Poniższa dyskusja została przeniesiona ze starej strony www.lotnie.pl

 

 

Może ktoś udzieli porady technicznej? - 2005/09/21 16:44, kototKrakow:
Witam
Zwracam się głównie do kolegów, którzy mieli do czynienia z lotniami Wills Wing Sport.
(Jak byłem w Szczyrku ostatnio to widziałem że ktoś lotnie tej firmy posiadał)
Sprawa jest taka, że naciąg linek jest tak dobrany, że lotnia przed i po rozłożeniu ma wygięty kil z przodu w dół. Strzałka ugięcia wynosi około 15cm. Ugięcie zaczyna się na węźle głównym przy łączeniu ze sterownicą. Głównym powodem tego zjawiska są linki tylne łączące sterownice z kilem za pilotem. Jak tylko na chwilę odkręciłem te linki to było wielkie "dzyń" i kil znowu stał się normalną prostą rurą.
Lotnia jest używana. Doszły mnie słuchy że być może tak własnie ma być w Wills Wingach choć mnie to sie wydaje poronione projektować lotnię ,która nawet w stanie spoczynku pracuje na naprężenia. Dodam że w trakcie lotu nie może zajść wyprostowanie kila w drógą strone i jakby dostosowanie się lotnie do siły nośnej bo ją ta linka nie puści.
To całe zjawisko na mój gust strasznie usztywnia mi tą lotnie i czyni ją nazwijmy to "mało flexible". O tyle o ile pozwala mi stwierdzić moje małe doświadczenie w nawet słabysz strzałach termicznych strasznie mną buja i ciężko ją uspokoić.
Z góry dzieki za ewentualną odpowiedź. Bo głupią tak do końca nie wiedzieć pod czym się wisi.
Piotrek Kraków
PS. Lotnia to Wills Wing Sport I




Re: Może ktoś udzieli porady techniczej? - 2005/09/22 09:56, Vega:
To nie jest normalne! Kil powinien być prosty. Albo ktoś wymienił linki na za krótkie lub ... Mogę pomóc jak chcesz.
pozdrawiam
Pawel by vega




Re: Może ktoś udzieli porady techniczej? - 2005/09/22 16:41, smyk:
A moja lotnia - Santana ma cos takiego i jest to naturalne. W niektorych lotniach po prostu tak jest zaprojektowane





Re: Może ktoś udzieli porady techniczej? - 2005/09/22 21:39, kasi:
smyk......i jest to naturalne. W niektorych lotniach po prostu tak jest zaprojektowane
absurt !!!! vega ma racje!
kototKrakow pisze ze ...Strzałka ugięcia wynosi około 15cm. ..a 15cm to nie jest normalne
Pozdrawiam
kasi(mir)




Re: Może ktoś udzieli porady techniczej? - 2005/09/22 23:05, BravoDelta:
Magic Kiss ma wygięty kil kilka centymetrów. Takie konstrukcje się spotyka. Proponuje skonsultować się z producentem.




Re: Może ktoś udzieli porady techniczej? - 2005/09/23 00:21,kototKrakow:
Ludzie, dzieki strasznie za duży odezew. Miło wiedzieć że nie dyndasz w powietrzu tak do końca sam. Super.
Widze że opinie są bardzo podzielone. Zmierzę dokładnie tą strzałke ugięcia, bo troche za mało danych do tej dyskusji. Zamiarzam pokazać lotnie Andrzejowi Włodarczykowi może jutro, zobaczymy co On powie.
Skontaktuje się z producentem Grześku ale na ostatniego maila odpowiadał mi miesiąc a i tak nic nie napisał konkretnego (dziad)
Pawle Vego, usiłuje Cię łapać na Skypie.
Jeszcze raz dzieki i pozdrownia dla wszystkich właścicieli sztywnopłatów, którzy wszystko mają sztywne kiedy potrzeba.
Piotrek




Re: Może ktoś udzieli porady techniczej? - 2005/09/23 16:44, SzaMarek:
Witam.
Sądzę, że tekst:
Jak tylko na chwilę odkręciłęm te linki to było wielkie "dzyń" i kil znowu stał się normalną prostą rurą.
jednoznacznie wskazuje na nienormalny stan szkieletu lotni. Przypadki, o których piszą koledzy Smyk i Grzegorz najprawdopodobniej dotyczą CELOWEGO odkształcenia rury kilowej zgodnego z zamysłem konstruktora lotni. Tylko, że wtedy rura kilowa nie robi "wielkiego dzyń" po poluzowaniu linek. Moim zdaniem należy bezwzględnie odpuścić sobie latanie na tej lotni i dokładnie sprawdzić długości linek - Paweł ma całkowitą rację.
Co do długiego oczekiwania na odpowiedź producenta - hmm... nie najlepiej to o nim świadczy, ale można jeszcze spróbować zapytać o zakres długości linek dolnych tej lotni na jakimś forum.
Pozdrawiam
Marek Szafrański




Re: Może ktoś udzieli porady techniczej? - 2005/09/24 01:16,kototKrakow:
Witam wszystkich rozmówców
Problem się chyba rozwiązał w miarę. Producent mile mnie zaskoczyl i tym razem odpowiedział dosłownie po 6h - rewelacja - i do tego sensownie. Zatem jak ktoś coś chce apropo Wills Wingów to niech pisze do tego dealera w austrii. (adres na stronie Wills Winga)
Cytuje "W tym Wills Wingu 5cm to norma", czyli kil na pewno ma być wygięty.
Proponuje mi przesłanie manuala do tej lotni z czego skorzystam (23$ kurcze ale życie droższe). Zmierze dokładnie sobiew strzałke ugięcia bo w panice mogłem przesadzić. Co do "dzyń" to chyba uzmysłowiłem sobie co je spowodowało: odpiąłem przednie linki sterownicy i przesunałem sterownice maxymalnie do przodu tym samym napinając tylne linki bardzo bo lotnia była złożona i cały jej ciężar naprężał te linki. Kil się wygiał co jest nauralne, bo ciągly go linki tylne. W tym momencie odkręciłem śrubę mocującą tylne linki i wtedy było "dzyn" - czyli dzwięk był spowodowany nienaturalnym rozłożeniem cięzaru i powrotem do normy.
Tak czy siak na razie na tej lotni nie latam. Pokaże ją Andrzejowi Włodarczykowi, zmierze strzałke ugięcia, zamówie manuala.
Dzieki wszystkim za rady, super.




Re: Może ktoś udzieli porady techniczej? - 2005/09/30 21:18,krzysiek dudzinski:
kototKrakow wrote:
Ludzie, dzieki strasznie za duży odezew.
Jeszcze raz dzieki i pozdrownia dla wszystkich właścicieli sztywnopłatów, którzy wszystko mają sztywne kiedy potrzeba.
I dlatego dziewczyny bardziej lubią lotniarzy
A swoja drogą sprawdz czy nie pozamieniałeś czegos przy składaniu lotni po wypadku
pozdrawiam
krzysiek




Re: Może ktoś udzieli porady techniczej? - 2005/10/01 09:10, Endrju:
No i co, lepiej było się nie odzywać. Ze strony mechanicznej faktycznie może taka konstrukcja nie jest uzasadniona ( naprężenia wstępne itd.) ale ze strony aerodynamicznej ma to głęboki sens (kształt profilu w centropłacie), ale czy gra jest warta świeczki? Kształt profilu jest zbliżony na całej rozpiętości skrzydła ale przy takiej sprawności aerodynamicznej ...? Kil w całości stanowi szczegół, ale takie pomysły są napędem postępu w konstrukcji od rogallo do sztywniaka.




Re: Może ktoś udzieli porady techniczej? - 2005/11/06 09:24, Leszek Wojtasiewicz:
Drogi Kolego.
Odpowiadając na wątpliwości niedoświadczonego (kursanta - zresztą mojego) lotniarza nie rób mu wody z mózgu jesli nie masz wystarczjących informacji. Na rzeczonej lotni wylatałem sporo godzin w róznych warunkach tericznych i przelotach i z mosquitem w stanie opisanym tj. z wykrzywionym kilem. Jest to stan naturalny tej lotni to samo ma Santana. Te informacje przekazałem Piotrkowi ale widocznie on uważa że Wojtasiewicz jest głupi i szuka innych autorytetów.
Lotnia WW Sport na której lata to najbezpieczniejsza i najprzyjaźniejsza pod względem sterowania jaką znam.
Dlatego wypowiadając się autorytatywnie trzeba wiedzieć o czym się mówi!




Re:Może ktoś udzieli porady techniczej? - 2005/11/06 10:41, kototKrakow:
Tu Piotrek właściciel rzeczonej lotni!
Zamknijmy ten temat juz, sprawa jest rozwiazana ostatecznie przez producenta.
Koniec