Witamy, Gość
Nazwa użytkownika: Hasło: Sekretny klucz Zapamiętaj mnie

TEMAT: Finsterwalder_Funfex - Test

Finsterwalder_Funfex - Test 2012/09/05 15:01 #5913

  • Piotrolot
  • Piotrolot Avatar Autor
  • Wylogowany
  • Pilot 100+, Sponsor lotnie.pl 2015
  • Pilot 100+, Sponsor lotnie.pl 2015
  • Posty: 4295
  • Oklaski: -258
  • Otrzymane podziękowania: 583
Wielokrotnie zastanawialem sie czy warto miec druga lotnie " skladaka " do wszystkiego . Przed 2005 latalem pozyczonym Fexem od kolegi klubowego i tak sie zarazilem , ze postanowilem miec go na wlasnosc . Lata swietnie za Motolotnia , jak rowniez w pozycji siedzacej . Jest swietnym skrzydlem na Moskito i Szchwarze minimum - Polecam









Funfex - Wyczynowka w Mini Formacie


Jeszcze nie bylo takiej lotni , ktora by miala tak widoczna negatywna “ V “ forme. To skrzydlo skonstruowal Thomas Finsterwalder z Monachium. Duza Doskonalosc lotni w powiazaniu z krytycznym Handling ??? Nie bylismy zdumieni . Funfex jest bezproblemowo prosty w locie z zadziwiajaca duza predkoscia . OPRACOWANIE ; Gerhard Steinberg TLUMACZY Piotr Adams .
To , ze w Monachium w Kuchni Fexow gotuje sie gorace skrzydla to nic nowego . Finsterwalder od wielu lat buduje lotnie dla smialej Grupy Alpinistow , ktora chetnie nosi skrzydla na osamotnione szczyta gorskie. Nowoscia jest zbudowana wyczynowka nie tylko dla Profi Gorala , lecz dla duzej liczby odbiorcow i zestresowanych z powodu lotni o zlym Handlingu. W kazdym razie Wrze i Bolgota w Fexowej Kuchni .
Na podworku obficie leje. Myslami bylem przy uplywajacym minionym tygodniu . Swiecace slonce w okolicy godzin poludniowych posiada jeszcze taka sile aby “ Wypiec “ pare babli termicznych . Zakrazyc - wykrecic i wykonac Top Ladowanie. ……
Pada bez umiaru na dach . Na autostradzie przede mna niekonczacy sie lancuch czerwonych swiatel . Wycieraczki na szybie nie Maja na chwile przerwy . Opady mi nie przeszkadzaja bo Lotnia i tak jest sucha . Prawie jak w domu lezy obok mnie na siedzeniu przy kierownicy . Pierwszy raz bylem w drodze z tak krotko zapakowanym ptakiem . “ Bedziesz mial zawsze radoche z latania “ tak mi obiecal Thomas Finsterwalder , kedy przyniosl mi pake 1 95 cm do lotu testowego . I rzeczywiscie ! Zalety i potencjalne mozliwosci pakowania na krotko sa oczywiste . Nie tylko Transport w aucie ale i magazynowanie w Domu . Jazda mala kabina kolei linowej czy lot samolotem liniowym to dla Pilotow Funfexa zaden Problem .

AUFBAU - MONTAZ

Pomimo , zu Finsterwalder dostarcza lotnie sprzedawcy a po sprawdzenie dalej Klijentowi to postanowilem samodzielnie przyblizyc sie do sprzetu . Tak wlasnie postanowilem ja lepiej poznac i nauczyc sie sposobu montazu . W koncu instrukcja obslugi ma sluzyc zu pomoc . Technika krotkiego pakowania rozwinela sie do tego stopnia , ze nawet Nowicjusz nie powinien popelniac bledow .
Szkielet lotni sklada sie z pieciu czesci , ktore sa poznaczone kolorowa tasma . Dokladnie dopasowane rury wykluczaja montazowa pomylke . Rowniez wizualnie widac , ktora Rura do ktorej nalezy . Wszystkie kroki montazowe odbywaja sie prosto . Wysilanie sie i Tricki nie sa potrzebne . Nie potrzeba narzedzi przy wymianie ramion i olinowania .
Montaz z Super - Krotkiego opakowania 1m 95 zaczynamy ;
Najpierw montujemy Trapez Sterownicy wedlug schematu patentowego Firmy Bautek . Potrzebujemy tylko wsadzic koncowki Sterownicy o zatrzasku bagnetowym w Speedbar / Basis .Potem montujemy piecioczesciowe komponenty szkieletu Lotni . Dalej naciagamy oplotnienie na szkielet po bocznych sztangach Rur skrzydla . W Nos oplotnienia wsowamy gruby profil dziobowy i naciagamy plotno . Kil wsowamy w mala zintegrowana kieszen kilowa . Wtykamy igle wierzycy w otwor kilowy. Tasme wierzycy zabezpieczamy Quickpinem . Olinowanie dolne i gorne pozostaje przy wierzycy albo rogach sterownicy i nie jest demontowane.
Mocowanie i zabezpieczenie olinowania odbywa sie szybko . Bolce mocujace wtykamy w male otwory na kilu i skrzydle . Przez obrot w okolo wlasnej osi zostaja one samoczynnie zabezpieczone w gniazdach przed samowypadnieciem . Ruchy montazowe mozna wykonac w rekawicach . Pozostala czesc montazu odpowiada standardowym lotniom . Wsowamy Profile w gorne i dolne poszycie . Rure dzwigara naciagamy . Osadzamy Nosek dziobowy na rzepy . Wydaje mi sie , ze nie jest nowoscia demontaz Funfexa z dl 5,50 m na 3, 80 m . Super - Kurzpak 1,95 m wymaga troche wprawy i jest przecietnie o 10 minut dluzszy od standardowych lotni . Pomimo wymienionych zalet tej lotni pojawia sie jeszcze jedna , ze wlasciciel kazdorazowo przy montazu dokonuje przegladu Rur szkieletu . Z tego powodu Finsterwalder oferuje tylko Check Piecioletni - ogledzinowy zu 30 DM.

NEGATYWNE “ V “

Jedno co wpada pozytywnie w oko- to to , ze forma Funfexa jest szczegolnie postepowa . Wreszcie pojawila sie lotnia , ktora przy prostej konstrukcji sunie na wlasnych szynach a nie kopiowanych wzorach . Producent zastosowal w niej wlasne inowacje techniczne i oferuje prawdziwa nowosc. Jak Kurt Weber donosi w opisie z 7 / 87 mialem te same uczucia niepewnosci jak stlem przed tym malym ptakiem . Pytalem sie samego siebie czy ja ten przedmiot zmontowalem prawidlowo ? Mocno uksztaltowana forma “ V “ z wiszacym skrzydlem podkresla obraz konstrukcji . Glowna zaleta negatywnego “ V “ jest prawidlowy i Optymalny rozklad sily nosnej przede wszystkim w zakrecie . Funfex budowany jest z mala rozpietoscia 9 , 40 m . Stabilnosc lotu w zakrecie zostala podniesiona . Centrowanie termiki i krazenie w obrebie zbocza zostalo przez to ulatwione . Lotnia nie ma tendencji w zakrecie do zeslizgow po skrzydle . Nastepna wygrana jest negatywne “ V “ i redukcja kata zwichrzenia na koncowce skrzydla co zapewnia bezposrednie i szybkie a przede wszystkim lekkie sterowanie .


BODENHANDLING - UTRZYMANIE W REKACH .


Mala rozpietosc . Poreczny maly Trapez . Akceptowana waga 25,5 kg z opakowaniem . Napiete dolne olinowanie czynia Funfexa prawdziwym “ Grundhandler “ . Szczegolnie latajace Panie i mali Piloci beda sobie cenic ta konstrukcje . Dobry Grundhandling sluzy bezpieczenstwu i wnosi oprocz wlasnosci lotnych Niezaklucona Radosc Latania .


FLUGEIGENSCHAFTEN - WLASNOSCI PILOTAZOWE


Wysmienity Groundhandling ma zalety przy starcie . Przyjemnosc kontrolowania lotni przez gumowy “ Aero Safe “ Grif czyni przezycie na tej lotni . Finsterwalder jest konstruktorem i wynalazca Aerosafe Trapezseitenrohrsystems . Ciezar lotni lezy neutralnie na ramionach . Sam start jest prosty i odbywa sie przy swietnym kontrolowaniu Wagi i Balansu .
Przy pierwszym locie podwiesilem sie jak z przezwyczajenia okolo dwie grubosci dloni ponad sterownice . Przez relatywnie maly Trapez wisialem niezrecznie za wysoko pod skrzydlem. To dawalo pogorszenie w Handling i stabilnosci lotni . W Funfexie zaleca sie wisiec jak najblizej sterownicy . Trapez wydaje sie byc z przodu a glebokie podwieszenie pilota wplywa poprawnie na Handling .
Predkosc Trymowania lezy przy 32-35 km/h i u wlatanych pilotow w cale nie przeraza . W calym obrebie “ V “ lotnia lezy stabilnie w powietrzu . Rowniez w obrebie zerwania strug lotnie nie pokazuje rzadnych tendencji do gwaltu i zeslizgow . Aby wpasc w stan przepadniecia , nalezy sterownice wypchnac w odpowiedni punkt do przodu . Przy 22-25 km/h Funfex popada w pelny stan falowy pochylajac Nos i nabierajac potrzebnego oplywu strug. Rowniez przepadniecie w zakrecie postepuje plynnie . W kazdym razie na “ spiepszone przepadniecie “ w zakrecie jak rowniez przeciagniety Wingovers odpowiada Fex glebokim topieniem jak przy innych konstrukcjach lotniowych . Czy to skutek negatywnego “ V “ ????
W lotach testowych okazalo sie , ze byc w drodze z Funfexem to sama przyjemnosc. Ostatnie jesienne plynne kominy centruja sie same . Przyjemny nie nerwowy Handling cechuje ta konstrukcje . Zakrety w spokojnym powietrzu i Termice sa oszczedne w napinaniu miesni . Czy jest to powodem podwieszenia na uprzezy albo pomniejszonym zwichrzeniem czy negatywnej formy “ V “ - wydaje sie to wszystko jedno . W kazdym razie Handlindg Funfexa pomimo malego Trapezu to przyjemne przezycie .


LEISTUNG - OSIAGI


Co dotyczy doskonalosci lotu to dla “ Normalnych Pilotow “ nie jest takie wazne . Potencjalna Doskonalosc wbudowana w Funfexa jest dobra. Lekki i nie problemowy Handling jest swietny rowniez dla malo doswiadczonych pilotow . W porownaniu z cizkimi wyczynowkami nie musimy patrzec na opadanie i przeleciane kilometry w obrebie Normalnych predkosci 30 - 50 km /h . Ze swoja Max predkoscia maly ptak prawie dorownuje swoim duzym braciom FULL RACE . Przekroczenie predkosci 80 km/h jest dla Fexa bardzo proste a plytka Halla w predkosciomierzu lekko osiaga gorne polozenie bez zbytniego wysilania sie na sterownicy. Stabilnosc kierunkowa w obrebie “ V “ jest dobra . Przy 80 km/h Funfex nie pokazuje tendencji do holendrowania i gwaltu .


LADOWANIE


Zachowanie sie Funfexa przy ladowaniu nie przemecza rowniez mlodych pilotow . Podwieszenie na wierzycy - mala rozpietosc lotni - mala Masa wlasna to komponent , ktory rozbraja skutki Fexa w czasie ladowania . Efext ekranu jest skromnny . Bledy na podejsciu daja sie dobrze korygowac . Odwazne wypchniecie zrywa strugi .



FAZIT


Funfex zdumiewa . Rzadko udaje sie kombinowac Doskonalosc skrzydla z Handling i krotkim pakowaniem . Jezeli transportujemy Fexa na 5,5 m to oszczedzamy dluzszy czas montazu . Zdobylismy wyczynowke z wszystkimi zaletami , ktora mozemy awaryjnie zapakowac w komorce z miotlami .
Pozostaje nam odczekac poczekac na ocene koncowa w mocnej Termice …….. Nastepna Wiosna pokaze czy Funfex okarze sie godnym nastepca TOPFEXA .


Ps

i okazal sie bo budowany jest najdluzej ze wszystkich lotni na swiecie - ponad 25 lat !!!!!!!










Pilot Szybowcowy 326 h. Prak Instr. kl 2. Mech.Osługi s-ków do 5700 kg według CZLZ-4i-1311/4/78. Pilot Motolotni Nr. 1072 (25 h) Pilot Moskito - 1 h

Delta Piotrolot

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Ostatnia edycja: przez Piotrolot.

Finsterwalder_Funfex - Test 2012/09/06 19:07 #5926

No to pozostaje jeszcze pytanie, komu byś tą lotnię polecił (doświadczenie, zastosowanie,....)

Pozdrawiam
PG-pilot
PL (G)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Finsterwalder_Funfex - Test 2012/09/06 19:42 #5927

  • Piotrolot
  • Piotrolot Avatar Autor
  • Wylogowany
  • Pilot 100+, Sponsor lotnie.pl 2015
  • Pilot 100+, Sponsor lotnie.pl 2015
  • Posty: 4295
  • Oklaski: -258
  • Otrzymane podziękowania: 583
Spyder - nie podpuszczaj . Znasz lepiej Niemiecki jak ja z ukonczona Niemiecka Podstawowka i lepiej pomoz w tlumaczeniach materialow szkoleniowych - testow lotni czy poprostu artykulow z aerodynamiki . Baza danych z DHV jest najlepsza na swiecie . Mamy zlelone swiatlo na tlumaczenia tekstow - podrecznikow gorzej jest ze zdieciami . A wiec do dziela , a dla Ciebie polecam lotnie od Finsterwaldera - skladak Perfex . Na pewno odsprzedasz go pozniej za tyle co kupiles - Test Perfexa wkrotce - Pozdrowka
Pilot Szybowcowy 326 h. Prak Instr. kl 2. Mech.Osługi s-ków do 5700 kg według CZLZ-4i-1311/4/78. Pilot Motolotni Nr. 1072 (25 h) Pilot Moskito - 1 h

Delta Piotrolot

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Ostatnia edycja: przez Piotrolot.

Finsterwalder_Funfex - Test 2012/09/06 19:47 #5928

pozdrawiam
Podziękowali: Piotrolot

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Ostatnia edycja: przez dane_usuniete.

Finsterwalder_Funfex - Test 2012/09/06 19:49 #5930

W sumie mógł bym trochę potlumaczyć w weekendy, jeśli przyzwolenie jest. Mam też parę archiwalnych "Fly&Glide" gdzieś w szafie, zanim zrobił się z niego "Thermik" nawet trochę pisali o lotniach.
PG-pilot
PL (G)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Finsterwalder_Funfex - Test 2012/09/06 19:55 #5932

  • Piotrolot
  • Piotrolot Avatar Autor
  • Wylogowany
  • Pilot 100+, Sponsor lotnie.pl 2015
  • Pilot 100+, Sponsor lotnie.pl 2015
  • Posty: 4295
  • Oklaski: -258
  • Otrzymane podziękowania: 583
Napisz mi swoj adres netowy przez Agi a ja podesle Ci pare skanow z materialow ciekawych dla lotniarzy . Zaznaczem , ze wstawie to na Aeromanie bez konsekwencji ! Pasuje ???? Ja i tak tego nie przerobie z powodu wieku a pomalu widze , ze jestem juz Poborowy ;)
Pilot Szybowcowy 326 h. Prak Instr. kl 2. Mech.Osługi s-ków do 5700 kg według CZLZ-4i-1311/4/78. Pilot Motolotni Nr. 1072 (25 h) Pilot Moskito - 1 h

Delta Piotrolot

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Finsterwalder_Funfex - Test 2013/06/08 12:10 #9438

  • air_viking
  • air_viking Avatar
  • Wylogowany
  • Pilot, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Pilot, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Posty: 619
  • Oklaski: 20
  • Otrzymane podziękowania: 493
Wiosenny monsun w szczycie rozwoju (burze, ulewy, rekordowa ilosc dni bez slonca) to dobry czas aby poswiecic troche uwagi naszemu sprzetowi. Lotnia, ktora przechodzila przez wiele rak i nie ma w pelni udokumentowanej historii serwisowej moze w pierwszej kolejnosci wymagac wymiany olinowania. Wiekszosc producentow zaleca wymiane niektorych podzespolow nawet kiedy nie widac na nich sladow wyeksploatowania. Dokladny przeglad jest znakomita okazja do poznania rozwiazan technicznych, ktore gwarantuja nasze bezpieczenstow w powietrzu. Przy okazji mozna udokumentowac dla zainteresowanych budowe najwazniejszych wezlow konstrukcyjnych Funfex-a.

Foto 1

Foto 2

Foto 3

Foto 4

Foto 5

Foto 6

Foto 7

Foto 8


Pozdrawiam,
air_viking

PS. zalinkowalem galerie bo cos dzisiaj nie moge poradzic sobie z wklejeniem zdjecia w watku

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Ostatnia edycja: przez Agi. Powód: Korekta linkowania

Finsterwalder_Funfex - Test 2013/06/08 14:22 #9439

  • Andrelo
  • Andrelo Avatar
  • Wylogowany
  • Czasowo zablokowany
  • Czasowo zablokowany
  • Posty: 1347
  • Oklaski: -172
  • Otrzymane podziękowania: 35
Ta zaślepka jest zanitowana czy wyjmowalna?

http://lotnie.pl/index.php?view=image&format=raw&type=img&id=268&option=com_joomgallery&Itemid=37
Lataj, wnusiu, nisko i powoli
i zwalniaj na zakrętach

Finsterwalder Funfex

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Ostatnia edycja: przez Andrelo.

Finsterwalder_Funfex - Test 2013/12/11 16:07 #11464

  • Piotrolot
  • Piotrolot Avatar Autor
  • Wylogowany
  • Pilot 100+, Sponsor lotnie.pl 2015
  • Pilot 100+, Sponsor lotnie.pl 2015
  • Posty: 4295
  • Oklaski: -258
  • Otrzymane podziękowania: 583
Piotr Z. " Madziar " ;) to utalentowany Mistrz Kaletnictwa . Zawsze mowilem , ze " Kaletnitnictwo, Gornictwo i Lotnictwo - to pasuje zawsze razem :woohoo: "
Popatrzcie na staranne wykonanie pokrowca przeciwdeszczowego na mojego "skladaka " Piotr tak sie rozpedzil lamiac palce na twardym materiale z plandeki ze wszyl nawet niepotrzebnie kieszen na Profile w twardy material . Piotr kto Ci palce pozniej masowal ??? Moja Mama szyla rekawice robocze w twardej skorze i pamietam jak wieczorem po pracy cierpiala z bolu . Raz jeszcze DZIEKI PITER ! I bede tym jedynym prototypem szpanowal przed Finsterwalderem :woohoo:





a tu musi " pod kolorek " jak u Panienki




Pokrowiec na Atosa dla Piotra Z. to rowniez wyzwanie z ktorym sobie poradzil . Tylko co na to Malzonka na ten czas spedzony przy maszynie ????




Szkoda , ze Piotr NIE szyje seryjnie takich cacek
:huh:


Pilot Szybowcowy 326 h. Prak Instr. kl 2. Mech.Osługi s-ków do 5700 kg według CZLZ-4i-1311/4/78. Pilot Motolotni Nr. 1072 (25 h) Pilot Moskito - 1 h

Delta Piotrolot
Załączniki:

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Ostatnia edycja: przez Piotrolot.

Finsterwalder_Funfex - Test 2013/12/11 17:59 #11465

  • Mikołaj
  • Mikołaj Avatar
  • Wylogowany
  • Pilot, Sponsor lotnie.pl 2015
  • Pilot, Sponsor lotnie.pl 2015
  • Posty: 1014
  • Oklaski: 10
  • Otrzymane podziękowania: 451
Porządna, solidna robota! Na oko kwalifikuje się do seryjnej produkcji.
"Każdy lot ma swoje dostojeństwo" Saburo Sakai
Podziękowali: Piotrolot

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Moderatorzy: Leslawsterylnymichalo
Zasilane przez Forum Kunena