Wierzbowski Paweł - jeden z Pionierów polskiego lotniarstwa, uczestnik pierwszego Kursu Instruktorów Lotniarstwa, który odbył się w kwietniu 1979 r. w Jeżowie Sudeckim, mianowany Instruktor Lotniarstwa II klasy.
Ponadto Motolotniarz, Szkoleniowiec, Konstruktor i Zawodnik, - żyjąca legenda polskiego Lotniarstwa.
Wielu z nas doskonale Go zna ze startowisk, ze wspólnych lotniowych wyjazdów i wreszcie z naszej strony lotnie.pl.
Jest dla nas niemałym zaszczytem zaliczać się do grona Jego Znajomych i Przyjaciół.
Paweł, żyj nam i lataj ponad sto lat, ku chwale polskiego Lotniarstwa!
Poniższe fragmenty pochodzą z artykułu, który ukazał się w Dzienniku Zachodnim dn.28.07.2006. oraz ze starej strony lotnie.pl-1. |
Lotnia to całe życie Paweł Wierzbowski jest szczupłym, opalonym mężczyzną. (...). Znaczną część swojego życia spędził w powietrzu. Wszystko zaczęło się na początku lat 70-tych, gdy studiował we Wrocławiu. W jednej z gazet zobaczył zdjęcia Amerykanina, który z najwyższego niemieckiego szczytu sfrunął na lotni. Sam Paweł Wierzbowski tak wspomina to wydarzenie: Choć wtedy studiował chemię, to rzucił się do rysowania swoich pierwszych projektów lotni. Metodą prób i błędów budował pierwsze konstrukcje. Tak zbudowane lotnie testował na jednym z wrocławskich wzgórz, a właściwie resztkach wysadzonego bunkra. Tam spotkał pracownika naukowego Akademii Wychowania Fizycznego, dr Stanisława Maksymowicza. Skrzydła lotni zwykle mają około 10 metrów rozpiętości. Do tego dochodzi aluminiowa konstrukcja. A zaczęły się wyjazdy na zawody. Nic dziwnego, że uczelnia przydzieliła Wierzbowskiemu służbową Nysę. Dzięki temu, w swoim życiu zaliczył konspiracyjny epizod. Związał się z Solidarnością - kolportował podziemną prasę. Lotnia zawiodła Pawła Wierzbowskiego do Austrii. Osiadł tam na prawie 20 lat. Na kilkanaście dni przed ogłoszeniem stanu wojennego, wyjechał na zawody. Co prawda był listopad, a późną jesienią raczej się nie lata, ale sportowiec nie miał problemów z otrzymaniem paszportu. Na początku lat 90-tych skończył się boom na lotnie. Co raz więcej fanów znajdowały konstrukcje z silnikiem - motolotnie. Wierzbowski postanowił wrócić do Polski. |
Lotnie:
Seagull III
Flamingo
Sęp
Vega 140
Vega 106
Vega 115ST
Vega 106 Sport
Vega 106 Uni
Vega SST
Vega Star
Atlas 16
Concord II
UP Comet 17
Demon 18
WW Duck 180
Vega Proto
Vega 84
Vega 16
Vega PR
Vega MX
Vega MX II
Vega MX MR
Vega MX III
ATOS VC
(pominąłem inne testowane lotnie ze wzgl. na miejsce)
Motolotnie:
MotoVega
Cosmos
Raven
Vega Duo
Kasper Wing
Libre
Jazz
Echo
Polaris
Mosquito
Nagl System
Schwarze Minimum
Startowiska:
Polska:
Jeżów Sudecki
Mała Kopa
Śnieżka
Radunia
Baligród
Wetlina
Połonina Wetlińska
Ślęża
Żar
Nosal
Łan-Tylicz
Jaworzynka
Babia Góra
Szrenica
Zieleniec
Chełmiec
Andrzejówka
Beskidek
Skrzyczne
Snoska Wdżar
Magura
Czantoria
Sokolec
Czechy/Słowacja:
Rana
Chronov-Żdarky
Banska Bystrica
Broumovske Steny
Kopa B.Bystrica
Palava
Jested Rasovka
Jablonec
Stranik
Węgry:
Nagyeged
Egger
Gyongyos
Nagy Eged
Nyikon
Kekesz
Austria:
Hirschwaldstr.-Micheldorf
Pichl
Grunau
Planai
Kleinerberg
Feuerkogel
Hauskamp
Arlingsattel
Gerlitzen
Stoderzinken
Gross Hutte
Loser
Tamberg
Unterberg
Irdning
Wurbauer
Burg Micheldorf
Schlagerbauer
Kronbauer
Atlas Alm
Hochberg
Gleinkasee
Molln
Ostermiting
Seegrube
Bramberg
Gaisberg
Kasberg
Mariazell
Mitterbach
Tanheim
Elmau
Wilde Kaiser
Gnadenwald
Zillertall
Atlas Alm
Hohe Wand
Wolfsberg
Lienz
Brandl
Goding
Hartkaiser
Hochhaus
Goldeck
Hollersbach
Koralpe
Hohe Strasse
Mayrhofen
Schoenberg
Tschirnok
Hochfeln
Bergen
Blackwand
Loffenau
St. Johan in Pongau
Weinzierl
Dorfgastein
Obervellach
Thuringerberg
Gossau
Arthur Haus
Gratkorn
Werfenweng
Hollersbach
Zeiritzkampel
Polster
11-er Berg-Stubaital
Schwaz
Schoeckl
Neunerkoepfl
Embergeralm
Lienz
Kitzbuehel
Szwajcaria:
Kuehboden
Fiesch
Wyspy Kanaryjskie:
La Samara
Famara
Playa Famara
Niemcy:
Dunzdorf
Tegelberg
Rauschberg
Pfarrhirten
Brauneck
Eifel
Unterberg
Rupholding
Wlk Brytania:
Rochdale
Rochersfort
Australia:
Mt. Bufallo
Pacific Palms
Myrtleford
Murmungee
Gundowring
Corryong
Mt. Emu
Słowenia:
Kranska Gora
Brazylia:
Rio de Janeiro
Pedra Bonita
Agulinha de Gavea
Zawody:
I Mistrz. Polski Wetlina 1976
Sokolec 77
Nosal 1977, 78, 80
Zegrze 77
Eger Kupa 78, 79, 80
Żar 78, 79,
Ślęża 79
OOeLM Gruenau 79, Aut
II M.P. Żar 1980
Kopa 80, B.Bystrica, Cz
OOeLM Windischgarsten 80, Aut
I M.Dol. Śląska Wojcieszów 81
Palava Cup 81, Czechosł.
II R.S v Z.L. Jablonec 81, Cz
C.M. Skybird 82, Aut
St.M. Altausee 82, Aut
OOeLM Gruenau 82, Aut
C.M.Garstnertal 82, Aut
Int.Delat-Ski-Cup Innsbruck 84, Aut
Oe.S.M. Windischgarsten 83, Aut
Int.Tannhaim 84, Aut
Int. Zillertall Cup 84, Aut
Oe.S.M. 84, Aut
Alpen Cup 85, Aut
Gaisberg Cup 85, 86, Aut
Oe.S.M. Voralberg 86, Aut
Tyrolean World Masters 86 Koessen, Aut
Mistrz. Europy 86, Gyongyos, Węgry
Mistrz. Austrii 88, Kuhboden, Aut
Mistrz. Świata 89, Mt.Bufallo Australia
Mistrz. Austrii 1990, Zillertal, Aut
Mistrz. Europy 2000, Innsbruck Austria
Podbrezova Cup, Słowacja