Witamy, Gość
Nazwa użytkownika: Hasło: Sekretny klucz Zapamiętaj mnie

TEMAT: Kask

Odp:AIRBRUSH - Helmy Pilotow 2008/12/06 23:29 #2005974

A może coś takiego? :)
(Uchwycone na Żarze)

Pozdrawiam
Tomek
img size=640]/nowa/media/kunena/uploaded/images/Kask.JPG[/img

Edytowany przez: TomaszP, w: 2008/12/06 23:50

Edytowany przez: TomaszP, w: 2008/12/06 23:52

Edytowany przez: TomaszP, w: 2008/12/06 23:59

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Jaki kupić kask? 2010/01/06 17:50 #2010393

  • Agi
  • Agi Avatar
  • Wylogowany
  • Sympatyk, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Sympatyk, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Posty: 2953
  • Oklaski: 19
  • Otrzymane podziękowania: 338
.
Zakładam odrębny wątek dla opracowania, które napisał
gumi_krakus:

Jaki kupić kask?

(...)
Pewnej grupie ludzi wydaje się, że kask to taki modny dodatek do naszego wdzianka. Widać to bardzo często na startowiskach, gdzie piloci się chwalą .."a mój ma szybkę a mój ogonek ;-). Dla innych jest to przereklamowany gadżet na który nie warto wydać zbyt wiele. Inni uważają, że na początek wystarczy cokolwiek, a potem to się zobaczy.

NIEMA NIC GORSZEGO JAK KIEPSKI KASK - w początkowym etapie lotniarstwa.

O ile w Paralotniarstwie częściej wali się tyłkiem jak głową (chociaż znam gościa co głównie lądował na twarzy, i porządny kask ze szczęką mu ją uratował ) o tyle w lotniarstwie głowa jest narażona znacznie częściej – przykłady na filmach.

Dlatego wielu pilotów paralotniowych lata w "beretkach" ;-)
www.icaro2000.com/Products/Helmets/Iguana/Iguana.htm
pomimo certyfikatu, nie bardzo bym się w tym widział na lotni ;-)


Do napisania tego krótkiego tekstu nakłoniły mnie 3 rzeczy:
- Sam spędziłem bardzo dużo czasu na poszukiwaniach odpowiedniego kasku.
- Wypadek jaki widziałem i jego skutki (uważam że gdyby chłopak miał porządny kask nic by się nie stało)
- lekkoduszność wielu pilotów, szczególnie początkujących lub w szkołach (wystarczy pooglądać filmy szkoleniowe - od wschodu do zachodu, gdzie młodzi adepci mają berecik zamiast kasku).

Własny czy pożyczony ?
Uważam, że każdy pilot powinien od samego początku (szkolenia) mieć własny kask.
Ten wniosek wysnułem w oparciu o zasadę działania kasku.

Dobry kask musi być dopasowany do rozmiarów naszej głowy !!
Jeżeli głowa nam będzie w środku latać to kask nie zda egzaminu, co gorsza w trakcie wypadku może nam narobić jeszcze więcej szkód, w momencie gdy po prostu spadnie nam z głowy i rozpadnie się nie tak jak powinien – były takie wypadki, że za luźna zapinka spowodowała zsunięcie kasku, a szczęka kasku po złamaniu przeorała twarz.

Innym aspektem bezpieczeństwa jest przysłonięcie pola widzenia w za dużym kasku.

Używany czy nowy ?
Jeżeli znamy sprzedawcę i wiemy że kask który od niego kupujemy nie był "bity" oraz rozmiar jest na naszą głowę, to czemu nie.
Kupowanie w ciemno od "obcego" wiąże się z ryzykiem że sprzedający nie przyzna się że kaskiem walnął kilka razy. Brak pęknięć na lakierze nie znaczy ze kask nie oberwał ;-)

Ze szczęką czy bez ?
Wiele można argumentów przytoczyć, aby kupić kask bez szczęki, ale wielu pilotów przekonało się na własnej skórze że w lotniowym sporcie brak szczęki w kasku, może oznaczać późniejszy brak własnej.

Certyfikowany czy nie?
Na Allegro można znaleźć wiele kasków, od 100 zł w górę. Zapytany sprzedawca, odpowiada - sprawdzony w akcji ;-)
Osobiście wolałbym nie być kolejnym beta testerem.

Kask musi spełniać kilka warunków:
- musi być lekki, dlatego motocyklowe kaski w ogóle się nie sprawdzają.
- musi być dobrze dopasowany i zapewniać dobrą widoczność oraz "słyszalność"
- musi się ROZPAŚĆ w odpowiednim momencie.

Certyfikacja bada przede wszystkim ostatni parametr - rozpadalność. Rozpadalność kasku to najbardziej życiodajny parametr kasku. Dlatego kaski nie certyfikowane a w szczególności nie lotnicze kompletnie się nie nadają.

O ile można założyć że konstruktor kasku lotniczego bez certyfikatu coś tam policzy i sam po testuje o tyle zakładanie kasku snowboardowego, wspinaczkowego czy rowerowego, kompletnie mija się z celem.

Wypadek, którego byłem świadkiem, właśnie był z udziałem kasku snowboardowego.
Wypadek miał miejsce podczas startu, lotniarzowi - początkującemu, zaleciał drogę tandem paralotniowy, chłopak wykonał ostry manewr (nurkowanie ze skręcaniem lub coś w ten deseń) i uderzył w ziemię.
Lotnia nie posiadała znaczących uszkodzeń, miała powyginane ramiona sterownicy, obok leżał CAŁY kask.
chłopak niestety - był już nieprzytomny, jak się okazało miał 7 pęknięć czaszki i rozległy wylew krwi do mózgu.
Ponadto NIE MIAŁ INNYCH USZKODZEŃ CIAŁA.

Nie jestem patologiem, ale dla mnie wniosek jest jeden, jeżeli chłopak miał by lepszy kask to następnego dnia latał by dalej a z pewnością miałby znacznie większe szanse.

Lotnicze kaski certyfikowane są konstruowane w taki sposób, aby ROZPAŚĆ się na granicy siły która powoduje uszkodzenia mózgu. Ta siła jest wyliczona a potem testowana. Jeżeli ktoś lubi eksperymentować na swojej głowie, to może latać nawet w czapce.
Druga sprawa w konstrukcji kasku to wewnętrzna pianka, która posiada określoną pochłanialność uderzeń, to właśnie ona ulega zniszczeniu i zgniecenu w trakcie uderzenia. Dlatego źle dopasowany (za luźny) kask NIE DZIAŁA !.

Ponadto modyfikowanie kasku na własną rękę, czy wkładanie do niego źle dobranych słuchawek zmniejsza jego użyteczność.

Ponadto należy pamiętać, że raz uderzony kask NIE NADAJE SIĘ DO UŻYCIA /mam na myśli solidne uderzenie/ - sam widziałem pilota który miał kask z posklejaną szczęką - przy pomocy taśmy klejącej.

Niestety dobre kaski są drogie.!!
Analizując zakup kasku wiozłem pod uwagę wiele różnych marek i firm zarówno certyfikowanych jak i nie certyfikowanych.
W końcu wybrałem 4 z pośród których można wg mnie wybrać:

http://www.finsterwalder-charly.de/html_eng/helme/nolimit.php
http://www.icaro2000.com/Products/Helmets/4fight/LT-Integral/LT-integral.htm
http://www.finsterwalder-charly.de/html_eng/helme/insider.php
http://www.icaro2000.com/Products/Helmets/Skyrunner/Integral/Integral.htm

Firma Icaro ma jeszcze kilka innych modeli, są też jeszce inne certyfikowane kaski innych firm, jednak ja skupiłem się nad tymi 4ma modelami.

Sam wybrałem no limita - ze względu na wygląd :-) wybrałbym pewnie icaro, ale na stronie hanggliding.org dokopałem się do podobnego artykułu o kaskach i w trakcie burzliwej dyskusji dowiedziałem się że CZUB jaki ma icaro może nieco zawadzać - w początkowej fazie, kiedy więcej się nosi jak lata. Ponadto cenowo no limit wychodził nieco atrakcyjniej.
co do zawadzalności czuba - może wypowiedzą się piloci którzy mają ten kask.

Tańsza alternatywą jest insaider - ponoć najpopularniejszy kask świata. Uważam że to jest absolutne minimum jeżeli chodzi o bezpieczeństwo.

Podsumowując:

Kaski nie lotnicze - to zbędny balast - równie dobrze można latać bez.
Kaski bez certyfikatów - to kaski które certyfikujemy własną głową - jak ktoś lubi ;p czemu nie ;-)
Kaski bez szczęki - wolę złamać szczękę w kasku, potem swoją ;-) myślę ze na naszej stronie są piloci którzy potwierdzą tę tezę.
Kaski z szybką - ostatnio dowiedziałem się od Bartka, że szybko to ekstra sprawa - w ochronie przed owadami.
Osobiście mam "nieuzasadnione obawy" przed szybką i zapewne się w nią zaopatrzę.

Pamiętajmy!!
Etap szkolenia i początki to czas kiedy mamy największą szansę zawadzić głową o ziemię bądź o rurę kilową, dlatego zakupu dobrego kasku nie należy odkładać "na potem" jak już się nauczę, bo wtedy kask może już nam nie być w ogóle potrzebny.

Pozdrawiam


Edytowany przez: Agi, w: 2010/01/30 15:25

"Dzień bez zaglądnięcia na Forum, jest dniem straconym" - Dr Flatter
"Jak jest?? Jest lotnie!!"

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp:Jaki kupić kask? 2010/01/06 18:10 #2010394

  • Agi
  • Agi Avatar
  • Wylogowany
  • Sympatyk, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Sympatyk, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Posty: 2953
  • Oklaski: 19
  • Otrzymane podziękowania: 338
.
gumi_krakus:

...ze względu na wygląd wybrałbym pewnie icaro, ale na stronie hanggliding.org dokopałem się do podobnego artykułu o kaskach i w trakcie burzliwej dyskusji dowiedziałem się że CZUB jaki ma icaro może nieco zawadzać - w początkowej fazie, kiedy więcej się nosi jak lata. (...)
Co do zawadzalności czuba - może wypowiedzą się piloci którzy mają ten kask.


Hehe, nie jestem co prawda "pilotem, który ma ten kask", ale bywam czasami faktycznie świadkiem "zawadzania czuba", więc się wypowiem. :P

Ma to miejsce przeważnie na Skrzycznem, gdzie startowisko jest o tyle specyficzne, że jest tam przeważnie okropny tłok , a czasami i niemały chaos.
Jeżeli jeszcze dojdą do tego nieco trudniejsze warunki do startu, to pilot stojąc jeszcze pod lotnią musi non stop kręcić głową w prawo i w lewo, aby wyłapać ewentualnych "kolidujących" z jego torem rozbiegu oraz aby wyłapać oczywiście odpowiedni moment do startu, gdy sobie czasami powiewa z różnych kierunków...
Oj... dzwonią wtedy ramiona sterownicy aż miło... :laugh:
Ciekawe, jak głośno słychać to od środka kasku...
Bartek... - no napisz coś...
;)
.
.

Edytowany przez: Agi, w: 2010/01/16 05:28

"Dzień bez zaglądnięcia na Forum, jest dniem straconym" - Dr Flatter
"Jak jest?? Jest lotnie!!"

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp:Jaki kupić kask? 2010/01/06 18:29 #2010396

  • Agi
  • Agi Avatar
  • Wylogowany
  • Sympatyk, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Sympatyk, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Posty: 2953
  • Oklaski: 19
  • Otrzymane podziękowania: 338
.
Na tym zdjęciu wyraźnie widać "strefę zawadzalności czuba" B)
To zdjęcie zrobiłam akurat nie na Skrzycznem, tylko na Zarze, gdzie warunki do startu są generalnie spokojniejsze. Pilot stoi sobie wyluzowany (aczkolwiek skupiony) i nie ma potrzeby "dzwonienia" czubem po ramionach sterownicy.
:P


Foto by Agi
.
.
pozdrawiam
- Agi

Edytowany przez: Agi, w: 2010/01/06 19:16

"Dzień bez zaglądnięcia na Forum, jest dniem straconym" - Dr Flatter
"Jak jest?? Jest lotnie!!"

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp:Jaki kupić kask? 2010/01/06 19:15 #2010397

  • Agi
  • Agi Avatar
  • Wylogowany
  • Sympatyk, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Sympatyk, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Posty: 2953
  • Oklaski: 19
  • Otrzymane podziękowania: 338
.
A tu mam jeszcze pytanie do Pilota na poniższym zdjęciu... B)

Jak ma się sprawa "zawadzalności czuba" w przypadku Twojego kasku?



Foto by Agi

"Dzień bez zaglądnięcia na Forum, jest dniem straconym" - Dr Flatter
"Jak jest?? Jest lotnie!!"

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp:Jaki kupić kask? 2010/01/06 20:21 #2010398

  • Mesiek
  • Mesiek Avatar
  • Wylogowany
  • Pilot, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Pilot, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Jezu jak się cieszę z tych króciutkich wskrzeszeń.
  • Posty: 970
  • Oklaski: 9
  • Otrzymane podziękowania: 148
Ale fajne zdjątko mam :-)

No jakbym chciał w nim spać, to raczej by przeszkadzał.
;-)(po zakupie może nawet była taka pokusa :lol:)
Jeśli chodzi jednak o samo latanie to lata się w nim rewelacyjnie. Żadnego zawadzania. Czub zupełnie nie przeszkadza. Jedynie gdy stoi się pod lotnią przy obracaniu na boki głowy, można zawadzać o ramiona sterownicy przy jej górnym węźle. Teraz zupełnie mi to nie przeszkadza, ale na początku musiałem się przyzwyczaić.

Bardzo cenię sobie szybę. Nawet gdy jest chłodno nie paruje w czasie lotu. Na "postoju" może chwilami parować, ale wystarczy ją podnieść lub uchylić.

Kupiłem go gdy dostępny był na ebay-u w cenie rewelacyjnej bo o ile dobrze pamiętam 70 EU.
Teraz jest dużo droższy, ale może da się potargować (???)
Strona niemieckiego sprzedawcy (producenta?):
SPEEDAIR
lotnie: Atlas, Moyes GTR, WW RamAir, Laminar MR700

Sklep/serwis MOTOR
ul. Bystrzańska 75
43-300 Bielsko-Biała
www.sklepmotor.pl
www.sklep-motor.pl

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp:Jaki kupić kask? 2010/01/06 20:28 #2010399

co do twojego kasku ;-)

to niestety jest on wg mnie z tej grupy tanich kasków ;-) nie mogę znaleźć certyfikatu na niego i jestem prawie pewien ze ten kask go nie posiada. po 2 jest cięższy waży 900 gram a no limit waży 650 gr

ogólnie ta firma nieco zrzyna z icaro ;-) - nie jest to przytyk osobisty ale ogólna opinia o tej firmie (moja prywatna)

Edytowany przez: gumi_krakus, w: 2010/01/06 20:28

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp:Jaki kupić kask? 2010/01/06 21:09 #2010400

  • Mesiek
  • Mesiek Avatar
  • Wylogowany
  • Pilot, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Pilot, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Jezu jak się cieszę z tych króciutkich wskrzeszeń.
  • Posty: 970
  • Oklaski: 9
  • Otrzymane podziękowania: 148

...nie mogę znaleźć certyfikatu na niego i jestem prawie pewien ze ten kask go nie posiada


To może napisz do producenta najpierw i zapytaj.

waży 900 gram a no limit waży 650 gr


..no czyli dają więcej za niższą cenę ;-)
(Icaro waży 840g czyli też jest gorszy ?)

ogólnie ta firma nieco zrzyna z icaro


W mojej opinii raczej nie. Miałem oba w rękach. Trudno mi sobie wyobrazić kształt całkiem innego kasku tego typu. No chyba że oczekujesz czuba z przodu :P.

Całkiem ciekawe kaski oferuje również czeska firma Lubin. Zapytaj ich również o certyfikat :-)
Lubin - kaski
lotnie: Atlas, Moyes GTR, WW RamAir, Laminar MR700

Sklep/serwis MOTOR
ul. Bystrzańska 75
43-300 Bielsko-Biała
www.sklepmotor.pl
www.sklep-motor.pl

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp:Jaki kupić kask? 2010/01/06 22:48 #2010404

jak kask ma certyfikat to firma się chwali :P a jak niema to nie pisze wielkimi literami -
Nasz kask jest 2x tańszy ale nie ma certyfikatu ;-) :P
wręcz myślę że z pewnością by napisała robimy super ciężkie kaski za 2x mniej kasy i to certyfikowane :P
a teraz małe porównanie:

http://www.speedair.de/paragliding-hanggliding-helmets/speed-master-pro/speedmaster-pro-paragliding-hanggliding-helmet.html


http://www.icaro2000.com/Products/Helmets/4fight/Cut-Integral/Cut-integral.htm
proponuje porównać pozostałe modele ;-)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp:Jaki kupić kask? 2010/01/06 23:51 #2010406

  • daf
  • daf Avatar
  • Wylogowany
  • Pilot
  • Pilot
  • |_ /\ T /\ /\/\
  • Posty: 557
  • Oklaski: -3
  • Otrzymane podziękowania: 38
Dobrze, ze taki watek sie pojawil.:)
Co prawda kupujac kask nie myslalem o lotni - latam na paralotni, ale poniewaz ma sie to niedlugo zmienic to decyzja byla sluszna. Od poczatku szukalem DOBREGO kasku i zdecydowalem sie na zakup Icaro 4fight wersja CUT (bez czuba), powinien oszczedzic mi "dzwonienia" w razie czego. Uzytkuje ponad 2 sezony i ZDECYDOWANIE polecam, co prawda szybki na razie nie mam. Jakosc, komfort, slyszalnosc, widzialnosc, ergonomia. Wart swojej ceny.

p.s. NO LIMIT tez fajny :D
Airborne FUN 160 >> Thalhofer Vector >> Airborne Blitz 146
ZK-B 2012r., w powietrzu 18 godz.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Moderatorzy: Leslawsterylnymichalo
Zasilane przez Forum Kunena