Witamy, Gość
Nazwa użytkownika: Hasło: Sekretny klucz Zapamiętaj mnie

TEMAT: Ciekawe Konstrukcje Ramp Startowych

Odp:Ciekawe Konstrukcje Ramp Startowych 2007/11/11 03:45 #2001693

  • Leslaw
  • Leslaw Avatar
  • Wylogowany
  • Pilot 100+, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Pilot 100+, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Posty: 809
  • Oklaski: 13
  • Otrzymane podziękowania: 397
Lotnia: Wills Wing RamAir 154
Seedwings Merlin 148
Finsterwalder Funfex
Seedwings Spyder 14

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp:Ciekawe Konstrukcje Ramp Startowych 2007/11/11 05:24 #2001695

odpisalem :)
Ruslan
Lotnia Aeros Combat 13.5GT, Paralotnia NIVIUK ARTIK5
www.aeros.com.ua
www.aerospara.com
www.kievprop.com/index.html
www.youtube.com/user/RuslanBushchak/videos
www.facebook.com/ruslan.bushchak
Skype: ruslan-b,
tel. +48 503 547 987
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp:Ciekawe Konstrukcje Ramp Startowych 2007/11/11 20:50 #2001699

  • VEGA
  • VEGA Avatar
  • Wylogowany
  • Instruktor, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Instruktor, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Posty: 990
  • Oklaski: 16
  • Otrzymane podziękowania: 295
Ja też dorzuciłem swoje uwagi, bo trochę sie boję o nowicjuszy i mam nadzieję, że pomogę im w eliminowaniu niebezpiecznych zachowań!

Wkleiłem ze strony o bezpieczeństwie.

Jest jedna święta i niepodważalna zasada w lotniarstwie, że startujemy pod wiatr i najlepiej w linii wiatru!
A po co? Żeby jak najszybciej osiągnąć i przekroczyć minimalną prędkość lotni potrzebną do bezpiecznego lotu.
Wszystkie inne przypadki są startem z utrudnieniami i wiążą się z pewnym niebezpieczeństwem.
Przy starcie z bocznym wiatrem (problem jak bocznym?), lotnia bez prędkości będzie automatycznie ustawiać się do linii wiatru.
I to jest naturalne zachowanie. A więc stojąc na starcie kiedy podnosimy lotnię, (zakładamy, że jest w miarę laminarny wiatr) ona automatycznie skręca dziób do linii wiatru.
Równomiernie opływane skrzydło nie bedzie miało tendencji do obniżania jednej czy drugiej końcówki. A tak dzieje się, kiedy na siłę będę trzymał lotnię w kierunku rozbiegu. To bardzo łatwo sprawdzić przy następnej okazji przed startem z rampy czy naturalnego startowiska.
I tu mamy dużą przewagę nad innymi letadłami, że nasze podwozie możemy ustawiać, wręcz obracać jak chcemy niezależnie od kierunku lotu!
Dlatego porównanie do samolotu ze stałym podwoziem odpada.
A więc na starcie walka o utrzymanie skrzydła w kierunku rozbiegu jest po prostu niepotrzebne, a nawet niebezpieczne.
Dlaczego? Bo jeżeli wiatr będzie miał dużą odchyłkę (np. z lewej), to łatwo może podwiać lewą końcókę, bo prawa znajdzie się w turbulencjach od lewej krawędzi natarcia i stojącego pilota itp!
Dlatego łatwiej jest ustawić lotnię w kierunku wiatru pomimo tego, że nasz rozbieg będzie prostopadły do zbocza.
Ale w momencie rozpoczynania rozbiegu skręcamy lotnię w kierunku rozbiegu, a ona ułatwia to nam, bo sama ustawia się przecież do napływających strug powietrza. I to będzie się działo automatycznie wraz ze wzrostem prędkości.
Ale na pewno nie ustawi się nigdy idealnie w kierunku rozbiegu, bo to oznaczałoby wykonywanie zakrętu w prawo (wiatr z lewej) do zbocza!!!
Dla przypomnienia: aby lecieć w kierunku np. 90 stopni do linii wiatru, należy ustawić skrzydło po wypadkowej linii wiatru i linii planowanego toru lotu, czyli np.45 stopni do wiatru (pomijam prędkości wiatru i lotni). Klaro?
I utrzymywanie "sztucznego" kierunku lotni może być niebezpieczne i grozi cyrklem lub zakrętem do zbocza z wiatrem!
I może ? wygląda to, ze starzy wyjadacze startują trzymając kierunek rozbiegu, to chyba tylko wygląda!
A jeśli, to trzeba się dokładnie przyjrzeć, że już w czasie rozbiegu przenoszą ciężar na lewo, aby właśnie nie skręcić do zbocza! Dla ucznia odradzam.
Mam nadzieję, że udało mi się w prosty sposób wyjaśnić pewne zasady, których nie da sie zmienić. Oczywiście w uproszczony i ew. przerysowany sposób.

Edytowany przez: vega, w: 2007/11/12 19:27
Pozdrawiam Pawel by VEGA
Lotniowe aktualności z Austrii i Niemiec, wyniki VEGA XC-CUP, historia lotniarstwa, zawody, techniczne porady itp - zapraszam na:
www.vega-lotnie.eu

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp:Ciekawe Konstrukcje Ramp Startowych 2007/11/12 05:51 #2001707

CZesc!
Pawel ja przeczytalem twoje rady i szczerze mowia to trudno zrozumec co tak naprawde masz na mysli. :woohoo: Napisz prosze to w prosty sposob :P
Dodam tylko jedno ze jak jest wiatr z boku to i tak nie startujemy odrazu a wyczykujemy moment
1 kiedy wiatr na chwile zelzeje i wtedy rura
2 kiedy przechodzi komin to witra zazwyczaj dokreca do zbocza i wtedy mozna probowacz normalnie wystartowac.
3 kiedy wieje z boku i nie mocno to startujemy normalno od stoku, ja tak zawsze robie.

Bardzo sie ciesze ze bardzo doswiadczenie piloci podlaczyly sie do tej rozmowy.
Sedecznie pozdrawiam Ruslan
Lotnia Aeros Combat 13.5GT, Paralotnia NIVIUK ARTIK5
www.aeros.com.ua
www.aerospara.com
www.kievprop.com/index.html
www.youtube.com/user/RuslanBushchak/videos
www.facebook.com/ruslan.bushchak
Skype: ruslan-b,
tel. +48 503 547 987
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp:Ciekawe Konstrukcje Ramp Startowych 2007/11/12 11:11 #2001708

  • VEGA
  • VEGA Avatar
  • Wylogowany
  • Instruktor, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Instruktor, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Posty: 990
  • Oklaski: 16
  • Otrzymane podziękowania: 295
Starałem się jak najprościej to wytłumaczyć i chyba przystępniej już się nie da.
Chyba że ktoś to potrafi lepiej, to proszę.
Ciekawy jestem jak to zrozumieli inni piloci i czy się zgadzają!?
Rusłan, czekanie jest dobre i rozsądne.
Ale często np. na zawodach musisz startować w złych warunkach i wtedy dobrze jest wiedzieć jak to poprawnie i bezpiecznie zrobić.
Spróbuj kiedyś czekając na starcie na dobre warunki zrobić takie próby, jak to opisałem, bo to ułatwi sprawę.
Pozdrawiam
Pozdrawiam Pawel by VEGA
Lotniowe aktualności z Austrii i Niemiec, wyniki VEGA XC-CUP, historia lotniarstwa, zawody, techniczne porady itp - zapraszam na:
www.vega-lotnie.eu

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp:Ciekawe Konstrukcje Ramp Startowych 2007/11/12 14:45 #2001709

  • Piotrolot
  • Piotrolot Avatar Autor
  • Wylogowany
  • Pilot 100+, Sponsor lotnie.pl 2015
  • Pilot 100+, Sponsor lotnie.pl 2015
  • Posty: 4295
  • Oklaski: -258
  • Otrzymane podziękowania: 583
Nie bede komentowal wypowiedzi szkol ze Wschodu ale na wystawie w Garmisz -P pogadam z Okiem B.
Pawel nie moge znalesc Twojej wypowiedzi w watku Rampy. Poprostu tego nie mam . Co do startu z wiatrem OD ZBOCZA to prosze zajrzec do Videoteki Instruktora Binkowskiego na kilp START PILOTA ROMANA BLOGOWIESZCZANSKIEGO LOTNIA Z RUDNIKA. Lotnia wlasnie przy starcie ta metoda DOKRECILA DO ZBOCZA i Pilot STRACIL ZEBY.
Mnie uczono w Szkole Hochries , ze dozwolone do startu sa odchylki 45 STOPNI od kierunku wiatru. Wtedy rozbieg wykonujemy po SKOSIE RAMPY i jak dlugo latam nie mialem zadnych problemow. Grozny jest maly GARB Terenowy z PRAWEJ ktory produkuje niebezpieczny Rotor . Jest to na odchylce Polnocno Wsch. Widzialem juz wielokrotnie jak " POWALIL " koncowke skrzydla nawet sztywniaka. Przy odchylce Polnoc-Wsch nie latam z tej Gory.
Nie piszmy nowego Euro Podrecznika bo moze to nas kosztowac KOSCI.:)


Edytowany przez: piotrolot, w: 2007/11/12 14:52
Pilot Szybowcowy 326 h. Prak Instr. kl 2. Mech.Osługi s-ków do 5700 kg według CZLZ-4i-1311/4/78. Pilot Motolotni Nr. 1072 (25 h) Pilot Moskito - 1 h

Delta Piotrolot

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp:Ciekawe Konstrukcje Ramp Startowych 2007/11/12 15:09 #2001710

  • Piotrolot
  • Piotrolot Avatar Autor
  • Wylogowany
  • Pilot 100+, Sponsor lotnie.pl 2015
  • Pilot 100+, Sponsor lotnie.pl 2015
  • Posty: 4295
  • Oklaski: -258
  • Otrzymane podziękowania: 583
No wreszcie w moim Archiwum znalazlem Bassano . Startuje Klaus Irschik na A-I-R
Pilot Szybowcowy 326 h. Prak Instr. kl 2. Mech.Osługi s-ków do 5700 kg według CZLZ-4i-1311/4/78. Pilot Motolotni Nr. 1072 (25 h) Pilot Moskito - 1 h

Delta Piotrolot

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp:Ciekawe Konstrukcje Ramp Startowych 2007/11/12 15:11 #2001711

  • Piotrolot
  • Piotrolot Avatar Autor
  • Wylogowany
  • Pilot 100+, Sponsor lotnie.pl 2015
  • Pilot 100+, Sponsor lotnie.pl 2015
  • Posty: 4295
  • Oklaski: -258
  • Otrzymane podziękowania: 583
Na takich dechach mozna Polke Tanczyc !;)
Pilot Szybowcowy 326 h. Prak Instr. kl 2. Mech.Osługi s-ków do 5700 kg według CZLZ-4i-1311/4/78. Pilot Motolotni Nr. 1072 (25 h) Pilot Moskito - 1 h

Delta Piotrolot

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp:Ciekawe Konstrukcje Ramp Startowych 2007/11/12 15:12 #2001712

  • Piotrolot
  • Piotrolot Avatar Autor
  • Wylogowany
  • Pilot 100+, Sponsor lotnie.pl 2015
  • Pilot 100+, Sponsor lotnie.pl 2015
  • Posty: 4295
  • Oklaski: -258
  • Otrzymane podziękowania: 583
Slowacka Perfekcja !!! POZAZDROSCIC

Pilot Szybowcowy 326 h. Prak Instr. kl 2. Mech.Osługi s-ków do 5700 kg według CZLZ-4i-1311/4/78. Pilot Motolotni Nr. 1072 (25 h) Pilot Moskito - 1 h

Delta Piotrolot

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp:Ciekawe Konstrukcje Ramp Startowych 2007/11/12 15:20 #2001713

  • Piotrolot
  • Piotrolot Avatar Autor
  • Wylogowany
  • Pilot 100+, Sponsor lotnie.pl 2015
  • Pilot 100+, Sponsor lotnie.pl 2015
  • Posty: 4295
  • Oklaski: -258
  • Otrzymane podziękowania: 583
Zdiecie z Sangiano / ICARO .Spojrzenie z boku
Pilot Szybowcowy 326 h. Prak Instr. kl 2. Mech.Osługi s-ków do 5700 kg według CZLZ-4i-1311/4/78. Pilot Motolotni Nr. 1072 (25 h) Pilot Moskito - 1 h

Delta Piotrolot

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Moderatorzy: Leslawsterylnymichalo
Zasilane przez Forum Kunena