W związku z informacją o motolotniowym wypadku ze skutkiem śmiertelnym pod Oleśnicą, do którego doszło w dniu 23 czerwca b.r. być może z powodu pęknięcia elementu mocowania linek podłużnych dolnych w skrzydle AEROS Profi TL, zamieszczam poniżej informację o dyrektywie bezpieczeństwa 014 i 015.
Proszę, aby niniejszego materiału nie traktować jako przedwczesną i niuprawnioną ocenę przyczyn tego wypadku - rzeczywistą przyczynę poznamy na podstawie raportu upoważnionej komisji.
Jedyną moją intencją jest, aby dyrektywa bezpieczeństwa o konieczności wymiany elementu mocowania linek dotarła do możliwie jak największej liczby użytkowników skrzydeł Aeros w Polsce.
Namawiam wszystkich użytkowników skrzydeł wymienionych w przedmiotowych dyrektywach
bezpieczeństwa, do szczegółowego zapoznania się z treścią dokumentów i wykonania przeglądu mocowań linek i trzpieni masztów przed kolejnym lotem.
dyrektywa bezpieczeństwa 014
16 maja 2013r.
Skrzydła motolotniowe AEROS
Dotyczy wymiany elementów mocowania linek dolnych, podłużnych do przedniego węzła
w następujących skrzydłach motolotniowych firmy AEROS: Stranger, Stream, Still, Profi i Profi TL.
Źródło:
www.aeros.com.ua/news.php?lang=english&id=332
Skrót, tłumaczenie autorskie, nieautoryzowane:
"Podstawa wydania dyrektywy;
W kwietniu 2010r. zauważyliśmy, że jeden egzemplarz skrzydła motolotniowego Profi TL miał uszkodzoną szeklę – uchwyt linek podłużnych dolnych, nr części PRF15.319.000 Dochodzenie wykazało, że głównym powodem był niewłaściwy materiał, z którego wykonano szeklę.
Zgodnie z wykonaną analizą chemiczną okazało się, że nasz dostawca dostarczył niewłaściwy stop stali nierdzewnej (AISI 430 zamiast zamówionego AISI 321H)(…)
W tym samym dniu, kiedy otrzymaliśmy powyższą informację została wydana dyrektywa bezpieczeństwa, w celu uziemienia wszystkich skrzydeł, w których mogły zostać zamontowane części oznaczone PRF15.319.000 wykonane z blachy z niewłaściwego stopu.
Dyrektywa ta została przesłana do wszystkich dealerów firmy AEROS.
Następnie części zamienne wykonane z właściwego stopu zostały wysłane do wszystkich dealerów z dyspozycją, aby dokonać wymiany części PRF15.319.000 przed kolejnym lotem.
W kwietniu roku 2013 otrzymaliśmy informacje o drugim przypadku uszkodzenia szekli ze stali nierdzewnej, część PRF15.319.000, na skrzydle Profi TL.
W związku z tym, że nie mamy możliwości sprawdzenia, czy we wszystkich skrzydłach dokonano wymiany przedmiotowego elementu, jak to jest wymagane i podejrzewamy, że mogą nadal być użytkowane skrzydła z wadliwymi szeklami, AEROS zaleca wszystkim właścicielom skrzydeł motolotniowych wymienionych poniżej, aby dokonali sprawdzenia okucia linek podłużnych dolnych przed kolejnym lotem.(…)
W przypadku wykrycia rys i / lub oznak korozji, lub w przypadku jakichkolwiek wątpliwości prosimy wymienić tę część u lokalnych dealerów AEROS. Inną skuteczną metodą sprawdzenia, czy szekla mocująca linki podłużne dolne została wykonana z właściwego materiału jest sprawdzenie jego właściwości magnetycznych.
Szekla wykonana z właściwego materiału nie będzie przyciągana przez magnes lub będzie przyciągana słabo. Szekla z materiału niewłaściwego będzie przyciągana przez magnes jak zwykła stal.(…)
Oto lista skrzydeł motolotniowych AEROS objętych niniejszą dyrektywą:
Stranger
002.07-084.10 and 004.11; 005.11; 007.11; 008.11; 012.11;
013.11; 014.11; 015.11; 026.11; 032.11; 033.11
Stream
001.07-081.10 and 020.11
Still
021.07-090.10 and 001.11; 002.11; 011.11; 027.11
Profi
003.07-082.10 and 003.11; 009.11; 017.11; 023.11; 030.11
Profi TL
006.07-092.10 and 025.11; 028.11
dyrektywa bezpieczeństwa 014 - c.d.
Jak odróżnić wadliwą szeklę będącą elementem mocowania linek podłużnych dolnych do przedniego okucia, od dobrej:
Źródło:
www.aeros.com.ua/news.php?lang=english&id=334
Dyrektywa bezpieczeństwa 015
21 maja 2013r.
Dotyczy skrzydeł motolotniowych masztowych Still i Profi firmy AEROS;
Źródło:
www.aeros.com.ua/safety/Safety_Directive_015_en.pdf
Dyrektywa 015 wymaga sprawdzenia czy część PRF15.204.000 (trzpień masztu) jest dokręcony i ustalony - nie powinien się dać obrócić manualnie.
Jeżeli można to zrobić, jego ustalenie w gnieździe masztu (część PRF15.203.000) należy zapewnić za pomocą preparatu jak Loctite 242.
Patrz instrukcja:
www.aeros.com.ua/manuals/Profi_Fulll.pdf
Patrz obszar D na schemacie aksonometrycznym szkieletu, strona 31, oraz detal mocowania masztu , strona 43 (uwaga w dyrektywie błędnie podano stronę 34 zamiast 43).
Opracowanie: Artur Caban.