× Podforum dla wszystkich naszych lotniowych komarów.. no dobra może latających na komarach i podobnych.. Czyli tutaj specyficzne rozmowy napędowe.

Moja Mini Trike

Więcej
2018/06/23 10:55 #2023368 przez JanuszHa
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW


:)

Pilot lotniowy od 1998 r.
Up-comet , Icaro XS , Moyes XS , Enterprise Wings Desire, Icaro Laminar 14ST , Flight Design GhostBuster , Napęd własnej konstrukcji Solo 210, Napęd własnej konstrukcji Radne Raket 120 . Mini trajka własnej konstrukcji
Podziękowali: piotr6641, Piotrolot, bodzio

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Więcej
2018/09/16 23:14 #2023473 przez m72
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Proszę mnie oświecić, takie urządzenie latające to od strony PRAWNEJ motolotnia czy lotnia z napędem.
Jakiś namiar na paragrafik ?
Pytanie zrodziło się oczywiście dla tego że nie wiem jakie papiery trzeba robić na takie coś, lotniowe czy motolotniowe, cholernie mi się to podoba.
ps. póki co jestem paralotniarzem.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Więcej
2018/09/19 00:01 #2023479 przez FreeFlyBy
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Od strony prawnej - istotna jest możliwość lądowania na nogach. Wtedy to lotnia z napędem, wystarczające uprawnienia lotniarskie, lotnia dopuszczana do lotu na odpowiedzialność pilota (z braku mechaników lotniowych).
Motolotnia to inny temat.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Więcej
2018/09/19 09:24 #2023480 przez air_viking
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej,

m72 napisał: Proszę mnie oświecić, takie urządzenie latające to od strony PRAWNEJ motolotnia czy lotnia z napędem.
Jakiś namiar na paragrafik ?


@m72

Całkiem niedawno zmienił się krajobraz w zakresie przepisów regulujących sprawy pomniejszych latadeł. Konkretnie od 14 czerwca 2018 r. weszło w życie nowe rozporządzenie o wyłączeniu niektórych przepisów Prawa Lotniczego w "małym lataniu": [url=źródło tutaj]http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20180001041/O/D20181041.pdf[/url].

Trzeba by podjąć wysiłek zapoznania się z tym trudnym tekstem. Następnie już po lekturze, jakąś metodą inżynierii odwrotnej, spróbować zrozumieć o co może chodzić w tych "ułatwieniach" lub co autor ułatwień mógł mieć na myśli. Konia z rzędem temu, który odnajdzie w obecnych przepisach definicje: lotni, lotni z napędem, motolotni lub przepis na to jak wyprowadzić takie definicje jeśli są podane nie wprost. Kiedy już będziemy wiedzieli co to jest np. motolotnia to można próbować odpowiedzieć sobie na pytanie czy coś co wygląda jak motolotnia, wydaje dzięki jak motolotnia, roztacza zapach jak motolotnia, 5 lotnie dziecko na widok przelatującego obiektu woła: "Tata patrz motolotnia na bazie skrzydła Atosa" - może być zakwalifikowane pod względem wymaganych uprawnień jako klasa UL-115... ja szczerze pisząc nie wiem. Szczególnie trudny jest dla mnie do zrozumienia fakt, że UL-115 ma w zakresie wymaganych umiejętności łatwiej od klasycznej lotni...

Pozdrawiam,
air_viking aka k-750
Podziękowali: Madziar

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Więcej
2018/09/19 10:14 #2023481 przez m72
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Całe życie byłem w błędzie.
Myślałem że najbardziej popapranym prawem jest "Prawo Budowlane"

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Więcej
2018/09/19 11:03 - 2018/09/19 15:05 #2023482 przez piotr6641
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Jedyną informacją dla lotni, że start, a nie lądowanie, możliwy jest pieszy to przepisy dotyczace wymagań ubezpieczenia OC. W tych samych przepisach są tzw. określenia. W przypadku paralotni jest napisane dokładnie co to jest motoparalotnia itp. W przypadku motolotni tez. Ba, motolotnia nie koniecznie musi posiadać zespół napędowy. Wazniejsze jest ze jej masa startowa, zajmijmy się dla uproszczenia jednoosobową motolotnią ma być do 300kg. Nic nie jest napisane ze ma startowac z kół.
W przypadku lotni w okresleniach NIC nie pisze co to jest lotnia, lotnia z napędem, jak ma wyglądać start. Przepisy załącznika nr1 stosuje się do lotni z uprzezą, lotni z napędem, a także pojedynczego skrzydła bez uprzęży lub napędu. I na tym koniec.

Natomiast w rozporzadzeniu w sprawie klasyfikacji statków powietrznych są tabele. W tabeli nr.2 jest pozycja K4 dotyczaca urządzeń latających kwalifikowanych i pozycja K5 dot. UL niekwalifikowanych. Konkretnie UL-70 i UL-115. W końcowej fazie zostało dopisane do podziału ze UL-115 nie jest lotnią itd. Tutaj zadzialalo srodowisko paralotniowe moim zdaniem w obawie o mniejsze pieniadze podczas szkolen. W sumie nie wyobrazam sobie ze lotniarz bez jakiegokilwiek szkolenia i wiedzy bierze glajta idzie latac, a tym bardziej odwrotnie. A, ze dla wielu lotnia to paralotnia wiec wrzucono to jednego worka...
Gdyby nic nie pisało o lotni wrzuciloby się to pod UL-115 i koniec dylematu.
Pozostaje pytanie co to właściwie jest ta LOTNIA Z NAPEDEM. Wg. kolejnej tabeli jest to statek powietrzny którego MTOM wynosi -<300kg tak jak np. motolotnia. Juz widzę jak ktoś bierze na plecy taki ciężar. Oznaczenie w Ś.K. dla lotni z napędem jest UL-HG2. Dla lotni bez napędu oznaczenie jest UL-HG1. Wpisy w Ś.K. są bez rozróżnienia na 1 czy 2. Charakterystyka lotni bez napędu pod względem masy- 80 kg masy własnej łącznie z paliwem (tak pisze, łącznie z paliwem!). Co za tym jest popularny napęd lotniowy Mosquito? Mieści się w 80kg wraz ze skrzydlem. Co za tym jest mini trajka, która tez mieści się w 80 kg masy własnej wraz ze skrzydłem? Wozka typowej motolotni raczej nie zabiore pod pache i nie pójdę włożyć do bagażnika auta. Wiec nie powinno się porównywać motolotni do trajki. To moje zdanie. A cale to nazwy, motolotnia na bazie skrzydła Atos :) dla mnie to może być: AMELUMINIOWE RURY ZESPOLONE Z LOTNIĄ :) . Pisze z telefonu i nie bardzo mam jak podłączyć załączniki przepisów.
Piotr

Lotnia: Atos, Seedwings Merlin 158, Atlas,
napęd własnej konstrukcji
ŚK od 2011
Ostatnia2018/09/19 15:05 edycja: piotr6641 od.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Więcej
2018/09/19 11:04 #2023483 przez air_viking
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej,

Moją intencją nie była próba zniechęcenia do przesiadki z PG na lotnie z jakimś wariantem napędu. Wręcz przeciwnie z całego serca zachęcam. Jestem pewien, że ubogacisz się jako pilot o możliwość latania w warunkach o jakich do tej pory nawet nie marzyłeś. Moja sugestia jest taka, że jeśli planujesz wykonać jakiś sensowny ruch w tym momencie to powinno to być jednak szkolenie motolotniowe. Z kilku powodów: jest dostępna całkiem sensowna kadra instruktorska w wielu miejscach kraju, chłopaki mają całkiem rozsądne programy szkolenia, twoje realne doświadczenie PG może po weryfikacji stanowić bazę do dalszego rozwoju jako pilota. Dlaczego sugeruje aby nie korzystać z UL-115? UL-115 otwiera jakąś dziwną tylną furtkę na drodze do zostania pilotem dla ludzi, którzy mogli nie mieć jakiegokolwiek kontaktu z powietrzem. W zasadzie to nie jest tylna furtka tylko taka dziura w żywopłocie wycięta ręką szalonego ogrodnika w chwili kolejnego napadu schizofrenii. Wcale bym się nie zdziwił, gdyby te przepisy w akceptowalnym horyzoncie czasowym wylądowały w koszu. W dyrektywach unijnych na podstawie, których wydano obecną polską dostosowującą nowele nie mówi się o UL-115 wcale natomiast jest kategoria UL-70. Te 45 Kg w konstrukcji robi różnice - bo to najczęściej oznacza jednostkę napędową wraz ze źródłem paliwa. Kraje unijne uregulują sobie UL-70 natomiast u nas będzie lokalny folklor UL-115. Załóżmy, że zdecydowałbyś się na inwestycję w UL-115. Wyjeżdżasz z ogrodu na ruchliwą ulice przez wyrwę wykonaną przez szalonych ogrodników. Włączasz się do ruchu a w tym czasie przepisy lokalne padają, żywopłot się w ciągu powiedzmy roku regeneruje z przycięcia a Ty zostajesz po drugiej stronie na ulicy pomiędzy TIR-ami bez papierów. Oczywiście każdy lokuje swoje oszczędności jak uważa za stosowne. Jedynym znanym krajem na świecie z honorowaną kategorią UL-115 jest USA. Od dwóch lat nie można tam wykupić komercyjnego ubezpieczenia jeśli pilotujesz UL-115. By pilotować UL-115 w USA nie musisz posiadać formalnej licencji ale musisz mieć ubezpieczenie OC. Nie ma komercyjnych podmiotów oferujących polisy OC dla UL-115 w sensownych stawkach. Taki stan utrwalił się obecnie w USA po ponad 36 latach od zaakceptowania przez FAA deregulacji FAR part 103. W zakresie rynku kapitałowego USA w tym czasie niezmiennie obowiązywały zasady wolnorynkowe.

Pozdrawiam,
air_viking

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Więcej
2018/10/17 18:08 #2023515 przez JanuszHa
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW

:)

Pilot lotniowy od 1998 r.
Up-comet , Icaro XS , Moyes XS , Enterprise Wings Desire, Icaro Laminar 14ST , Flight Design GhostBuster , Napęd własnej konstrukcji Solo 210, Napęd własnej konstrukcji Radne Raket 120 . Mini trajka własnej konstrukcji
Podziękowali: sterylny, bodzio

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Więcej
2018/10/19 17:38 #2023525 przez TomaszP
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW

air_viking napisał:
Szczególnie trudny jest dla mnie do zrozumienia fakt, że UL-115 ma w zakresie wymaganych umiejętności łatwiej od klasycznej lotni...


Cześć
Ma nawet łatwiej od klasycznej paralotni, ale w tym przypadku filozofia nowych przepisów jest dość logiczna. UL-70/UL-115 to przede wszystkim konstrukcje jednomiejscowe, bez możliwości komercyjnego zastosowania ponieważ nie posiadają żadnego certyfikatu czy jakiegokolwiek dopuszczenia do lotu. Lotnią/paralotnią można zabrać pasażera, można także wykonywać loty komercyjne z pasażerami, dlatego piloci tych urządzeń latających muszą mieć większe kompetencje, zwłaszcza w zakresie umiejętności praktycznych. Gdyby wciśnięto lotnie i paralotnie do niekwalifikowanych, to koniec biznesu, a obecnie jest to już dość duży segment w usługach lotniczych

Pozdrawiam
Tomek

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Moderatorzy: Leslawsterylnymichalo
Zasilane przez Forum Kunena