Spis treści

Rozklad Punktacji

Możliwe do uzyskania punkty za każde zadanie (1000 x Współczynnik Termiczności Dnia), są rozłożone na Punkty za Odległość, Punkty za Prędkość, Punkty za Wylot, Punkty za Przylot.  Ilość możliwych do zdobycia punktów w zależności od  ilości pilotów docierających do Linii Przylotów przedstawia poniższy rysunek.

Z 1000 punktów możliwych za pełnowartościowe zadanie, w przybliżeniu rozkład punktów wygląda następująco, jeśli  25% pilotów przekracza  Line Przylotu:
582 - punkty za odległość -Distance Points
293 - punkty za prędkość - Speed Points
73 - punkty za wylot - Departure Points
52 - punkty za przylot - Arrival Points

Organizatorzy mają możliwość ustawić Linię Przylotu (Arrival Line )  i Mety (Goal ) w dwóch różnych miejscach (w rozsądnej odległości od siebie); kto przekroczy Linie Przylotu zdobywa Punkty za Czas (Prędkość + Wylot + Przylot), ale jeśli nie przekroczy Linii Mety, straci 20% swoich punktów za Prędkość.
Piloci którzy chcą wygrać w taki dzień, muszą obliczyć swój finałowy ślizg w taki sposób by nie ryzykować "niedolotu" i lądować przed linia mety.
Ta nowa opcja poprawi bezpieczeństwo i sprawiedliwość punktacji, ponieważ pilot będzie zawsze próbował dotrzeć do Linii Mety, niż raczej utracić 20% swoich punktów za Prędkość.
Jeśli nikt nie ukończy zadania, maksymalnie można uzyskać 900 punktów za Dystans plus 18 punktów za Wylot (Departure), ale oczywiście żadnych punktów za prędkość i przylot (Arrival).
Z takim rozkładem punktów, szybki pilot, który wylądował tuż przed Liną Przylotów, nie jest mocno ukarany w dniu kiedy większość zawodników lądowała w polu.
Organizator może ustalić Linie Przylotu (Arrival Line) i Mety (Goal)  w tym samym miejscu.
Tylko piloci z Punktami za Prędkość są brani pod uwagę do obliczenia procentowej liczby pilotów na mecie.

Pamiętaj:
Jeśli dobre zadanie nie daje 1000 punktów, wtedy nie ma to znaczenia tak długo, dopóki mamy rozsądny rozrzut punktowy pomiędzy pilotami. Dzień w którym  rozrzut jest mały, będzie miał mniejszą wagę, przy końcowej punktacji w świetle punktów zwyciężcy.


 

Punktacja Odległości Pilota


Jedna połowa całkowitych Punktów za Odległość jest przypisana równolegle do dystansu przebytego, druga połowa punktów jest przypisana z uwzględnieniem trudności pokonanych kilometrów.
W celu pomiaru trudności względnej każdego kilometra, bierzemy pod uwagę liczbę pilotów, którzy wylądowali na przestrzeni kolejnych kilometrów.
Według tego systemu oceny, każdy kilometr ma inną wartość, zależnie od względnej trudności (np. pod wiatr i z wiatrem), jest łatwo pilotowi ocenić wartość, ponieważ zależy to od liczby pilotów, którzy wylądowali w danym miejscu.

Przyklad graficzny:


Zauważ, że nachylenie wykresu jest bardziej strome, nad obszarem, gdzie większość pilotów wylądowała, a mniej strome zaraz za nim. Istnieją dwa powody:
- Z powodów bezpieczeństwa (i zwózki), nie chcemy zachęcać pilotów by latali tylko poza grupa.
- Jeśli samotnie wylądowałeś gdzieś w terenie, prawdopodobnie miałeś kłopoty tuż przed, a  następnie szybowałeś jakiś czas przed lądowaniem.

Pamiętaj!
Jeśli przelecisz łatwą część zadania, gdzie nikt nie wyląduje, otrzymasz tylko połowę punktów przyznanych za kilometr, w porównaniu do starego, liniowego systemu punktacji.

 

Ocena Prędkości Pilota


Punkty za Prędkość są przypisywane pilotom w funkcji Najlepszy Czas i Czas Pilota. Powolni piloci otrzymają zero punktów za prędkość, jeśli ich czas lotu jest dłuższy niż Najlepszy Czas plus pierwiastek kwadratowy z Najlepszego Czasu. (Czasy mierzone w godzinach).

Najlepszy Czas = 1h
80%  Punktowanego Czasu = 1:05
50% Punktowanego Czasu = 1:21
Czas nie Punktowany = 2h



Najlepszy Czas = 2h
80%  Punktowanego Czasu = 2:08
50% Punktowanego Czasu = 2:30
Czas nie Punktowany = 3:24h (3.4 godziny)


Najlepszy Czas = 3h
80%  Punktowanego Czasu = 3:09
50% Punktowanego Czasu = 3:37
Czas nie Punktowany = 4:42h (4.7 godziny)



Najlepszy Czas = 4h
80%  Punktowanego Czasu = 4:11
50% Punktowanego Czasu = 4:34
Czas nie Punktowany = 6h



 

Zapamiętaj!

Kto doleci do Linii Przylotu, ale nie do Mety, traci 20% swoich punktów za prędkość.
Pamietaj!
Jeśli Współczynnik Czasu wyniesie zero, wtedy w krótkim zadaniu powolni piloci dostaną raczej zero Punktów za Prędkość i dlatego utworzy się grupa pilotów z tą samą ilością (albo bardzo podobną) punktów za dzień. W przypadku dłuższego zadania, tym samym pilotom i tak zabrakło by czasu, aby dolecieć do mety, więc pozbywamy się tej oczywistej anomalii.
System oceny próbuje rozwiązać ten problem, ale oczywiście ważne jest by ułożyć zadanie, które wymaga od pilotów pozostawania w powietrzu przez rozsądną, długość czasu.


 

Bonus Pilota Prowadzącego



Znany lepiej jako "Premia Porannego Ptaszka" ;), ma na celu zachęcić pilotów do startu wcześnie i nagrodzić ryzyko związane z byciem w czołówce.

Ten bonus jest jedyną zmianą od czasu GAP2000 i ma zadanie dokładniej nagradzać pilotów, którzy prowadzą, wykorzystując lepiej wcześniejszą część dnia ( nie marnując użytecznej termiki, oczekując na starcie). Teraz piloci otrzymają punkty nawet lądując przed Linią Przylotu.

GAP2002 (jeśli zastosowany w połączeniu z Compe-GPS 4.03 lub nowszą wersją) bierze pod uwagę zapis trasy GPS wszystkich pilotów, którzy wystartowali i oblicza Wspólczynnik Prowadzenia (Leading Coefficient (Lc) przez porównanie obszaru zawartego pomiędzy każdym Śladem Lotu (track log) i Linią Startową (np. linią poziomą przechodzącą przez Najwcześniejszy Czas Startu, z pośród pilotów, którzy ukończyli Zadanie (Część Prędkościową).

Jeśli inne programy są używane do sprawdzenia poprawności zapisów trasy GPS, wtedy dla każdego pilota, tylko linia prosta od Startu do LInii Przylotu może być rozważana, ale oczywiście, wyniki mogą być mniej dokładne.


Czerwony wystartował pierwszy, ale Niebieski był pierwszym pilotem który przekroczył Linię Przylotu (Arrival Line);

Żółty prowadził przez dłuższy czas, lecz nie doleciał. Brązowy był najszybszy (w ten sposób dostanie więcej Punktów za Szybkość), jednak wystartował późno; wolał mieć pilotów przed sobą, by pokazali mu termikę, co spowoduje, że dostanie mniej Punktów za Wylot.

Jeśli pilot wyląduje gdzieś wzdłuż trasy (żółty, turkusowy) lub jego Ślad Lotu (TrackLog) zostanie zakłócony/przerwany (Czerwony). Zapis jego trasy lotu jest zakończony, jak pokazują przerywane linie. Pilot lądując przed celem, byłby mniej ukarany i nawet mógłby zdobyć całość Punktów za Wylot, jeśli prowadziłby przez dłuższy czas.
Jeśli pilot  (Turkusowy), startuje przed Linią Startu (Start Line), jego Współczynnik Prowadzenia (Leading Coefficient) jest obliczany od linii poziomej przechodzącej przez jego własny Czas Startu (Start Time).

Pilot który najlepiej wykorzystuje wczesną porę dnia (np. Niebieski (TrackLog), który zakreśla najmniejszy obszar), otrzymuje wszystkie dostępne Punkty za Wylot (Departure Points), podczas gdy pozostali otrzymują punkty zgodnie z tym samym wzorem zastosowanym do Punktów za Prędkość (Speed Points) z tego samego powodu.
Jeśli zadanie  (Task) w powyższym przykładzie jest w pełni wartościowe (full value) i 30% pilotów osiągneło Linie Przylotu (Arrival Line), wtedy Niebieski otrzyma wszystkie dostępne 81 Punktów za Wylot, Żółty 50 punktów (pomimo ze wylądował wcześniej, ale prowadził przez długi czas), Czerwony otrzymuje 45 ponieważ wystartował wcześnie, jednak był powolny: Brązowy dostaje wszystkie Punkty za Prędkość (Speed Points), ale otrzymuje tylko 18 Punktów za Wylot (Departure Points), ponieważ wystartował bardzo późno; Turkusowy dostaje 0 punktów, pomimo, że wystartował wcześnie, był zdecydowanie zbyt powolny.

Pamiętaj:
Nawet jeśli pilot nie dotrze do Linii Przylotu (Arrival Line), otrzyma kilka Punktów za Wylot (Departure Points), jeśli rozpoczął dość wcześnie, był wystarczająco szybki i lądował wystarczająco blisko Linii Przylotu (Arrival Line).
Nawet jeśli dwóch pilotów wystartowało i przybyło na Linie Mety z tymi samymi czasami, Punkty za Wylot (Departure Points) nadal będą inne, zwłaszcza jeśli jeden z pilotów prowadzi przez większość trasy, w porównaniu do drugiego.


 

Bonus Przylotu Pilota (Pilot Arrival Bonus)


Bonus Przylotu Pilota jest przyznawany w celu nagradzania pilotów za ściganie się do Linii Przylotu (Arrival Line), jest punktowany tylko za przekroczenie Linii Mety.
Pierwszy pilot który ukończy Odcinek Prędkościowy (Speed Section) otrzymuje maksymalną ilość Punktów za Przylot (Arrival Points), podczas gdy inni otrzymują punkty odpowiednio do pozycji przybycia. Ostatni pilot zawsze uzyska minimum 20% dostępnych Punktów za Przylot (Arrival Points).

Przyklad:
3 pilotów na Mecie









Przyklad:
10 pilotów na Mecie









Przyklad:
25 pilotów na Mecie




Pamiętaj:
System Bonusów Wylotu i Przylotu (Departure and Arrival), ma nagradzać pilotów, którzy prowadza. Jeśli prowadzisz, ty podejmujesz decyzje samodzielnie i ponosisz większe ryzyko odpadnięcia lub bycia powolnym. Jeśli podążasz za innymi pilotami, możesz mieć lepszy czas, ale twoja ogólna punktacja będzie niższa od pilota, który przeleciał z tym samym czasem (albo może trochę wolniej), ale leciał przed tobą przez większą część trasy.

-GAP jest zaprojektowany by nagradzać pilotów którzy podejmują decyzje-