Witamy, Gość
Nazwa użytkownika: Hasło: Sekretny klucz Zapamiętaj mnie
  • Strona:
  • 1
  • 2
  • 3

TEMAT: Dyrektywa bezpieczeństwa 014 i 015 Aeros

Dyrektywa bezpieczeństwa 014 i 015 Aeros 2013/06/25 20:06 #9601

  • art_c
  • art_c Avatar Autor
  • Wylogowany
  • Pilot Motolotni
  • Pilot Motolotni
  • Posty: 383
  • Oklaski: 14
  • Otrzymane podziękowania: 205
W związku z informacją o motolotniowym wypadku ze skutkiem śmiertelnym pod Oleśnicą, do którego doszło w dniu 23 czerwca b.r. być może z powodu pęknięcia elementu mocowania linek podłużnych dolnych w skrzydle AEROS Profi TL, zamieszczam poniżej informację o dyrektywie bezpieczeństwa 014 i 015.
Proszę, aby niniejszego materiału nie traktować jako przedwczesną i niuprawnioną ocenę przyczyn tego wypadku - rzeczywistą przyczynę poznamy na podstawie raportu upoważnionej komisji.
Jedyną moją intencją jest, aby dyrektywa bezpieczeństwa o konieczności wymiany elementu mocowania linek dotarła do możliwie jak największej liczby użytkowników skrzydeł Aeros w Polsce.
Namawiam wszystkich użytkowników skrzydeł wymienionych w przedmiotowych dyrektywach
bezpieczeństwa, do szczegółowego zapoznania się z treścią dokumentów i wykonania przeglądu mocowań linek i trzpieni masztów przed kolejnym lotem.

dyrektywa bezpieczeństwa 014
16 maja 2013r.
Skrzydła motolotniowe AEROS
Dotyczy wymiany elementów mocowania linek dolnych, podłużnych do przedniego węzła
w następujących skrzydłach motolotniowych firmy AEROS: Stranger, Stream, Still, Profi i Profi TL.
Źródło:
www.aeros.com.ua/news.php?lang=english&id=332

Skrót, tłumaczenie autorskie, nieautoryzowane:
"Podstawa wydania dyrektywy;
W kwietniu 2010r. zauważyliśmy, że jeden egzemplarz skrzydła motolotniowego Profi TL miał uszkodzoną szeklę – uchwyt linek podłużnych dolnych, nr części PRF15.319.000 Dochodzenie wykazało, że głównym powodem był niewłaściwy materiał, z którego wykonano szeklę.
Zgodnie z wykonaną analizą chemiczną okazało się, że nasz dostawca dostarczył niewłaściwy stop stali nierdzewnej (AISI 430 zamiast zamówionego AISI 321H)(…)
W tym samym dniu, kiedy otrzymaliśmy powyższą informację została wydana dyrektywa bezpieczeństwa, w celu uziemienia wszystkich skrzydeł, w których mogły zostać zamontowane części oznaczone PRF15.319.000 wykonane z blachy z niewłaściwego stopu.
Dyrektywa ta została przesłana do wszystkich dealerów firmy AEROS.
Następnie części zamienne wykonane z właściwego stopu zostały wysłane do wszystkich dealerów z dyspozycją, aby dokonać wymiany części PRF15.319.000 przed kolejnym lotem.
W kwietniu roku 2013 otrzymaliśmy informacje o drugim przypadku uszkodzenia szekli ze stali nierdzewnej, część PRF15.319.000, na skrzydle Profi TL.
W związku z tym, że nie mamy możliwości sprawdzenia, czy we wszystkich skrzydłach dokonano wymiany przedmiotowego elementu, jak to jest wymagane i podejrzewamy, że mogą nadal być użytkowane skrzydła z wadliwymi szeklami, AEROS zaleca wszystkim właścicielom skrzydeł motolotniowych wymienionych poniżej, aby dokonali sprawdzenia okucia linek podłużnych dolnych przed kolejnym lotem.(…)
W przypadku wykrycia rys i / lub oznak korozji, lub w przypadku jakichkolwiek wątpliwości prosimy wymienić tę część u lokalnych dealerów AEROS. Inną skuteczną metodą sprawdzenia, czy szekla mocująca linki podłużne dolne została wykonana z właściwego materiału jest sprawdzenie jego właściwości magnetycznych.
Szekla wykonana z właściwego materiału nie będzie przyciągana przez magnes lub będzie przyciągana słabo. Szekla z materiału niewłaściwego będzie przyciągana przez magnes jak zwykła stal.(…)
Oto lista skrzydeł motolotniowych AEROS objętych niniejszą dyrektywą:

Stranger
002.07-084.10 and 004.11; 005.11; 007.11; 008.11; 012.11;
013.11; 014.11; 015.11; 026.11; 032.11; 033.11

Stream
001.07-081.10 and 020.11

Still
021.07-090.10 and 001.11; 002.11; 011.11; 027.11

Profi
003.07-082.10 and 003.11; 009.11; 017.11; 023.11; 030.11

Profi TL
006.07-092.10 and 025.11; 028.11

dyrektywa bezpieczeństwa 014 - c.d.
Jak odróżnić wadliwą szeklę będącą elementem mocowania linek podłużnych dolnych do przedniego okucia, od dobrej:
Źródło:
www.aeros.com.ua/news.php?lang=english&id=334

Dyrektywa bezpieczeństwa 015
21 maja 2013r.
Dotyczy skrzydeł motolotniowych masztowych Still i Profi firmy AEROS;
Źródło:
www.aeros.com.ua/safety/Safety_Directive_015_en.pdf

Dyrektywa 015 wymaga sprawdzenia czy część PRF15.204.000 (trzpień masztu) jest dokręcony i ustalony - nie powinien się dać obrócić manualnie.
Jeżeli można to zrobić, jego ustalenie w gnieździe masztu (część PRF15.203.000) należy zapewnić za pomocą preparatu jak Loctite 242.
Patrz instrukcja:
www.aeros.com.ua/manuals/Profi_Fulll.pdf
Patrz obszar D na schemacie aksonometrycznym szkieletu, strona 31, oraz detal mocowania masztu , strona 43 (uwaga w dyrektywie błędnie podano stronę 34 zamiast 43).

Opracowanie: Artur Caban.
Podziękowali: Leslaw, sterylny, frnandu, Marcin GIE

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Ostatnia edycja: przez art_c.

Dyrektywa bezpieczeństwa 014 i 015 Aeros 2013/06/26 17:14 #9603

Więc tak, moi przyjaciele:

pilotem wspomnianej powyżej motolotni był mój ojciec, ś. p. Stanisław Pająk. Tato zmarł wskutek urazów wewnętrznych trzy godziny po wypadku w szpitalu we Wrocławiu.
Drugi pilot i nasz serdeczny przyjaciel Olek przeżył incydent doznając urazu kręgosłupa oraz nie zagrażających jego życiu ran.
Z jego relacji wynika, że podczas wznoszenia pękła nieszczęsna szekla na dziobie skrzydła, do której były zamocowane linki biegnące do sterownicy, po czym skrzydło momentalnie zadarło dziób do góry. Próbowali ściągnąć, ale mocowanie sterownicy pozbawione olinowania przejmującego siłę nie wytrzymało momentu obrotowego i pękło powodując całkowitą utratę sterowności. Wszystko to wydarzyło się w ciągu 1-2 sekund. Nie mogli nic zrobić. Skrzydło ustawiło się prostopadle do toru lotu, po czym spadli z zerową prędkością postępową z wysokości około 40 m.
Skrzydło to bezmasztowy Aeros Profi TL. Tato kupił je (bardzo dumny) fabrycznie nowe pod koniec sezonu 2011. Nalot przed wypadkiem to nie więcej niż 70-80 godzin.

Niesamowity człowiek i najlepszy ojciec na tej planecie stracił życie przez cholerną szeklę, wartą kilkanaście Euro.
PG-pilot
PL (G)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Dyrektywa bezpieczeństwa 014 i 015 Aeros 2013/06/26 17:58 #9605

  • Mikołaj
  • Mikołaj Avatar
  • Wylogowany
  • Pilot, Sponsor lotnie.pl 2015
  • Pilot, Sponsor lotnie.pl 2015
  • Posty: 1014
  • Oklaski: 10
  • Otrzymane podziękowania: 451
Wyrazy współczucia... strasznie mi przykro Spyder.
"Każdy lot ma swoje dostojeństwo" Saburo Sakai

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Dyrektywa bezpieczeństwa 014 i 015 Aeros 2013/06/26 18:03 #9606

  • bodzio
  • bodzio Avatar
  • Wylogowany
  • Pilot-Uczeń, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Pilot-Uczeń, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Posty: 410
  • Oklaski: 5
  • Otrzymane podziękowania: 37
Moje kondolencje Spyder.
Boże, przez takie coś stracić życie.Przykre...

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Dyrektywa bezpieczeństwa 014 i 015 Aeros 2013/06/26 18:06 #9607

Wyrazy współczucia...
Mi również bardzo przykro, że tak się stało. :(
Lotnia Aeros Combat 13.5GT, Paralotnia NIVIUK ARTIK5
www.aeros.com.ua
www.aerospara.com
www.kievprop.com/index.html
www.youtube.com/user/RuslanBushchak/videos
www.facebook.com/ruslan.bushchak
Skype: ruslan-b,
tel. +48 503 547 987
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Dyrektywa bezpieczeństwa 014 i 015 Aeros 2013/06/26 18:22 #9608

  • endrju
  • endrju Avatar
  • Wylogowany
  • Instruktor, Sponsor lotnie.pl 2015
  • Instruktor, Sponsor lotnie.pl 2015
  • Posty: 290
  • Oklaski: 26
  • Otrzymane podziękowania: 164
Głębokie wyrazy współczucia. Tak trudno pojąć i zrozumieć Twój ból i jego ogrom, a przy tym wszystkim jeszcze powód tej tragedii. RIP[*]

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Dyrektywa bezpieczeństwa 014 i 015 Aeros 2013/06/26 18:26 #9609

  • Andrelo
  • Andrelo Avatar
  • Wylogowany
  • Czasowo zablokowany
  • Czasowo zablokowany
  • Posty: 1347
  • Oklaski: -172
  • Otrzymane podziękowania: 35
[*] :(
Lataj, wnusiu, nisko i powoli
i zwalniaj na zakrętach

Finsterwalder Funfex

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Dyrektywa bezpieczeństwa 014 i 015 Aeros 2013/06/26 18:36 #9610

........ Wyrazy głębokiego współczucia.
Andrzej
Olka znam ,kilka razy gościł na naszym FLY RANCHO

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Dyrektywa bezpieczeństwa 014 i 015 Aeros 2013/06/26 19:30 #9611

Dzięki Wam Wszystkim! Bardzo za nim tęsknię.
Do Olka mam nadzieję się dostać jutro, do tej pory nie chcieli nas do niego wpuścić i tylko z nim telefonowałem. Jest najlepszym przyjacielem mojego Taty. Żyli swoją pasją. Cały czas byli w powietrzu, nawet siedząc w fotelu w salonie.
Zimą śrubowali przy sprzęcie, a na wiosnę nie mogli się doczekać pierwszego dnia z akceptowalną pogodą.
Lotnicy po prostu.........
PG-pilot
PL (G)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Dyrektywa bezpieczeństwa 014 i 015 Aeros 2013/06/26 19:41 #9612

  • Mesiek
  • Mesiek Avatar
  • Wylogowany
  • Pilot, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Pilot, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Jezu jak się cieszę z tych króciutkich wskrzeszeń.
  • Posty: 970
  • Oklaski: 9
  • Otrzymane podziękowania: 148
Głębokie wyrazy współczucia. Wielki dramat Twój osobisty, ale zawsze tak w rzeczywistości i dla każdego z nas w małej cząstce, gdy odchodzi ktoś z naszego grona.
Bardzo mi przykro.
lotnie: Atlas, Moyes GTR, WW RamAir, Laminar MR700

Sklep/serwis MOTOR
ul. Bystrzańska 75
43-300 Bielsko-Biała
www.sklepmotor.pl
www.sklep-motor.pl

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

  • Strona:
  • 1
  • 2
  • 3
Moderatorzy: Leslawsterylnymichalo
Zasilane przez Forum Kunena