Witamy, Gość
Nazwa użytkownika: Hasło: Sekretny klucz Zapamiętaj mnie
  • Strona:
  • 1
  • 2
  • 3

TEMAT: WYCIĄGARKA-własne konstrukcje i pomysły

Odp:WYCIĄGARKA-własne konstrukcje i pomysły 2016/11/22 00:32 #2021875

  • fotolot
  • fotolot Avatar
  • Wylogowany
  • Pilot-Uczeń, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Pilot-Uczeń, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Posty: 169
  • Oklaski: -33
  • Otrzymane podziękowania: 89
Witajcie.

Tak zaglądnąłem w ten temat i widzę, że prawie 6 lat cisza.
Dziś już nikt nie widzi potrzeby czy nikomu nie wolno również przeszkolonym w holowaniu(nawet pomyśleć o potrzebie) :( ?

Co prawda od dawna nie jestem w temacie systemów holowania, a stare zapamiętałem jeszcze z kursu paralotniowego
i to dość traumatycznie z powodu zrywania liny ale dziś już na podstawie doświadczeń stosuje się sprawdzone materiały.

Sam akt uniesienia na holu uważam za dość intymny wymagający dobrego kontaktu,wyczucia i płynnej reakcji" szczególnie
podczas lotów dziewiczych.
Wyobraziłem sobie wzorem polskich objazdowych szkół paralotniowych takie dość wygodne zjawisko również dla lotniarzy(np. na Litwie? ;) ).
Mój pomysł(może takie istnieją) na szkoleniową holówkę polegałby na użyciu niewielkiego samochodu(najlepiej na gaz) z automatyczną skrzynią i dodatkowym wyciszeniem wydechu oraz dolotu. Do haka byłaby zamontowana platforma dla obywatela instruktora z fotelem oraz pasami,a pod nim przy haku bęben z hamulcem i nawiniętą linką ok. 10-20m z lużnym końcem(+np.100-200m do lotni). Siła ciągu ustalona byłaby za pomocą dzwigni hamulca np. na 70kg a podczas przeciążenia(widocznego na manometrze oraz dodatkowo
słyszanego modulowanego dżwięku podobnego jak vario by nie rozpraszać wzroku) i obrotu bębna słyszalna byłaby grzechotka.
Cały pic polegałby na tym że instruktor widzący i kontrolujący ucznia operowałby bezpośrednio płynnie poprzez dodatkowy układ cięg
ien gazem czy hamulcem, a za kierownicą siedziałby mający trzymać tylko kierunek(lub krąg wokół lotniska przy słabym wietrze) np. drugi uczeń.Odległość do 200m pozwala na kontakt głosowy w przypadku awarii łączności radiowej. Możliwe też, że zamiast fotela dałoby się dowodzić i sterować przez szyberdach.

Aby osiągać wyższe hole np. do 400m należałoby koniec linki zaczepić do bębna i nawinąć ok 500m (+ np. początkowe 200m do lotni), która podczas holu odwijała by się z bębna przy odpowiednio zadanym ciągu.(stare auto automat + majsterkowanie=ok.1-1,5tyś zł)
To tylko tak odgrzewając na chwilę stary temat i jak zaznaczyłem nie mam pojęcia o aktualnych systemach mobilnych holówek szkoleniowych. Prywatnie jako praktyk z równin jestem zwolennikiem niezależnych najprostszych i najtańszych(względem nalotu) systemów śmigłowych(np. elektro) dla pilotów już po kursach aby móc latać nad dowolnymi okolicznościami przyrody w czasie wolnym co pozwala na robienie nalotu np.100godzin/sezon. Koszt 1h z uwzględnieniem amortyzacji sprzętu używanego to ok. 25-30zł/h(przeloty turystyczne silnikowe) lub nawet o połowę mniej wykorzystując termikę. :)
Najczystsza forma ptasiego latania swobodnego na płaskim najlepiej sprawdza się przy użyciu latających holówek jednak w Polsce północnej są one wogóle nie dostępne i raczej nigdy nie będą popularne ze względów ekonomicznych.
Pozdrawiam Wiesiek.

ps. w wzlotach holowanych obowiązują określone zabezpieczenia i zasady dlatego nie powinny zabierać się za to osoby w tym nie przeszkolone(wiele połamań nie było oficjalnie zgłaszane). :(

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Ostatnia edycja: przez fotolot.

Odp:WYCIĄGARKA-własne konstrukcje i pomysły 2016/11/22 12:09 #2021879

-dawno,dawno temu holowalismy szkolne lotnie recznie,z Maluchowskim wspomaganiem...

-nie mam zdjec,ale zasada byla jak u Darka Lewka,
nazwana "dwa bloczki"=



-bardziej finezyjnej metody startu nie polecam,choc podziwiam=



\Autor ten sam!\
Podziękowali: fotolot

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Ostatnia edycja: przez henryk.doruch.

Odp:WYCIĄGARKA-własne konstrukcje i pomysły 2016/11/22 20:49 #2021881

  • fotolot
  • fotolot Avatar
  • Wylogowany
  • Pilot-Uczeń, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Pilot-Uczeń, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Posty: 169
  • Oklaski: -33
  • Otrzymane podziękowania: 89
-nieco inny system na dwa bloczki zdaje się stosuje Anrzej Binkowski i z tego co zrozumiałem to lina przeciągnięta jest przez bloczek na końcu startowiska od nawietrznej i równolegle powraca do lotniarza np. 20m przed pierwszym bloczkiem przy starcie przez który przewinięty jest drugi koniec liny doczepiony do holówki stojącej z tyłu lotni(w odpowiedniej odległości). Wyobrażam sobie to tak, że na początku kierowca chce jakby rozjechać lotniarza , a ten najpierw biegnie co sił w nogach i wzbija się w powietrze uciekając niczym JamesBond.
Sposób ten pozwala na dobrą kontrolę i szybkie postępy nowicjuszy .

-według drugiego filmiku: "wniebowzięty ogoniasty amatorski Axel czy np.bezogoniasty Swift lub Kasper( z płytami sterowymi) po rozstaniu z balonem bez problemu się usamodzielnią natomiast z natury wrażliwy sztywnopłat gdyby dał się tak zrobić w balona to mógł by osamotniony z przeciągającego się stresu "wykorkować".....(w pampersa też ? ;) )

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Ostatnia edycja: przez fotolot.

Odp:WYCIĄGARKA-własne konstrukcje i pomysły 2016/11/22 23:04 #2021882

-wysoce prawdopodobnym jest,ze w polowie 19 wieku ciesla/rzezbiarz z Odporyszowa skakal na swoich skrzydlach z deski wysunietej
z okna dzwonnicy...i przelatywal nawet kilka kilometrow!

-wiecej=

pl.wikipedia.org/wiki/Jan_Wn%C4%99k

-i moja proba budowy latajacej repliki LOTOW Ikara znad Dunajca=

encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:...6FZfyhiUwt99RrJqAVOZ

-n.b.,liczylem na to,ze bedzie na nim latal SP.Kol.Tadziu Okreglicki,
ludzaco podobny do Jana Wneka!

i.ytimg.com/vi/X1c8DvTBMBo/hqdefault.jpg

z=

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp:WYCIĄGARKA-własne konstrukcje i pomysły 2016/11/23 12:20 #2021885

  • fotolot
  • fotolot Avatar
  • Wylogowany
  • Pilot-Uczeń, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Pilot-Uczeń, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Posty: 169
  • Oklaski: -33
  • Otrzymane podziękowania: 89
Poruszając wątki historyczne chciałbym oddać Cześć Pamięci Helmuta Grosklausa największego popularyzatora lotniowego i paralotniowego latania na równinach, wszechstronnego Pioniera opracowań systemów wyciągarek stacjonarnych(najczęściej na silniku VW) od 1980r.
Wczoraj minęła pierwsza rocznica Jego śmierci.

Konstruktor pracował też wiele lat nad rozwojem opływowych "gondoli" do lotni o nazwie " Silent Family"

Obecnie dalszym rozwojem tych konstrukcji zajmuje się f-ma A-I-R


ps. osobiście na podstawie inspiracji również Silentem opracowuję i chciałbym przyczynić się do powstania nie komercyjnej konstrukcji amatorskiej(do wykonania dla pasjonatów w PL jeśli tylko nie zostanie poprzekręcana i zniszczona przez pozujących na"wszechwiedzących"instruktorów dysponujących tylko ciężkimi motolotniami do 450kg, inicjatywa dla konstruktorów amatorów nowatorskich aparatów do 120kg Darka Lewka). Chodzi o kocepcję "gondoli" lotniowej uniwersalnej ,opływowej ,otwartej lub zamkniętej w zależności od potrzeb wg. pory roku do cichego latania rekreacyjnego dla przyjemności w komfortowej nieco bardziej leżącej pozycji .

Pozdrawiam Wiesław Sobczak

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Ostatnia edycja: przez fotolot.

WYCIĄGARKA-własne konstrukcje i pomysły 2016/11/24 09:40 #2021888

  • piotr6641
  • piotr6641 Avatar
  • Wylogowany
  • Pilot, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Pilot, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Posty: 585
  • Oklaski: 29
  • Otrzymane podziękowania: 452
Najwazniejsze dla kogoś kto by chciał posiadać własną wyciągarkę. Sprawdziłem to na własnej skórze.
Przed kupnem czy budową trzeba sobie odpowiedzieć na pytanie czy mamy kogoś z "nielotów" kto będzie nas holował.
Sprawa samej wyciągarki to tylko kwesta ile środków chcemy na nią poświęcić. A prawda jest taka że przy prawidłowej konstrukcji każda zabierze nas w powietrze. I wcale nie trzeba do tego kosmicznej technologii. Oczywiście, wyciagarkowego nie może ponieść ułańska fantazja. Ale mam nadzieje, że każdy zdaje sobie z tego sprawę.

Przy skonstruowaniu wyciągarki przez grupę samych pilotów będzie narastający problem kto ma latać, a kto ma siedzieć na ziemi.



podrawiam
Piotr
Lotnia: Atos, Seedwings Merlin 158, Atlas,
napęd własnej konstrukcji
ŚK od 2011
Podziękowali: fotolot

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Ostatnia edycja: przez piotr6641.

WYCIĄGARKA-własne konstrukcje i pomysły 2016/11/24 11:51 #2021889

  • Mesiek
  • Mesiek Avatar
  • Wylogowany
  • Pilot, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Pilot, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Jezu jak się cieszę z tych króciutkich wskrzeszeń.
  • Posty: 970
  • Oklaski: 9
  • Otrzymane podziękowania: 148
Też Piotr coś napisałem, ale uż mi przeszło...
Świetny film, Brawo, gratulacje! :)
lotnie: Atlas, Moyes GTR, WW RamAir, Laminar MR700

Sklep/serwis MOTOR
ul. Bystrzańska 75
43-300 Bielsko-Biała
www.sklepmotor.pl
www.sklep-motor.pl
Podziękowali: fotolot

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Ostatnia edycja: przez Mesiek.

WYCIĄGARKA-własne konstrukcje i pomysły 2016/11/24 19:19 #2021890

  • piotr6641
  • piotr6641 Avatar
  • Wylogowany
  • Pilot, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Pilot, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Posty: 585
  • Oklaski: 29
  • Otrzymane podziękowania: 452
Napisałem pewny tekst ale na końcu para ze mnie zeszła.
POLATAJ MACIEK, DOBRZE CI TO WYJDZIE!
Lotnia: Atos, Seedwings Merlin 158, Atlas,
napęd własnej konstrukcji
ŚK od 2011
Podziękowali: michalo, JanuszHa, fotolot, Madziar

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

  • Strona:
  • 1
  • 2
  • 3
Moderatorzy: Leslawsterylnymichalo
Zasilane przez Forum Kunena