Witamy, Gość
Nazwa użytkownika: Hasło: Sekretny klucz Zapamiętaj mnie
  • Strona:
  • 1
  • 2

TEMAT: Przegląd lotni

Odp:Przegląd lotni 2006/12/30 21:00 #2000389

  • Mesiek
  • Mesiek Avatar Autor
  • Wylogowany
  • Pilot, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Pilot, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Jezu jak się cieszę z tych króciutkich wskrzeszeń.
  • Posty: 970
  • Oklaski: 9
  • Otrzymane podziękowania: 148
Będę miał nowy dźwigar:-D!!!
Obciążenia są tam spore i jakoś nie podobał mi się ten naprawiany dźwigar ;-)

Grześku dzięki za sugestie odnośnie wstawionych tulei. Przynituję je do głównej rury. Jest tam nit z "grzybkiem" na którym wspiera się centralny profil, ale przynitować dodatkowo nie zawadzi :-), a myślę że faktycznie tuleja mogłaby się przesunąć.

Edytowany przez: Mesiek, w: 2006/12/30 21:06
lotnie: Atlas, Moyes GTR, WW RamAir, Laminar MR700

Sklep/serwis MOTOR
ul. Bystrzańska 75
43-300 Bielsko-Biała
www.sklepmotor.pl
www.sklep-motor.pl

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp:Przegląd lotni 2006/12/31 01:00 #2000390

Witaj Maćku

Moim zdaniem jeszcze jedną ważną czynnością podczas przeglądu jest kontrola profili oraz linek (szczególnie dolnych bocznych). Symetria listew (prawe do lewych) oraz zgodności z szablonem. Ich kształt ma duży wpływ na osiągi i zachowanie lotni. Jednak do tego potrzeba wzorów profili. Jest to często zaniedbywana czynność (w Polsce). Takie szablony powinna mieć każda lotnia i podczas sprzedaży powinniśmy pytać o nie sprzedającego. Czasami istnieje możliwość zdobycia szablonów od znajomych, dotyczy to jednak najczęściej popularnych typów lotni. A co do krawędzi natarcia to uważam, że powinny być "naprawiane" symetrycznie (takie same tuleje na obu krawędziach). Podczas lotu rury te pracując na zginanie mogą wyginać się niesymetrycznie.
A poza tym w związku ze złożoną charakterystyką pracy oraz sztywnością dobraną do pokrycia pszesztywnianie dodatkowymi tulejami (szczególnie asymetryczne) nie jest najlepszym pomysłem. Czasami może bardzo niekorzystnie wpłynąć na zachowanie lotni.
Sądzę że powinni się na ten temat wypowiedzieć bardziej doświadczeni lotniarze (piloci i konstruktorzy)

Pozdrawiam

Michał

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp:Przegląd lotni 2006/12/31 04:55 #2000391

  • VEGA
  • VEGA Avatar
  • Wylogowany
  • Instruktor, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Instruktor, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Posty: 990
  • Oklaski: 16
  • Otrzymane podziękowania: 295
No nieźle to zrobiłeś.
Ta lotnia miała jak widać wiele twardych lądowań lub jak kto woli "crash\'ów". I to nie lekkich!
Jak widać można wszystko naprawić, ale pewne granice są i tych nie powinno się przekraczać!!!
Jeżeli nasuwamy na krawędzie tuleje, to raczej symetrycznie, nawet jak druga rura jest bez zarzutu. Może to spowodować ściąganie lotni w jedną stronę.
Dodatkowe usztywnienie krawędzi może spowodować popsucie "handlingu", a w najgorszym przypadku niebezpieczne tendencje w jakichś stanach lotu. Mniejsze ryzyko jest w starszych lotniach z dużym tunelem żagla, ale wszystko trzeba rozważyć. Miałem taki przypadek podczas testowania nowej Vegi 16 PR na Gutesiegel w DHV. Sztywniejsze krawędzie natarcia wersji PR w stosunku do normalnej 16-tki polepszały zdecydowanie osiągi, ale parametry wychodzenia z nurkowania zbliżyły się niepokojąco do krytycznej.
I wyobraźcie sobie, że skrócenie wewnętrznych tulej KN o zaledwie 15 cm załatwiło sprawę!
Zawsze naprawiona rura powinna być przynajmniej na oko mocniejsza niż przed naprawą, ale... !?
Ten wyrobiony otwór, to dla mnie nie wyrobienie tylko wyrwanie. Coś nie było lub nie jest tak, że powstała taka dziura! Może sposób składania i rozkładania lotni???
Pozdrawiam Pawel by VEGA
Lotniowe aktualności z Austrii i Niemiec, wyniki VEGA XC-CUP, historia lotniarstwa, zawody, techniczne porady itp - zapraszam na:
www.vega-lotnie.eu

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp:Przegląd lotni 2006/12/31 05:47 #2000392

  • Mesiek
  • Mesiek Avatar Autor
  • Wylogowany
  • Pilot, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Pilot, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Jezu jak się cieszę z tych króciutkich wskrzeszeń.
  • Posty: 970
  • Oklaski: 9
  • Otrzymane podziękowania: 148
Latałem na niej w tym sezonie i nie zauważyłem żadnych trudności w pilotażu. Chodzi jak po szynach. Zarówno (dla mnie) skręca tak samo łatwo w lewo co w prawo przy różnych prędkościach. Nie wiem jak to jest ale nawet przy dużych prędkościach idzie prosto :-)
Albo niesymetria lewej strony z niesymerią prawej wywołują nieprawidłowości, które się znoszą, albo jest to konstrukcja w której takie zmiany w tych miejscach nie powodują negatywnych skutków.
Pewnie jedno z drugim pomnożone świeżością pilota (jak to miło się napisało:laugh:)z osłabioną percepcją ze strachu :blush:

Dźwigar będę wymieniał, a może ktoś ma 44-kę x 1 długą na 3,5m?
lotnie: Atlas, Moyes GTR, WW RamAir, Laminar MR700

Sklep/serwis MOTOR
ul. Bystrzańska 75
43-300 Bielsko-Biała
www.sklepmotor.pl
www.sklep-motor.pl

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp:Przegląd lotni 2006/12/31 19:26 #2000393

Cześć Mesiek
Zgadzam się z uwagami kolegów, na pewno jakaś asymetria jest. Twoja lotnia jest "podstawowa" więc pewnie tak jak piszesz jest odporna w dużym stopniu na takie niesymetrie oraz błędy pilota :). I bardzo dobrze :)
Ale apropo przyszłości to ja bym myślał poważnie o zmianie na nową lotnię. Sam latam na dość starej lotni, lata ona pięknie. Ale każda część ma swoją "wytrzymałość wiekową" + i nie wszystko się da sprawdzić. Szkoda się połamać z powodu oszczędzania pieniędzy :)
Pozdrowienia
Piotr

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp:Przegląd lotni 2007/01/02 00:13 #2000394

  • Mesiek
  • Mesiek Avatar Autor
  • Wylogowany
  • Pilot, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Pilot, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Jezu jak się cieszę z tych króciutkich wskrzeszeń.
  • Posty: 970
  • Oklaski: 9
  • Otrzymane podziękowania: 148
Na przyszły sezon mam na czym latać GTR jest moją 3 lotnią tyle, że najmniej wymagającą.

Jeśli zaś chodzi o zużycie materiału to proponuję nie wprowadzać psychozy strachu przed starszymi lotniami. Starzenie i związane z nim osłabienie elementów wykonanych ze stopów aluminium jest w lotnictwie dosyć dobrze znane. Symptomy osłabienia również są stosunkowo łatwo wykrywalne. Lotnie 15-to, a nawet odważyłbym się stwierdzić że starsze nie stanowią zagrożenia dla pilota tylko ze względu na swój wiek. To oczywiście tylko moje zdanie. Jeśli ktoś będzie mnie w stanie przekonać bazując na logicznych zmierzalnych dowodach to bardzo chętnie je zmienię.
lotnie: Atlas, Moyes GTR, WW RamAir, Laminar MR700

Sklep/serwis MOTOR
ul. Bystrzańska 75
43-300 Bielsko-Biała
www.sklepmotor.pl
www.sklep-motor.pl

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

  • Strona:
  • 1
  • 2
Moderatorzy: Leslawsterylnymichalo
Zasilane przez Forum Kunena