Wprowadzenie w przeloty - aerokurier 4 / 2010
Czy to wszystko to Psychologia ? Nie wszystko ale wiele jej w tym istnieje . Kto chcialby z powodzeniem latac na przeloty musi przede wszystkim przelamac wlasne wewnetrzne bariery . Bernd Eckey opisal to swietnie w wydaniu swojej ksiazki pod tytulem “ Advanced Soaring Made Easy “
Nie ma takiego Pilota Przelotowca , ktory by nie pamietal swojego pierwszego samodzielnego opuszczenia lotniska i wyjscia poza jego zasieg . To “ odciete “ przezycie pekniecia liny gumowej wiarzacej maciezyste lotnisko jest jednorazowe . W tym wlasnie dokonuje sie przyslowiowego aktu przeskoku ponad wlasny Cien . Za tym kryje sie nowa wolnosc , ktorej nigdy nie chcialo by sie utracic . Ten Psychologiczny Fenomen swietnie tematyzuje w swojej ksiazce Bernard Eckey . Nie ograniczyl sie on tylko na technice lotu , Meteorologi , Nawigacji i racjonalnej rachunkowosci szybowcowej , lecz podpowiada jak poczatkujacy powinien przelamywac wewnetrzne bariery oraz jak efektywnie sie uczyc .
WYNOCHA Z TEJ PRZYJAZNEJ OKOLICY ;
Wielu szybownikow , ktorzy wlasnie otrzymali swoja licencje odczuwaja jakies dziwne hamulce , jezeli chodzi o pierwsze bezpieczne opuszczenie macierzystego lotniska . Wszyscy doczuwaja tzw . “ Motyle w brzuchu “ . Powody sa zlozone i zrozumiale , czesto tlumaczone sa one potrzeba akcji sciagniecia z przygodnego ladowiska . Drugim powodem jest potrzeba prowadzenia nawigacji . Takie Mysli sa w pelni normalne i wyhamowaly juz nie jednego . Powstrzymywanie sie przed postawieniem pierwszego kroku aby opuscic lotnisko macierzyste daje sie przelamac krok pro kroku przez testowanie i przelamywanie granic dolotowych do lotniska . Swiadomym testowaniem tych granic Pilot wyrabia w sobie odpornosc na “ nieprzyjemne uczucie “ oraz odwage do pokonywania barier i wylatywania poza nie . W czasie intensywnego treningu robimy w ten sposob duze postepy w drodze do pelnego bezpieczenstwa . Wielu pilotow po spelnieniu warunkow do wykonania przelotu spedza czas w locie w tzw swojej streife “ Komfortowej “ unikajac sytuacji stresowych . Oczywiscie , ze bywaja duze indywidualne roznice pomiedzy pilotami i co niektorzy az sie pala aby wyprobowac ciagle nowosci . W czasie tego pedu inni potrzebuja odwagi i dopingu aby zaufac sobie samemu i przekroczyc bariery , o ktorych slyszano w czasie wykladow teoretycznych . Innymi slowy strach przed dzikim poznaniem tego czego nie poznalismy pod skrzydelkiem instruktora hamuje rozwoj i postep w wykonaniu przelotow jakich kolwiek . Dla kazdego kto sie zalicza do tej grupy sa propozycje Treningowe aby sie od niej uwolnic . Najlepiej rozpoczac malymi kroczkami .
1. Pierwszy krok to budowa rundy w sposob inny anizeli dotychczas , o ile warunki na to pozwalaja .
2. Jaki masz stosunek do ochotniczego ladowania w terenie przygodnym ? Czy wystarczy ci podjac decyzje ladowania na sasiednim oranym polu ? Takie cwiczenie na pewno wzmacnia Psychicznie aby opuscic swoja strefe komfortowa .
3. Kazdemu kto przychodzi na karg do ladowania z rezerwa wysokosci 300 metrow zaleca sie nastepujace cwiczenie . Pilot powinien swiadomie doprowadzic sie do takiej sytuacji z ktorej precyzyjne powinien obliczyc dolot i rozplanowac bezpiecznie wysokosc . To cwiczenie zaleca sie wykonac w streife dolotowej , ktora po drodze zawiera awaryjne miejsca do ladowania . Kto jest przygotowany na podiecie sie takiego wyzwania nastawia sie w ten sposob automatycznie na wyczyn . To ostatnie cwiczenie pozwala lepiej poznac doskonalosc wlasna szybowca w dolocie na punkt. W tym treningu mozna latwiej odroznic co jest bezpieczne a co nie . W ten sposob decydujemy kompetentniej o swoim bezpiecznym przelocie . Obojetnie co trenujemy musimy byc absolutnie pewni niepotrzebnego ryzyka . Nie powinnismy dawac sie znosic przez szybowiec tam gdzie bylismy juz przed minuta myslymi . Nie powinnismy sie dawac “wodzic zu nos “ . Z nauki o sporcie wyczynowym jest znane , ze mozna oczekiwac na postep jedynie jezeli sportowiec , bez przerwy proboje przez Trening wychodzic poza granice swojej Strefy Komfortowej .
JAK PORADZIC SOBIE ZE STRACHEM
Aby sie szybko i efektywnie uczyc potrzebne sa nowe wyzwania . Wraz z opuszczeniem swojej STREFY KOMFORTOWEJ popadamy w “ nieprzyjemne uczucia “ ! To sa fazy w ktorych robimy najwieksze postepy w nauce . Rowniez wyjscia ze strefy maja swoje granice . Gdy posuwowamy sie za daleko , w ten sposob uczymy sie lepiej oceniac i opanowywac zagrozenia i strach . Jezeli zobaczymy , ze sytuacja staje sie grozna reagujemy wtedy z OBAWA , ktora nas w stosunku do RYZYKA szczegolnie stawia czujnym . To wymaga wewnetrznej dyscypliny i chroni nas przed uszkodzeniami ciala jak rowniez przed sytuacjami zagrazajacemu naszemu zyciu . Do testowania takich granic STRACH jest nam potrzebny . Ponad to wszystko istnieje jeszcze jeden niezdrowy wymiar . OBAWA moze byc irracjonalna albo moze obejmowac blende informacje . STRACH moze nas wpelni przykuc albo sparalizowac . W tej formie Strach uniemozliwia prawidlowa reakcje i wyzwala reakcje bezuzyteczne , paniczna albo sparalizowanie i pelna pasywnosc . W takich przypadkach ZAMIARY zostaja wczesnie przerwane i absolutnie nie dochodzi do procesu nauczania .
Naprzyklad zaplanowalismy poleciec poza zasieg naszego lotniska . Ta decyzja rozwija w nas STRACH przygodnego ladowania na oranym polu . Moze to nas zmusic do przerwania decyzji i ciaglego odkladania jej na pozniej . A moze ta sytuacja naszpikowana strachem nie jest taka straszna . Jak z tym sowie poradzic ? Przeciw czarnym myslom , ktore klebia sie w nas o przygodnym ladowaniu mozna sie przeciwstawic i wziasc ponowny udzial w treningu z instruktorem . Aby strach przelamac najlepszy jest trening pod nadzorem . Przykladem moze byc trening gorski w locie zboczowym dla pilotow z terenow nizinnych . Moi Copiloci byli na poczatku bojazliwi . Juz po godzinie lotu okazalo sie , ze sa gotowi przejac komando i ciasno krazyc na zboczu . Manewry , ktore na poczatku wydawaly sie karkolomne w miare cwiczen stracily na wadz.e .
Dalsza efektywna metoda przelamywania nerwowosci u kandydata przelotowca jest LOT TOWARZYSKI na dwa szybowce. ( Lotnie ) Towarzyszacy lotnik daje uczucie bezpieczenstwa . Sytuacja , ktora moze sie skonczyc ladowaniem przygodnym wyglada nie tak groznie gdy posiada sie obok “ OPIEKE “ . Niepewnosc w stosunku do nawigacji jest totalnie zlekcewazona. Czlowiek profituje na doswiadczeniach innych . Decyzje podejmowane sa wspolnie jak np ; z jaka predkoscia leciec albo kiedy powrot wydaje sie maloprawdopodobny .
PODSUMOWUJAC
Bac sie to ludzka rzecz , aby to przelamac potrzebna jest STRATEGIA . Na koncu zostaje tylko radosc a eho na radarze strachu zanika . Kazde cwiczenie , ktore my przerabiamy wszystko jedno czy duze czy male jest ono napewno krokiem w kierunku na nasz cel . To sa kroki , ktorych nie musimy ponownie stawiac . Decyzja o nich moze byc ciezka ale wazne jest ich powodzenie .
TIPPS NA TRENING PRAKTYCZNY
Amatorzy trenuja do tad az sie cwiczenie uda . Natomiast Profesjonalisci trenuja cwiczenie do tad az nie bedzie ono ponowna porazka. Kluczem do powodzenia w treningu jest permanentne cwiczenie i Praktyka podparta nowymi zdobytymi wiadomosciami teoretycznymi . Mniej ambitni piloci myla czesto cwiczenie z lotami dla przyjemnosci w obrebie kregu nadlotniskowego . To ich daleko nie zaprowadzi . Powazny trening musi byc jasny i celowy oraz musi naprowadzac na problemy . Na poczatku jeszcze o Aspekcie mentalnym i Fizycznym Fitnesie . Atleci zajmuja sie godzinami cwiczeniami fizycznymi a w przeciwienstwie szybownicy uzywaja swoj intelekt do poprawy wynikow. Mentalny Fitnes u szybownikow odgrywa wazna role . Co mozemy zrobic , aby nasze praktyczne umiejetnosci pomnozyc ? Jak wykorzystam lot Sobotnio - Niedzielny jako lot treningowy do poprawy moich umiejetnosci przelotowych ???
1. Ktoregos dnia z podstawa 1500 metrow opuszcze termike i zejde do 1200 metrow aby znalezc NOWY komin.
2. Ustal wartosc minimalna . Opusc termike ponizej tej wartosci .
3. Zaloz sobie , ze nigdy nie bede przelatywal dwa razy przez ta sama mase powietrza .
4. Wznos sie do wysokosci zaplanowanej i poszyboj do lotniska . Zanotuj wysokosc przybycia . Jezeli dolecisz na wysokosci wiekszej jak 150 metrow to Twoje obliczenia dolotowe sa prawidlowe i nastepnym razem zgraj dolot z obloczeniami .
5. Cwicz doloty z roznymi predkosciami i obserwuj rozne utraty wysokosci .
6. Cwicz doloty przy roznym wietrze bocznym - przeciwnym i tylnym .
7. Lataj z instruktorem tandemem i zwracaj uwage na jego technike .
8. Lataj z innymi pilotami tandemem i daj im ocenic swoja technike .
9. Aby wydajnie krazyc wytrac wysokosc przez otwarcie hamulcow , potem staraj sie szybko ponownie nawiazac Kontakt z termika .
10. Podchodz do ladowania z roznych wysokosci i trenuj w ladowaniach przygodnych .
11. Wykorzystaj slabe dni i proboj pozostac w powietrzu jak najdluzej .
12. Trenuj swiadomie krazenie w termice w ostrym przechyleniu 45 stopni w 20-tu sekundowym krazeniu .
13. Dopinguj kolegow klubowych do cwiczen . Potem wieczorem mozna porownac swoje wyniki .
14. Wykonuj kazde ladowanie na upatrzony punkt .
15. Lataj na inne ladowiska .
16. W slabe dni wyznaczaj sobie male zadania , w ktorych nie opuszczasz strefy dolotowej do lotniska . Np kwadrat o boku 10 km x 10 km . Proboj przy oblocie kwadratu byc coraz szybszym . Musimy probowac na przekor a nie tylko w swietne dni termiczne . Trenujmy w slabych dniach ab pozostac w powietrzu jak najdluzej . Robmy to w dniach , w ktorych nawet nie oplaca sie otworzyc drzwi hangaru. Piloci zawodnicy wiedza , ze czesto o wynikach zawodow decyduja slabe dni rozgrywek .
NASZE MOTTO ; Lataj tak dlugo dopoki warunki na to pozwalaja , a bedziesz mogl lepiej poznac cale Spektrum pogodowe i w ten sposob lepiej sie przygotowac do przelotow.
POWIEDZONKO ; Na pytanie do Ingo Renner czterokrotnego Mistrza Swiata dlaczego wygrywa , odpowiedzial “ bo mialem szczescie “ . Tak naprawde sprzedaje powiedzenie ze “ Im wiecej trenuje staje sie przez to szczesliwszy “
Bernd Ecky - Tlumaczyl Piotr Adams