Zapewne wielu z Was stanie kiedyś przed dylematem kupna pierwszej lotni. Mam nadzieje , że ten tekst choć w minimalnym stopniu ułatwi wybór i pomoże dokonać właściwego zakupu.

 

 

 

Skrzydło po kursie podstawowym (2 stopień wyszkolenia) powinno być dość łatwe i przyjemne a przy tym wybaczające jeszcze drobne błedy. Możemy obrać dwie drogi. Pierwsza to kupno nowego sprzętu np firmy Aeros. Jeśli jednak nie mamy tyle pieniedzy a mimo to drzemie w nas pociąg do chmur zostaje nam kupno lotni z drugiej ręki.

W Polsce wielu lotniarzy zaczyna swoją przygodę (oczywiście po odpowiednim przeszkoleniu) na Magic IV firmy Airwave oraz na GTR firmy Moyes. Pomimo swoich lat obie lotnie pozwalają na dobrą zabawe a także robienie przelotów. Oczywiście rekorów na tym sprzęcie się nie pobije ale od czagoś trzeba zacząć. Ciekawostką jest GTR 210 który nadaje się jako tandem lub dla osób bardzo cieżkich (ponad 120 kg). Każda lotnia posiada pewien przedział masy podwieszenia (ang. Hook Weight). Masa podwieszenia jest to masa pilota + masa całego szpeju. Zbyt lekki pilot dla danego rozmiaru skrzydła będzie borykał sie z “twardym sterowaniem” czyli bedzie musiał używać większych sił do sterowania. Natomiast za cieżki pilot doprowadzi do trochę większych prędkości opadania a także prędkości postępowej.

Te dwie lotnie nie należą do najmłodszych – Magic był produkowany w latach 83-88 natomiast GTR w 85-88 ale nadal wiele z nich jest w dobrym stanie. Sprzęt lotniowy nie starzeje w takim tempie jak paralotniowy. Zarówno Magic i GTR mają w dużym stopniu podwójne poszycie co wydatnie wpływa na doskonałość oraz na max prędkość. Zarówno jedna jak i druga lotnia ma "wystający" kill (kieszeń kilowa). Istotną różnicą są tzw "ściny" czyli podpórki końówek skrzydeł. W lotni Magic IV znajdują sie one poza poszyciem natomiast GTR nie posiada takich w ogóle. Zastosowano w nim inne rozwiązanie zapobiegające opadnięciu końcówki skrzydła. Jeśli już jesteśmy przy końcówkach to warto napisać , że GTR ma końcówki rowingowe - elastyczne pałki wkładane w gniazdo na końcu rury krawędzi natarcia. W Magic'u użyto rozwiązania "klasycznego" jak w skrzydłach motolotniowych.

W moim subiektywnym odczuciu Magic jest nieco lżejszy od GTR ale posiada za to o kilka profili mniej. Co do pilotażu to latają podobnie z tym , że Magic jest trochę bardziej czuły na sterowanie (to tylko moje zdanie). Obie lotnie produkowane były w różnych rozmiarach i wersjach (normalna , race i full race).
Wersje full race były cieższe od pozostałych o około 5-8 kg (w sumie ważyły ~40 kg). Miały mocniejszą konstruckję (grubsze rury), wiecej profili , VG a także kompensator linek antyfleterowych. Poza tym wersje full race są trudniejsze w pilotażu (trochę wieksza prędkość startu i lądowania). W niektórych modelach sterownica jest wykonana z profili kroplowych. Jednak wymiana jednego takiego ramienia to koszt około 150 PLN. O wiele tańsze są ramiona w postaci rur (tu zmieścimy się w 50 zł za jedno takie ramie).
Przed kupieniem należy dokładnie sprawdzić stan techniczny lotni – stan szkieletu (krawędzie natarcia które nie powinny być zniekształcone) , poszycie oraz linki i zakuwki (korozja). Ceny tych dwóch modeli wahają się w granicach 1000 – 1500 PLN (wszystko zależy od stanu oraz atrakcyjności oferty).

 

 

Dobrym zwyczajem jest poprosić naszego instruktora lub chociaż bardziej doświadczonego kolegę o opinie skrzydła.


Pozdrawiam i życze udanych łowów

Darek Lipski

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.