Witamy, Gość
Nazwa użytkownika: Hasło: Sekretny klucz Zapamiętaj mnie
Podforum dla wszystkich naszych lotniowych komarów.. no dobra może latających na komarach i podobnych.. Czyli tutaj specyficzne rozmowy napędowe.
  • Strona:
  • 1
  • 2

TEMAT: Moja Mini Trike

Moja Mini Trike 2019/09/08 23:59 #2023896

Pilot lotniowy od 1998 r.
Up-comet , Icaro XS , Moyes XS , Enterprise Wings Desire, Icaro Laminar 14ST , Flight Design GhostBuster , Atos V . Napęd własnej konstrukcji Solo 210, Napęd własnej konstrukcji Radne Raket 120 . Mini trajka własnej konstrukcji
Podziękowali: Leslaw, piotr6641

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Moja Mini Trike 2019/09/09 10:42 #2023897

  • piotr6641
  • piotr6641 Avatar
  • Wylogowany
  • Pilot, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Pilot, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Posty: 585
  • Oklaski: 29
  • Otrzymane podziękowania: 452
to był fajny przelocik w fajnej scenerii. W ogóle z lotniska jest rzut beretem do fajnych górzystych miejsc.
Lotnia: Atos, Seedwings Merlin 158, Atlas,
napęd własnej konstrukcji
ŚK od 2011

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Moja Mini Trike 2019/09/23 11:32 #2023921

Pilot lotniowy od 1998 r.
Up-comet , Icaro XS , Moyes XS , Enterprise Wings Desire, Icaro Laminar 14ST , Flight Design GhostBuster , Atos V . Napęd własnej konstrukcji Solo 210, Napęd własnej konstrukcji Radne Raket 120 . Mini trajka własnej konstrukcji
Podziękowali: Leslaw, bodzio

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Moja Mini Trike 2020/03/09 10:15 #2024063

Dwa lata z Jano trike



Po dwóch latach od pierwszego oblotu mojej konstrukcji chciałbym napisać parę słów jako pilot i konstruktor .
A więc od początku ;

Moja przygoda z lataniem zaczęła się już dosyć dawno , początkowo a właściwie dosyć długo jako pilot lotni , później FLPHG czyli popularne Moskito . Niestety w lataniu swobodnym ilość startowisk w Polsce stała się bardzo ograniczona , natomiast w FLPHG samo latanie piękne , wolność, swoboda, niezależność , niestety z przygotowaniem do startu jak i samym startem wiązały się już pewne trudności, mam na myśli ukształtowanie terenu, kierunek wiatru ,transport (nie zawsze można podjechać samochodem ) itp.
Po długich długich przemyśleniach razem z kolegą Piotrem doszliśmy do wniosku że trzeba sobie ułatwić życie i stworzyć jednoosobową lekką konstrukcję na kołach doczepianą do normalnej Lotni .W moim projekcie również bardzo pomogli mi Wiesiek,Andrzej ,Marcin ,no i przede wszystkim Grzegorz Kocjan
Podstawowymi i za razem bardzo ważnymi założeniami jakie postawiłem sobie przy projektowaniu były :
­-Mała masa konstrukcji ,nie wiele większa od FLPHG.
-Możliwość wykorzystania zwykłej Lotni do latania swobodnego bez zmiany konfiguracji.
-Cała trajka musi zmieścić się w normalnym samochodzie typu Kombi bez demontażu części ,jak również składać się i rozkładać bardzo prosto, szybko i łatwo.
- Podczepienie wózka do lotni musi być łatwe i proste w wykonaniu jednej osoby.
- Konstrukcja musi być jak najbardziej aerodynamiczna umożliwiająca loty termiczne z wyłączonym silnikiem .
- No i oczywiście bezpieczeństwo .
Wszystkie te założenia w pełni udało się zrealizować .

Rdzeniem całej konstrukcji jest oczywiście Aluminium , niektóre elementy z blachy nierdzewnej , tylne podwozie to włókno szklane dzięki czemu start i lądowanie stało się delikatniejsze i przyjemniejsze . Obecnie całość pomalowana jest proszkowo w dwóch kolorach a Waga gołej trajki bez silnika i paliwa zmieściła się w osiemnastu kilogramach .
Lotnia na której latam to obecnie GhostBuster , sztywnopłat przeznaczona do lotów swobodnych, został tylko wzmocniony Kil oraz dołożony element mocowania wózka co w żadnym stopniu nie wpływa na jej pierwotne przeznaczenie.



Trajkę oczywiście można podpiąć pod zwykłe miękkie skrzydło typu delta ale w przypadku skrzydeł typu Atos czy w moim przypadku GhostBuster tradycyjne mocowanie Lotni do wózka nie sprawdza się ponieważ bliskość podczepienia z węzłem sterownicy powoduje kolizje ramion sterownicy ze słupkiem wózka co jest bardzo niewskazane , dlatego razem z Piotrem opracowaliśmy własny system podczepienia z jednoczesnym zastosowaniem tulei metalowo gumowej co dodatkowo niweluje przekazywanie drgań z silnika na skrzydło i amortyzuje chwilowe siły skrętne względem wózka . Na dzień dzisiejszy uważam że jest to jedno z najlepszych systemów które można zastosować do tego typu skrzydeł. Podczepienie Lotni można wykonać na dwa sposoby, tzw. łamiąc ramę siedziska z demontażem zbiornika paliwa ,gdzie cały maszt pochyla się do przodu ,albo tzw. łamiąc górną część masztu bez konieczności demontażu zbiornika . Wszystkie te czynności z łatwością wykonuje jedna osoba co dla mnie przynajmniej jest bardzo ważne .




Czynności które trzeba wykonać do rozłożenia i złożenia trajki to wyjęcie jednej przetyczki i jednej szybkozłączki ,demontaż zbiornika paliwa , i demontaż śmigła w przypadku śmigła trójłopatowego , demontaż śmigła dwułopatowego nie jest konieczny .




Pilot lotniowy od 1998 r.
Up-comet , Icaro XS , Moyes XS , Enterprise Wings Desire, Icaro Laminar 14ST , Flight Design GhostBuster , Atos V . Napęd własnej konstrukcji Solo 210, Napęd własnej konstrukcji Radne Raket 120 . Mini trajka własnej konstrukcji
Podziękowali: Leslaw

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Ostatnia edycja: przez JanuszHa.

Moja Mini Trike 2020/03/09 10:37 #2024064





Aerodynamika , chmm, cóż . Trajeczka w przeciągu dwóch lat troszeczkę ewoluowała , został zastosowany system automatycznego składania podwozia (z możliwością składania ręcznego ) siedzisko jest ustawione w pozycji bardziej leżącej .Obecnie jestem na etapie wykonania dodatkowo owiewki a właściwie kokonu, co w połączeniu ze składanym podwoziem w moim przekonaniu tworzy fajną maszynę do latania termicznego.




Co do bezpieczeństwa , wewnątrz ramy od widelca przedniego aż po górę masztu połączoną później z kilem Lotni biegnie linka zabezpieczająca ze stali nierdzewnej ,siedzisko uszyte jest w formie uprzęży z pięciopunktowymi niezależnymi pasami bezpieczeństwa ,zapas bezpieczeństwa wyrzucany ręcznie połączony z ramą wózka i dodatkowo z siedziskiem . Przednie koło jest większe od tylnych ponieważ ono tak naprawdę jest najważniejsze w przypadku np. lądowania przygodnego . Należy przypomnieć że moim założeniem było i jest w dalszym ciągu latanie po Lotniowemu , czyli z wykorzystaniem termiki i najlepiej z wyłączonym silnikiem, więc trajka tak jest skontruowana żeby realizować te założenia , oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie żeby latać sobie wieczorkiem na silniku

Trochę irytujący jest fakt że wielu ludzi kojarzy tego typu sprzęt z typową Motolotnią ,czy to jest Motolotnia ? W moim przekonaniu na pewno nie ! osobiście uważam że jest to w dalszym ciągu lotnia z napędem ,dla czego ? a choćby dla tego że ;
-Cały zestaw razem ze skrzydłem waży tylko 75 kg.
- Po wyjęciu jednej przetyczki i jenej szybkozłączki trajkę można włożyć do samocodu typu Kombi .
-Trajkę można podpiąć pod zwykłe skrzydło do lotów swobodnych bez zmiany jego konfiguracji .
- Po wyłączeniu silnika można z powodzeniem żeglować na zboczu góry , jak również latać w termice tak jak zwykłą lotnią .
- Czy istnieje Motolotnia o takich właściwościach ? ja osobiście jeszcze nie spotkałem, dla tego uważam że trzeba rozdzielić te dwa typy konstrukcji . Jedyne co moim zdaniem może je łączyć , to tylko to że posiadają trzy kółka ,poza tym nic .
Oczywiście nie chodzi mi o to żeby ubliżyć Motolotniom bo Motolotnie też są fajne , chcę tylko powiedzieć że jest to całkiem inne latanie .

Zalety latania na lekkiej trajce . W napędzie FLPHG zawsze był mały stres, czy będzie coś wiało , w jakim kierunku będzie wiało , dobrze by było żeby teren lekko opadał dla łatwiejszego startu . Tu te problemy całkowicie znikają , oczywiście dobrze jest startować pod wiatr ale osobiście bardzo często startuje z bocznym wiatrem lub tylno bocznym i nie robi to jakiegoś problemu.



Lądowanie przy bocznym wietrze , na początku może wydawać się trochę dziwne i stresujące ponieważ wózek leci trawersem ale zaraz po przyziemieniu tylnymi kołami wózek ustawia się w kierunku pasa a zaraz po nim skrzydło , i tutaj duża rola wyżej wspomnianej tulei metalowo gumowej (chwilowe siły skrętne ).
Jak wygląda samo latanie . Niezależność względem osób trzecich , względem warunków (mam na myśli kierunek wiatru czy termikę ) latanie nad chmurami ,pod chmurami ,w termice , bez termiki, z silnikiem ,bez silnika , przeloty po 100-150 km. itd.
Pilot lotniowy od 1998 r.
Up-comet , Icaro XS , Moyes XS , Enterprise Wings Desire, Icaro Laminar 14ST , Flight Design GhostBuster , Atos V . Napęd własnej konstrukcji Solo 210, Napęd własnej konstrukcji Radne Raket 120 . Mini trajka własnej konstrukcji
Podziękowali: Leslaw

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Ostatnia edycja: przez JanuszHa.

Moja Mini Trike 2020/03/09 10:57 #2024065








Czy to fajne latanie ? ja uważam że tak .

Pozdrawiam wszystkich.
Pilot lotniowy od 1998 r.
Up-comet , Icaro XS , Moyes XS , Enterprise Wings Desire, Icaro Laminar 14ST , Flight Design GhostBuster , Atos V . Napęd własnej konstrukcji Solo 210, Napęd własnej konstrukcji Radne Raket 120 . Mini trajka własnej konstrukcji
Podziękowali: Leslaw

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Moja Mini Trike 2020/03/09 18:12 #2024066

  • piotr6641
  • piotr6641 Avatar
  • Wylogowany
  • Pilot, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Pilot, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Posty: 585
  • Oklaski: 29
  • Otrzymane podziękowania: 452
Też napisałem swój opis ale zamieszczenie go tutaj spowoduje, że tekst się zdubluje. Jednakże mam parę rzeczy inaczej opisanych na przykład, opis to na czym latamy. Rozporządzenie dotyczące lotni jest bardzo nieprecyzyjne więc zależy kto i jak je interpretuje. Część mojego opisu:

Jak nazwać konstrukcję na której latam. Najprościej można powiedzieć, motolotnia. Tylko, czy motolotnie idzie zabrać pod pachę i włożyć ją do samochodu, podpiąć do niej zwykłe skrzydło do latania swobodnego, wykorzystać w pełni termikę, latać czysto termicznie z wyłączonym silnikiem, żeglować nad zboczem? Ja takiej nie widziałem. Należałoby wrócić do historii powstania lotniarstwa. W wielkim skrócie. Powstały lotnie, na nizinach ludzie też chcieli latać. Powstały lekkie konstrukcje do których montowano silniki. Ale w tym punkcie coś się stało. Jest to naturalne, że piloci chcieli jeszcze szybciej i jeszcze mocniej. Dodawanie mocniejszego silnika wymagało mocniejszej konstrukcji. Mocniejsza konstrukcja w prostym przełożeniu to większy ciężar. No i tak powstały motolotnie, które wg. dzisiejszego rozporządzenia mieszczą się w kategorii wagowej MTOW 300 kg w przypadku motolotni lądowej jednomiejscowej. Wg. mnie należy odróżnić typowe motolotnie od lekkich trajek lotniowych tak jak odróżniono np. typowy skuterek od motocykla. Brak pełnej definicji co to jest lotnia, co to jest lotnia z napędem. Wg. najnowszego rozporządzenia można tylko odczytać w jakiej kategorii wagowej mieszczą się lotnie, i lotnie z napędem. Jest wielka różnica.



Czytając to samo rozporządzenie ale w innym miejscu, lotnia i lotnia z napędem to jest to samo. W mojej ocenie zabrakło kogoś rozsądnego kto by to ostatecznie wyjaśnij w rozporządzeniu. Ja jako użytkownik, budując i mieszcząc się w kategorii wagowej w jakiej są lotnie mogę uznać, że moja konstrukcja wraz z lotnią to jest dalej lotnia. Ale dużo bardziej rozsądnie, nazwałbym to lotnią z napędem. Osiągi na wózku są takie same jak w lataniu swobodnym. W końcu to nie wózek leci tylko leci lotnia. Waga i prędkość. Te dwa czynniki mają decydujący wpływ na potencjalne szkody jakie lotnia może wyrządzić dla osób lub mienia. Kiedyś były bardzo jasne, proste i przejrzyste przepisy. Prosta definicja co to jest lotnia oraz co to jest lotnia z napędem.

Rozporządzenia z dnia 31 stycznia 1989 r. Lotnia z napędem jest jednomiejscowa lub dwumiejscowa ( w wersji szkolnej) skrzydłowa jednostka latająca o masie własnej nieprzekraczającej 115 kg i objętości zabieranego paliwa nie większej niż 20 dm, sterowana w locie jak lotnia bez napędu i wyposażona w podwozie do startów i lądowań oraz zespół napędowy (silnik-śmigło), jednoznacznie rozdzielony konstrukcyjnie od płatu, który musi po takim rozłączeniu pozostawać lotnią bez napędu w rozumieniu jej definicji, charakteryzująca się następującymi właściwościami technicznymi
a) przy pełnej mocy w locie poziomym niezdolnością do rozwinięcia poprawionej prędkości względem powietrza (CAS) większej od 100 km/h.
b)w locie bez napędu prędkością przeciągnięcia nie przekraczającą 45 km/h CAS.
c)w czasie startu z zastosowaniem pełnej mocy zespołu napędowego nie przekraczaniem w promieniu do 150 m hałasu większego od 60 dBA.
Czytając to rozporządzenie, tak jakoś wszystko staje się prostsze...a czytając parametry w jakich mieści się lotnia z napędem dzisiaj w rozporządzeniu dotyczy to UL-115. Ale ja jestem podpięty do lotni i chcę latać lotnią z napędem.

Wszystko ewoluowało. Tak jak pisałem wcześniej, powstały dużo mocniejsze, masywniejsze konstrukcje czyli motolotnie. Bardzo dobrze! Ludzie chcą być wolni. Latać szybciej, dalej, we dwoje. Lotniarstwo w Polsce wygląda jak wygląda, jest nas tylko mała garstka. Praktycznie lotniarstwo w Polsce zostało wyparte przez paralotniarstwo, które daje lżejszą, tańszą formę wzbicia się w powietrze. Jest bardzo fajne ale dla lotniarza ma pewne wady których nie ma lotnia. Trzeba też jasno napisać, że ma zalety których lotnia nigdy nie będzie posiadać. Tak to już jest. Myślę jednak, że dla grupy pilotów ze środowiska PPG forma latania jaką są mini trajki lotniowe byłaby ciekawą alternatywą. Trzeba było by wdrożyć taki system szkolenia, który byłby pomiędzy szkoleniem lotniowym, a motolotniowym. Może się mylę, czas pokaże. W każdym bądź razie, obserwując dzisiaj świat, mini trajek lotniowych pokazuje się coraz to więcej. Czyli, coś w tym jest?
Lotnia: Atos, Seedwings Merlin 158, Atlas,
napęd własnej konstrukcji
ŚK od 2011
Załączniki:
Podziękowali: Leslaw, JanuszHa

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Ostatnia edycja: przez piotr6641.

Moja Mini Trike 2020/03/17 06:15 #2024070

Niedzielne testy
Pilot lotniowy od 1998 r.
Up-comet , Icaro XS , Moyes XS , Enterprise Wings Desire, Icaro Laminar 14ST , Flight Design GhostBuster , Atos V . Napęd własnej konstrukcji Solo 210, Napęd własnej konstrukcji Radne Raket 120 . Mini trajka własnej konstrukcji
Podziękowali: Leslaw

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Moja Mini Trike 2020/03/17 08:46 #2024071

  • piotr6641
  • piotr6641 Avatar
  • Wylogowany
  • Pilot, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Pilot, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Posty: 585
  • Oklaski: 29
  • Otrzymane podziękowania: 452
Wytrwałość Janusza spowodowała, że na żywo, nowy JanoTrike wygląda jakby wyjechał z fabryki. Da się...
Lotnia: Atos, Seedwings Merlin 158, Atlas,
napęd własnej konstrukcji
ŚK od 2011
Podziękowali: Leslaw, JanuszHa, Andreas

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Ostatnia edycja: przez piotr6641.
  • Strona:
  • 1
  • 2
Moderatorzy: Leslawsterylnymichalo
Zasilane przez Forum Kunena