziób (nie jestem tego pewien - nie widziałem) I już nie wychodzi w przeciwieństwie do glajtów, króre po deformacji skzydła mogą powrócić do stanu lotnego. Może to się zdarzyć np w rotorze. Jedyny ratunek to paczka. Najnowsze lotnie topless są bardziej podatne na "koziołka" ponieważ nie mają masztu, który równoważy opór pilota i sterownicy. Lotnie wchodzą też w lot plecowy - również stabilny stan lotu. Słyszałem też o pęknięciu krawędzi natarcia w silnej turbulencji.


 
Re: Niebezpieczne stany lotu na lotni - 2004/07/05 15:10
Michal :
Czy z lotu plecowego można lotnię bezpiecznie wyprowadzić? Czy da się zrobić na lotni beczkę, albo pętlę odwróconą?  


 
Re: Niebezpieczne stany lotu na lotni - 2004/07/10 17:03
Lee Voytee:
Na temat niebezpieczeństw w lotniarstwie można poczytać w pracy dr J. Kibińskiego pt. Lotniarstwo dla każdego. Ponieważ jest to pozycja dawno wyczerpana więc nie pozostaje nic innego jak zamówić u mnie sxerowaną kopię po cenie xero i kosztów wysyłki. Będę chciał namówić autora na aktualizację tego podręcznika lub zezwolił na przedruk na mojej stronie. W książce tej są odpowiedzi na wzystkie pytania i wątpliwości tu przedstawione. Jest to pozycja już co prawda w pewnym zakresie zdezaktualizowana ale podstawowe wiadomości są nadal aktualne (aerodynamika, meteorplogia, technika lotu niebezpieczeństwa). tam też można znaleźć odpowiedź na pytanie dlaczego trzeba omijać cumulonimbusy (zreszta nawet nie omijać a siedzieć na ziemi jeśli zachodzi obawa jego powstania! - robią to nawet potężne samoloty - )a także co to jest fala. Dla tych co chcą latac na fali polecam pozycję "Loty falowe" z biblioteki aeroklubowej (dawno wyczerpane - też będę chciał ją skopiować na mojej stronie) . Tam się dowiedzą czy lotnia ma szansę na falę i dlaczego gleit na to nie ma najmniejszych szans. Kontakt ze mną : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. . Zapraszam też na www.lotnie.republika.pl