Jedyną informacją dla lotni, że start, a nie lądowanie, możliwy jest pieszy to przepisy dotyczace wymagań ubezpieczenia OC. W tych samych przepisach są tzw. określenia. W przypadku paralotni jest napisane dokładnie co to jest motoparalotnia itp. W przypadku motolotni tez. Ba, motolotnia nie koniecznie musi posiadać zespół napędowy. Wazniejsze jest ze jej masa startowa, zajmijmy się dla uproszczenia jednoosobową motolotnią ma być do 300kg. Nic nie jest napisane ze ma startowac z kół.
W przypadku lotni w okresleniach NIC nie pisze co to jest lotnia, lotnia z napędem, jak ma wyglądać start. Przepisy załącznika nr1 stosuje się do lotni z uprzezą, lotni z napędem, a także pojedynczego skrzydła bez uprzęży lub napędu. I na tym koniec.
Natomiast w rozporzadzeniu w sprawie klasyfikacji statków powietrznych są tabele. W tabeli nr.2 jest pozycja K4 dotyczaca urządzeń latających kwalifikowanych i pozycja K5 dot. UL niekwalifikowanych. Konkretnie UL-70 i UL-115. W końcowej fazie zostało dopisane do podziału ze UL-115 nie jest lotnią itd. Tutaj zadzialalo srodowisko paralotniowe moim zdaniem w obawie o mniejsze pieniadze podczas szkolen. W sumie nie wyobrazam sobie ze lotniarz bez jakiegokilwiek szkolenia i wiedzy bierze glajta idzie latac, a tym bardziej odwrotnie. A, ze dla wielu lotnia to paralotnia wiec wrzucono to jednego worka...
Gdyby nic nie pisało o lotni wrzuciloby się to pod UL-115 i koniec dylematu.
Pozostaje pytanie co to właściwie jest ta LOTNIA Z NAPEDEM. Wg. kolejnej tabeli jest to statek powietrzny którego MTOM wynosi -<300kg tak jak np. motolotnia. Juz widzę jak ktoś bierze na plecy taki ciężar. Oznaczenie w Ś.K. dla lotni z napędem jest UL-HG2. Dla lotni bez napędu oznaczenie jest UL-HG1. Wpisy w Ś.K. są bez rozróżnienia na 1 czy 2. Charakterystyka lotni bez napędu pod względem masy- 80 kg masy własnej łącznie z paliwem (tak pisze, łącznie z paliwem!). Co za tym jest popularny napęd lotniowy Mosquito? Mieści się w 80kg wraz ze skrzydlem. Co za tym jest mini trajka, która tez mieści się w 80 kg masy własnej wraz ze skrzydłem? Wozka typowej motolotni raczej nie zabiore pod pache i nie pójdę włożyć do bagażnika auta. Wiec nie powinno się porównywać motolotni do trajki. To moje zdanie. A cale to nazwy, motolotnia na bazie skrzydła Atos
dla mnie to może być: AMELUMINIOWE RURY ZESPOLONE Z LOTNIĄ
. Pisze z telefonu i nie bardzo mam jak podłączyć załączniki przepisów.
Piotr
Lotnia: Atos, Seedwings Merlin 158, Atlas,
napęd własnej konstrukcji
ŚK od 2011