• NAZWA STARTOWISKA
    JAVOROVY VRCH (1032 m n.p.m.)

• Lokalizacja, koordynaty startowiska
    Miejscowość: Javorovy Vrch koło miasta Trinec (Czechy)
    Startowisko: Javorovy Vrch, GPS: 49°37'14.80"N; 18°36'28.92"E
    Dojazd: Jadąc z Cieszyna, jedziemy drogą E75, prowadzącą na Słowację i jedziemy do miejscowości Oldrichovice.
    Możemy teraz pojechać skręciwszy w prawo (prosto na lądowisko), lub kierując do miejscowości Tyra, na drogę prowadzącą na szczyt Javorovego.

• Kierunki startów
    Startowisko północne. Kierunek wiatru: N-NE

• Przewyższenie
    ~450 m

• Rodzaje lotów
    zloty, loty żaglowe, loty termiczne

• Stopień trudności
    Pochylenie stoku jest mocne, bez żadnych nierówności, co czyni start szybkim i łatwym.
    Start odbywa się z nartostrady, ograniczonej z dwóch stron linią drzew. Na początku nartostrady jest umiejscowiony rękaw, pokazujący kierunek wiatru nad drzewami, na co należy zwrócić uwagę, ponieważ na starcie może być idealny kierunek, ale po wyjściu znad linii drzew, można dać się zaskoczyć.
    Uwaga na wysokie pojedyncze drzewa po prawej stronie stoku oraz liny wyciągu narciarskiego po przeciwnej stronie.

• Transport na start
    Jadąc do miejscowości Tyra, jedziemy na jej koniec.
    Przejeżdżamy dwa charakterystyczne poszerzenia drogi (coś na kształt parkingów) i dojeżdżamy do drogi oznaczonej zakazem ruchu.
    Uwaga! Teoretycznie na wjazd na szczyt potrzebne jest zezwolenie, podobne do tego, jaki jest na górze Żar.
    Pod znakiem zakazu wjazdu znajduje się informacja: "Za wyjątkiem obsługi i pobytu w Chacie Javorovy".
    Po zaparkowaniu auta (zwracamy uwagę na wolne miejsca dla ewentualnie następnych samochodów), zabieramy nasz sprzęt na startowisko, które jest widoczne tuż za schroniskiem górskim.
    Na górę prowadzi też kolej krzesełkowa (jedno-miejscowa), z której stacji końcowej należy jeszcze podejść około 600 metrów do startowiska.
    Dalej podążamy w górę drogą wg schematu na zdjęciu.
    alt

• Lądowiska w okolicy
    Duże, trójkątne u podnóża góry, otoczone z dwóch stron linią pojedyńczych drzew, dobrze widoczne ze startowiska.
    Należy zwrócić uwagę na rzeźbę terenu lądowiska, tzn. od strony Javorovego teren lekko się wznosi, po czym gdzieś w połowie długości opada.
    Łąka po prawej stronie od trójkąta też nadaje się do lądowania.
    alt

Uwaga! Na drodze do lądowiska linia wysokiego napięcia, jednak nawet w czasie zlotu mamy bezpieczny zapas wysokości, przelatując nad nią.
    Oficjalne lądowisko dla paralotni, które znajduje się koło parkingu w pobliżu dolnej stacji wyciągu, nie nadaje się ze względu na spore pochylenie.