Witamy, Gość
Nazwa użytkownika: Hasło: Sekretny klucz Zapamiętaj mnie
  • Strona:
  • 1
  • 2

TEMAT: wyczep do holowania za motolotnią

wyczep do holowania za motolotnią 2017/02/04 17:21 #2022169

  • Madziar
  • Madziar Avatar
  • Wylogowany
  • Pilot, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Pilot, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Posty: 149
  • Oklaski: 8
  • Otrzymane podziękowania: 193
Witam wszystkich.

Dołożę jeszcze coś o wyczepach od siebie.
Jakiś czas temu poprosiłem Witka o wskazówki do wykonania sobie wyczepu.
Po przemyśleniach i krótkich poszukiwaniach jakichś rozwiązań (często amerykańskich) na coś wpadłem
i skupiłem się na jednym z problematycznych elementów, czyli przecierającej się z czasem linki
mocowanej do kokonu. Problem rozwiązałem stosując rolkę i teraz wygląda to tak:



Jest to wariant stosowany wraz z uzdą, ale holując się za motolotnią bez uzdy
dodałem zarobioną krótką linkę i teraz ten wyczep wygląda tak :



Pozdrawiam
Madziar
LOTNIE
OBECNIE: Skypoint FUNKY 17, A.I.R. Atos VQ, Flight Design Exxtacy 160
NAPĘD: MonoTrike, Mosquito NRG

KIEDYŚ: Seedwings CROSSOVER 15, Firebird EAGLE, Seedwings FUNKY 17, Airborne FUN 190, DANKA
ŚK: 2013r
Załączniki:
Podziękowali: piotr6641, Mikołaj

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

wyczep do holowania za motolotnią 2017/02/04 20:55 #2022172

  • endrju
  • endrju Avatar
  • Wylogowany
  • Instruktor, Sponsor lotnie.pl 2015
  • Instruktor, Sponsor lotnie.pl 2015
  • Posty: 290
  • Oklaski: 26
  • Otrzymane podziękowania: 164
Cześć Madziar.
W mojej ocenie pierwsza wersja jest ok. Oczywiście przy holowaniu z uzdą, kiedy bezpiecznik jest przy kilu.
Drugiej wersji trochę nie kumam. Jeśli wolny koniec niebiesko-pomarańczowej linki ma być dopięty do głównej liny holowniczej (holowanie bez uzdy) oczywiście po drodze ma być bezpiecznik, to obawiam się, że po urwaniu bezpiecznika tą linką można dostać w "japę"
Stosowany patent to: mocowanie do tasiemki prawego ramienia wyczepu rurkowego (chyba, że jesteś mańkutem to do lewego)z którego dalej wychodzi linka ca. tej długości jak niebiesko-pomarańczowa, przechodzi przez kółko liny głównej i wraca do tasiemki lewego ramienia, gdzie jest mocowana przez bezpiecznik. Przez kółko liny głównej mogą się holować ci którzy latają z uzdą (mają bezpiecznik, wyczep i uzdę przy sobie i swojej lotni) i ci co holują się bezpośrednio za uprząż (mają wyczep, krótką linkę i bezpiecznik przy swojej uprzęży) Przy tej wersji bloczek jest niepotrzebny. Warto użyć malutkich zakręcanych, eliptycznych karabinków, szybko można odpiąć wyczep z prawego ramienia i szybko odpiąć linkę z bezpiecznikiem z lewego. (bezpiecznik lepiej pracuje na karabinku i łatwo go wymienić) Przed lotem masz obie części systemu rozdzielone i z łatwością ubierasz uprząż.Łączą się jak linkę przełożysz przez kółko i zapniesz na haczyk wyczpu, wszystko w zasięgu ręki.
Pozdrawiam :)
Podziękowali: Madziar

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Ostatnia edycja: przez endrju.

wyczep do holowania za motolotnią 2017/02/05 00:23 #2022173

  • Madziar
  • Madziar Avatar
  • Wylogowany
  • Pilot, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Pilot, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Posty: 149
  • Oklaski: 8
  • Otrzymane podziękowania: 193
Endrju,
bardzo dziękuję za wyczerpujące rozjaśnienie przedstawionych przeze mnie konfiguracji.
Szczerze mówiąc liczyłem trochę na podjęcie tematu przez kogoś doświadczonego.
Ja oczywiście wykonałem sobie i pokazałem to, czego używam i będę wkrótce używał,
nie przedstawiając całego zestawu do holu za motolotnią. Przede wszystkim chodziło mi
o przedstawienie mojego sposobu wykonania wyczepu, który zdał już egzamin w praktyce.
Jak mój zacznie "pracę" to jeszcze słówko dorzucę ;)

Pozdrawiam
Madziar
LOTNIE
OBECNIE: Skypoint FUNKY 17, A.I.R. Atos VQ, Flight Design Exxtacy 160
NAPĘD: MonoTrike, Mosquito NRG

KIEDYŚ: Seedwings CROSSOVER 15, Firebird EAGLE, Seedwings FUNKY 17, Airborne FUN 190, DANKA
ŚK: 2013r

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Ostatnia edycja: przez Madziar.

wyczep do holowania za motolotnią 2017/02/05 01:29 #2022174

  • sterylny
  • sterylny Avatar
  • Wylogowany
  • Pilot 100+, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Pilot 100+, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Posty: 661
  • Oklaski: 8
  • Otrzymane podziękowania: 224
Holuję się póki co przez uzdę zamocowaną przez bezpiecznik do kila. Modernizując mój wyczep też zastanawiałem się nad zastosowaniem podobnego bloczka jak na pierwszym zdjęciu. Po przemyśleniach zrezygnowałem z koncepcji, ponieważ wg mnie takie rozwiązanie może utrudniać wyprowadzenie lotni przy jej zejściu z kierunku holu.
Przykład:
Zestaw (lotnia + motolotnia) skręca w prawo. Nagła turbulencja odchyla lotnię w lewo. Pilot przeciwdziała, przesuwa pupę i nogi na prawo. Mimo prawidłowej reakcji pilota,lina holownicza zjeżdża na bloczku w prawo przesuwając siłę holu ku prawemu węzłowi. Powstaje znaczny moment obrotowy, który utrudni lub uniemożliwi wyprowadzenie lotni z jej "ucieczki" w lewo.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

wyczep do holowania za motolotnią 2017/02/05 11:36 #2022175

  • endrju
  • endrju Avatar
  • Wylogowany
  • Instruktor, Sponsor lotnie.pl 2015
  • Instruktor, Sponsor lotnie.pl 2015
  • Posty: 290
  • Oklaski: 26
  • Otrzymane podziękowania: 164
To prawda Robercie. Też b.długo latałem bez uzdy i miałem wyczep przelotowo (bez bloczka) na lince łączącej ramiona. Potem zrobiłem węzełek i wyczep nie przesuwał się lewo-prawo. Zrobiłem tak bo po odpięciu jednej strony,(zakładanie,zdejmowanie uprzęży) wyczep lubił niespodziewanie zniknąć w trawie wielohektarowego lotniska. Zaś potem w jakimś opracowaniu teoretycznym zobaczyłem, że ustalenie wyczepu na środku linki poprawia sterowanie, co potwierdziło się w praktyce.To było na XTR Moyesie. Madziar lata na 'sztywniaku" a łatwość z jaką ta lotnia się steruje (tak sądzę) nie pozwoli na to aby bloczek który stosuje utrudniał sterowanie w znaczący sposób. Uzdę stosujemy aby wyeliminować narastający moment zadzierający przy większych prędkościach, a ściąganie sterownicy, aby ten moment pokonać utrudnia sterowanie kierunkowe. Uzdę zastosowałem za namową Grzesia C. gdy przesiadłem się na narowistego Combata, i bardzo mi pomogła. Polecam pilotom zaczynającym holowanie za moto (na flexi - toples) stosowanie uzdy.Łatwo poznać odmienność takiego startu i lotu, bo nie ma on nic wspólnego np. z holem za wyciągarką. Potem łatwiej przejść do holu bezpośrednio za uprząż, bo dyndająca linka uzdy i jej upierdliwość- typu włażenie na nią przy przenoszeniu lotni czy też podpinaniu do liny głównej komfortu nie dodaje. :)
Podziękowali: sterylny, air_viking

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

  • Strona:
  • 1
  • 2
Moderatorzy: Leslawsterylnymichalo
Zasilane przez Forum Kunena