Witamy, Gość
Nazwa użytkownika: Hasło: Sekretny klucz Zapamiętaj mnie
  • Strona:
  • 1
  • 2

TEMAT: Secrets of soaring

Odp:Szybowanie na fali nad British Isles cd. 2011/01/08 14:38 #2013651

  • Agi
  • Agi Avatar
  • Wylogowany
  • Sympatyk, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Sympatyk, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Posty: 2953
  • Oklaski: 19
  • Otrzymane podziękowania: 338
.
Lotniarze na fali... choć bardzo rzadko, ale jednak się zdarza...
Poniżej przypominam archiwalne opowiadanie P. Zygmunta Koniecznego, relacjonujące autentyczny przypadek:

http://naszestrony.nazwa.pl/lotnie/images/zoom/ISULUO/32-fala.jpg


pozdrawiam
Agi

"Dzień bez zaglądnięcia na Forum, jest dniem straconym" - Dr Flatter
"Jak jest?? Jest lotnie!!"

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp:Szybowanie na fali nad British Isles cd. 2011/01/08 15:15 #2013652

  • Andrelo
  • Andrelo Avatar Autor
  • Wylogowany
  • Czasowo zablokowany
  • Czasowo zablokowany
  • Posty: 1347
  • Oklaski: -172
  • Otrzymane podziękowania: 35
Bardzo prawdopodobne, że w przytoczonym artykule była fala, która powstała nad rotorem (działającym jak przedłużenie zbocza), która możliwe, że powstaje nawet przy tak słabych wiatrach jak na tym pierwszym zdjęciu.

Zygmunt Konieczny pod koniec ma wątpliwości czy to była fala (jak nie to w mordę! :laugh: ) - jaka jest różnica między falą a żaglem? Bo jak dla mnie żagiel to fala na słabym wietrze, która ma niższą amplitudę i nie generuje np. soczewek.

Edytowany przez: Andrelo, w: 2011/01/08 15:38
Lataj, wnusiu, nisko i powoli
i zwalniaj na zakrętach

Finsterwalder Funfex

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp:Szybowanie na fali nad British Isles cd. 2011/01/08 16:05 #2013653

  • Mesiek
  • Mesiek Avatar
  • Wylogowany
  • Pilot, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Pilot, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Jezu jak się cieszę z tych króciutkich wskrzeszeń.
  • Posty: 970
  • Oklaski: 9
  • Otrzymane podziękowania: 148
Andrelo, dziękuję. Dużo pracy włożyłeś w tłumaczenie. Przegryzam się przez ten artykuł powoli. Mimo, że fala w znanej postaci szybownikom jest dla nas niedostępna, to jest to bardzo ciekawe.

Bartku, ten artykuł rzuca trochę światła na Stranik.
Zdjęcie które wstawiłeś pochodzi z dni w którym na tej górze doświadczyliśmy wszyscy czegoś dośc dziwnego. Wiatr miał siłę z tego co pamietam nawet 15m/s. Wydawało sie, że nici z latania, a tu siła wiatru zaczęła spadac. Ja odpaliłem gdzies tak przy 7m/s, a chwilę (może z pół godziny) później Ty i Vega mieliście na starcie zero a nawet chwilami lekko w plecy. Kierunek się zmienił i powiało bardziej z zachodu. Wilku na wschodniej stronie zbocza wpadł w takie duszenie, że nie doleciał, a ja ratowałem sie ucieczką na lądowisko.
Śmialiśmy się, że ktoś tam na górze przy przełączniku pt. wiatr przełączył na "off":blink: .
Ostatnio jak byłem na Straniku (jesienią) to prognozy zapowiadały wiatr rzędu 10-12 m/s. Jadąc bałem się że będzie za mocno. Na miejscu okazało sie że wiało ok 2 m/s. Nad Małą Fatrą (szczyty po ok 1600 m npm)widziałem chmury nad samymi szczytami, które przyklejały sie do zboczy,nawet trochę na zawietrznej. Taka cienka kołderka. Wiedziałem że tam to pewnie mocno wieje, a to zaledwie w lini prostej 12 do 15 km od Stranika, a tu prawie nic. Przed Stranikiem niemal w jednej lini jest Mała, a potem Wielka Fatra. Myślę że to zjawiska falowe czasem psuja mi tam latanie :P
Do tej pory tylko raz polatałem tam przy bardzo silnym wietrze jesienią. Wiało przy starcie w spokojniejszych momentach 8m/s, ale idealnie "w pysk". Powyżej szczytu dawało tak ok 12m/s. Myślę, że tu mógł zadecydowac kierunek wiatru, chociaż to z perspektywy czasu może byc tylko dorabianie teorii do praktyki.

Edytowany przez: Mesiek, w: 2011/01/08 17:35
lotnie: Atlas, Moyes GTR, WW RamAir, Laminar MR700

Sklep/serwis MOTOR
ul. Bystrzańska 75
43-300 Bielsko-Biała
www.sklepmotor.pl
www.sklep-motor.pl

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp:Szybowanie na fali nad British Isles cd. 2011/01/28 20:44 #2013866

  • Andrelo
  • Andrelo Avatar Autor
  • Wylogowany
  • Czasowo zablokowany
  • Czasowo zablokowany
  • Posty: 1347
  • Oklaski: -172
  • Otrzymane podziękowania: 35
Znalazłem też parę różnych filmów poklatkowych pokazujących jak powietrze przepływa nad wzniesieniami




Lataj, wnusiu, nisko i powoli
i zwalniaj na zakrętach

Finsterwalder Funfex

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp:Szybowanie na fali nad British Isles cd. 2011/01/28 22:59 #2013867

Czasami i nam lotniarzom zdarza się latać w ciekawych okolicznościach przyrody. Chmury widoczne na zdjęciu trochę związane z tematem ;)

Michał

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp:Secrets of soaring 2011/01/29 11:39 #2013868

W MIEROSZOWIE CZASAMI LATA SIĘ NA FALI JESIENNEJ .PRZY WIETRZE DOLNYM OKOŁO 5 M/S I WYSOKOŚCI GÓREK 200-300 M OSIĄGA SIĘ PUŁAP 800-900 M

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp:Secrets of soaring 2011/01/29 16:57 #2013869

  • Andrelo
  • Andrelo Avatar Autor
  • Wylogowany
  • Czasowo zablokowany
  • Czasowo zablokowany
  • Posty: 1347
  • Oklaski: -172
  • Otrzymane podziękowania: 35
ramis napisał:

W MIEROSZOWIE CZASAMI LATA SIĘ NA FALI JESIENNEJ .PRZY WIETRZE DOLNYM OKOŁO 5 M/S I WYSOKOŚCI GÓREK 200-300 M OSIĄGA SIĘ PUŁAP 800-900 M

a ciekaw jestem - przed krawędzią zbocza czy za?

Bo z tego artykułu jest też taki dość kontrowersyjny wniosek, że można liczyć na noszenie za zboczem, gdy fala wygina się ponad strefą rotorów. Tyle że trzeba mieć wystarczającą wysokość, żeby znaleźć się powyżej strefy rotorów, a szukanie tam noszeń jest trochę problematyczne ;)
Lataj, wnusiu, nisko i powoli
i zwalniaj na zakrętach

Finsterwalder Funfex

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

  • Strona:
  • 1
  • 2
Moderatorzy: Leslawsterylnymichalo
Zasilane przez Forum Kunena