Witamy, Gość
Nazwa użytkownika: Hasło: Sekretny klucz Zapamiętaj mnie
  • Strona:
  • 1
  • 2
  • 3

TEMAT: Holendrowanie

Odp:Holendrowanie 2008/12/02 09:15 #2005890

  • Piotrolot
  • Piotrolot Avatar
  • Wylogowany
  • Pilot 100+, Sponsor lotnie.pl 2015
  • Pilot 100+, Sponsor lotnie.pl 2015
  • Posty: 4295
  • Oklaski: -258
  • Otrzymane podziękowania: 583
Gdzies jeszcze czytalem ,ze ludzie wychodzili z chmury spirala . Cos takiego w tedy kombinowalem ale sily i przeciazena na sterownicy byly tak duze ze tracilem kontrole nad lotnia. Jest mi wszystko jedno jak uwazacie , i czy to wyglada na to ze sie zgadzam z wami czy nie . Poprostu pisze o sobie a jak zrobicie w panice to wasze " kalesony " Trzymam kciuki aby to podsumowal Vega !!!:)
Pilot Szybowcowy 326 h. Prak Instr. kl 2. Mech.Osługi s-ków do 5700 kg według CZLZ-4i-1311/4/78. Pilot Motolotni Nr. 1072 (25 h) Pilot Moskito - 1 h

Delta Piotrolot

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp:Holendrowanie 2008/12/02 12:47 #2005892

Witam!
Piotrolot przepraszam ze znow cie atakuje , ale jak ci wszytko jedno jak my zrobimy to moze lepiej nie wypowiadaj sie tu. Zaluz swoja strone i pisz tam ile wlezie. Nasz forum jest dla nas dla naszej wiedzy i pomocy ogulnej.Jeszcze raz przepraszam za moj atak na ciebie.
Serdecznie pozdrawiam Ruslan
Lotnia Aeros Combat 13.5GT, Paralotnia NIVIUK ARTIK5
www.aeros.com.ua
www.aerospara.com
www.kievprop.com/index.html
www.youtube.com/user/RuslanBushchak/videos
www.facebook.com/ruslan.bushchak
Skype: ruslan-b,
tel. +48 503 547 987
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp:Holendrowanie 2008/12/02 13:06 #2005894

Na temat holendrowania to wiem ze odrazu przy pojawieniu sie takiego zjawiska trzeba zwolnic jak najszybciej, to lot sie ustabilizuje. Kazda proba kontry w trakcie holendrowania to poglebiania zakreto i ......!!!
Co wlatywania w hmury to ruznie to bywa. Na zawodach piloci dosyc czesto wlatuja w hmury i nawet dokrecaja w niej. Ale to sa zawodowcy i niema co patrzec na nie. Generalnie niewolno wlatywac i trzeba sie tego trzymac, poco kombinowac i narazac sie na stres.
Rozpinanie uprzezy i w ten sposob wytracanie wysokosci to tak jest to bardzo dobra metoda ale w okreslonych warunkach i miejscu. Rozpinanie kokonu w chmurze to mi sie wydaje porazka. Ja kilka razy wlatywalem w chmure na paralotni i powiem Wam ze szok. Nic nie widac nawet glajt znika z widocznosci. Po linka cieknie woda i jest niesamowicie niemilo, ogulnie serce bije dosyc mocno. ja jak wario zaczyna wrzeszczec niemilosierdznie to na doklatke jestes posrany :laugh: ( tak zeby bylo jasne bardziej przejzyscie jak to jest z tym wlatywaniem w chmure :ohmy: )
Czytalem ze po wleceniu w chmure trzeba zwolnic i postarac sie leciec prosto na tyle na ile sie da. Z rozmow z zawodowcami to uslyszalem ciekawa rade. ze jak ktos lata w gorach i jest szansa dosyc czestego wlatywania w chmure to GPS maja wlaczony z podswietlaniem caly czas. Bo jak wlecisz w chmure to na wyswietlaczu nie widac niec!!! A jeden ze sposobow to leciec na kompac lub na strzalke kierunku z chmury.
Mniej wiecej tyle swyszalem na ten temat.
Serdecznie pozdrawiam Ruslan
Lotnia Aeros Combat 13.5GT, Paralotnia NIVIUK ARTIK5
www.aeros.com.ua
www.aerospara.com
www.kievprop.com/index.html
www.youtube.com/user/RuslanBushchak/videos
www.facebook.com/ruslan.bushchak
Skype: ruslan-b,
tel. +48 503 547 987
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp:Holendrowanie 2008/12/02 13:20 #2005895

  • Daruś
  • Daruś Avatar
  • Wylogowany
  • Użytkownik jest zablokowany
  • Użytkownik jest zablokowany
  • Posty: 122
  • Oklaski: 2
  • Otrzymane podziękowania: 11
Meśku Ciebie interesuje teoria czy praktyka tego zagadnienia ? Bo ja już się pogubiłem

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp:Holendrowanie 2008/12/02 14:29 #2005897

  • Leslaw
  • Leslaw Avatar
  • Wylogowany
  • Pilot 100+, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Pilot 100+, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Posty: 809
  • Oklaski: 13
  • Otrzymane podziękowania: 397
Darku Ty jako jeden z niewielu w Polsce instruktorow a do tego lotniarz z bardzo duzym doswiadczeniu moglbys cos wiecej dodac do tematu zamiast ....zowac.
Skory brak komentarzy od doswiadczonych instruktorow dodam komentarz od siebie.
Po lataniu na lotni szkoleniowej i zrobienia jakis tam uprawnien dajacych mi prawo samodzielnego latania z gorki stwierdzilem ze czas na lepsza lotnie.
Znajomy kolegi pozbywal sie wlasnie lotni w super stanie a byl to Magic Kiss. Niezastanawiajac sie dlugo nabylem za liche pieniadze piekna lotnie.
A na wiosne bedac w posiadaniu mojego pierwszego prawdziwego kokona z nowa lotnia udalem sie na gorke - na duza gorke.........
Po wystartowaniu szok - ja bym to porownal z kims kto siedzac pare razy na pony przesiadl sie na dzikiego rumaka ktorego trzeba dopiero ujezdzic.
Nie wiem ilu swietych wtedy wzywalem na pomoc. Lotnia sie poprostu wierzgala i leciala gdzie chcial. Do dzisiaj to dla mnie zagadka, jakim cudem udalo mi sie doleciec do ladowiska gdzie wywinalem piekny cyrkiel na kilu. Swieci mnie wysluchali - ja nie nabilem sobie nawet siniaka. A poniewaz bylo to bardzo dawno temu i bylem bardzo mlody wiec po wymnienieniu kila wyladowalismy znowu w tym samym skladzie na tej samej gorce. Przy drugien probie moglem juz myslec i sytuacje analizowac bo paralizujacy cykor z pierwszego lotu mnie opuscil. Wszystko super analizowalem tylko przy ladowaniu na lace pomiedzy dwoma rzedami drzew polamalem kolejny zestaw rurek.
A czemu - bo robiac ostatni gleboki zakret o 180° i wychodzac na proste lotnia nigdy nie leciala prosto tylko holendrowala a ja probowalme to nieumiejetnie opanowac.
Jak kupilem drugiego kissa na czesci zamienne nigdy wiecej nie polamalem juz zadnej rurki a holendrowanie pokochalem. Z mojego doswiadczenia rozne lotnie roznie reaguja i pewne lotnie sa bardziej "wrazliwsze" od innych. Przesterowywanie to glowny powod holendrowania Kissa opanowalem tak ze latala na centymetr tam gdzie chcialem ale czesto jej podluzna os nie pokrywala sie kierunkiem lotu ale mi to na koncu nie przeszkadzalo - wrecz bawilo i przypuszczam ze tak sie czul jezdziec ktory w koncu opanowal swojego wierzchowca.
Nauke opanowywania holendrowania przeprowadzalem wysoko w czasie lotu wykonujac osemki z ktorych trzeba bylo wyjsc na okreslony kierunek. Osemki to mozna poglebiac wykunjac je na duzej predkosci lub tez na poczatku plycej i pomalu. Polecam poczatkujacym lotniarzom by majac duzy zapas wysokosci pocwiczyli i szybsze i wolniejsze zakrety z wychodzeniem na wczesniej obrany punkt.
Z czasem nalezy poglebiac zakrety przy zwiekszonej predkosci. Kiss byl lotnia ktory po wprowadzeniu w zakrekt zawsze domagala sie skontrowania - umejetnego skontrowania bez w prowadzania jej w przeciwlegly zakret. Sa lotnie ktore wymagaja kontry dopiero przy wiekszych predkosciach - u Kissa zachowujacego sterownosc kazdy zakret musialem mniej lub bardziej kontrowac.
Jestem zwolennikiem szybkiej predkosci przy ladowaniu przez co lotnia jest bardzo sterowna i w moim pojeciu bezpieczna bo mniej podajna na czasami badzo mocna przyziemna termike ale z drugiej strony mniej wybaczajace wszelkiego rodzaju przesterowywanie

To tyle mojej teorii ktora wcale nie musi byc prawdziwa
ale ktory do tej pory zapewnila mi mnostwo calych ladowan.

Pozdrawiam

leslaw

Edytowany przez: Leslaw, w: 2008/12/02 17:56
Lotnia: Wills Wing RamAir 154
Seedwings Merlin 148
Finsterwalder Funfex
Seedwings Spyder 14

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp:Holendrowanie 2008/12/02 20:41 #2005899

  • Leslaw
  • Leslaw Avatar
  • Wylogowany
  • Pilot 100+, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Pilot 100+, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Posty: 809
  • Oklaski: 13
  • Otrzymane podziękowania: 397
hej

strona internetowa lotnie.pl ma sluzyc moim zdaniem wymianie uwag na temat latania. Jakbysmy mieli mozliwosc wszyscy sie spotkac gdzies wieczorkiem w knajpce na piwku to wlasnie mialyby miejsce takiego rodzaju konwersacje.
Nikt nie powinien traktowac forum jako plaszczyzny swojego szkolenia lotniowego tak jak i z rozmow przy piwko nikt nie przyswoi sobie wystarczajacej wiedzy o lataniu.
Zastanawialem sie juz nie raz dlaczego na jedynej czysto lotniowej stronie tak malo wypowiedzi naszych aktualnie najlepszych lotniarzy. Czesc z nich moze nigdy tu nie zaglada, czesc pewnie czyta i kiwa z politowaniem na te wypociny zoltodzobow. A szkoda.
Jak na taka garstke uprawiajacyc ten sport kazdy chetnie uslyszalby historie lotniowe z ust z tych co maja setki i wiecej nalatanych godzin. I jestsprawa podstawowa ze udzielane przez nich wskazowki odnosnie naszego sportu nie beda zastepowac profesjonalnego szkolenia.
to tak mnie cos naszlo juz sie wylaczam

leslaw

Edytowany przez: Leslaw, w: 2008/12/02 20:45
Lotnia: Wills Wing RamAir 154
Seedwings Merlin 148
Finsterwalder Funfex
Seedwings Spyder 14

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp:Holendrowanie 2008/12/03 00:09 #2005900

Zjawisko holendrowania może także dotyczyć samolotów.
http://pl.youtube.com/watch?v=4Xk4PuYRujM
Lotnie:
Air Wave - Magic Kiss 144,
Wills Wing - HP AT 158
Moyes - Xtralite 147,
Seedwings - Spyder 14
Quasar - Relief 215C
ŚK - od 2007r.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp:Holendrowanie 2008/12/03 01:39 #2005901

  • Mesiek
  • Mesiek Avatar Autor
  • Wylogowany
  • Pilot, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Pilot, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Jezu jak się cieszę z tych króciutkich wskrzeszeń.
  • Posty: 970
  • Oklaski: 9
  • Otrzymane podziękowania: 148

Meśku Ciebie interesuje teoria czy praktyka tego zagadnienia ? Bo ja już się pogubiłem


:laugh: :laugh:

O.K.
Teoria w zasadzie jest dostępna w książkach. Zagadnienia stateczności statycznej kierunkowej, podłużnej i poprzecznej są dobrze i czytelnie opisane.
Wznios skrzydła zwiększa stateczność poprzeczną. Tak jak w definicji większa stateczność poprzeczna niż kierunkowa daje nam przy pewnym zakresie prędkości właśnie efekt holendrowania (bez zagłębiania się w temat).
Zapewne niektóre lotnie posiadają taka charakterystykę przy windzie puszczonej, bo producent zmniejszając np. wznios, tu sytuacje by poprawił ale przy naciągniętej mógłby uzyskać negatywne skutki takiego działania. Efekt kompromisu - lotnia przy windzie "0" przy większej prędkości holendruje. Możliwy scenariusz również jest taki, że dążąc do niskiego opadania stosuje środki których ubocznym skutkiem jest powyższe zjawisko. Mam świadomość, że w przypadku "miękkopłatów" jakimi są lotnie na to wszystko nakłada się efekt pracy poszycia, dodatkowo komplikując przewidywalność zachowań. Tak to sobie tłumaczę. Błędnie?


Praktyka...:P -holendruje to popuść cugle ;) Lub przy niewielkich wahaniach spróbuj się usztywnić
i reagować tyle ile trzeba (i tu często jest chyba trudność o której pisałem).
W zasadzie w locie to zjawisko specjalnie mi nie przeszkadza, ale bywało już tak, że z uwagi na fakt iż latam w zasadzie tylko w górach, czasem trzeba zmieścić się na niewielkiej przestrzeni nadającej się na lądowisko.
No i tak to jakoś idzie:...jeszcze jedno kółko zmieszczę...eee chyba jeszcze jedno...no dobra już...hmmm a jednak trzeba było zrobić jeszcze jedno... Sterownica sru :-) w dolne partie ciała i zaczyna się taniec. Odwrotu nie ma bo drzewa,pas lotniska, ostrewki :blink:, inne przeszkody blisko.
Oczywiście wiem, zaplanować i wykonać dobre podejście to podstawa, ale czasem jakiś bąbel się oderwie lub buszujące w trawie łaknące słońca dziewczątko odwróci uwagę ;););).
No dobra bez żartów, już poważnie:lol:
Czasem przy podejściu byłoby lepiej mieć możliwość, tak jak pisał słusznie Lesław dla bezpieczeństwa, mocno przyspieszyć.

Zastanowiła mnie właśnie wypowiedź kolegów, którzy autorytatywnie stwierdzili, iż wina holendrowania tak jak pisałem, spada na pilota, który nieumiejętnie przeciwdziała zjawisku przez nadmierną chęć przeciwdziałania wahnięciom. Reasumując, ich zdaniem lotnia mająca opinię holendrującej, pod ( a w zasadzie nad ;) ) dobrym pilotem będzie chodziła "za rączką". Kwestia czasu, godzin wylatanych.

W świetle tych opinii, zacząłem zastanawiać się nad zjawiskiem całościowo i rewidować swoje poglądy. Do niedawna uważałem, że są lotnie które holędrują i już. Taka ich "uroda". Teraz sam nie jestem pewien.
Teraz zjawisko i czynniki które maja na to wpływ już nie wydają mi się takie oczywiste. Zagadnienie jest chyba bardziej złożone, niż tylko to kwestia wzniosu i naciągania się poszycia jak napisał P. Henryk Doruch.

Tak na marginesie przy naciągniętej windzie jakie zjawisko aerodynamiczne odpowiada za "myszkowanie" lotni? :)
lotnie: Atlas, Moyes GTR, WW RamAir, Laminar MR700

Sklep/serwis MOTOR
ul. Bystrzańska 75
43-300 Bielsko-Biała
www.sklepmotor.pl
www.sklep-motor.pl

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp:Holendrowanie 2008/12/03 02:08 #2005902

  • Mesiek
  • Mesiek Avatar Autor
  • Wylogowany
  • Pilot, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Pilot, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Jezu jak się cieszę z tych króciutkich wskrzeszeń.
  • Posty: 970
  • Oklaski: 9
  • Otrzymane podziękowania: 148

hej

strona internetowa lotnie.pl ma sluzyc moim zdaniem wymianie uwag na temat latania. Jakbysmy mieli mozliwosc wszyscy sie spotkac gdzies wieczorkiem w knajpce na piwku to wlasnie mialyby miejsce takiego rodzaju konwersacje.
Nikt nie powinien traktowac forum jako plaszczyzny swojego szkolenia lotniowego tak jak i z rozmow przy piwko nikt nie przyswoi sobie wystarczajacej wiedzy o lataniu....

Zgadza się.

Zastanawialem sie juz nie raz dlaczego na jedynej czysto lotniowej stronie tak malo wypowiedzi naszych aktualnie najlepszych lotniarzy. Czesc z nich moze nigdy tu nie zaglada, czesc pewnie czyta i kiwa z politowaniem na te wypociny zoltodzobow.A szkoda.


Myślę że wielu z nas chętnie spotykałoby tu
czołówkę, jak ma to miejsce na forach choćby w USA czy innych krajach. Wcale nie oznacza to, że oczekiwałbym jakiejś wyjątkowej aktywności.

...Jak na taka garstke uprawiajacyc ten sport kazdy chetnie uslyszalby historie lotniowe z ust z tych co maja setki i wiecej nalatanych godzin...


myślę, że nawet bardzo chetnie.

to tak mnie cos naszlo juz sie wylaczam

leslaw


ani sie waż!!! :angry: ;) ;) :laugh:
Lesław, posiadasz wyjątkowa umiejętność wyrażania w zrównoważony sposób myśli, które uważam że czasem większości z nas chodzą po głowie. Tyle, że ty jesteś jednym z nielicznych, którzy wyrażają je na forum.
lotnie: Atlas, Moyes GTR, WW RamAir, Laminar MR700

Sklep/serwis MOTOR
ul. Bystrzańska 75
43-300 Bielsko-Biała
www.sklepmotor.pl
www.sklep-motor.pl

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp:Holendrowanie 2008/12/03 07:46 #2005903

  • Piotrolot
  • Piotrolot Avatar
  • Wylogowany
  • Pilot 100+, Sponsor lotnie.pl 2015
  • Pilot 100+, Sponsor lotnie.pl 2015
  • Posty: 4295
  • Oklaski: -258
  • Otrzymane podziękowania: 583
Autor postu przyznaje sie , ze laduje czasami zdekoncentrowany wpasowujac sie w male ladowiso . Bywa tak , ze " dziewczatko w trawie " odwroci jego uwage albo ciagle jak u mnie-spogladanie na wysokosciomierz . Senirzy np nie potrzebuja instrumentow i lataja na " nazwisku " !!!
Wykonujac esowanie na malej wysokosci widac ze pilot za wczesnie wychodzi z kokonu . Juz wczesniej powinien sprawdzic wypuszczajac jedna stope potem druga ,czy nogi nie sa splatane linka zamykajaca kokon. Potem stopy chowamy ponownie co daje nam pewnosc ze szystko jest OK . Kiedy wchodzimy na prosta i "wypuszczamy podwozie" mozemy isc na gazie jak kto lubi ale pamietac trzeba o stopach aby je trzymac ZWARTE jak " dziewica " a nie w rozkroku jak " latawica " Przy podmuchach bocznych ,w pozycji rozkrocznej , tracimy kontrole nad skrzydlem i zaczynamy" majtac" nogami co moze sie skonczyc bocznym zwaleniem lotnia na " glebe "
Dalej autor pisze ze ;
"Do nie dawna uwazam , ze sa lotnie ktore holendruja i juz - taka ich uroda "
I dobrze uwazasz bo ja bardzo cenie sobie slowa mojego CZWARTEGO instruktora od holowania lotni za motolotnia Rudiego Aumera - Szkola Kelheim . Twierdzi on ze " Ja holuje wszystkie lotnie poza starymi WW " no znajdzie sie w tym moze Twoja . Tak na prawde nie wiem na jakim " struclu " lata autor tej dyskusji ??? ;)


Edytowany przez: piotrolot, w: 2008/12/03 07:56
Pilot Szybowcowy 326 h. Prak Instr. kl 2. Mech.Osługi s-ków do 5700 kg według CZLZ-4i-1311/4/78. Pilot Motolotni Nr. 1072 (25 h) Pilot Moskito - 1 h

Delta Piotrolot

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

  • Strona:
  • 1
  • 2
  • 3
Moderatorzy: Leslawsterylnymichalo
Zasilane przez Forum Kunena