Witamy, Gość
Nazwa użytkownika: Hasło: Sekretny klucz Zapamiętaj mnie
  • Strona:
  • 1
  • 2

TEMAT: Lotnia czy paralotnia

Odp:Lotnia czy paralotnia 2009/03/03 22:44 #2007240

  • Mesiek
  • Mesiek Avatar
  • Wylogowany
  • Pilot, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Pilot, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Jezu jak się cieszę z tych króciutkich wskrzeszeń.
  • Posty: 970
  • Oklaski: 9
  • Otrzymane podziękowania: 148
Tak jak Jacek napisał:

1. jeśli lotnia to i samochód. Pociąg, autostop, autobus - odpadają. Zdecydowana przewaga paralotni!

2. Cena sprzętu tu zarówno rację ma Batalanto jak i Jacek. W początkowej fazie (zaraz po szkoleniu) powinieneś kupić coś łatwego w pilotażu - to oczywiste. Tu masz do wyboru - kupić coś nawet 15- to letniego (i 20-to letnie lotnie potrafią ładnie latać :) !), lub nóweczkę z fabryki. Różnica w stosunku do paralotni polega na tym, że czy to dla początkującego pilota czy dla zawodowca jej trwałość jest bardzo ograniczona. Paralotnia powyżej 5 lat powinna najwyżej służyć jako np.materiał na pokrowiec basenu ogrodowego ;)
Wynika to z rodzaju materiału z którego są one wykonane, a w zasadzie z ich podatności na osłabienie pod wpływem promieniowania UV i walki o niską wagę i jednocześnie dużą wytrzymałość.
W przypadku więc paralotni kupujesz po kursie nową lub lekko używaną. Nowa to 3-4tys. zł (Rusłan popraw mnie jeśli się mylę)
Lotnia to 600zł do paru tysięcy (za nową)

3. Zakres prędkości dostępnych dla lotni jest znacznie większy niż dla paralotni. Już taka na której mógłbyś latać po przesiadce z szkolnej osiąga prędkości od ok. 30km/h do powiedzmy 80 km/h
Nie chodzi tu o demonizowanie tej górnej wartości, ale o ważną rzecz która z tego wynika. Mianowie, gdy wiatr na startowisku osiąga prędkość 5-7 m/s część (zdecydowana większość)naszych kolegów paralotniarzy idzie na piwo, a ty się uśmiechasz i wiesz że np. w górach polatasz na ładnym żagielku :-), bez strachu o przewianie.

4. Bezpieczeństwo. Tutaj przyznam, że o paralotniach wiem mniej niż bym chciał, ale częste są tam sytuacje podwinięć skrzydła, które bywa i to nie rzadko że kończą się rzuceniem paczki (zapasowego spadochronu). Takie "awarie" zdarzają się często bo z racji swej konstrukcji paralotnia jest na nie podatna (. W turbulentnym wiosennym powietrzu zagrożenie sytuacją niebezpieczną dla pilota jest częste. Reakcja musi być szybka i jej rodzaj zależny od sytuacji w której ty i twoje skrzydło się znajdziecie.
Lotnia nie posiada tych wad. Skrzydła się nie składają w warunkach które opisałem. Recepta na sytuację gdy przestajesz panować nad skrzydłem jest prawie zawsze jedna - przyspieszyć czyli ściągnąć sterownicę(nabrać prędkości) i skorygować do prawidłowego stanu lotu. Proste! Automatycznie odruchy są łatwe do nabycia i utrwalenia, co myślę, że w sytuacji niebezpiecznej ma ogromne znaczenie.

5. Lotnia szkolna i paralotnia maja podobne doskonałości ale im lepsze skrzydło, tym różnica się powiększa na korzyść lotni. Efekt potęguje się przy większych prędkościach.

6. Szkolenie na lotni trwa znacznie dłużej, ale tym większa satysfakcja gdy zaczniesz latać samodzielnie!!!:laugh:

7. Czas potrzebny na rozłożenie i transport lotni jest znacznie dłuższy. Tam gdzie paralotniarz może zlecieć 2-3 razy, ty po jednym razie możesz nie mieć ochoty tarabanić się drugi raz. Stąd często paralotniarze się z nas śmieją, że się na startowisku "lansujemy" :P , czekamy na warun, a potem nierzadko składamy i zjeżdżamy na dół. Bywa tak gdy warunki nie są pewne, a ty czekając na lepszy warun, przegapisz taki w którym mógłbyś "odpalić". Paralotniarz w tym czasie przy słabszym wietrze zdąży nawet 2 razy odpalić, a czasem nawet fajnie polatać. Czasem wynika to z faktu, że lotnią startujesz bez poprawek. Nie ma miejsca na bezawaryjne przerwanie startu. Na paralotni możesz przy standardowym stoku śmiało powtórzyć kilkakrotnie start, bez specjalnych konsekwencji.

8. Widziałeś ptaka który szybuje nogami do przodu ???
Trudno byłoby mi poczuć się "jak ptak" w takiej pozycji ;) ;) ;)

Jakieś pytania?
Korekty mojej wiedzy z zakresu paralotniarstwa :-)?
lotnie: Atlas, Moyes GTR, WW RamAir, Laminar MR700

Sklep/serwis MOTOR
ul. Bystrzańska 75
43-300 Bielsko-Biała
www.sklepmotor.pl
www.sklep-motor.pl

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp:Lotnia czy paralotnia 2009/03/04 00:11 #2007241

  • daf
  • daf Avatar
  • Wylogowany
  • Pilot
  • Pilot
  • |_ /\ T /\ /\/\
  • Posty: 557
  • Oklaski: -3
  • Otrzymane podziękowania: 38
Co do pktu. 4 kolegi Meska - generalnie twierdzenia poprawne. Jako glajciarz moge tylko dodac, ze po kursie i tak zaczyna sie latac na glajtach klasy DHV/LTF 1 lub 1-2. Skrzydla tych klas posiadaja najwieksze bezpieczenstwo bierne(najwieksze ma DHV 1, chociaz nie do konca :/). Rozne podwiniecia - jesli sie zdarza wlasciwie same \'wychodza\' - czasem dzieje sie to tak szybko,ze nie zdazy nawet czlowiek zareagowac.Zanim spojrzysz na glajta, juz po wszystkim i lecisz dalej. Oczywiscie bywa tak, ze pilot musi reagowac. Ktos wyzej napisal, ze glajt na poczatek to 3-4 tys, zgadza sie , ale to glajt w dobrym stanie zazwyczaj. Mozna oczywiscie kupic za ok. 2 tys. PLN i jesli skrzydlo ma dobra przewiewnosc (czasem sprzedajacy maja wyniki pomiarow, mozna zrobic tez samemu)i ogolny stan (linki ok, bez rozdarc) to takie skrzydlo rowniez nada sie na poczatek.

pozdro.
juz glajciarz, a niedlugo i lotniarz(mam nadzieje)B)
Darek.

Edytowany przez: daf, w: 2009/03/04 01:32
Airborne FUN 160 >> Thalhofer Vector >> Airborne Blitz 146
ZK-B 2012r., w powietrzu 18 godz.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp:Lotnia czy paralotnia 2009/03/04 01:27 #2007242

Są jeszcze inne ważne różnice.
1. Z paralotnią w plecaku możesz dotrzeć na startowiska gdzie jako lotniarz nie masz żadnych szans, no chyba, że wybierzesz się dzień wcześniej i trasę będziesz pokonywał etapami przenosząc kolejno lotnię, kokon i prowiant (lotnia + kokon + niezbędny sprzęt = 50kg).
2. Lotnią nie wylądujesz tam gdzie bez większych problemów zmieści się każda paralotnia.

W kwestii bezpieczeństwa, w lataniu lotnią sytuacje niebezpieczne w zdecydowanej większości (myślę, że w około 90%) są skutkiem błędów samego pilota.
W paralotni większość sytuacji niebezpiecznych wynika ze zdarzeń losowych, na które nie masz żadnego wpływu (mam na myśli podwinięcia, frontsztale itp.)
Lotnie:
Air Wave - Magic Kiss 144,
Wills Wing - HP AT 158
Moyes - Xtralite 147,
Seedwings - Spyder 14
Quasar - Relief 215C
ŚK - od 2007r.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp:Lotnia czy paralotnia 2009/03/04 02:42 #2007243

Witam!
Kazdy sprzet do latania ma swoje zady i walety. W jednym wygrywa w drugim przegrywa i tak mozna robic wyliczanke dosyc długo. Generalnie musisz popatrzec co sie dzieje wokół ciebie? Czy są kluby, gruppa pilotóc co lata w poblizu? Teraz na czym lataja? I jakie masz mozliwoscie w transporcie i logistyczne? Jak masz mozliwosc dosyc sprawnie sie poruszac z lotnia to ok jak nie to wybierz paralotnie. Paralotnia jak w szkoleniu tak i w lataniu turystycznym jest latwiejsza i bardziej poreczna. Lotnia z kolei wymaga dosyc duzego poswiecenia i wysilku na poczatku. Na paralotni zrobisz przy aktywnym lataniu owiele wiecej godzin jak na lotni. Ale jest jedno ale, lotnia serfuje w powietrzu a glajt ma akurat mniejsze mozliwoscie. Ruznica polega na tym ze lotnia ma wieksza doskonalosc i przedkosc co daje wieksza mozliwosc z penetrowania terenu w poszukiwaniu kominow termicznych. Zwlaszcza w lataniu pod wiatr. A glajt ma trudnoscie z przebijanie siem pod wiatr jak mocniej wieje.
Ja latam na glajcie i na lotni i powiem ci ze lotnia daje mi wiecej radosci z latania, choc bardzo kocham latanie na obu sprzetach. A jednoczesnie z lotnia jest dosyc sporo pracy i to trzeba wziac pod uwage. Lotnia daje ci poczucie serfowania jestes wolny jak ptak. Dynamika lotu i predkosc jest dosyc odczowalna i tu wlasnie jest ta ruznica. Dryfowanie z wiatrem na glajcie czy serfowania po niebie na lotni :)
Wybór nalezy do ciebie.
Serdecznie pozdrawiam Ruslan Bushchak
www.aeros.com.ua
www.kievprop.com.ua
www.avasportcentral.com
www.solparagliders.com.br
Skype: ruslan-b
GG6964149
+48 503 547 987
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Lotnia Aeros Combat 13.5GT, Paralotnia NIVIUK ARTIK5
www.aeros.com.ua
www.aerospara.com
www.kievprop.com/index.html
www.youtube.com/user/RuslanBushchak/videos
www.facebook.com/ruslan.bushchak
Skype: ruslan-b,
tel. +48 503 547 987
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp:Lotnia czy paralotnia 2009/03/04 11:07 #2007244

  • Smyk
  • Smyk Avatar
  • Wylogowany
  • Pilot 100+
  • Pilot 100+
  • Habet et musca splenem
  • Posty: 1600
  • Oklaski: -5
  • Otrzymane podziękowania: 59
Kurfaaaaa, kiedy wreszcie ta wiosna przyjdzie....!

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp:Lotnia czy paralotnia 2009/03/04 11:50 #2007246

  • Piotrolot
  • Piotrolot Avatar
  • Wylogowany
  • Pilot 100+, Sponsor lotnie.pl 2015
  • Pilot 100+, Sponsor lotnie.pl 2015
  • Posty: 4295
  • Oklaski: -258
  • Otrzymane podziękowania: 583
Jeszcze troche Panie Michale , jeszcze troche i zanurkujemy w te pachnace laki kwieciste uslane krowimi kupami ......



Edytowany przez: piotrolot, w: 2009/03/04 12:44
Pilot Szybowcowy 326 h. Prak Instr. kl 2. Mech.Osługi s-ków do 5700 kg według CZLZ-4i-1311/4/78. Pilot Motolotni Nr. 1072 (25 h) Pilot Moskito - 1 h

Delta Piotrolot

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp:Lotnia czy paralotnia 2009/03/04 13:07 #2007249

  • Agi
  • Agi Avatar
  • Wylogowany
  • Sympatyk, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Sympatyk, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Posty: 2953
  • Oklaski: 19
  • Otrzymane podziękowania: 338
daf napisał:

...
juz glajciarz, a niedlugo i lotniarz (mam nadzieje)

I tak ma być!!! :) ;)



pozdrawiam
Agi

"Dzień bez zaglądnięcia na Forum, jest dniem straconym" - Dr Flatter
"Jak jest?? Jest lotnie!!"

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp:Lotnia czy paralotnia 2009/03/04 15:17 #2007250

  • carol
  • carol Avatar
  • Wylogowany
  • Użytkownik jest zablokowany
  • Użytkownik jest zablokowany
  • Posty: 91
  • Otrzymane podziękowania: 0
Dodatkowo, dochodzi jeszcze użytkowalność termiczna, nikt o tym nie wspomniał, więc pozwolę sobie na wtrącenie.

Mianowicie w obu omawianych tutaj przypadkach użytkowalność termiczna jest różna (dla lotni i paralotni).

Dla przykładu: jeśli pilot ma do czynienia z silną termiką - cb (cumulonimbus), oraz znajdzie się w obszarze doskonałego noszenia (złapie komin), ogarnie go euforia (której podłoże można poddać dyskusji), wówczas paralotnia może okazać się bardzo użyteczna. Nie szkodzi, że średnia temperatura wynosi -50 stopni C, paralotnią można się doskonale owinąć:)!
Oczywiście o siłę nośną nie trzeba się martwić.
Przypomnę (przepraszam za kolokwializmy), że są to charakterystyczne warunki termiczne - wersalką salonową, czytając gazetę, można zrobić niezły przelot, bo ssanie osiąga nawet 80 m/s.

Z lotnią, w analogicznej sytuacji, już jest gorzej, gięcie rur przy tak niskiej temperaturze może być nieco uciążliwe :).
Chociaż nie jestem pewien czy same się nie pogną? Oby w dobrą stronę :)

A... dochodzi jeszcze kwestia ltenu, skoro jest go tylko 20% w powietrzu - można pominąć :)

Tłumaczenie:
Ostatnio (około 1,5 tygodnia temu) podczas wykładu z "Zasad lotu" Wykładowca opowiedział historyjkę o tym, że chmura wciągnęła paralotniarza a ten przetrwał dzięki temu, że się swoją paralotnią owinął.

To doskonała wiadomość - pomyślałem sobie - teraz już nie będziemy się obawiać chmur, załamania pogody czy zalodzenia (w jakiejkolwiek postaci). Zawsze będzie można się owinąć spadochronem.
W chmurach nie ma niebezpieczeństwa zderzenia - kontrola lotów nie pozwala statkom powietrznym startować w takich warunkach a jeśli chodzi o spadochron, to przecież i tak już się nam nie przyda:), jest za to dodatkowe ułatwienie dla tych którzy nas "spotkają" po lądowaniu!

Reasumując:
Mamy kolejne "za" i "przeciw".

Dobrego dnia Wszystkim :)

Edytowany przez: smyk, w: 2009/03/05 16:54

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp:Lotnia czy paralotnia 2009/03/05 23:35 #2007291

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

  • Strona:
  • 1
  • 2
Moderatorzy: Leslawsterylnymichalo
Zasilane przez Forum Kunena