Poniższy tekst został przeniesiony ze starego Forum www.lotnie.pl

 

 

24.01.2006  Bunny napisała:
Znalazłam pasujący do tego tematu artykuł na stronie brytyjskiej asocjacji lotniowej
i go przetłumaczyłam.

 

Kupowanie używanej lotni.
Tłumaczenie art. G.W. MEADOWS z www.bhpa.com.uk


Jeśli właśnie spędziłeś kilka wolnych dni w górach na podziwianiu sprzętu latającego zwanego dalej lotnią i jeśli wydaje Ci się, że mogłoby to być twoje hobby na kilka następnych lat, to możemy Ci pomóc dzieląc się z tobą paroma cennymi radami jak to zrealizować. Każdy z nas zastanawia się jak kupić lotnię najtaniej, a jednocześnie, tak aby to był dobry i bezpieczny sprzęt.

Nie tylko sam latam już od wielu ładnych lat, ale i nauczyłem w tym czasie kilka osób uprawiania tego pięknego sportu. Również pomogłem moim znajomym i uczniom ulokować dobrze swoje pieniądze, doradzając im przy zakupie sprzętu. Celem tego artykułu jest abyś dokonał mądrego wyboru będąc przy tym oszczędnym.

Ostatnią jednak rzeczą jakiej doradzałbym jest zakup najtańszej lotni, bo jeśli Cię nie stać na dobry sprzęt to zdecyduj się na uprawianie jakiegoś innego sportu. Najmądrzej jest więc posłuchać opinii swojego instruktora, który jest na bieżąco z najnowszymi trendami, a ponadto pomoże dobrać sprzęt
w odniesieniu do twoich umiejętności. Ja osobiście zalecałbym Ci nową lotnie w twojej klasie i wadze. Teraz na rynku bowiem jest wiele skrzydeł doskonale nadających się dla początkującego lotniarza. Wielu z nas starych wyjadaczy oddałoby wiele aby swoje pierwsze loty wykonywać na tym tak prostym w obsłudze prawie samolatającym sprzęcie , który teraz jest dostępny. Piloci, którzy rozpoczynają swoja karierę, nawet nie wiedzą jakie szczęście ich spotyka, kiedy mają do dyspozycji współczesny sprzęt.

Jednakże, jeśli nie należysz do grona tych szczęśliwcowi i możesz sobie pozwolić jedynie na używane skrzydło, zastosuj się do kilku poniższych wskazówek. Gdybyśmy się znali osobiści i poznałbym twoje oczekiwania i upodobania, byłoby mi znacznie łatwiej dobrać dla Ciebie odpowiednią lotnię.

Pamiętaj jednak, nie kupuj lotni wyprodukowanej przed 1979. To cały wiek wstecz w technologii dla tego typu sprzętu. Zaoszczędzone pieniądze nie wynagrodzą Ci męczarni jakie przeżyjesz po starcie, jeśli w ogóle przeżyjesz. Nie oznacza to jednak, że jeśli lotnia została wykonana po roku 1979, mogę ją w ciemno polecić.
Jest parę modeli lotni, które pojawiły się na rynku znacznie później, a nikomu ich bym nie zaproponował.

Najtrudniej jest sklasyfikować, które z nich są dobre a które nie. Jeśli model nie miał dobrych osiągów i trudno nim było sterować, to i teraz nie będzie łatwiejszy w użytkowaniu. Te skrzydła wiec będą bardzo tanie i te bardzo tanie należy obchodzić z daleka. Jeśli więc znajdziesz coś ciekawego najlepiej zasięgnij opinii dobrego instruktora, jakie on ma doświadczenia i co wie na temat tego właśnie modelu. Zadzwoń do innego instruktora jeśli ten pierwszy nie potrafi nic powiedzieć akurat o tym skrzydle (możesz pytać na forum www.lotnie.pl -dopisek tłumaczą). Jeśli dwóch instruktorów stwierdzi, że nie jest to odpowiednia lotnia dla Ciebie, posłuchaj ich rady. Musisz przeznaczyć na zakup sprzętu około 1000 zł jako absolutnego minimum. Należy jednak liczyć się z wydatkiem od 2000 do 4000 zł, co jest bardziej realistyczne jeśli chcemy kupić coś z czego będziemy bardzo zadowoleni.

Pamiętaj, nie kupuj lotni, która ma ślady korozji. Jeśli rdzę widać na śrubach i łączeniach, to znaczy, że nie była dobrze konserwowana. Musisz dokonać całej inspekcji, zarówno jej poszycia jak i innych elementów konstrukcyjnych. Musisz w razie znalezienia śladów rdzy przeglądnąć elementy aluminiowe wewnątrz i na zewnątrz. Korozja aluminium inaczej wygląda niż ta na elementach stalowych. Ma wygląd białego pudru, który odchodzi od skorodowanej powierzchni. Zazwyczaj będzie występować pod osłonkami oraz wewnątrz rurek. Przyglądnij się uważnie z bliska zakończeniom rur,
a zwłaszcza nitom i tulejom. Jeśli tylko zobaczysz te objawy, daj sobie spokój i udaj się do następnej wystawionej na sprzedaż lotni.

Pamiętaj, nie kupuj lotni , której konstrukcja ma wgniecenia lub jest powyginana bynajmniej nie ze względów konstrukcyjnych. Jest prawie niemożliwe dostanie części zamiennych do danego typu lotni i wymiana tych uszkodzonych na nowe. Jeśli krawędź natarcia lub sterownica jest uszkodzona, będzie trzeba element ten wymontować i na wzór dobrego elementu po stronie przeciwnej, z identycznego materiału dorobić nową część. Pamiętaj, że to wymaga dużego nakładu twojej pracy i znacznie więcej pieniędzy pochłonie to niż to sobie planowałeś. Znacznie rozsądniej więc będzie kupić skrzydło obecnie produkowane, czyli taki model do którego łatwo dokupić potrzebne części i osprzęt.
Pamiętaj, nie kupuj lotni, która ma poplątane linki. Wiele lotni używanych ma olinowanie do wymiany. Czasem są to nawet dwuletnie lub trzyletnie lotnie. Jeśli linki są mocno powyginane (45stopni i więcej) wymagają wymiany. Należy też obejrzeć olinowanie pod względem występowania korozji, która również jest powodem do niezwłocznej wymiany olinowania.
Pamiętaj, nie kupuj lotni, która ma uszkodzone poszycie przez promieniowanie UV (ultrafiolet). Dobrym sposobem na sprawdzenie stanu poszycia jest próba przepchnięcia palca lub ołówka przez materiał, z którego uszyte jest skrzydło. Oczywiście wykonujemy tę próbę na oczach właściciela i za jego uprzednią zgodą. Jeśli czujecie, że materiał z którego wykonano lotnię poddaje się lub test wypadł niepomyślnie, dziura po ołówku jest na poszyciu, napewno nie będzie to dobry zakup. (UWAGA: Aczkolwiek płowienie materiału poszycia jest dobrym wskaźnikiem stopnia działania na nie UV, jednak wiele lotni wyprodukowanych w ciągu ostatnich czterech czy pięciu lat ma na krawędziach natarcia poszycie z materiałów fluorescencyjnych. Te materiały znane są z tego, że bardzo szybko blakną pod wpływem UV.) Stopień wyblaknięcia krawędzi natarcia jest niezbitym dowodem na częstość ekspozycji skrzydła na działanie promieniowania ultrafioletu.

Pamiętaj, nie kupuj lotni do której nie jesteś w stanie otrzymać szablonu profili. Jednym z najważniejszych warunków utrzymania dobrych osiągów i współczynnika doskonałości jest posiadanie szablonu listew profilowych. To jest bardzo ważny szczegół, o którym większość użytkowników zapomina.

Pamiętaj, nie kupuj lotni zanim nie wykonasz na niej lotu próbnego. Pewnie myślisz, że o tym nie trzeba mówić, bo jest samo w sobie zrozumiałe, ale znam wiele ludzi, którzy dokonali zakupu bez sprawdzenia możliwości lotni osobiście. Zadowolili się samym faktem, że lotnia którą kupują lata, na „słowo honoru”. Jednak nie należy się spodziewać, że każda lotnia lata tak jak tego się po niej spodziewamy. Nie dotyczy to nowych skrzydeł, które zanim trafią do nabywcy są trymowane i dwukrotnie oblatywane. To jest rękojmią, że lotnia nowa będzie bardzo bliska parametrów podawanych przez jej producenta. Latanie w trudnych warunkach nie jest dobrym sposobem na testowanie parametrów lotni, którą chcemy kupić.

pozdrawiam

bunny