heirichs.jpeg






W rzeczywistosci piloci lotniowi ulegaja wypadkom w obrebie podloza ladowiska . Ta czynnosc stala sie cholernie trudna ladujac nowoczesnymi lotniami wyczynowymi . Kiedy nasz sport , byl jeszcze w erze Standard - Rogallo , bylo by absurdem zyczyc sobie redukowanie kata szybowania bo przeciez te lotnie szybowaly nienajlepiej . Poza tym wlasnosci w locie powolnym i wlasnosci przeciagniecia tych konstrukcji byly wysmienite tak , ze nie potrzeba bylo stosowania klap i spadochronikow hamujacych . Przez lata poprawial sie doskonalosc szybowania nowych lotni , kolejno o nastepne jednostki szybowania. Nagle poderwalo sie nasze lotniowe zaufanie i pewne ladowiska staly sie za male . W skladanych lotniach wpasowywanie skomplikowanych klap stalo sie mniej sensowne . Problem rozwiazal swietnie spadochronik hamujacy . Ta metoda , to zaden wynalazek w lotniarstwie . Spadochroniki uzywano juz od dawna do wyhamowania samolotow mysliwskich , rakiet , pojazdow doswiadczalnych . W lotniarstwie pojawily sie pierwsze konstrukcje spadochronikow hamujacych juz w czasach Atlasu . Zostaly jednak uznane za nie potrzebne . Po latach i po " nabyciu praw egzystencyjnych " hamulec niszczenia Doskonalosci zostal ponownie pogrzebany . Pawel Wierzbowski i Didi Suter ( Schweiz ) zaproponowali hamulce wielkosci duzej parasolki . Byly one zapakowane w obrebie wyciagniecia reki i umieszczone na ramieniu lotni ( trapezie ) . Linki glowne polaczone byly na karabinku . Caly spadochronik polaczony byl z dolnym tylnym olinowaniem i przy aktywacji spadochronik caiagnol za kil . Jednak ten inteligentny produkt nie zostal przyjety przez rynek . Dzisiaj jest to ciezko zrozumiale , ale problem byl Aspektem Technicznym i Psychologicznym . Po czasie pojawily sie opiete integralne uprzeze , profilowane helmy i Speedarms . Calosc otworzyla pewien Styl i Mode . Dla pilotow startujacych w zawodach , ktorzy ciagle pokazuja trend rozwojowy w lotniarstwie , paczuszka spadochronika stawiajacego Opor szkodliwy stala sie widocznym wyposazeniem obok kol na sterownicy . Stalo sie to denerwujace pomimo , ze znikomy opor paczuszki byl nie do zmierzenia , ale tkwil on w glowach pilotow . No i te zlosliwe przygadywania w postaci - No przeciez szykowny pilot wyladuje zawsze poprawnie . Jezeli potrzebuje on w tym pomocy w postaci kol , to prawdopodobnie nie umie wyladowac . Tu przedstawie praktyczno techniczna strone . Pomysl ze spadochronikiem hamujacym to bez watpienia ogromny postep . Jest on naszpikowany paroma dziecinnymi chorobami . Czasem linki sie splacza , a czasami spadochronik sie nie wypelni albo dokona tego tylko polowicznie . Inny przypadek to wplatanie sie karabinka linki glownej w plastikowy kolniezyk linki kilowej . Mowiac krotko Projekt byl poprostu nie dopracowany . Po ciezkim wypadku , w ktorym linka glowna spadochronika whaczyla sie w rog sterownicy nastala cisza w rozwoju tego systemu . Pilot zginol , bo wypelniony spadochronik doprowadzil do ciasnej spirali poglebiajac ja przez ciagniecie za rog sterownicy .



PROSTY I IDIOTYCZNIE BEZPIECZNY ;

W 1995 na Hiszpanskich Mistrzostwach w Ager , francuski Team zaprezentowal klase . Wieksza czesc francuskiej kadry latala na lotniach Tecma i rowniez w uprzezach od Tecma. Jako tajna bron w ladowaniach przygodnych uzywano Walbeck Chauverte & CO uprzezy z integralnym spadochronikiem hamujacym . Na poczatku w czasie zawodow system ten nie zwracal na siebie uwagi . Zuwazono pozniej , ze jesli chodzi o faze lotu szybowania w obrebie podloza francuzi byli spokojni w przeciwienstwie do konkurencji . Ta zaleta w zawodach " Salonoowo " uszczesliwiala cala scene lotniowa . Rowniez wloski producent uprzezy i spadochronow ratunkowych Angelo Crapanzano zauwazyl rynek w spadochronikach . Ponownie w domu realizowal on swoj Projekt , w ktorym zastosowal swoje dziesiecioletnie doswiadczenie w budowie spadochronow . Angelo czul , ze tylko " Powietrzny Tankowiec " moze byc zaakceptowany na rynku jezeli uda mu sie go zrobic " fool proof " i idiotensicher . Od pilotow ladujacych w stresie Nie mozna oczekiwac wiekszych manualnych czynnosci . Keep it simple and stupid , to byla Angela glowna premia rozwojowa . Po wielu probach z roznymi geometrycznymi czaszami spadochronikow , linkami i systemami otwarcia , powstal wreszcie produkt , ktory bez instrukcji obslugi i watpliwosci , kazdy pilot moze wziasc w swoje rece. Kiedy jeszcze w niemieckojezycznych krajach nie pisano o tym , Delta Stop rozpowszechnilo sie w ciagu jednego sezonu we Francji i Itali . Spadochronik stal sie idealnym uzupelnieniem do lotni bezmasztowych , ktore wchodzily na rynek o tym samym czasie . Od tego czasu zaoszczedzilo to Hobby pilotom wyczynowym stresu i dodatkowych wydatkow w ladowaniach przygodnych .



POLOWA DOSKONALOSCI I SZYBKIE WYTRACANIE WYSOKOSCI ;

Rowniez i ja naleze do wyksztalconych , ale kosztowalo mnie wiele aby przekonac Angelo wynalazek do pierwszej aktywnosci . Dopiero po dokladnym technicznym objasnieniu zawahalem sie do praktyki . Rezultat aktywacji przekonal mnie wpelni i awansowalem wreszcie od SAULUSA do PAULUSA . Aby otworzyc spadochronik z maksymalnym bezpieczenstwem , wsadzilem " hamulec " zapakowany w maly kontener wszyty do uprzezy na wysokosci bioder . W momencie aktywacji systemu pilot ma mozliwosc wziecia do reki czasze i linki spadochronika . Ciagniemy za uchwyt , ktory polaczony jest z torebka z ktorej wyciagamy jej zawartosc . Wypada przez to paczuszka spadochronika , ktora zostaje porwana przez wiatr i otwarta . Proces otwarcia nie trwa nawet pol sekundy , niedekoncentruje w sterowaniu oraz nie wymaga specjalnego " palcowania " . Nalezy tylko pamietac z ktorej strony umocowany jest uchwyt spadochronika . Sensowne jest to , ze nie jest on zabudowany po tej samej stronie co spadochron ratunkowy. Spadochronik hamujacy posiada okolo 1 m2 powierzchni i doczekalismy sie roznych modeli podobnych do ksztaltu drazetki . Porownujac do konwencjonalnych spadochronow , takie konstrukcje maja mala tendencje kolysania . Opor spadochronika przy predkosci 40 km/h wynosi okolo 10 kgp ( kilopund ) . Redukuje to doskonalosc szybowania nowoczesnej lotni wyczynowej do okolo 6-7 jednoostek co odpowiada 50 % doskonalosci . Przy tepie 60 km/h pozostaje nam tylko doskonalosc 4 . Przy 80 km/h pozostaje doskonalosc 2 . Skutki hamowania robia wrazenie i pierwsze proby sa nie doceniane . Decydujaca poprawa w stosunku do poprzednich koncepcji jest to ze , linka glowna spadochronika nie jest umocowana na kilu czy na dolnym olinowaniu lotni , lecz na tasmie zawieszenia uprzezy . Do tego nie gra roli czy umocowanie jest centralne czy w formie " Y " . Znikla wreszcie poprzednia wersja w ktorej pilot odczuwal nieprzyjemny ciezar hamowania " ciezki na ogon " . Ladowanie z otwartym spadochronikiem okazalo sie nie skomplikowane . Nie ma co opuszczac rece z powodu mysli o stalym zagrozeniu lotu w obrebie przeciagniecia . Rowniez nie gra roli czy " doskonalosc kilera " aktywujemy na podprowadzeniu czy pare setek metrow ponad ladowisko . Kto posiada podwujna predkosc opadania , moze w Timingu ladowania byc pozytywnie oczarowany . Posiadajac w uprzezy " Treibanker " mozna latwiej wyczuc moment wypchniecia lotni , a za wczesna Flara bedzie uniemozliwiala wystrzalu z nabraniem wysokosci .
Delta -Stoper moze wiecej jak tylko ulatwiacz ladowania . Rowniez moze sluzyc jako pomoc przed nadchodzacym frontem burzowym . Przy tym nalezy pamietac , ze punkt oddzialywania oporu hamowania lezy ponizej calkowitego ciezaru pilota lotni . Przy lotach ponad 80 km/h opor spadochronika moze nie kompensowac nacisku na sterownice ( moment samowyrownawczy lotni ) . Jezeli nie cofniemy predkosci wlasnej , mozemy leciec z duza predkoscia opadania . Dlatego zaleca sie w momencie aktywacji leciec ze zluzowanym systemem Zmiennej Geometri VG i nie przesadzac z utrata wysokosci .



KOLA - SPADOCHRONIK HAMUJACY ALBO NOWE RAMIONA STEROWNICY

" Spadochronika nie potrzebuje , przeciez mam kola " . Ten argument jest slaby i krotkowzroczny . Kola upiekszaj nam tlumaczenie w obrebie ograniczania szkod . Natomiast uzycie spadochronika wyklucza nam powstanie jakichkolwiek szkod w obrebie sterownicy . Kiedy jestesmy zmuszeni do ladowania na malej laczce srodlesnej z porosnieta wysoka trawa , albo na poletku skalistym , powinnismy miec zawsze pod reka Deltastoper . Kto ma jeszcze watpliwosci w uzyciu malego pomocnika powinien wziasc olowek do reki i porachowac koszty . Cena zakupu spadochronika odpowiada parze nowych Ramion sterownicy . Nie doliczany stres do kosztow , amortyzuje sie u niektorych w ciagu jednego sezonu . A nowy Sezon Lotny stoi juz u drzwi .


Konstruktor Pilot Gerolf Heinrichs - Austria
Tlumaczyl Piotr - Michal Adams




Ps . Z mojego wlasnego doswiadczenia dodam , ze
a) Warto przykrocic linke glowna spadochronika tak , aby czasza majtala sie przed koncem rury kila i przez to nie zarzucala sie za kil . W momencie zarzucenia moze lotnie sciagnac niebezpiecznie do zakretu . Calosc przetestowalem na sobie w Schmidgaden lecac za Ul a ladujac na Viagro .
b) Nigdy nie aktywujemy spadochronika kiedy musimy z nim przeleciec przed przeszkoda jak pojedyncze drzewo , linia energetyczna , rowy albo stado rozjuszonych bykow . Robimy to bezposrednio nad przeszkoda i ewentalnie esujac kiedy jestesmy sami na podejsciu .



deltastop.jpeg



delta.jpg



delta2.jpeg



delta3_2014-10-26.jpeg



delta3.jpeg




Autor (Gerolf Heinrichs) w Greifenburgu

GerolfHeinrichs.jpg