zdjeciaW roku 2015 zgłoszono do DHV w sumie 26 niebezpiecznych stanów lotu i wypadków z udziałem niemieckich lotniarzy w Niemczech i za granicą.

4 wypadki zakończyły się śmiertelnie.
Dziękujemy wszystkim pilotom i świadkom, którzy nam je zgłosili.

źródło: DHV-Info nr.198









Niezależnie od przepisów regulujących zgłaszanie wypadków i większych zakłóceń lotu, Wasze relacje dostarczają wiele cennych informacji, których analiza przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa, a zarazem i radości z latania.
Kolizje i przeszkody były znaczącymi punktami ciężkości w wypadkach w zeszłym roku. Ich przyczyną były prawie zawsze złe starty lub nieudane planowania lądowania. Również zła ocena wiatru, pogody i własnych umiejętności, loty na zawietrznej, zła ocena wysokości dolotu i nieprawidłowe techniki lądowania przycznialy się do ciężkich kontuzji.


Rodzaj wypadku:
Start /odlot - 5
Kolizja - 1
Przeszkoda - 6
Wyciągarka - 2
Hol - 2
Lądownie - 10


Start

Nie tylko za duży kąt natracia przyczynia się do złego startu. Nieudany start może być również wynikiem zbyt małego kąta natarcia. Biegnąc pochylony do przodu tak naprawdę gonisz lotnię. Bezpośrednio przed startem uważaj na położenie rąk. Boczne strony trapezu maja opierać się na przedramieniu, a nie na ramieniu. W ten sposób lotnię można wysoko podnieść i zminimalizować zwis zawieszenia. Zapewnia to większą kontrolę podczas startu.


Nieudany Start

Fuerstenberg. Podczas swojego piątego lotu wysokiego, 35 letni pilot na Impulsie 17 nie osiągnął prędkości oderwania się lotni od ziemi, tylko wypchnął sterownicę, żeby szybciej się unieść. Zamiast nabrać prędkości, pilot wypychał dalej sterownicę do przodu, aż jego ręce prawie się wyprostowały. Po zerwaniu się strug lotnia zwaliła się na dziób i uderzyła w ziemię. Na szczęście pilot doznał tylko niewielkich obrażeń.
Uwaga: Impuls 17 ciągnie w kierunku rury kilowej w czasie startu, podnosząc równocześnie nos lotni do góry. Dlatego pilot musi w trakcie startu aktywnie korygować nachylenie lotni.


Nieudany start przy bocznym wietrze

Hochries / Samerberg.
56 letni pilot wystartował na północ pomimo silnego bocznego wiatru na Icaro RX2. W wyniku lądowania na drzewach doznał ciężkich obrażeń.


Nieudany start z wózka

Ohlsbach. Krótko po tym, jak wózek zaczął jechać, podniosło się lewe skrzydło lotni (Moyes Litespeed)
Z za małą, prędkością pilot wszedł w prawy zakręt, zahaczając skrzydłem o ziemię. Następnie wózek wjechał w lewe skrzydło, wyrywając w nim dziurę. Pilot doznał wstrząsu mózgu. Świadkowie zdarzenia przypuszczają, że pilot nie złapał lewą ręka linki do trzymania w czasie jazdy wózka.
Uwaga: Podczas startu z wózka należy koniecznie uważać na przytrzymanie wózka do czasu osiągnięcia wrażenia, że chce on się już z nami unieść. Dopiero przy wystarczającej prędkości należy puścić linki, a tym samym i wózek.


Kolizja

Po 7 kolizjach z roku 2014, w roku 2015 zameldowano tylko jedną kolizję. DHV nakręcił video jak unikać kolizji.
Kolizja lotni z paralotnią.
Col de Forclas /Annecy. Lotniarz na Ikarus Spirit kręcił w termice, gdy wyżej lecacy paralotniarz zahaczył o lewe skrzydło lotni. Glajt wplatał się w lotnię i obaj piloci rzucili spadochrony ratunkowe, nie doznając większych szkód na zdrowiu.


Lądowanie

Najbardziej wymagającą czynością w lataniu na lotniach jest lądowanie, podczas którego dochodzi do najczęstszych wypadków. Dobrze zaplanowane lądowanie z prawidłową oceną kąta schodzenia i ustabilizowany lot na ostatniej prostej są warunkami bezpiecznego zakończenia lotu. Zasada "Sześć razy A" powinna być znana każdemu pilotowi:

  • Anflug – dolot
  • Aufrichten – przejście do pozycji pionowej
  • Abfangen – wyrównanie (czyli ta faza lotu, w której wypłaszczamy dotychczasowy lot po fazie większego opadania wcześniej)
  • Ausgleiten – szybowanie, wytracanie wysokości i predkości
  • Auslaufen – dobieg
  • Ausstossen – wypchnięcie sterownicy.



Za późne przejście do pozycji pionowej przy lądowaniu

Kugelmuehle /Berchtesgaden. Przy podejściu do lądowania pilot za późno przeszedł do pozycji pionowej i nie mógł wyprostować rąk, by wypchnąć lotnię i zerwać strugi. Podczas twardego i mocnego kontaktu z ziemia pilot złamał rękę.


Rozhuśtana lotnia na ostatniej prostej

Rauschberg /Ruhpolding. Na ostatniej prostej 56-letni pilot lotni Bautek Fizz wleciał w tak termiczne prądy i turbulencje, że całkowicie stracił kontrolę nad lotnią. Pilot po uderzeniu lotni w ziemie doznał ciężkich obrażeń.


Sterownica złapana przez trawę

Serrig. 46-letni pilot na Bautek Fizz wykonał ostatni zakręt za nisko. Lotnię z zakrętu zdążył wyprowadzić, ale wysoka trawa złapała sterownicę i lotnia poszła na dziób. Pilot głową uderzył w rurę kilową, złamał nos i na krótko stracił przytomność.


Podsumowanie

Lotniarstwo jest wymagajacym sportem, wymagającym dużo treningu i praktyki. Braku treningu jest źródłem niepewności, zatraca się swobodę i luz. W takiej sytuacji niezbędne są treningi przeprowadzane pod okiem fachowców. Szczególnie polecane są one przy przesiadce z lotni szkolnej DHV 1 na intermedialną DHV 2, bądź z dwójki na trójkę czyli lotnię wyczynowa czy lotnię sztywną. Lotnia z masztem nie zawsze jest łatwa w pilotażu. Istnieją tu duże różnice. Przed przesiadką należy zasięgnąć rzetelnej informacji na temat nowego sprzętu.


Wypadki śmiertelne

Landeck /Austria, 05.06.2015
Redakcja DHV nie posiada jeszcze pisemnej analizy wypadku. Ze słownych przekazów wynika, że lotnia wykonała przewrotkę po tym, jak była źle wytrymowana. Zawieszenie pilota zostało przecięte przez olinowanie lotni (brak koszulek na linkach) Ratunek nie był połączony z uprzężą.


Neumagen /Dhron, 06.06.2015
75-letni pilot po starcie na Bautek Fizz z niewiadomej przyczyny zakręcił o 180° i uderzył w drzewa. W wyniku doznanych obrażeń pilot zmarł.


Serrig/Trier- Saarburg, 05.07.2015
W bardzo gorący dzień, pow. 30°C, pilot Atosa w locie starcił przytomność, zahaczył o wysoką choinkę i runął na ziemię, łamiąc kark. Przyczyną wypadku był zawał serca.


Rauschberg/ Ruhpolding; 01.11.2015
Według aktualnych doniesień 68-letni pilot na Moyes Litespeed bezpośrednio po starcie został  dociśnięty w dół przez opadające prądy powietrza i zahaczył prawym skrzydłem lotni o gałęzie drzew. Nie odzyskał kontroli na lotnią i uderzył w strome skaliste zbocze blisko miejsca startu. Doświadczony pilot w wyniku odniesionych urazów zmarł na miejscu wypadku.




Jak uniknąć kolizji podczas latania termicznego - film DHV

{youtube}xT-m_ygx7JM{/youtube}



Start - Sterowanie - Lądowanie .. na lotni. Film instruktażowy DHV. (15 min.)

{youtube}Y3HOd9W98HA{/youtube}