Witamy, Gość
Nazwa użytkownika: Hasło: Sekretny klucz Zapamiętaj mnie
  • Strona:
  • 1
  • 2

TEMAT: Jaki rozmiar lotni wybrac?

Jaki rozmiar lotni wybrac? 2011/06/21 22:19 #1537

  • daf
  • daf Avatar Autor
  • Wylogowany
  • Pilot
  • Pilot
  • |_ /\ T /\ /\/\
  • Posty: 557
  • Oklaski: -3
  • Otrzymane podziękowania: 38
Sprawa rozbija sie o to czy lepiej jednak latac na lepiej dowazonym skrzydle (obciazenie od polowy zakresu w gore) czy tez na wiekszym, ale mniej obciazonym (ponizej polowy zakresu wagowego). Sa za i przeciw, to wiem.:P. Mam ten problem, ze mniejsze skrzydlo - 14m2 - zazwyczaj dociazam na maxa, a z kolei na 16m2 jestem w okolicy w dolnego zakresu.
Sam sklaniam sie ku mniejszemu skrzydlu, ze wzgledu na - prawdopodobna - latwosc sterowania poprzecznego - szczegolnie w fazie ladowania i to w dzien termiczny. Argument przeciw to jest opadanie w termice - na pewno mniejsze jest na wiekszym skrzydle.Trzymac sie mniejszego?:huh:

p.s. Wiekszosc lotni sprzedawanych np na dhv ma rozmiar 16m2 - latwiej cos znalezc. Nie chce robic niczego "na sile", stad pytanie.
Airborne FUN 160 >> Thalhofer Vector >> Airborne Blitz 146
ZK-B 2012r., w powietrzu 18 godz.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Ostatnia edycja: przez daf.

Jaki rozmiar lotni wybrac? 2011/06/21 22:46 #1538

Witam!
Powiedz ile dokładnie ważysz?
Przykładowo zakres wagowy w lotni Aeros Target 16 jest 65-105kg dla pilota z uprzężą. Optymalna waga pilota to 75kg
aeros.com.ua/structure/hg/tktarget_ru.php
Myślę że spokojnie trafisz w ten widelec wagowy. Nu chyba że ważysz 50kg :) to wtedy lepiej na mniejszy rozmiar celować.
Pozdrawiam Ruslan
Lotnia Aeros Combat 13.5GT, Paralotnia NIVIUK ARTIK5
www.aeros.com.ua
www.aerospara.com
www.kievprop.com/index.html
www.youtube.com/user/RuslanBushchak/videos
www.facebook.com/ruslan.bushchak
Skype: ruslan-b,
tel. +48 503 547 987
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Jaki rozmiar lotni wybrac? 2011/06/22 06:56 #1540

pozdrawiam

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Ostatnia edycja: przez dane_usuniete.

Jaki rozmiar lotni wybrac? 2011/06/22 07:20 #1541

  • daf
  • daf Avatar Autor
  • Wylogowany
  • Pilot
  • Pilot
  • |_ /\ T /\ /\/\
  • Posty: 557
  • Oklaski: -3
  • Otrzymane podziękowania: 38
To,ze jest sie w zakresie to jeszcze nie wszystko. Wyczytalem np. w manualach WW, ze bedac w dolnych 30% zakresu wagowego, wymgane sa lepsze umiejetnosci (tak to lakonicznie napisali), poza tym chyba trzeba sie wtedy wiecej napocic przy zakretach(generalnie przy sterowania bocznym).
Czeto widze starsze lotnie jednopokryciowe, ze ich zakres zaczyna sie od 65kg (czasem nie wiadomo czy to waga z uprzeza czy bez) i jestem na dolnym krancu zakresu. Kupilbym cos takiego ze wzgledu na cene np, ale zastanawiam sie czy to nie implikuje trudnosci odnosnie wlasnie sterowania bocznego i moze jakichs innych, o ktorych nie wiem.
Jesli chodzi o nowsze konstrukcje jak np. Funky, Relax, Space to tu sprawa jest jasna - 14m2, bo to wynika jasno z zakresu wagowego. Chodzi mi glownie o starsze konstrukcje, ktore maja zazwyczaj tzw. "uniwersalny" rozmiar , a wiec 16m2.
Airborne FUN 160 >> Thalhofer Vector >> Airborne Blitz 146
ZK-B 2012r., w powietrzu 18 godz.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Ostatnia edycja: przez daf.

Jaki rozmiar lotni wybrac? 2011/06/22 08:22 #1543

pozdrawiam

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Ostatnia edycja: przez dane_usuniete.

Jaki rozmiar lotni wybrac? 2011/06/22 08:37 #1545

  • daf
  • daf Avatar Autor
  • Wylogowany
  • Pilot
  • Pilot
  • |_ /\ T /\ /\/\
  • Posty: 557
  • Oklaski: -3
  • Otrzymane podziękowania: 38

Roland napisał: Wiem że przy mniejszym obciążeniu lotni (miękkiej) wszystko słabiej się napina i ugina i w konsekwencji końce skrzydeł mają zmniejszone skręcenie geometryczne profilu względem środka co wpływa na mniejszą stateczność. Kto wie co więcej się dzieje i jak to wpływa na lot, sam jestem ciekawy.

No widzisz, chociazby o tym nie pomyslalem. Rozumiem,ze chodzi o zmniejszona statecznosc podluzna.

Roland napisał: Poza swoimi dobrymi własnościami lotnymi ma tą miłą cechę że jest tania a jak Ci się znudzi to łatwo można ją odsprzedać (przez niecałe dwa lata moich odwiedzin w Mieroszowie jedna taka lotnia ma już 3-go właściciela).

Wiem, ze Club obrosl juz legenda w Mieroszowie. Na pewno ta lotnia sprawdza sie, ale przeciez sa inne, ktore tez daja rade. Faktycznie rozmiarowo byla produkowana takze w rozmiarze 13.5m2, chociaz niekoniecznie tej potrzebuje. Najlepiej gdyby znalazl sie ktos kto np. latal na danej lotni na obu rozmiarach i mial jakies wnioski z tego. Szansa na to, ze jest ktos taki tu na forum jest jednak niewielka.:(
Airborne FUN 160 >> Thalhofer Vector >> Airborne Blitz 146
ZK-B 2012r., w powietrzu 18 godz.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Ostatnia edycja: przez daf.

Jaki rozmiar lotni wybrac? 2011/06/22 08:45 #1546

  • SZD
  • SZD Avatar
  • Wylogowany
  • Użytkownik jest zablokowany
  • Użytkownik jest zablokowany
  • Posty: 14
  • Oklaski: 1
  • Otrzymane podziękowania: 1
A ja podejrzewam że to zwichrzenie płata ma wpływ na stateczność kierunkową, czyli ześlizgi i wyślizgi w zakrętach?

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Jaki rozmiar lotni wybrac? 2011/06/22 08:54 #1547

  • Smyk
  • Smyk Avatar
  • Wylogowany
  • Pilot 100+
  • Pilot 100+
  • Habet et musca splenem
  • Posty: 1600
  • Oklaski: -5
  • Otrzymane podziękowania: 59
Wg mnie odczucia w trakcie lotu są mniej ważne, bo przy odpowiedniej technice jesteś w stanie spokojnie zrównoważyć większość zmian. Jeśli zaciągnie się windę, sterowanie poprzeczne też jest niby trudniejsze, a na wszystkich moich lotniach zdarzało mi się kręcić kominy z zaciągniętą do połowy, a nawet na 3/4 windą.

To, co jest ważniejsze, to kwestia prędkości przeciągnięcia. Im bardziej doważona lotnia, tym wcześniej następuje przeciągnięcie, co mocno wpływa na lądowanie. Miałem mniej więcej od 2002 do 2008 roku lotnię LaMouette Topless 13,5m. Przez te 6 lat przybyło mi 10 kg i lądowania trochę stały się wyzwaniem. Po przejściu na lotnię 14,2- metrową (CSX) lądowania stały się nieco łatwiejsze.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Ostatnia edycja: przez Smyk.

Jaki rozmiar lotni wybrac? 2011/06/22 10:40 #1548

Daf tak i nie napisałeś ile ty dokładnie ważysz w ubraniu jak idziesz latać? Do tego trzeba dodać wagę uprzęży z zapasem i będziesz wiedzieć gdzie jest w widelcu wagowym. Dywagacje na temat kręcenia w kominach i latania w Alpach na razie zostaw na dalsze szkolenie co nastąpi nie tasz szybko.
Z drugiej strony na filmiku leciałeś na szkolnej lotni z czasów Lenina :lol: co pewnie ma z 30m2 :lol: i co miałeś jakieś problemy w sterowaniu?
Dla ciebie teraz ważne zrobić jak najwięcej ślizgów startów i lądowań. Opanować podstawy w sterowaniu i tak dalej. Dla tego potrzebujesz dosyć sporo czasu bo pogoda nie cały czas stabilna i przydatna do latania. Twoje loty będą się odbywać w spokojnych szkolnych warunkach a nie w wymagających.
Zakres wagowy 65-105kg masy pilota + kokon z zapasem to nie tak już dużo i napweno będziesz w środku jak nie w wyżej widelca wagowego.
Pozdrawiam Ruslan
Lotnia Aeros Combat 13.5GT, Paralotnia NIVIUK ARTIK5
www.aeros.com.ua
www.aerospara.com
www.kievprop.com/index.html
www.youtube.com/user/RuslanBushchak/videos
www.facebook.com/ruslan.bushchak
Skype: ruslan-b,
tel. +48 503 547 987
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Jaki rozmiar lotni wybrac? 2011/06/22 11:14 #1549

  • daf
  • daf Avatar Autor
  • Wylogowany
  • Pilot
  • Pilot
  • |_ /\ T /\ /\/\
  • Posty: 557
  • Oklaski: -3
  • Otrzymane podziękowania: 38

Ruslan Bushchak napisał: Daf tak i nie napisałeś ile ty dokładnie ważysz w ubraniu jak idziesz latać? Do tego trzeba dodać wagę uprzęży z zapasem i będziesz wiedzieć gdzie jest w widelcu wagowym.

To, to ja wiem, tyle, ze nie zawsze producent podaje zakres wagowy ze szpejem, np. Seedwings podaje tylko zakres wagowy pilota.
Z gratami, moja waga to ok.75kg. a polowa zakresu 65-105kg to waga startowa 85kg, chyba jest roznica? Optymalnie jest byc w polowie lub troche powyzej polowy zakresu(tak samo jak na paralotniach).

Ruslan Bushchak napisał: Dywagacje na temat kręcenia w kominach i latania w Alpach na razie zostaw na dalsze szkolenie co nastąpi nie tasz szybko.

Moze i nie szybko, ale ja nie kupuje lotni tylko na slizgi. Poza tym dobrze wiesz, ze warunki w powietrzu moga sie zmienic nagle i nie chce sie zastanawiac czy dam rade zrobic kolejny zakret czy tez bede musial w to wlozyc duzo sily bedac juz np zmeczonym i czy dam rade to zrobic kolejny raz, albo gdy bedzie trzeba "wepchnac" sie w komin. Biorac pod uwage, ze jestem poczatkujacy nie bede od razu sterowal optymalnie, wiec musze byc przygotowany na szybkie zmeczenie. Moze sprawe wyolbrzymiam, ale na razie nie uslyszalem tu przekonujacego "glosu uspokojenia" podpartego sensownymi argumentami - moze poza tym co napisal Smyku.
Druga sprawa, to dla mnie nie jest wszystko tak proste i oczywiste jak dla Ciebie Ruslan.:P

Ruslan Bushchak napisał: Z drugiej strony na filmiku leciałeś na szkolnej lotni z czasów Lenina :lol: co pewnie ma z 30m2 :lol: i co miałeś jakieś problemy w sterowaniu?

Zeby to skrecilo trzeba naprawde sie przylozyc...:pinch:
Airborne FUN 160 >> Thalhofer Vector >> Airborne Blitz 146
ZK-B 2012r., w powietrzu 18 godz.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Ostatnia edycja: przez daf.
  • Strona:
  • 1
  • 2
Moderatorzy: Leslawsterylnymichalo
Zasilane przez Forum Kunena