Witamy, Gość
Nazwa użytkownika: Hasło: Sekretny klucz Zapamiętaj mnie
  • Strona:
  • 1

TEMAT: Istotne pytania dotyczące motolotni/nanotrajki...

Istotne pytania dotyczące motolotni/nanotrajki... 2021/06/11 09:52 #2024280

Witam,

Zwracam się do ekspertów którzy latają na motolotniach, nanotrajkach i podobnych sprzętach. Od długiego czasu noszę się z zamiarem rozpoczęcia latania rekreacyjnego i od kiedy pamiętam motolotnie zawsze pociągały mnie najbardziej. Wiem że najwiekszą popularność ma dzisiaj latanie PPG czy na trajkach choćby ze względów logistycznych co jest bardzo istotnym argumentem. Jako że nie latałem do tej pory samodzielnie na niczym nie jestem obciążony żadnymi nawykami ani posiadanych sprzętem ,muszę zacząć od nowa i stąd moje pytania czy motolotnie to dobry wybór? Obserwuję rynek i sprzęty oddłuższego czasu zarówno motoparalotniowe jak i motolotniowe i cięzko mi podjąć decyzję co będzie lepsze, na czym więcej i BEZPIECZNIEJ polatam. Sprzęt typu lekka nanotrajka jak ANT to cena podobna do zestawu motoparalotniowego i pomimo wielu zalet widzę też jednak ograniczenia w przyszlości np to że jest jednoosobowa i jakaś dalsza wyprawa nie wchodzi raczej w grę. Tak myślę o tych reklamowanych zaletach lekkości i mobilnosći tego sprzętu i dochodzę do wniosku że tak naprawdę sama motolotnia czy to cięższa czy lżejsza nie zajmuje wiele więcej miejsca bo to skrzydło jest największym elementem motolotni, jeśli jest rozłożone to tak naprawdę oba sprzętu potrzebują podobno ilość miejsca więc czy taki sprzęt wogóle ma sens?Patrząc na rynek motoparalotniowy widzę np trajki dwuosobowe napędzane mocnymi silnikami paralotniowymi Thor 250 czy nowy Vitorazzi cosmos 300, czemu np nie ma czegos pośredniego w motolotniach tzn lekkiej motolotni ale z możliwościa zabrania pasażera cos jak ANT aerosa ale dwuosobowy, co jest przeszkodą w takich konstrukcjach. Mi się podoba minimalizm, oczywiśćie w pełni bezpieczny jeśli chodzi o sprzęt. Będę wdzieczny za wszelkie odpowiedzi doświadczonych kolegów.

Pozdrawiam

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Istotne pytania dotyczące motolotni/nanotrajki... 2021/06/12 22:42 #2024282

Cześć,
latałem wiele lat zarówno paralotniami, paralotniami z napędem, trajkami paralotniowymi czyli PPGG i od kilku lat nanotrajką z lekką lotnią. Nie istnieje jedna i do tego prosta odpowiedź na Twoje pytania i dylematy, zwłaszcza że dopiero zamierzasz rozpocząć przygodę z trzecim wymiarem i nie znasz swoich preferencji. Lotnictwo, to w każdym aspekcie kontinuum kompromisów. Jeśli na przykład weźmiemy pod uwagę koszt, prostotę sprzętu, minimum logistyki i czas szkolenia, to stanie to w sprzeczności z walorami użytkowymi takimi jak: odporność na warunki atmosferyczne czy możliwość zabrania pasażera. Najprostszym rozwiązaniem do eksploracji atmosfery jest trajka PPGG. Minimum logistyki, hangar w garażu, możliwość startu z każdej skoszonej łąki i możliwość bezpiecznego wylądowania praktycznie w każdej uprawie. Po wylataniu odpowiedniej ilości godzin i odbyciu odpowiedniego szkolenia do uprawnienia TANDEM można latać z pasażerem. Ale jest to zabawa w zasadzie na spokojne letnie wieczory i jakiekolwiek latanie w turbulencji czy termice, nosi raczej znamiona kary niż przyjemności, nie wspominając o dość dużym zagrożeniu bezpieczeństwa w tych warunkach. Nanotrajka posiada natomiast znacznie większe wymagania co do procesu szkolenia i kompetencji pilotażowych. Większe wymagania co do stanu startowiska, a także znacznie większe ograniczenia dla ewentualnych pól do awaryjnego lądowania. Od biedy da się hangarować w garażu, ale godzinne składanie przed i godzinne po locie nie należy do przyjemności. Niektórzy to akurat traktują jako zaletę ale odkąd mam hangar, to jest to zupełnie inny wymiar komfortu logistycznego (co prawda trochę kosztuje). Latanie staję się mniej beztroskie, ale można latać przy większych wiatrach i turbulencjach, oraz umożliwia wielogodzinne loty termiczne dla w miarę doświadczonego pilota. A teraz dlaczego nie ma minimalistycznych nanotrajek dwuosobowych. Powód jest prosty, nanotrajki wypełniają lukę między certyfikowanymi dwuosobowymi motolotniami, które muszą mieć poświadczoną zdatność do lotu (przeglądy silnika, śmigła, wózka, skrzydła etc.) a innymi miekkopłatami, które nie są obarczone urzędniczymi restrykcjami jak np. paralotnie. Najczęściej na zachodzie są rejestrowane tak jak w Niemczech w klasie ultralight 120 kg i nie wymagaja badań lekarskich. W Polsce podobnym odpowiednikiem jest klasa UL 115, bez badań, uprawnień i przeglądów (niemniej jakiekolwiek świadectwo kwalifikacji trzeba posiadać, może być paralotniowe lub teoretyczny egzamin z przepisów prawa lotniczego). W tych klasach nie dopuszcza się latania z pasażerem ponieważ sprzęty są poza nadzorem lotniczym, a za stan sprzętu odpowiada tylko pilot. Są co prawda nanotrajki w wersjach dwuosobowych (prawdopodobnie do szkolenia) jak np. ta: commons.wikimedia.org/wiki/File:Z-Air_At...go_(46779466295).jpg , ale na pewno nie w klasie Ultralight 120 kg i na pewno jest droższa niż "normalna" dwuosobowa motolotnia.
To tyle z mojego punktu widzenia. Możesz popytać ludzi na lądowiskach mikrolotowych lub tu na forum, każdy zapewne udzieli subiektywnej, trochę odmiennej od mojej odpowiedzi. Najprościej uważam, najtaniej i najszybciej byłoby rozpocząć szkolenie na PPGG. Jak po paru latach zwiedzisz już wszystkie zakątki w promieniu 50 km, zwykle przychodzi czas na nanotrajkę. Tak miałem ja i tak ma już kilku moich kolegów.

Pozdrawiam
Tomek
Podziękowali: Leslaw

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Istotne pytania dotyczące motolotni/nanotrajki... 2021/06/14 09:51 #2024283

Witam,

Dziękuję za odpowiedz. Zdaje sobie sprawę że wszystko jest kwestią kompromisu i dlatego staram się podjąć możliwie najlepsza decyzję. W moim przypadku jako że nie mam doświadczenia lotniczego nawet gdybym chciał latać na nanotrajce poszedłbym na pełny kurs motolotniowy bo nie wyobrażam sobie inaczej i tu pyatnie czy warto kupic nanotrajkę czy np używaną motolotnie dużą. A jak to wygląda od strony przepisów międzynarodowych, czy uprawnienia polskie są ważne wszędzie?

Pozdrawiam

Michał

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Istotne pytania dotyczące motolotni/nanotrajki... 2021/06/14 11:01 #2024284

Cześć Michał !
Strasznie dużo zadajesz pytań i trochę dużo pisania .
Osobiście latam już dłuższy czas na lekkiej trajce
i jak masz ochotę to zadzwoń do mnie chętnie ci pomogę, doradzę ,mój nr. 501 872 388

Pozdrawiam Janusz .
Pilot lotniowy od 1998 r.
Up-comet , Icaro XS , Moyes XS , Enterprise Wings Desire, Icaro Laminar 14ST , Flight Design GhostBuster , Atos V . Napęd własnej konstrukcji Solo 210, Napęd własnej konstrukcji Radne Raket 120 . Mini trajka własnej konstrukcji

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Istotne pytania dotyczące motolotni/nanotrajki... 2021/06/15 01:25 #2024286

  • fotolot
  • fotolot Avatar
  • Wylogowany
  • Pilot-Uczeń, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Pilot-Uczeń, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Posty: 169
  • Oklaski: -33
  • Otrzymane podziękowania: 89

michkiss napisał: Witam,

"W moim przypadku jako że nie mam doświadczenia lotniczego nawet gdybym chciał latać na nanotrajce poszedłbym na pełny kurs motolotniowy bo nie wyobrażam sobie inaczej .."

Hej Michał.
To że nie masz doświadczenia lotniczego, może tłumaczyć, że mozesz nie miec wyobraźni o tym co powyżej publicznie zasugerowałeś jako swój pewniak(również innym , "zielonym" czytelnikom z podobnym brakiem wyobrażni..).
Nie jestem ekspertem ale wylatałem za to na rozniastych sprzętach, przynajmniej niecały tysiąc godzin . Wyobraź sobie , że nabywanie nawyków, nieadekwatnych do potrzebnych wg. specyfiki dla danej klasy lub konkretnego egzemplarza sprzętu, może w silnie stresujących początkowych sytuacjach, okazać się fatalne w skutkach(było juz takich wiele). Wielu nauczycieli zwracało na to uwagę, że łatwiej jest nauczyć zupelnie początkującego, wlasciwych zakresów parametrow i sił sterowania, danym typem aparatu latajacego, niż robic to i wypleniać nabyte nieporządane. Specyfika techniki latania ciężką motolotnią to zupełnie nie to samo pod bardzo wieloma względami niż np. nanotrajką ze sztywnopłatem(dziś na spontanicznym złocie 2-nano i 6-ciężkich motolotni , tłumaczyliśmy kilku zadziwionym kolegom, istotne niuanse diametralnych różnic).
Jak najbardziej popieram abyś się solidnie wyszkolił- jednak skoro chcesz wybrać edukacje ciezko-motolotniową to i sprzęt taki sam do dalszego samodzielnego latania, będzie dla Ciebie odpowiedni.
W pierwszych zapytaniach wyraziłes tu rozczarowanie co do braku odpowiednich dla Ciebie ofert handlowo-szkoleniowych. Sugeruję więc poszerzyc rozeznanie i np. kontakt z Przemkiem Jurkiewiczem www.mikrolot.pl . to świetny, profesjonalny fachowiec i zapewni Ci własciwą naukę na sprzęcie jaki Ty sobie wybierzesz(moim zdaniem takie zapewnienie nauki przeprowadzone przynajmniej przez byłych instruktorów, powinno być moralnym obowiązkiem dealerów czy producentów ). Kiedyś chwile rozmawialiśmy z Przemkiem o wprowadzeniu przepisów dla nowej wówczas klasy do 115kg , nie był im przeciwny, a nawet za, ponieważ wspomniał że posiada w swojej ofercie handlowej nanotrajke Ifun Pixel. Możliwe że jeśli nabędziesz od Niego np. tego Pixela AirCreation to szkolenie na swoim sprzęcie , otrzymasz w najbardziej właściwy sposób i dużo korzystniej cenowo od nabywania nieodpowiednich nawyków dla ciezkich motolotni.

Pozdrawiam Wiesiek

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Ostatnia edycja: przez fotolot. Powód: Dopisek

Istotne pytania dotyczące motolotni/nanotrajki... 2021/06/16 09:02 #2024287

Witam,

Myślę że wyraziłem się nie do końca jasno jeśli chodzi o moje preferencje co do latania. Otóż biorąc pod uwagę moją sytuację (rodzina) oraz miejsce zamieszkania (tereny płaskie) a także preferencje (latanie widokowe dla czystej przyjemności)dwie sensowne opcje to PPG (docelowo PPGG) oraz motolotnia. Bardziej podoba mi się latanie motolotniowe ale wiadomo że logistyka jest bardziej skomplikowana. Co do szkolenia to w przypadku PPG, PPGG sparaw jest prosta, jeśli chodzi o nanotrajki to coś takiego nie istnieje i z tego co wiem zarówno na świecie jak i w Polsce szkolenie odbywa się na dwuosobowych motolotniach. Sprzęty typu i fun pixel czy aeros ant w założeniu są jednoosobowe więc jak się szkolić na tym sprzęcie, przecież nie wskoczę instruktorowi na barana?

Pozdrawiam
Michał

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Ostatnia edycja: przez michkiss.

Istotne pytania dotyczące motolotni/nanotrajki... 2021/06/16 09:35 #2024288

Nawiązując jeszcze do sprzętu to chodziło mi o to że w przypadku trajek PPGG wybór jest ogromny i każdy znajdzie cos dla siebie i na każdą kieszeń, jeśli chodzi o motolotnie to mamy albo nanotrajiki ale niestety jednoosobowe albo duże, szybkie motolotnie a mnie podobałoby się coś pośredniego, latającego wolniej ale z możliwością zabrania pasażera czy dodatkowego sprzętu. Są takie konstrukcje ale jest ich mało, z czego to wynika?

Wracając do szkolenia to tak naprawdę szkoląc się u kogoś na nanotrajkę (dalej nie wiem w jaki sposób miałoby się to odbywać) nie mam żadnych fizycznych uprawnień bo nic takiego nie istnieje, robiąc kurs motolotniowy mogę latać zarówno na nanotrajce jak i na każdej motolotni.

Przykład takiej trajki:
www.lamouette.com/en/Samson'.php

dwuosobowa, składana napędzana silnikiem Thor 250

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Istotne pytania dotyczące motolotni/nanotrajki... 2021/06/16 21:44 #2024289

michkiss napisał:
Przykład takiej trajki:
www.lamouette.com/en/Samson'.php

dwuosobowa, składana napędzana silnikiem Thor 250


Tak na prawdę jest to nanotrajka w wersji ze słabszym silnikiem lub motolotnia półtora osobowa z silnikiem Thor 250. W przypadku latania z pasażerem wymaga rejestracji jako motolotnia z pełnymi przeglądami a pilot z badaniami lekarskimi i świadectwem kwalifikacji.

Pozdrawiam
Tomek

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Istotne pytania dotyczące motolotni/nanotrajki... 2021/06/16 21:47 #2024290

  • fotolot
  • fotolot Avatar
  • Wylogowany
  • Pilot-Uczeń, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Pilot-Uczeń, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Posty: 169
  • Oklaski: -33
  • Otrzymane podziękowania: 89

michkiss napisał: "Co do szkolenia to w przypadku PPG, PPGG sparaw jest prosta, jeśli chodzi o nanotrajki to coś takiego nie istnieje i z tego co wiem zarówno na świecie jak i w Polsce szkolenie odbywa się na dwuosobowych motolotniach. Sprzęty typu i fun pixel czy aeros ant w założeniu są jednoosobowe więc jak się szkolić na tym sprzęcie, przecież nie wskoczę instruktorowi na barana?"

A na szkoleniu ze sprzętem PPG czy PPGG nie chciałbyś naskoczyć instruktorom na barana...? :). Uwierz, że pierwsze starty nimi są duzo trudniejsze od wystartowania minitrajką lotniową pod nadzorem instruktora(np. byłego). Masz fantazyjne wyobrażenia o szkoleniach, w USA raczej nie ma problemu abyś został wyszkolony na jednoosobowej "nanotrajce", zależnie od postępów np. w ciągu 6-8godzin intensywnego nauczania(w odróżnieniu od wymuszeniowego, kilkuletniego "wożenia komuś dupy na godziny" na innym ustrojstwie np. przez 30h po 400zl/h) . Do kogo masz pretensje że "nadal nie wiesz jak wygląda szkolenie na nanotrajce"? . Przecież podałem Ci namiary do Przemka, gdzie możesz zostac profesjonalnie wyszkolony np. na Pixelu. To jaki problem bys zapytał jak to akurat u Niego może dla Ciebie wyglądać?
("wolny rynek Ciechocinek"- dogaduj się choćby i o jedno przelecenie i zabezpieczenia jakie byś dla siebie preferował....)
No chyba że potrzebujesz jakieś specjalne reżimowe prikazy...? Skoro wiesz jak szkołą na całym świecie to pewnie i też do czego by Cię zmusili np. w Korei Pn...? :)
Dwuosobowa motolotnia jak najbardziej może być oczywiście użyta wstepnie, zapoznawczo , a do dalszego szkolenia ten zdecydowanie właściwy docelowy sprzęt.
Uprawnieniami będzie mogło być zaświadczenie zaliczenia kursu teoretycznego motolotniowego. Jednak w klasie niekwalifikowanej do 115kg, tak jak wspomniał Tomasz, nie będziesz miał prawa latać z pasażerem ani za granica. W takim układzie mozesz zapomniec o tej klasie i iść ścieżkami motolotniowymi. Nie mają one ograniczeń masy minimalnej więc znajdziesz co Ci się najlżejszego spodoba. Jednak warto wziąć pod uwagę,(być może stąd brak tendencji) że jednocylindrowe dwusuwki typu Thor 250 i temu podobne są co najmniej dziesięciokrotnie bardziej awaryjne od typowych np. Rotaxow 912.
Za to Thor250 w PPG czy PPGG to żaden problem by przy odpowiednich umiejętnościach, lądować awaryjnie na punkt np. na rozoranych skibach czy innych malowniczych wertepach, a np. woda może być zabójcza. Jednak by nabyć profilaktyczną świadomość różnych zagrożeń i takie umiejętności lądowań awaryjnych, to przydałaby Ci się podpowiedź wróżki o tym, która szkoła to z Tobą uczyni ,a nie wciśnie Ci , popularnego "papieru do dupy"(.wg. Ciebie w szkoleniach paralotniowych "sprawa jest prosta"... - chyba nie masz pojęcia o tym jak bardzo "śmiesznie prosta") . Polskie statystyki paralotniowe wskazują, że zabijalnosc jest tu dwukrotnie większa niż w innych systemach z bardziej cywilizowanym podejściem do faktycznego nauczania.

Pozdrawiam
Wiesiek

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Ostatnia edycja: przez fotolot. Powód: korekta
  • Strona:
  • 1
Moderatorzy: Leslawsterylnymichalo
Zasilane przez Forum Kunena