Witamy, Gość
Nazwa użytkownika: Hasło: Sekretny klucz Zapamiętaj mnie
  • Strona:
  • 1
  • 2

TEMAT: Startowiska

Odp: Startowiska 2011/01/03 22:56 #2013623

  • bartek
  • bartek Avatar
  • Wylogowany
  • Pilot 100+, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Pilot 100+, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Posty: 1176
  • Oklaski: 16
  • Otrzymane podziękowania: 236
Poniżej opis startowisk na górze ŻAR :):):):):)


  • NAZWA STARTOWISKA
    ŻAR

  • Lokalizacja - koordynaty
    Miejscowość: Międzybrodzie Żywieckie
    Startowisko: ŻAR, GPS: 49 47\'13,6" N 19 13\'29,7" E
    Dojazd:
    Od strony Bielska-Białej (droga 69) najlepiej przez przełęcz Przegibek przez dzielnicę Bielska - Straconkę. Od strony Kęt prowadzi droga 948. Dalej do Międzybrodzia Żywieckiego jest już dość prosto, a w miasteczku jedziemy w kierunku Górskiej Szkoły Szybowcowej (GSS), po drodze kościół, sklepy, knajpa, poczta, ośrodek zdrowia. Od stacji kolejki szynowej PKL jest zakaz wjazdu – należy mieć pozwolenie na wjazd z lotnią na sam szczyt (bez tego mogą być problemy jak się trafi policja). Pozwolenia wystawia Gmina Czernichów – da się załatwić także korespondencyjnie, ale najlepiej popytać miejscowych pilotów. Pod szczytem, obok górnej stacji kolejki jest „parking”. Po locie dojazd na górę po samochód kolejką. Samochód można również zostawić na przy hangarach GSS.

  • Kierunki startów
    N, W, S
    Przed startem należy zapoznać się z zasadami wykonywania lotów na górze Żar – linku tu:
    ZASADY WYKONYWANIA LOTÓW NA LOTNIACH I PARALOTNIACH W OBRĘBIE GÓRSKIEJ SZKOŁY SZYBOWCOWEJ "ŻAR"


  • Przewyższenie
    ok. 370 m,
    wysokość startu – 740 m, wysokość lądowiska 360 – 380 mnpm.

  • Rodzaje lotów
    Loty termiczne i żaglowe

  • Stopień trudności
    N – średnio trudny (szczegóły czytaj poniżej)
    W – średnio trudny (szczegóły czytaj poniżej)
    S – trudny (szczegóły czytaj poniżej)

    Teren do latania (szczególnie dla lotniarzy) dość wymagający. Panują tu szczególne warunki termiczne ze względu na:
    1) ukształtowanie terenu,
    2) duży zbiornik wodny elektrowni szczytowo-pompowej na szczycie,
    3) jez. Międzybrodzkie od strony zachodniej.
    Na co należy zwrócić uwagę:

    STARTY
    N – podstawowy kierunek startu. Nie należy do najłatwiejszych, trzeba trochę pobiec. Miejsce na błędy zostało dodatkowo ograniczone przez letni tor saneczkowy z lewej strony, a z prawej płot i nasyp zbiornika. Przy wschodniej odchyłce zasadniczo nie należy startować – zawietrzna od zbiornika. Przy NW podmuch „idzie po garbie” - tworzą się rotory, szczególnie niebezpieczne dla lotniarzy (skrzydło 2 m nad ziemią).
    W – przy wieczornych zlotach i idealnym kierunku wiatru - bezpieczny start, co nie znaczy, że rozbieg nie musi być dynamiczny, ze względu na wysokie drzewa pod startem. W termicznych warunkach bardzo wymagający start, może wystąpić rotor przed ścianą lasu, a po nadleceniu nad linię drzew należy liczyć się z potężnym kopem, później często duszeniem aż po czubki drzew. W przypadku odchyłki (szczególnie z N) należy dać sobie spokój.
    S – ze względu na lampy po bokach nartostrady oraz bardzo mały spadek, start należy do ekstremalnych – długi bieg, bez gwarancji oderwania ;o)

    LATANIE
    Jak ktoś po północnym starcie nie wykręci komina, musi pamiętać, aby odpowiednio wcześnie odejść do lądowania – do lotniska jest kawał drogi (ponad 2 km), po drodze druty wysokiego napięcia i brak możliwości lądowania. Przy wietrze z N, a szczególnie przy odchyłce ze E - uwaga na bardzo turbulentną termikę po zachodniej stronie góry.

    LADOWANIE
    Lądowisko dla lotniarzy znajduje się na obrzeżach lotniska GSS, na którym jak jest latanie, przeważnie panuje spory ruch. Lądowanie na płycie lotniska jest absolutnie zakazane (narożniki lotniska oznaczone są ogranicznikami). Wytracenie wysokości po stronie wschodniej lotniska – nad internatem. Schodząc do lądowania, ok. 100 m nad hangarami, w termiczne dni wchodzimy w warstwę mało sympatycznej turbulentnej termiki, ale 20 m nad ziemią jest już OK.



    Obowiązujący sposób podejścia dla lotniarzy pokazany na zdjęciu jest dobry przy zachodnim kierunku wiatru, jednak przy północnym najbezpieczniejsze jest podejście zgodnie z czarną linią. Lądowanie typowo górskie - robimy je na większej prędkości, bo jesteśmy na lekkiej zawietrznej płyty lotniska i lądujemy pod stok (ale uwaga - nie przestrzelić).

  • Transport na start
    Wjazd samochodem na startowisko z ważnym pozwoleniem na wwóz lotni na szczyt góry Żar.

  • Lądowiska w okolicy
    Poza lądowiskiem przy lotnisku GSS - brak. W kierunku południowym dużo pól po przeskoczeniu Jaworzyny (uwaga na pochylenie potencjalnego lądowiska i druty w pobliżu wsi). Z północnym wiatrem śmiało można lecieć w kierunku Żywca.

  • Uwagi dodatkowe
    Glajciarze mogą lądować poniżej północnego startu w Kozubniku – na lotni b.trudno się tam wpasować, więc co do zasady nie planujemy lądowania na północnych zboczach Żaru.

  • Edytowany przez: bartek, w: 2011/01/04 14:39
    Atos VR, Aeros Discus C, Mosquito NRG
    (wcześniej Aeros Discus, UP TRX, Kanion Bravo)
    ŚK 2001

    Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

    Odp: Startowiska 2011/01/03 23:26 #2013624

    • bartek
    • bartek Avatar
    • Wylogowany
    • Pilot 100+, Sponsor lotnie.pl 2016
    • Pilot 100+, Sponsor lotnie.pl 2016
    • Posty: 1176
    • Oklaski: 16
    • Otrzymane podziękowania: 236
    .
    Filmik ze startem na północ. Wiatr N z odchyłką E - nieciekawa kombinacja na Zarze - co widać na filmie :laugh:

    http://www.youtube.com/user/AgibarPL#p/a/u/2/FD2X4Z8IB3M


    pzdr
    bartek

    Edytowany przez: bartek, w: 2011/01/17 23:00
    Atos VR, Aeros Discus C, Mosquito NRG
    (wcześniej Aeros Discus, UP TRX, Kanion Bravo)
    ŚK 2001

    Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

    Odp: Startowiska 2011/01/04 01:44 #2013625

    • Mesiek
    • Mesiek Avatar
    • Wylogowany
    • Pilot, Sponsor lotnie.pl 2016
    • Pilot, Sponsor lotnie.pl 2016
    • Jezu jak się cieszę z tych króciutkich wskrzeszeń.
    • Posty: 970
    • Oklaski: 9
    • Otrzymane podziękowania: 148
  • NAZWA STARTOWISKA
    SKRZYCZNE


  • Lokalizacja, koordynaty startowiska
    Jest to najwyższa góra Beskidu Śląskiego o wysokości 1257 m npm.
    49st. 41,268min N , 19st 1,894min E (wys. 1190m npm.)

  • Kierunki startów
    60st - 90st

  • Przewyższenie
    650 m

  • Rodzaje lotów
    Termika, Żagiel

  • Stopień trudności
    Zbocze w miejscu startu jest dość strome i dalej jego nachylenie wzrasta. Skraca to wydajnie rozbieg i zaraz po starcie znajdujemy się wysoko nad ziemią, ale nie ma miejsca na błędy.
    Biorąc jednak pod uwagę, że pochylnia rozbiegu jest bardzo nierówna, z pozostałościami korzeni (w dolnej części), kęp trawy i wystających kamieni, to zdecydowanie nie jest to startowisko dla początkujących pilotów z małym doświadczeniem startów górskich.

  • Transport na start
    Koleją krzesełkową na szczytową stację Skrzycznego. Załadunek przeprowadza obsługa kolejki. Panowie zatrzymują linę przy wsiadaniu i wsuwają lotnię w ramę krzesełka jak na zamieszczonym zdjęciu.


    Obsługa bywa generalnie nie bardzo zachwycona naszymi ładunkami, więc mimo czasami uszczypliwych uwag, dla dobra ogółu proponuje jako lekarstwo „keep smiling” ;-) Pomoc kolegi(-ów) przy załadunku lotni mile widziana.

  • Lądowiska w okolicy
    Paralotniarze mają swoje lądowisko na „Kaimówce” w Szczyrku. Jest ono regularnie koszone i opłacane. Nie nadaje się zupełnie dla nas. Niestety my lotniarze nie „dorobiliśmy” się swojego. Lądujemy na dużej łące, zaznaczonej na zdjęciu. Miejscowość: Lipowa. Należy jednak pamiętać, że jest ono czyjąś własnością. Współrzędne lądowiska: 49st41,269minN 19st1,897minE

  • Dojazd do lądowiska
    Jak na zdjęciu:

  • Uwagi dodatkowe
    Należy zwrócic uwagę przy planowanym wyjeździe na Skrzyczne na kierunek wiatru w prognozach pogody. Jest to góra wysoka i zmiana kierunku wiatru wraz z wysokością jest wyraźnie odczuwalna. Z mojego doświadczenia jest to ok. 10-20 stopni. Prognozy (jeśli się sprawdzają ;-)) zapowiadające czysty wschód, oznaczają wystąpienie odchyłki południowej na starcie, która jest bardzo niekorzystna do startu.
    W dni, w których warunki są dobre i nie wieje zbyt mocno, nad Skrzyczanym „wisi” chmura paralotniarzy. 50szt. nie jest żadnym fenomenem. Mimo iż jest to kawał góry, to bywa w takich warunkach dla nas ciasno i mało komfortowo. Żywa jest zasada bardzo ograniczonego zaufania.

  • Edytowany przez: Mesiek, w: 2011/01/06 12:29
    lotnie: Atlas, Moyes GTR, WW RamAir, Laminar MR700

    Sklep/serwis MOTOR
    ul. Bystrzańska 75
    43-300 Bielsko-Biała
    www.sklepmotor.pl
    www.sklep-motor.pl

    Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

    Odp: Startowiska 2011/01/05 10:11 #2013628

    • Agi
    • Agi Avatar
    • Wylogowany
    • Sympatyk, Sponsor lotnie.pl 2016
    • Sympatyk, Sponsor lotnie.pl 2016
    • Posty: 2953
    • Oklaski: 19
    • Otrzymane podziękowania: 338
    .
    Panowie, SUPER!!!

    Przeniosłam wszystkie dotychczas opracowane opisy do działu MIEJSCA, zakładki: POLSKA i SŁOWACJA.

    Gorąco zachęcam wszystkich pozostałych, którzy gdziekolwiek i kiedykolwiek latali, abyście napisali parę słów wg. gotowego już schematu.
    Ja Wam to wszystko chętnie pomogę opracować graficznie.
    Jak nie zrobimy tego w zimie... to potem już na pewno nie... :dry:
    Tak więc Panowie, na pożytek własny i młodego pokolenia Lotniarzy, zapraszam Was do roboty! ;):laugh:


    A oto co jeszcze pozostało do opracowania:

  • Chełm - Bartek ;)
  • Dębina k. Ustki - Sławek, Jurek ;)
  • Dzikowiec - TomekP, Arti ;)
  • Jeżów Sudecki - Dasiu, piotrolot ;)
  • Klonówka - Smyk, Michalo ;)
  • Mieroszów - Roland ;)
  • Pińczów (Garb Pińczowski) - Smyk, Kowis ;)
  • Róg - TomekP ;)
  • Rudnik - TomekP ;)
  • Skrzętla - Maestro, Vega, Rusłan ;)
  • Snieżnica - Bartek, Rusłan ;)
  • Trójkąt (Góry Bystrzyckie) - Roland ;)
  • inne? (Javorovy (CZ), Cerna Hora (CZ), Lendak (SL))


  • pozdrawiam
    Agi

    PS.
    Oczywiście osoby wymienione do poszczególnych startowisk to tylko moje nieśmiałe sugestie...
    Wszelka pomoc i od wszystkich chętnych mile widziana!!! :) :) :)


    Edytowany przez: Agi, w: 2011/01/05 14:46

    "Dzień bez zaglądnięcia na Forum, jest dniem straconym" - Dr Flatter
    "Jak jest?? Jest lotnie!!"

    Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

    • Strona:
    • 1
    • 2
    Moderatorzy: Leslawsterylnymichalo
    Zasilane przez Forum Kunena