Witamy, Gość
Nazwa użytkownika: Hasło: Sekretny klucz Zapamiętaj mnie

TEMAT: Ciekawe Konstrukcje Ramp Startowych

Odp:Ciekawe Konstrukcje Ramp Startowych 2007/11/10 06:32 #2001680

  • Piotrolot
  • Piotrolot Avatar Autor
  • Wylogowany
  • Pilot 100+, Sponsor lotnie.pl 2015
  • Pilot 100+, Sponsor lotnie.pl 2015
  • Posty: 4295
  • Oklaski: -258
  • Otrzymane podziękowania: 583
Jeszcze raz ta sama konstrukcja ale z Budowniczym w roli Instruktora i odwaznym uczniem
Pilot Szybowcowy 326 h. Prak Instr. kl 2. Mech.Osługi s-ków do 5700 kg według CZLZ-4i-1311/4/78. Pilot Motolotni Nr. 1072 (25 h) Pilot Moskito - 1 h

Delta Piotrolot

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp:Ciekawe Konstrukcje Ramp Startowych 2007/11/10 07:50 #2001683

Prawdą jest, że nigdy nie byłem na żadnej rampie, ale patrząc na zdjęcia to mam pewne wątpliwości czy odważyłbym się z nich wystartować. Zarówno z tej we Włoszech gdzie w dole widać przepaść jak i z tej w Mieroszowie gdzie na końcu rampy mamy prawie płaski teren.
Lotnie:
Air Wave - Magic Kiss 144,
Wills Wing - HP AT 158
Moyes - Xtralite 147,
Seedwings - Spyder 14
Quasar - Relief 215C
ŚK - od 2007r.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp:Ciekawe Konstrukcje Ramp Startowych 2007/11/10 08:07 #2001685

Prawdą jest, że nigdy nie byłem na żadnej rampie, ale patrząc na zdjęcia to mam pewne wątpliwości czy odważyłbym się z nich wystartować. Zarówno z tej we Włoszech gdzie w dole widać przepaść jak i z tej w Mieroszowie gdzie na końcu rampy mamy prawie płaski teren.
Lotnie:
Air Wave - Magic Kiss 144,
Wills Wing - HP AT 158
Moyes - Xtralite 147,
Seedwings - Spyder 14
Quasar - Relief 215C
ŚK - od 2007r.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp:Ciekawe Konstrukcje Ramp Startowych 2007/11/10 08:41 #2001686

hehe, Michalo, powiem Ci ze kazda rampa robi dosc straszliwe wrazenie. A juz szczegolnie na pilotach ktorzy lataja w zasadzie tylko na nizinach za wyciagarka, takich jak ja. Paralotniarze na widok rampy rowniez maja pelne gacie strachu i nie wyobrazaja sobie jak mozna z tymi rurami sie rzucic w przepasc z tego..(nie czujac strachu jak mawia Maestro)
Natomiast trzeba popatrzec jak startuja z niej ci co juz to robili pare razy, szczegolnie jesli sa to uczniowie niemieckiej szkoly lotniowej z Wasserkuppe, jak to bylo w moim przypadku.
Bardzo mily instruktor Klaus z tejze szkoly powiedzial, ze startujac z rampy wlasciwie nie masz mozliwosci zrobienia czegos zle. Poprostu robisz zdecydowane 3 kroki a reszta dzieje sie sama. Powiedzial tez ze nie ma latwiejszego startu lotni niz ten z rampy.
No i w zasadzie ja bym sie z nim zgodzil, aczkolwiek wszystko ma pewne granice..
Jeden ze starszych uczniow tej szkoly, na oko 55 lat, dal bardzo duzy kat natarcia a biegl tak jakby nie byl pewien czy chce czy nie chce. Efekt taki ze pojechal kolkami i troszke brzuchem po rampie i... polecial i tak. Ale podnisl nam cisnienie wszystkim.
Musze powiedziec, ze mialem wielka ochote sprobowac rampy w mieroszowie, no i chodzilem dookola niej, ogladalem, dotykalem, opieralem sie i jakos kurde sie nie odwazylem.. Pewnie dlatego, ze nie widzialem jak ktos na niej startuje wczesniej, a pozatym po coz bylo startowac z rampy skoro wyciagarka byla w uzyciu...
Ale mam ta rampe na oku i chce ja zaliczyc kiedys...

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp:Ciekawe Konstrukcje Ramp Startowych 2007/11/10 13:33 #2001687

  • Piotrolot
  • Piotrolot Avatar Autor
  • Wylogowany
  • Pilot 100+, Sponsor lotnie.pl 2015
  • Pilot 100+, Sponsor lotnie.pl 2015
  • Posty: 4295
  • Oklaski: -258
  • Otrzymane podziękowania: 583
Zwroccie uwage na moje tlumaczenie artykulu Grupy Instruktorskiej DHV pod Tytulem PRAWIDLOWY START LOTNIA z Lotnictwo Ultralekkie i Sportowe .
Start z Rampy przy dobrym wietrze jest krotki. Ja startowalem z Hochries na WEST przy 15 km/h. To byla Malina , ale potrzebny jest czasami pomocnik do stabilizacji skrzydla . Dwa kroki i strzal do Nieba.
Problem jest przy wietrze 1 KM/h

ROZBIEG z wysokiej rampy jest dluzszy niz ze stoku ,poniewaz brakuje pomocnego efektu " PODUSZKI " od podloza. Na niskich rampach efekt poduszki wystepuje ale jest nie wielki. Przy szerokich Rampach i silnym wietrze czolowym tworzy sie Rotor zawietrzny na krawedzi rampy. Zakloca to oplyw skrzydla. Aby skorygowac zaburzenia oplywu , wymagana jest duza predkosc lotni do oderwania.
PS.
1.Startujac z Rampy utrzymujemy taki sam kat natarcia jak na startowisku o podlozu naturalnym.
2.W czasie rozbiegu pilot patrzy na punkt namiaru ,ktory lezy na horyzoncie i odpowiada katowi szybowania lotni.
3. Im bardziej stome Startowisko tym bardziej pochylamy nos lotni.
4.Startujac ze stromej Rampy ( Mieroszow )lepiej znosimy wiatr boczny ,anizeli z rampy plaskiej.
5.Znakiem prawidlowego startu z rampy jest to , ze lotnia " WYCHODZAC W POWIETRZE " nie PRZEPADA.
6.Zaleta Startu z rampy jest to ,ze kazdy krok rozbiegu przebiega rownomiernie. Pilot pod stopami nie ma nierownosci i moze w ten sposob optymalnie przyspieszyc.:)


Edytowany przez: piotrolot, w: 2007/11/10 14:56
Pilot Szybowcowy 326 h. Prak Instr. kl 2. Mech.Osługi s-ków do 5700 kg według CZLZ-4i-1311/4/78. Pilot Motolotni Nr. 1072 (25 h) Pilot Moskito - 1 h

Delta Piotrolot

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp:Ciekawe Konstrukcje Ramp Startowych 2007/11/10 16:23 #2001688

Witam!
Ja nigdy nie startowalem z rampy ale mam tu watpliwosc co do startu z bocznym wiatrem.
Wysoka rampa sama w sobie jest nebiezpieczna i napewno bede sie bardzo wachal zeby wystartowac z takiej. Jak mocno wieje to poco ona potrzebna? Ja rozumiem ze to zalezy od terenu i czasami jest potrzebna. OK mozno obgadac techniki startu z takiej wysokiej rampy i wszytkie niebiezpieczenstwa zwiazane ze startem na wysokiej rampie.
Teraz o rampe plaska. Plaska to ja rozumiem ze taka jaka wprawie lezy na ziemi i ulatwia start. Wiezmy taka pod uwage. Jak widze rysunek pokazany na dole i sposoby startu pod wiatr to chcialbym zauwazyc ze jak mamy na startowisku wiatr boczny to zdecedowanie lepiej startowac od stoki a nie pod wiatr wiejacy z boku!!! Bo jak wystartujesz pod wiatr co wieje z odchylka do stoku to masz owiele wieksza szanse zaliczyc cyrkiel. W takich wypadkach jak wieje z boku to trzeba startowac w linii prostopadlej do stoku. Przedewszytkim trzeba bardzo mocno sie rozpedzic zeby w jakims stopniu zmniejszys efekt skrecania lotni pod wiatr. Start ze zbocza jak zapewnie z plaskiej rampy wprawie jednakowy i start pod wiatr co wieje pod jakims kontem do stoku grozi nam wielkim niebezpieczenstwem. Wiele pilotow lata lub zaczyna lata w gorach gdzie nie ma ramp i trzeba pamientac o tym zeby startowac prawidlowo. Efekt dokrecania do stoku wystepuje przy starcie kiedy probojemy startowac pod wiatr z odchylka do stoku. Zewnetrza koncowke podbija i my ladujemy w stok. Moze ktos z instruktorow opisze dokladnie ten efekt bo mi jakos brakuje polskich slow. :)
Podsumowujac jak startujesz na plaskiej rampie czy przedewszytkim start gdzie nie ma jej jak wieje z boku to zawsze trzeba startowac od zbocza bez wzgledu jak wieje wiatr i dopiero w locie jak odejdziemy od zbocza trzeba koregowac tor lotu. Przy starcie z bocznym wiatrem trzeba bardzo mocno biec co ulatwi start w takich warunkach.
Serdecznie pozdrawiam Ruslan
Lotnia Aeros Combat 13.5GT, Paralotnia NIVIUK ARTIK5
www.aeros.com.ua
www.aerospara.com
www.kievprop.com/index.html
www.youtube.com/user/RuslanBushchak/videos
www.facebook.com/ruslan.bushchak
Skype: ruslan-b,
tel. +48 503 547 987
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp:Ciekawe Konstrukcje Ramp Startowych 2007/11/10 19:11 #2001689

  • Leslaw
  • Leslaw Avatar
  • Wylogowany
  • Pilot 100+, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Pilot 100+, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Posty: 809
  • Oklaski: 13
  • Otrzymane podziękowania: 397
Piotrlot wprowadza troche zamentu splatajac ciekawy temat budowy ramp z technika startu a przeciez w naszestrony.nazwa.pl/lotnie/content/view/77/15/ pod "Bezpieczenstwem" temat ten juz istnieje i jak najbardziej powinien byc dalej rozwijany.
Materialy ktore przdstawia Piotrolot sa zgodne z planem szkolenia niemieckiego zwiazku lotniowego zrzeszajacego oko 30 tysiecy czlonkow. Wiec w tym momencie Ruslan Twoje watpliwosci co do ich poprawnosci powinny byc rozwiane i nie dlatego ze to program niemiecki, tylko dlatego ze to progam szkolenia stworzny i ciagle systematycznie rozwijany przez dzisiatki szkol i instruktorow lotniowych w ostatnich 30 latach.
Nie polecam nikomu startowac z lekko bocznym wiatrem, ale jesli juz nie innego wyjscia to polecam robic to tak jak na przedstawionych powyzej rysunkach.
Ostrzegam wrecz przed proba startu z bocznym wiatrem technika opisywana przez Ruslana.
I moja osobista rada. Stojac juz na starcie nie spieszcie sie - odczekajcie jak trzeba 1 min ,2... 5 minut a jak warunki sa dalej niesprzyjajace to odejdzcie lotnie na bok, wypnijcie sie i poczekajcie jak trzeba i dluzej. Nie warto .. naprawde nie warto sie spieszyc. W tym sporcie diabel strzegolnie sie cieszy jak sie ktos spieszy.....................

Pozdrawiam

leslaw

Edytowany przez: Leslaw, w: 2007/11/10 19:27
Lotnia: Wills Wing RamAir 154
Seedwings Merlin 148
Finsterwalder Funfex
Seedwings Spyder 14

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp:Ciekawe Konstrukcje Ramp Startowych 2007/11/10 20:52 #2001690

JA nie podwazam autorytetu szkol niemieskich.
Ale powiem z wlasnego malutkiego doswiadczenia i to jak startuja piloci z ogromnym doswiadczeniem. Powiem jeszcze za kazda metoda jest dobra jak daje pozytywny rezultat i pozwala piotowi bezstrasowo odejsc od stoku.
Wracajac do tego co napisalem na temat startu z bocznym wiatrem.
Ja zawsze startuje od stoku nawet z bocznym wiatrem. To znaczy ustawiam lotnie zgodnie z torem rozpede a nie pod wiatr. ( odchylka wiatru w ramach rozsadku wiadomo nie musze tlumaczyc kazdemu co do stopnja, kazdy sam decyduje czy da rade wystartowac w takich warunkach)
Startuje w ten sposob bo:
a) oplyw powietrza na koncowkach skrzydel mam wtedy jednakowy a nie zruznicowany. Co daje mi szance nie zaliczycz cyrkul. Sprawdilem juz nie raz i to dziala. A wiem ze bylo juz pare wypadkow w Polsce gdzie startowali pod wiatr i zakonczylo sie to kraksa i polamaniem sprzetu!!! Moze kos sie podzieli tym doznaniem? B)
b) bo przy starcie nie mam na tyle predkosci zeby natych miast zkoregowac podbicie jednej koncowki co powoduje skrecenie do stoku!!! Moze i ktos ma tyle pary w nogach ja niestety nie mam i startuje tak. I bede sie starac startowac zawsze od stoku.
c) bo tak robi co drugi bardzo doswiadczony pilot jakiego widzialem jak startuje na Krymie. Wiem ze mam jeszcze bardzo malo doswiadczenia ale staram sie uczyc od doswiadczonych pilotow a oni doradzaja startowac wlasnie od stoku i lotnie ustawiac zgodnie z torem startu a nie pod wiatr. Nie twierdze ze metoda podana w artykule jest zla napewno jest ok. JA nauczylem sie startowac inaczej i to dziala wienc nie bede kombinowac na inny sposob.
Leslaw co do doradzania to moze i masz racje a moze i nie mamsz. Wszytko zalezy w jakim miejscu startujesz i jak jest prygotowane startowisko. W Polsce nie ma idealnie przygotowanych startowisk i naprzyklad start na Skrzycznym z poludniowa ochylka po metodzie co zalecasz moze sie zakonczyc na kszakach bo odrazu po starcie masz 90% szan ze zagaczysz o kszaki. Wienc proste pytanie jaka metoda startu jest bardziej korzystna? Jak najszybciej odejsc od stoku czy bawiscie w sterowanie na bardzo malych predkosciach?
Mam jedna prosbe co do tej dyskucji. Ta dyskusja ma sens wtedy jezeli bedzie oparta na faktach rozsadku i bedzie konstruktywna. Dopasowana do warunkow i miejsc gdzie latamy i tak dalej. I wystarczy jak opiszemy miejsca i sposoby startow w tych miejscach. To bedzie bardzo korzystne dla nas wszytkich.
Nasz forum ma wielka zalete ze moze korzystac z ruznych zriudel szkolenia i tak dalej. Jedni korzystaja z polskiego ja korzystam z ukrainskiego i polskiego jeszcze jedni z niemieckiego i tak dalej. Ta zalete trzeba wykorzystac i dzielic sie na naszym forum. A dogryzanie i dopiekanie jeden drugiemu nic nie da. Wienc pisz my i dyskutujmy z rozsadkiem. Porto jest ten forum zeby sie dzielic doswiadczeniem i pomagac sobie nawzajem.
Zostawmy emocje na boku. Jezeli ktos ma do mnie jakies uprzedzenie czy do firmy Aeros to prosze napisac mi osobiscie na mail Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. a nie wylewajmy to na grupie bo poco? JA nikogo do niczego nie zmuszam i kazdy ma prawo wyboru, sam decyduje na czym ma latac i kiedy.
Leslaw napisz prosze czemu nie polecasz metody startu jaka ja opisalem? Czym ona jest aza tak niebezpieczna ze namawiasz tylko ta ta metode opisana przez Was?
Serdecznie pozdrawiam Ruslan
Lotnia Aeros Combat 13.5GT, Paralotnia NIVIUK ARTIK5
www.aeros.com.ua
www.aerospara.com
www.kievprop.com/index.html
www.youtube.com/user/RuslanBushchak/videos
www.facebook.com/ruslan.bushchak
Skype: ruslan-b,
tel. +48 503 547 987
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp:Ciekawe Konstrukcje Ramp Startowych 2007/11/10 22:29 #2001691

  • Leslaw
  • Leslaw Avatar
  • Wylogowany
  • Pilot 100+, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Pilot 100+, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Posty: 809
  • Oklaski: 13
  • Otrzymane podziękowania: 397
Hej Ruslan

oczywiscie nie krytykuje Ciebie .. zreszta chyba nie musze tego pisac.
Nie zgadzam sie troszeczke z tym co piszesz na temat startu z bocznym wiatrem.
Faktem jest to ze jak jest mocny chop i potrafi dobrze przytrzymac lotnie (wbic boczne rurki trojkata w ramiona) w czasie biegu tak ze koncowka nawietrzna w czasie startu nie zostanie podniesiona (role gra oczywiscie sila wiatru bocznego)to sposob startu opisany przez Ciebie ma szanse na sukces.
Metoda preferowana przez niemieckie szkoly to start dla "przecietniakow". Pamietaj ze w tym starcie biegniesz nie pod wiatr krzywo do stoku tylko lotnie trzymasz pod wiatr a biegniesz w dol stoku jak przy normalnym starcie. Lotnia trzymana dokladnie pod wiatr ma mniejsza tendencje do utraty rownowagi- podniesienia lub opuszczenia w czasie rozbiegu ktorejs z koncowek skrzydel. Po oderwaniu lotni od ziemie zachowanie pilota przy obu startach jest jednakowe - mianowicie musi on byc przygotowany na skontrowanie oddzialywania wiatru bocznego chcacego wprowadzic lotnie w zakret - wazna w tym wypadku jest bardzo predkosc - jej brak to pewny cyrkiel i zliczenie zbocza
Od i tak kontynuujemy temat startu na rampach ;) - a krytykowalem Piotrolota za "zasmiecanie" i pisanie nie na temat w wlasnym jego watku ;)
Mam nadzieje ze to co pisze przez nikogo nie bedzie obierane jako atak ad persona - jezeli mialoby to miejsce to poprostu bede unikal w dawanie sie z takimi osobami w polemike

Pozdrawiam serdecznie i zycze wszystkim lotniarzom bez duzej kasy przetrwania tej ciezkiej dla nas pory roku.
(jak ktos ma kase to lata w RPA albo w Australii ;)) )

Edytowany przez: Leslaw, w: 2007/11/10 22:42
Lotnia: Wills Wing RamAir 154
Seedwings Merlin 148
Finsterwalder Funfex
Seedwings Spyder 14

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp:Ciekawe Konstrukcje Ramp Startowych 2007/11/10 22:54 #2001692

Leslaw napisales te slowa
Ostrzegam wrecz przed proba startu z bocznym wiatrem technika opisywana przez Ruslana.

Wienc nie bardzo rozumiem tu ciebie i nic nie napisales na temat tego co jest zlego w opisanej przezemnie metody startu? :) Bo z twojego tekstu wynika ze namawiam startowac ta metoda na wierna krakse!!! :evil:
Prosze opisz co jest nie tak co widzisz niebezpiecznego w tej metodzie?
A teraz ja napisze ci co ja widze niepokojcego w tej metodzie co jak sam napisales proponowana dla zupewnie poczatkujacych pilotow ;)
Powiem ze staram sie startowac jak ja pisze i niewiem dokladnie jak wyglada start proponowany przez ciebie. A wienc bede sie domyslac jakie moga wyniknac z tego konsekwencja.
Po starcie twoja metoda odrazu trzeba koregowac tor lotu od stoku. Bo po oderwaniu sie od ziemi okazuje sie ze lecisz w bok a nie od stoku. Trzeba to robic bardzo szybko bo jestes blisko ziemi gdzie moga byc ruzne przeszkody. A natychmiastowe sterowanie na takiej przedkosci jest malo skuteczne co zwieksza szanse wparowac w stok. Wienc lepiej odrazu zniwelowac taka mozliwosc jeszcze na starcie. To daje wiecej szans na udany start. Swoja droga start z bocznym wiatrem nigdy nie jest latwym i mozna spodziewac sie ruznego.
Pozdrawiam Ruslan
Lotnia Aeros Combat 13.5GT, Paralotnia NIVIUK ARTIK5
www.aeros.com.ua
www.aerospara.com
www.kievprop.com/index.html
www.youtube.com/user/RuslanBushchak/videos
www.facebook.com/ruslan.bushchak
Skype: ruslan-b,
tel. +48 503 547 987
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Moderatorzy: Leslawsterylnymichalo
Zasilane przez Forum Kunena