Witamy, Gość
Nazwa użytkownika: Hasło: Sekretny klucz Zapamiętaj mnie
  • Strona:
  • 1

TEMAT: Analiza wypadkow lotniowych 2015

Analiza wypadkow lotniowych 2015 2016/03/17 17:29 #2020307

  • Leslaw
  • Leslaw Avatar Autor
  • Wylogowany
  • Pilot 100+, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Pilot 100+, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Posty: 809
  • Oklaski: 13
  • Otrzymane podziękowania: 397
Tekst z DHV nr198







Analizy wypadkow lotniowych


W roku 2015 zameldowano DHV w sumie 26 zaklocen (Stoerungen) i wypadkow z udzialem niemieckich lotniarzy w Niemczech i za granica. 4 wypadki zakonczyly sie smiertelnie.
Dziekujemy wszystkim pilotom i swiadkom, ktorzy nam je zameldowali. Niezaleznie od przepisow regulujacych meldowanie wypadkow i wiekszych zaklocen w locie Wasze relacje dostarczaja wiele cennych informacji, ktorych analiza przyczynia sie do zwiekszenia bezpieczenstwa a zarazem i radosci z lotu.
Kolizje i przeszkody byly znaczacymi punktami ciezkosci w wypadkach w zeszlym roku. Przyczyna ich byly prawie zawsze zle starty lub nieudane planowania ladowania. Rowniez zla ocena wiatru, pogody i wlasnych umiejetnosci, loty na zawietrznej, zla ocena wysokosci dolotu i nieprawidlowe techniki ladowania przycznialy sie do ciezkich kontuzji.
Rodzaj wypadku:

Start /odlot 5
Kolizja 1
Przeszkoda 6
Wyciagarka 2
Hol 2
ladownie 10

Start

Nie tylko za duzy kat natracie przyczynia sie do zlego startu. Nieudany start moze byc rowniez wynikiem za malego kata natarcia. Pochylony do przodu w biegu tak naprawde gonisz lotnie. Bezposrednio przed startem uwazaj na polozenie rak. Boczne strony trapezu maja opierac sie przedramieniu a nie na ramieniu. W ten sposob lotnie mozna wysoko podniesc i zminimalizowac zwis zawieszenia. Dostarcza to wieksza kontrole podczas startu.

Nieudany Start.

Fuerstenberg. Podczas swojego piatego lotu wysokosciowego na Impulsie 17 35 letni pilot nie osiagnal predkosci oderwania sie lotni od ziemi tylko wypchnal sterownice zeby szybcie sie uniesc. Zamiast nabrac predkosci pilot wypychal dalej sterownice do przodu az jego rece prawie sie wyprostowaly. Po zerwaniu sie strug lotnia zwalila sie na dziob i udezyla w ziemie. Na szczesci pilot doznal tylko niewielkich obrazen

Uwaga: Impuls 17 ciagnie w kierunku rury kilowej w czasie startu podnoszac rownoczesnie nos lotni do gory. Dlatego pilot musi w trakcie startu nachylenie lotni aktywnie korygowac

Nieudany start przy bocznym wietrze.

Hochries / Samerberg.
56 letni pilot wystartowal na polnoc pomimo silnego bocznego wiatru na Icaro RX2. W wynkiu ladowani na drzewach doznal ciezkich obrazen.

Nieudany start z wozka

Ohlsbach. Krotko po tym jak wozek zaczal rolowac podnioslo sie lewe skrzydlo lotni (Moyes Litespeed)
Z zamala predkoscia pilot wszedl w prawy zakret zahaczajac skrzydlem o ziemie. Nastepnie wozek wjechal w lewa skrzydlo wyrywajac w nim dziure. Pilot doznal wstrzasu mozgu. Swiadkowie zdarzenia przypuszczaja ze pilot nie zlapa lewa reka linki do trzymania w czasie rolowania wozka.

Uwaga: Podczas startu z wozka nalezy koniecznie uwazac na przytrzymanie wozka do czasu osiagniecia wrazenia ze chce on sie juz z nami uniesc. Dopiero przy wystarczajacej predkosci nalezy puscic linki a tym samym i wozek.

Kolizja

Po 7 kolizjach z roku 2014 w roku 2015 zameldowano tylko jedna kolizje. DHV nakrecil video jak unikac kolizji.
Kolizja lotni z paralotnia
Col de Forclas /Annecy. Lotniarz na Ikarus Spirit krecil w termice gdy wyzej lecy paralotniarz zahaczyl o lewe skrzydko lotni. Glajt wplatal sie w lotnie i obaj piloci rzucili spadochrony ratujace nie doznajac wiekszych szkod na zdrowiu.

Ladowanie

Najbardziej wymagajaca czynoscia w lataniu na lotniach jest ladowanie podczas ktorego dochodzi do najczestszych wypadkow. Dobrze zaplanowane ladowanie z prawidlowa ocena kata schodzenia i ustabilizowny lot na ostatniej prostej sa warunkami bezpiecznego zakonczenia lotu. Szesc A powinny byc znanen kazdemu pilotowi:
Anflug – dolot
Aufrichten – przejscie ciala do pozycji pionowej
Abfangen - przelozenie rak na boczen rury sterownicy (tu nie jestem pewien - tlum. Bartka: wyrownanie)
Ausgleiten – szybowanie wytrata wysokosci i predkosci
Auslaufen – dobieg
Ausstossen- wypchniecie sterownicy.

Za pozne przejscie do pozycji pionowej w ladowaniu

Kugelmuehle /Berchtesgaden. Przy podejsciu do ladowania pilot za pozno przeszedl do pozycji pionowej nie mogl wyprostowac rak by wypchanc lotnie i zerwac strugi. Podczas twardego i mocnego kontaktu z ziemia pilot zlamal reke.

Rozhustana lotnia na ostatniej prostej

Rauschberg /Ruhpolding. Na ostatniej prostej 56 letni pilot lotnia Bautek Fizz wlecial tak w silne termiczne prady i turbulencje ze stracil calkowita kontrole nad lotnia. Pilot po uderzeniu lotnia w ziemie doznal ciezkich obrazen,

Sterownica zlapana przez trawe.

Serrig. 46 letni pilot na Bautek Fizz ostatni zakret wykonal za nisko. Lotnie z zakretu zdazyl wyprowadzic ale wysoka trawa zlapala sterownice i lotnia poszla na dziob. Pilot glowa uderzyl w rure kilowa, zlamal nos i na krotko stracil przytomnosc

Resumee.

Lotniarstwo jest wymagajacym sportem rzadajacym duzo treningu i praktyki Braku treningu jest zrodlem niepewnosci, zatraca sie suwerenosc i luz. W takiej sytuacji niezbedne sa treningi przeprowadzane pod okiem fachowcow. Strzegolnie polecane sa one przy przesiadce z lotni szkolnej DHV 1 na intermedialna DHV 2 badz z dwojki na trojke czyli lotnie wyczynowa czy lotnie sztywna. Lotnia z wiezyczka niezawsze jest latwa w pilotazu. Istnieja tu duze roznice. Przed przesiadka nalezy zasiegnac rzetelna informacje na temat nowego sprzetu.

Wypadki smiertelne.

Landeck /Austria/ 05.06.2012
Redakcja DHV nie posiada jeszcze pisemnej analizy wypadku. Ze slownych przekazow wynika, ze lotnia dokonala przewrotki po tym jak byla zle wytrymowana. Zawieszenie pilota zostalo przeciete przez olinowanie lotni (brak koszulek na linkach) Ratunek nie byl polaczony z uprzeza. ( przypisek tlum: nie rozumie tego bo ratun zawsze jest podwieszony pod karabinek i najwyzej przez dodatkowy karabinek polaczony dodatkowo z zawieszeniem uprzezy. Ale i w tym wypadku po przecieciu zawieszenia dla pilota praktycznie nie ma ratunku.....)

06.06.2015 Neumagen /Dhron,

75 letni pilot po starcie na Bautek Fizz z niewiadomej przyczyny zakrecil o 180° i uderzyl w drzewa. W wyniku doznanych obrazen pilot zmarl.


05.07.2015 Serrig/Trier- Saarburg

W bardzo goracym dniu <30° pilot atosa w locie starcil przytomnosc zahaczyl o wysoka choinke i runal na ziemie lamiac kark. Przyczyna wypadku byl zawal serca.

01.11.2015 Rauschberg /Ruhpolding

Wedlug aktualnych doniesien 68 letni na Moyes Litespeed pilot bezposrednio po starcie zostal przez opadajace prady powietrzy docisniety w dol i zahaczyl prawym skrzydlem lotni o galezie drzew. Nie odzyskal kontroli na lotnia i uderzy w strome skaliste zbocze bliska miesca startu. Doswiadczony pilot w wynkiu odniesionych urazow zmarl na miejscu wypadku
Lotnia: Wills Wing RamAir 154
Seedwings Merlin 148
Finsterwalder Funfex
Seedwings Spyder 14
Załączniki:

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Ostatnia edycja: przez Leslaw.

Analiza wypadkow lotniowych 2015 2016/03/18 09:44 #2020312

  • Leslaw
  • Leslaw Avatar Autor
  • Wylogowany
  • Pilot 100+, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Pilot 100+, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Posty: 809
  • Oklaski: 13
  • Otrzymane podziękowania: 397
Jak uniknac kolizji




Start, pilotowanie i ladowanie

Lotnia: Wills Wing RamAir 154
Seedwings Merlin 148
Finsterwalder Funfex
Seedwings Spyder 14
Podziękowali: michalo, fotolot

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Ostatnia edycja: przez Leslaw.

Analiza wypadkow lotniowych 2015 2016/03/19 22:55 #2020321

  • bartek
  • bartek Avatar
  • Wylogowany
  • Pilot 100+, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Pilot 100+, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Posty: 1236
  • Oklaski: 16
  • Otrzymane podziękowania: 263
Te statystyki niezmiennie przypominają o pokorze, z jaką musimy podchodzić do naszej pasji.


ps.
w tekście Abfangen oznacza Wyrównanie

Anflug – dolot
Aufrichten – przejscie do pozycji pionowej
Abfangen - wyrównanie (czyli ta faza lotu, w której wypłaszczamy dotychczasowy lot po fazie większego opadania wcześniej)
Ausgleiten – szybowanie wytracanie wysokosci i predkosci
Auslaufen – dobieg
Ausstossen- wypchniecie sterownicy.
Atos VR, Aeros Discus C, Mosquito NRG
(wcześniej Aeros Discus, UP TRX, Kanion Bravo)
ŚK 2001
Podziękowali: Leslaw

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Analiza wypadkow lotniowych 2015 2016/12/20 09:35 #2022008

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

  • Strona:
  • 1
Moderatorzy: sterylnyLeslawmichalo
Zasilane przez Forum Kunena