Od zarania lotniarstwa konstruktorzy starali się poprawić właściwości lotne skrzydła lotniowego. Na początku (standard rogallo) doskonałość wynosiła około 2,5 którą charakteryzują się dzisiejsze spadochrony szybujące. Wszak owe "lotnie" to de facto spadochrony sterowalne, które miały być użyte do sprowadzania statków (kapsuł) w amerykańskim programie kosmiczny Gemini.

 

Obecne konstrukcje tzw. toplessów czyli skrzydeł bezsłupkowych a także sztywnopłatów posiadają dobre (zadowalające) charaterystyki szybowania i cechują się doskonałościami z przedziału 14 - 19. To niemal tyle ile przedwojenne szybowce. Oczywiście jest to jak najbardziej pożądane ale niesie także pewne utrudnienia i ryzyko podczas lądowania. Przekonał się o tym każdy kto był zmuszony wylądować na krótkim bądź opadającym lądowisku a do tego wszystkiego nierzadko z mało przyjaznym podejściem (wysokie przeszkody terenowe). W takim wypadku lotniarz zmuszony jest do dość stromej ścieżki schodzenia.

 

Jeśli spojrzymy na biegunową prędkości to zobaczymy , że przy większych prędkościach zaczyna ona bardziej opadać (spada doskonałość) a to ze względu na nieliniową zależność pomiędzy oporem a prędkością (opór aerodynamiczny rośnie do kwadratu prędkości). Nadal jednak pozostaje problem dużej energii kinetycznej zmagazynowanej w postaci prędkości a co się wiąże z długim wytrzymaniem. Przypominam , że flara musi być wykonana przy prędkości bliskiej minimalnej.

O ile szybowiec wyposażony jest w hamulce aerodynamiczne a paralotniarz może poratować się klapami to lotnia nie posiada takiego elementu. Jedynym rozwiązaniem jest użycie spadochronu hamującego. Sama nazwa spadochron hamujący nie jest do końca właściwa bowiem użycie takiego spadochronu nie spowoduje zmniejszenie naszej prędkości lądowania. Służy on przede wszystkim do zwiększenia oporu co wydatnie wpływa na zwiększenie opadania przy ściągniętej sterownicy i skrócenia wytrzymania podczas lądowania.

Na rysunku widać co dzieje się w takiej konfiguracji z naszą biegunową prędkości.



V1 - przykładowa prędkość pozioma

Vn - prędkość opadania podczas "normalnego" lotu

Vs - adekwartna prędkość opadania podczas lotu z wyrzuconym spadochronem hamującym

kolor zielony - biegunowa prędkości w normalnej konfiguracji

kolor czerwony - krzywa biegunowa prędkości z dodatkowym oporem Cx

Częstym błędem jest wyrzucanie spadochronika na małej wysokości (tuż nad ziemią). Bezpiecznie jest to zrobić na 100 metrach. Dobrze jest przećwiczyć i sprawdzić jak skuteczne jest działanie naszego pomocnika. Lądowanie z użyciem takiego spadochronu w zasadzie nie różni się od normalnego lądowania poza tym , że sterownica będzie nieco z przodu (5-10 cm). Nie możemy więc kierować się pozycją sterownicy a tym co słyszymy.

Uwaga ! Należy zwrócić szczególną uwagę podczas wyrzucania żeby nie przerzucić tego spadochronu przez speedbar !

W takiej sytuacji spadochron będzie powodował ściąganie sterownicy co z koleji znów zwiększa prędkość , rośnie opór spadochronika i zwiększa siłę z jaką bedzie ściągany speedbar. Oczywiście w pewnym momencie powstanie równowaga sił. Jest to sytuacja bardzo niebezpieczna. Jedynym zabezpieczniem przed taką możliwością jest awaryjne wypięcie tegoż spadochronu.

Koszt gotowego spadochronika waha się w granicach 150 zł. Jeżeli mamy możliwość i umiejętności Adama Słodowego możemy wykonać go sobie we własnym zakresie przy czym pomocne będą przedstawione tu rysunki.



 


 

Jako materiał świetnie będzie nadawała się tkanina paralotniowa ew ripstop nylon. Warto doszyć rączkę do wyciągania, jak przedstawia poniższe zdjęcie.


W starszych uprzężach trzeba dorobić kontener.

Na rysunku widać (lewą taśmę) uprząż z dwoma taśmami nośnymi. Spadochronik przypięty jest tylko do jednej z nich.
















Nowe modele kokonów np firmy Aeros i "made in Kielce" mają już specjalne miejsce na spadochron hamujący.

RSH - Ratowniczy System Hamujący (spadochron ratunkowy)


















Mam nadzieje , że trochę Was przekonałem do używania tego "gadżetu".

Długich lotów i bezpiecznych lądowań !

Darek Lipski 

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.