Witamy, Gość
Nazwa użytkownika: Hasło: Sekretny klucz Zapamiętaj mnie
  • Strona:
  • 1
  • 2

TEMAT: Przegląd lotni

Przegląd lotni 2006/12/30 07:52 #2000379

  • Mesiek
  • Mesiek Avatar Autor
  • Wylogowany
  • Pilot, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Pilot, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Jezu jak się cieszę z tych króciutkich wskrzeszeń.
  • Posty: 970
  • Oklaski: 9
  • Otrzymane podziękowania: 148
Chciałbym poruszyć temat przeglądu lotni na przykładzie mojego Moyesa GTR.
Korzystając z odrobiny wolnego czasu i z faktu że zimę mamy (ponoć TO jest zima, a przynajmniej to usiłuje mi wmówić kalendarz ;-)), postanowiłem rozebrać mojego ulubionego GTR-ka i sprawić mu przegląd. W myśl obecnych przepisów swoje lotnie zobowiązani jesteśmy przeglądać sami. Jak to wygląda w rzeczywistości nie muszę chyba pisać. Ci którzy mają lotnie zakupione w nie bardzo odległej przeszłości i mają możliwość dokonania przeglądu u poroducenta wybierają prostą i w zasadzie najodpowiedniejszą drogę do bezpiecznego latania....

Reszta osób których „latawce” wyprodukowane zostały dawno temu, których producenci bądź to zapomnieli że produkowali dany model :-) lub po prostu nie istnieją :-( skazani są na przegląd często bardzo ogólny, nie rzadko niewystarczający. Po głębszych oględzinach sprzętu, na którym latałem w tym sezonie sam się o tym przekonałem.
Sprawdzenie lotni przy jej zwykłym rozkładaniu pozwala jedynie ocenić stan linek, poszycia, profili...itp. Diabeł tkwi jednak w szczegółach.

Chciałbym podzielić się własnymi obserwacjami i zapytać bardziej doświadczonych czy czegoś nie pominąłem, jak przeprowadzić niektóre naprawy i czy naprawy wykonane wcześniej są dobrze wykonane. Myślę że w ten sposób przybędzie na naszym forum cennych informacji, które pozwolą nie tylko mi bardziej być świadomym na czym latam. Postaram się zobrazować wszystko zdjęciami.

zdj. 1 No co... od czegoś trzeba zacząć :-)

Edytowany przez: Mesiek, w: 2006/12/30 07:57
lotnie: Atlas, Moyes GTR, WW RamAir, Laminar MR700

Sklep/serwis MOTOR
ul. Bystrzańska 75
43-300 Bielsko-Biała
www.sklepmotor.pl
www.sklep-motor.pl

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp:Przegląd lotni 2006/12/30 08:00 #2000380

  • Mesiek
  • Mesiek Avatar Autor
  • Wylogowany
  • Pilot, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Pilot, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Jezu jak się cieszę z tych króciutkich wskrzeszeń.
  • Posty: 970
  • Oklaski: 9
  • Otrzymane podziękowania: 148
Rury krawędzi natarcia.
Okazało się że to co wyglądało dobrze pod poszyciem w rzeczywistości nie było już ok.
Dopiero po demontażu widać było lekkie skrzywienia rur i dokładnie można było zobaczyć jak wcześniej je naprawiano. Skrzywienia były niewielkie. Brak jakichkolwiek wgnieceń , przetłoczeń i zmian struktury warstwy anody uznałem za wystarczający by jedynie je wyprostować na stojakach. Podpierałem je w odpowiednich punktach i używałem własnej masy do ich wyprostowania.

Niestety to zdjęcie wstawić muszę na końcu:angry::angry: :angry::angry:
zdj 2. Słabo widoczne ugięcie krawędzi natarcia (tej w całości) za wstawką na końcu rury.

Zdj 3 Złożone już i prościutkie.

Edytowany przez: Mesiek, w: 2006/12/30 08:03:angry: :angry:

Edytowany przez: Mesiek, w: 2006/12/30 08:32
lotnie: Atlas, Moyes GTR, WW RamAir, Laminar MR700

Sklep/serwis MOTOR
ul. Bystrzańska 75
43-300 Bielsko-Biała
www.sklepmotor.pl
www.sklep-motor.pl

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp:Przegląd lotni 2006/12/30 08:07 #2000381

  • Mesiek
  • Mesiek Avatar Autor
  • Wylogowany
  • Pilot, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Pilot, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Jezu jak się cieszę z tych króciutkich wskrzeszeń.
  • Posty: 970
  • Oklaski: 9
  • Otrzymane podziękowania: 148


Edytowany przez: Mesiek, w: 2006/12/30 08:11
lotnie: Atlas, Moyes GTR, WW RamAir, Laminar MR700

Sklep/serwis MOTOR
ul. Bystrzańska 75
43-300 Bielsko-Biała
www.sklepmotor.pl
www.sklep-motor.pl

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp:Przegląd lotni 2006/12/30 08:13 #2000382

  • Mesiek
  • Mesiek Avatar Autor
  • Wylogowany
  • Pilot, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Pilot, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Jezu jak się cieszę z tych króciutkich wskrzeszeń.
  • Posty: 970
  • Oklaski: 9
  • Otrzymane podziękowania: 148

Zdj 4. Tu widać wykonane wcześniej naprawy krawędzi natarcia. Celem sprawdzenia co się stało że ktoś naprawiał w ten sposób rury, roznitowałem tą nakładkę w lewej (tą mniejszą) i okazało się że było tam małe wgniecenie. Nie było żadnych pęknięć. Zanitowałem z powrotem.
Drugiej nie ruszałem (może powinienem??). Dowiedziałem się, że było tam również wgniecenie/załamanie rury. Pewnie większe i poważniejsze bo nakładka jest większa.
Obie naprawy wykonane były w znanej i profesjonalnej firmie przez fachowca (takie mam informacje). Naprawy mają miejsce w niedużej odległości od węzła dziobowego. W tym miejscu rury nie są pewnie tak mocno zginane, ale zastanawiam się czy przypadkiem ten typ naprawy nie usztywnia zbytnio rury powodując większe niż powinno naprężenia na końcach nałożonego wzmocnienia?
No właśnie pytanie gdzie taką naprawę możemy uznać za dopuszczalną, a gdzie nie?

Może lepiej byłoby końce wstawek przedłużyć i ponacinać, bo chyba w tym celu zrobił to producent w rurach w węzłach bocznych. Czy błędnie oceniam intencje producenta????

zdj 5.

Edytowany przez: Mesiek, w: 2006/12/30 08:14
lotnie: Atlas, Moyes GTR, WW RamAir, Laminar MR700

Sklep/serwis MOTOR
ul. Bystrzańska 75
43-300 Bielsko-Biała
www.sklepmotor.pl
www.sklep-motor.pl

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp:Przegląd lotni 2006/12/30 08:16 #2000383

  • Mesiek
  • Mesiek Avatar Autor
  • Wylogowany
  • Pilot, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Pilot, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Jezu jak się cieszę z tych króciutkich wskrzeszeń.
  • Posty: 970
  • Oklaski: 9
  • Otrzymane podziękowania: 148
Wstawiłem wytoczoną z PA6 tuleję(grubość ścianki tulei 2mm) w koniec rury w węźle przednim. Jak widać z jednej strony otwór uległ bardzo znacznemu rozbiciu mimo tego, że producent w tym miejscu również wstawił tuleję z cienkościennej rury (wyrzuciłem ją). Nie sięga ona końca rury bo tutaj musi być miejsce na kołnierz zaślepki.

Edytowany przez: Mesiek, w: 2006/12/30 08:18
lotnie: Atlas, Moyes GTR, WW RamAir, Laminar MR700

Sklep/serwis MOTOR
ul. Bystrzańska 75
43-300 Bielsko-Biała
www.sklepmotor.pl
www.sklep-motor.pl

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp:Przegląd lotni 2006/12/30 08:20 #2000384

  • Mesiek
  • Mesiek Avatar Autor
  • Wylogowany
  • Pilot, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Pilot, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Jezu jak się cieszę z tych króciutkich wskrzeszeń.
  • Posty: 970
  • Oklaski: 9
  • Otrzymane podziękowania: 148
zdj 6. w następnym poście z przyczyn technicznych:angry:


zdj.7
Jak widać z drugiej strony otwór powiększył się nieznacznie. Wybiłem jedynie wstawioną fabrycznie tuleję z rury cienkościennej, włożyłem wytoczoną tuleję i owierciłem.

Edytowany przez: Mesiek, w: 2006/12/30 17:56
lotnie: Atlas, Moyes GTR, WW RamAir, Laminar MR700

Sklep/serwis MOTOR
ul. Bystrzańska 75
43-300 Bielsko-Biała
www.sklepmotor.pl
www.sklep-motor.pl

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp:Przegląd lotni 2006/12/30 08:25 #2000385

  • Mesiek
  • Mesiek Avatar Autor
  • Wylogowany
  • Pilot, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Pilot, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Jezu jak się cieszę z tych króciutkich wskrzeszeń.
  • Posty: 970
  • Oklaski: 9
  • Otrzymane podziękowania: 148
zdj 6.
lotnie: Atlas, Moyes GTR, WW RamAir, Laminar MR700

Sklep/serwis MOTOR
ul. Bystrzańska 75
43-300 Bielsko-Biała
www.sklepmotor.pl
www.sklep-motor.pl

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp:Przegląd lotni 2006/12/30 08:26 #2000386

  • Mesiek
  • Mesiek Avatar Autor
  • Wylogowany
  • Pilot, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Pilot, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Jezu jak się cieszę z tych króciutkich wskrzeszeń.
  • Posty: 970
  • Oklaski: 9
  • Otrzymane podziękowania: 148

zdj 8.
Naprawa dźwigara wykonana w tym samym czasie i w tej samej firmie co wstawki z rur na krawędziach natarcia.
lotnie: Atlas, Moyes GTR, WW RamAir, Laminar MR700

Sklep/serwis MOTOR
ul. Bystrzańska 75
43-300 Bielsko-Biała
www.sklepmotor.pl
www.sklep-motor.pl

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp:Przegląd lotni 2006/12/30 08:28 #2000387

  • Mesiek
  • Mesiek Avatar Autor
  • Wylogowany
  • Pilot, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Pilot, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Jezu jak się cieszę z tych króciutkich wskrzeszeń.
  • Posty: 970
  • Oklaski: 9
  • Otrzymane podziękowania: 148

zdj 9.
Dźwigary w pełnej krasie ;-)
W tej chwili to wszystko. Planuje jeszcze wykonać drobne naprawy poszycia, ale o tym później.
Mile widziane uwagi co do poprawności napraw!!
Swoją drogą to mimo tych napraw fantastyczna lotnia. W sezonie 2006 wiernie mi służyła i nie oszczędzałem jej w powietrzu:-). Oszczędzałem ją jedynie przy lądowaniach!!;-)
...cdn
lotnie: Atlas, Moyes GTR, WW RamAir, Laminar MR700

Sklep/serwis MOTOR
ul. Bystrzańska 75
43-300 Bielsko-Biała
www.sklepmotor.pl
www.sklep-motor.pl

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp:Przegląd lotni 2006/12/30 08:33 #2000388

  • Mesiek
  • Mesiek Avatar Autor
  • Wylogowany
  • Pilot, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Pilot, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Jezu jak się cieszę z tych króciutkich wskrzeszeń.
  • Posty: 970
  • Oklaski: 9
  • Otrzymane podziękowania: 148
Obiecane zdjęcie 2
lotnie: Atlas, Moyes GTR, WW RamAir, Laminar MR700

Sklep/serwis MOTOR
ul. Bystrzańska 75
43-300 Bielsko-Biała
www.sklepmotor.pl
www.sklep-motor.pl

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

  • Strona:
  • 1
  • 2
Moderatorzy: Leslawsterylnymichalo
Zasilane przez Forum Kunena