Nowy Puchar lotnie.pl nakłada na nas - pilotów holujących się na przykład za motolotnią, obowiązek obcinania części holowanej tracka przed wrzuceniem go na xcc. Czy jest to rzecz trudna do zrobienia?

Jak pokazuje dalsza część niniejszego artykułu, potrzeba tylko kilka minut ćwiczeń i można wykonać tą operację tak łatwo, jak zwykłe wrzucenie tracka.

Dla ilustracji, tutaj mamy tracka wgranego na xccomp przed obcięciem części holowanej:

http://www.xccomp.org/module.php?id=21&l=en&contest=INT&date=20100930&reference=701aa97be6eab76b

... a tutaj po obcięciu:

 http://www.xccomp.org/module.php?id=21&l=en&contest=INT&date=20100930&reference=dbde2b90abd4008c

1) Zaopatrujemy się w program GPSDump.

To proste - wpisujemy nazwę do googla i mamy kilka stron, gdzie można go zgrać.

 2) Przygotowujemy komputer na spotkanie z GPSem

Każdy GPS powinien mieć oprogramowanie, które instalujemy na komputerze. To tzw. sterowniki. Jeśli nie mamy w pudełku z GPSem płytki, to szukamy w googlu.

3) Uruchamiamy GPSDump

Ważne, żeby wybrać w ustawieniach port (czyli gniazdo), na którym program ma nasłuchiwać GPSa, z reguły jest to COM3, albo COM4. 

4) Zgrywamy punkty tracka z naszego GPSa

Raczej intuicyjne

5) Zaznaczamy punkty, które mają znaleźć się w pliku igc, pomijając punkty z holu.

Pomocny przy tym może być podgląd trasy. Inną wskazówką, która pozwoli nam odróżnić punkt na holu od tego po holu jest podawana przy każdym punkcie prędkość (niestety, względem ziemi).

6) Wybieramy "zapisz jako plik .igc"

Tak otrzymany plik .igc wgrywamy na xccomp.org i jeszcze dla pewności patrzymy, czy nie zaplątały nam się jakieś punkty z holu. Uwaga, na wgranie pliku na xccomp mamy 2 tygodnie od odbycia lotu!