A poniżej - dyskusja na podobny temat ze starej strony.
Szkoda, żeby zakurzyła się w moich tajnych Archiwach...
...............................................................................................................................................................
Waga pilota (podwieszenia)a charakterystyka lotni - 2004/12/21 19:00
Darek:
Mam takie pytanie - jak zmieniają się właściwości lotni w zależności od wagi pilota (podwieszenia)
Czy skrzydło niedoważone jest szybsze ??? (mniejsze skręcenie geometryczne ?)
Jeśli tak to dlaczego cieżki pilot ma większą prędkość postąpową ? Przecież skręcenie jest większe ?
Pytanie może naiwne i "lamerskie" ale po dłuższym zastanowieniu może być istotne przy wyborze skrzydła.
Powiedzmy , że waga całkowita podwieszenia jest
równa max lub bliska tej wartości dla rozmiaru mniejszego lub
minimalna dla rozmiaru większego.
Wobec tego który rozmiar lepiej wybrać ? Idealnie byłby by mieć dwa skrzydła - mniejsze na mocniejsze warunki i większe na słabe warunki. Przez warunki rozumiem siłe termiki i prędkość wiatru.
Czy powierzchnia lotni ma istotny wpływ na "wybieranie termiki" ? Logika wskazuje , że lepiej mieć mniejsze obciążenie powierzchni.
Wiem , że obciążenie powierzchni nośnej w lotni ma wpływ na sterowanie. Małe obciążenie daje tzw twarde sterowanie i na odwrót duże obciążenie ułatwia (nie wiem czy to właściwe słowo) sterowanie.
Czytałem kiedyś w XC , że w paralotniarstwie lepiej mieć większe skrzydło ale doważone (balastem wodnym) niż mniejsze "na siebie" bez dodatkowego doważenia. Jak to jest z lotniami bo dopatrzyłem się nieścisłości ?
Bardzo proszę o naprostowanie mojego rozumowania.
Darek Lipski
Re:Waga pilota (podwieszenia)a charakterystyka lotni - 2004/12/22 13:27
smyk:
Szybkie pytanie googla nie wyjaśniło wiele, więc bazuję na mojej własnej wiedzy. Dodanie wagi podwieszonej do lotni skutkuje tym, że wzrasta jej doskonałość i manewrowość, ale zarazem i opadanie oraz prędkość przeciągnięcia.
Ma to takie przełożenie na życie, że jeśli spodziewamy się dnia z silną termiką lub lotu podczas silnego wiatru (silna termika naniesiona), lepiej się dociążyć. Będziemy potrzebowali wtedy prędkości postępowej, doskonałości i dużej wrażliwości lotni na nasze manewry (a raczej korekty jej rozpaczliwych tańców
Natomiast jeśli kominy szykują się słabe, a wiatr mało silny (termika bezchmurna, z inwersją, bezwietrzny, parodniowy wyż), to lepiej się odciążyć. Wtedy będziemy potrzebowali dokładnego (wolnego) lotu podczas centrowania, oraz małych wartości opadania.
Tyle wiem. Ja osobiście mam jedną lotnię, w której jestem 10 kg poniżej maksa i 20 powyżej min, ale to jakaś chyba pomyłka, bo steruje się cięzkawo. Druga lotnia jest już milutka, ale nie wiem na tą chwilę, jak stoję z wagą...
Pozdrowienia, duzo wytrwałości podczas zimowych miesięcy. Żeby sezon 2005 zaczął się jak najwcześniej
Smyku
Re:Waga pilota (podwieszenia)a charakterystyka lotni - 2004/12/22 19:51
Darek :
Doświadczeni piloci kiedyś musieli sobie samemu budować skrzydła wiec wiedzieli o tym wszystko lub prawie wszystko. Natomiast młodzi kupują gotowe i dla nich najwazniejsze jest to żeby dobrze zmontować sprzet.
Też szukałem przez google ale nie znalazłem niczego konkretnego na ten temat.
Tak się zastanawiam czy skęcenie geometryczne jest zależne od wagi podwieszenia bo przecież pokrycia teraz są bardzo starannie wykonane i nie mają "luzów" (naddatków).
Jakiś czas temu w sieci znalazłem troche materiałów o miękkopłatach i wydaje mi się , że to dobre zaprojektowanie takiego skrzydła jest cholernie trudne. Zaryzykuje nawet stwierdzenie , że turdniejsze niż szybowca.
Re:Waga pilota (podwieszenia)a charakterystyka lotni - 2004/12/25 16:53
BravoDelta:
Z tym budowaniem to było tak, że kopiowało się rozwiązania z innych lotni nie zawsze wiedząc o co chodzi. Wiem, bo sam zbudowałem chyba z 10 lotni. Do tej pory nie wiem dlaczego jedne latały lepiej a inne gorzej.
"Tak się zastanawiam czy skęcenie geometryczne jest zależne od wagi podwieszenia bo przecież pokrycia
teraz są bardzo starannie wykonane i nie mają "luzów" (naddatków)"
Ale rury są elastyczne i z tego powodu wpływ obciążenia jest widoczny.
Szczególnie w motolotniach, gdzie dochodzi on do 30 % masy startowej. Motolotnia słabo obciążona ma większą prędkość przelotową i maksymalną. Ze względu na mniejsze skręcenie geometryczne skrzydła. Ale zbyt lekka może mieć tendencje do holendrowania. Z dużym obciążeniem jest bardziej odporna na turbulencję. Trzyma kierunek i trudniej ją wprowadzić w zakręt.
Z lotniami jest podobnie, tylko że różnice są mniejsze.
Należy też wziąć pod uwagę fakt, że lotniarz ląduje na nogach i z tego powodu waga powinna być dobrana. Na zbyt dużej lotni można mieć problemy z utrzymaniem kierunku w turbulencji, a na zbyt małej problem stwarza duża prędkość przeciągnięcia i lądowanie przy bezwietrzu robi się trudne.
Grzesiek
Re:Waga pilota (podwieszenia)a charakterystyka lotni - 2004/12/28 00:46
vega:
Jakiś czas temu w sieci znalazłem troche materiałów o miękkopłatach i wydaje mi się , że to dobre zaprojektowanie takiego skrzydła jest cholernie trudne. Zaryzykuje nawet stwierdzenie , że trudniejsze niż szybowca.
Tu muszę przyznać Ci rację. Jako konstruktor i producent lotni przez prawie 20 lat, przyszło mi nieraz popadać w depresję i załamanie!!! A to za sprawą tego, że nawet lotnie, których wyprodukowana seria dochodziła do pół tysiąca, nagle zmieniały charakterystykę lub nagle zaczynały ciągnąć w jedną stronę! Najczęściej problem leżał w technologii wykonania. Do tego materiały w latach 80-tych były ciągle ulepszane, a nie zawsze pozytywnie.
Dla przykładu: prawie wszystkie lotnie były oblatywane przezemnie osobiście, (co było dobrą reklamą), więc wyobraźcie sobie nasz (zatrudniałem ludzi) dylemat, kiedy 30 kolejnych lotni (Vega 16) ciągnęły w lewo! Wszystkie metody trymowania zawodziły. Wstrzymałem produkcję, ponad 50 klientów czekało na sprzęt (był maj). Znależć przyczynę albo ogłosić upadłość! Znalazłem. Nowa pracownica nanosiła taśmę klejącą na lewą połowkę skrzydła lewą ręką, na prawą - prawą. Prawą rękę miała mocniejszą!!!!! Po sklejeniu różnice dochodziły do 2 cm na 6m.
Bardziej rozciągliwy materiał zmieniał skręcenie skrzydła wraz z czasem użytkowania. Zastosowanie twardszego zmieniało czasami punkt zawieszenia pilota i przeróbki konstrukcyjne typu, który miał tzw. Gutesiegel DHV. A więc nowe badania i min. 5000 DM.
Dla każdego typu lotni trzeba podać min. i max. wagę pilota. Oczywiście sprawdza się to w praktyce. Ale podawane w papierach dane nie zawsze odpowiadają prawdzie. cdn.
pozdrawiam
Pawel by vega
Re:Waga pilota (podwieszenia)a charakterystyka lotni - 2004/12/31 01:38
vega cd.:
Tak było np. z nowym modelem Vegi MX, której powierzchnia rzeczywista wynosiła 13,8 m kw. Ponieważ swymi osiągami i charakterystyką lotną wyprzedzała inne modele, konkurencja szukała punktów zaczepienia do krytyki. Zbyt mała powierzchnia mogła spowodować, że piloci powyżej 8o kg nawet by jej nie próbowali, choć przewidziana waga maks. pilota była do 100 kg. Z tego powodu oficjalnie podawałem 14,3 m powierzchni, co i tak było mało. Testujący ją piloci z wagą powyżej 90 kg byli zaskoczeni jej osiągami i minimlnymi prędkościami. Leżało to w specyficznym zaprojektowaniu żagla i konstrukcji, (wstępnemu napięciu krawędzi natarcia), która swą elastycznością pozwalała na dopasowanie się do różnych obciążeń powierzchni. Vega MX na teście wytrzymałościowym nie dawała się obciążyć więcej, jak tylko do 620 kg (pozytywnego).
Do czego zmierzam. Problem zwichrzenia skrzydła w zależności od wagi pilota jest problemem w elastycznych konstrukcjach, do których zaliczają się lotnie. Jedyną drogą do dopasowania sobie lotni, jest jej przetestowanie. I to najlepiej kilkakrotne. Niektóre modele mają różne wielkości. I porównanie różnych marek. Znalezienie tej pasującej było zawsze problemem i będzie. Dlatego kupując nową lotnię należy przetestować wiele. To jest normalne i sprzedawcy są do tego przyzwyczajeni. Z używaną jest gorzej, ale bez testu to bym nie kupował. A ogólnie, większa waga, zawieszenie przesuwa się do przodu. Powód, krawędź natarcia bardziej się gnie i kr. spływu bardziej się zwichrza, lotnia leci na większych kątach i wolniej, przeciąga. Podwieszając np. wózek motolotniowy 1-os. na normalnej lotni, zawieszamy go minimum ok. 5 cm przed punktem zawieszeniem pilota.
Temat jest trudny, i to by było na tyle ...
Pozdrawiam
Pawel by vega
Re:Waga pilota (podwieszenia)a charakterystyka lotni - 2004/12/31 12:54
Darek:
Leżało to w specyficznym zaprojektowaniu żagla i
konstrukcji, (wstępnemu napięciu krawędzi natarcia)
Czy to wstępne napięcie krawędzi natarcia nie oznacza przypadkiem trudność podczas składania skrzydła ?
Pytam bo w moim Xtralite z żaglem mylarowym dość ciężko założyć końcówki na rowingi i wygląda to jakby poszycie było już wstępnie napięte ?
Vega MX miała inne rozwiązanie końcówek wiec chyba nie było takiego kłopotu.
Pozdrawiam , Darek
Życze szcześliwego i owocnego Nowego Roku
Re:Waga pilota (podwieszenia)a charakterystyka lotni - 2004/12/31 18:01
vega:
Dokładnie, końcówek nie trzeba ekstra napinać, więc nie ma żadnego
kłopotu. Rozłożenie krawędzi i napięcie dźwigara automatycznie napina krawędź natarcia.
Dosiego Roku 2005
życzy Pawel
pozdrawiam
Agi
Edytowany przez: Agi, w: 2006/11/07 20:56