alt

Kilka słów nt. rekomendowanego przez DHV treniningu "Lock-Out", który organizowany jest w centrum holowania Altes Lager k. Berlina.
Napisał: Horst Barthelmes, www.dhv.de

Początek wiosny to czas termiki!
Lotniarze i paralotniarze muszą się w tym okresie nastawić na wymagające, termicznie nierówne warunki.
Zimne noce i słoneczne ciepłe dni przyczyniają się do ożywienia się atmosfery i wymagają od pilotów dużych umiejętności pilotażowych i kondycyjnych.




Nie można o tej porze roku przy słonecznej pogodzie oczekiwać spokojnych lotów w środku dnia.
Dlatego piloci początkujący, jak również piloci z małą praktyką powinni odbywać swoje loty w porze porannej i wieczornej, aby się powoli przyzwyczajać do silnej termiki. W odróżnieniu od doświadczonych przelotowców, których cieszy wykręcenie silnych kominów i możliwość odbycia dalekich przelotów.


Ta sama problematyka dotyczy również operatorów wyciągarek jak i pilotów holujących, którzy będą teraz znowu holować po długiej zimowej przerwie.
Termiczna przyziemna aktywność może się przyczynić do szybkiej zmiany kierunku wiatru, co z kolei wymaga natychmiastowej reakcji zarówno pilota, jak i holującego. W czasie przelotu przez taki wąski, mocno termiczny komin, może dojść do sytuacji, w której tylko jedna strona skrzydła zostanie podniesiona, wprowadzając lotnię w tzw. Lock-Out. (dopisek tłum.: zwalenie się lotni na jedną stronę, połączone z dużą utratą wysokości) i z której pilot może się uratować poprzez natychmiastowe wyczepienie liny holującej. Holujący musi w porę rozpoznać taką sytuację i przeciąć linę, jeśli zaistnieje taka potrzeba.

Aby umiejętność prawidłowej reakcji w takiej sytuacji posiadali zarówno piloci, jak holujący, doświadczony instruktor lotniowy i paralotniowy Martin Acermann oferuje dla nich seminaria w certyfikowanym przez DHV centrum holowniczym "Altes Lager".
Piloci uczą się na symulatorze wypinania w sytuacjach Lock-Out, jak również przechodzą trening mentalny, przygotowujący ich do prawidłowych reakcji. Następnie organizowane są loty ćwiczebne ze wskazówkami podawanymi przez radio przez instruktora.

Biuro Holi DHV poleca to seminarium wszystkim pilotom lotniowym i ma nadzieję, że również szkoły lotniowe w przyszłości będą się tym tematem zajmować.

Dla zainteresowanych kontakt do Martina:
martin(małpa)flymagic.de
lub telefon +49 1714884800

Wskazówka dla pilotów:
Jeśli masz uczucie, że nie jesteś w stanie w czasie holu wrócić lotnią na kierunek holującej liny i nie masz nad skrzydłem pełnej kontroli, musisz natychmiast się wyczepić.

NIE CZEKAJ ZA DŁUGO!


Wielu bezpiecznych holi i pięknych lotów!
- Horst Barthelmes, DHV - Biuro Holi.





Poniżej link do relacji kilku uczestników pierwszego seminarium: (jęz. niemiecki)

http://www.dhv.de/web/fileadmin/user_upload/files/2012/Schlepp/Lockout-Seilrissuebungen_an_der_Winde_Maerz_2012.pdf