Witamy, Gość
Nazwa użytkownika: Hasło: Sekretny klucz Zapamiętaj mnie

TEMAT: Ku przestrodze!

Odp:Ku przestrodze! 2009/09/16 23:58 #2009625

Vega ma rację mówiąc, że nie jest łatwo coś takiego zrobić celowo w lotni z napiętym poszyciem, a w niektórych lotniach może to być wogóle niemożliwe.
Na przykład w Discusach linki są mocowane kilkanaście centymatrów od krawędzi spływu i jest to bardzo dobre rozwiązanie.
Jednak w tym przypadku dałbym głowę, że wszystko sprawdziłem dokładnie bo już kiedyś zdarzyło mi się coś takiego przy rozkładaniu lotni i teraz szczególnie na to uważam.
W każdym razie, należy być czujnym i sprawdzać lotnie po rozłożeniu i przenoszeniu przez takie miejsca jak na Skrzycznem.

Korzystając z okazji opiszę jeszcze inny przypadek, trochę podobny.
W szkolnej lotni typu Atlas zauważyłem kiedyś, że tzw. "ścina", przy krawędzi spływu gdzie normalnie opiera się o nią jeden z ostanich profili, skrzyżowała się z tym profilem blokując jego ruch do góry. Być może podczas
lotu profil mógłby się ześlizgnąć ze ściny uwalniając się w ten sposób, ale sam start mógłby być
przez to zakłócony. W tym przypadku najlepszym rozwiązaniem może okazać się skrócenie ściny o kilka
centymetrów tak aby kończyła się równo z krawędzią spływu.
Lotnie:
Air Wave - Magic Kiss 144,
Wills Wing - HP AT 158
Moyes - Xtralite 147,
Seedwings - Spyder 14
Quasar - Relief 215C
ŚK - od 2007r.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp:Ku przestrodze! 2009/12/23 09:55 #2010310

Ostatnio na innym forum znalazłem dyskusję na temat zagrożeń w lotniarstwie, oto one :
;)
Dangers of Hang Gliding:
1) Sunburn
2) Empty Wallet
3) Divorce (see number 2)
4) Fast food
5) Speeding tickets
Lotnie:
Air Wave - Magic Kiss 144,
Wills Wing - HP AT 158
Moyes - Xtralite 147,
Seedwings - Spyder 14
Quasar - Relief 215C
ŚK - od 2007r.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp:Ku przestrodze! 2009/12/23 10:41 #2010311

  • Mesiek
  • Mesiek Avatar
  • Wylogowany
  • Pilot, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Pilot, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Jezu jak się cieszę z tych króciutkich wskrzeszeń.
  • Posty: 970
  • Oklaski: 9
  • Otrzymane podziękowania: 148
Dobre :-)

O ile dobrze przetłumaczę to:

Niebezpieczeństwa w lotniarstwie

1. Poparzenia słoneczne
2. Pusty portfel
3. Rozwód (patrz punkt 2)
4. Fast food (wiadomo o co chodzi)
5. Mandaty za szybką jazdę

Do punktu 2 dopisałbym w nawiasie (patrz punkt 5 ;))
Można jeszcze się zastanowić nad dodaniem zwrotu "kompromis", "wiatr w plecy" :P
lotnie: Atlas, Moyes GTR, WW RamAir, Laminar MR700

Sklep/serwis MOTOR
ul. Bystrzańska 75
43-300 Bielsko-Biała
www.sklepmotor.pl
www.sklep-motor.pl

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp:Ku przestrodze! 2009/12/23 12:08 #2010314

  • art_c
  • art_c Avatar
  • Wylogowany
  • Pilot Motolotni
  • Pilot Motolotni
  • Posty: 383
  • Oklaski: 14
  • Otrzymane podziękowania: 205
Cześć.
Nie wchodząc w dyskusję, czy "zaplecenie" linki antyflatterowej powstało w trakcie montażu, czy przenoszenia lotni na start, w nawiązaniu do stwierdzenia, że po montażu lotnia była sprawdzona i OK, napiszę z własnego doświadczenia, jak przekonanie o obiektywiźmie własnych zmysłów może być złudne.
Parę lat temu wykonywałem motolotnią daleką trasę. Dzień był wiosenny, ale niezwykle upalny. Pomimo wysokiej temperatury ubrałem się do lotu b. ciepło, planując, że będę w powietrzu 3 - 3,5 godz. Lot odbywał się w silnych warunkach termicznych, tak, że prowadzenie nawigacji (a latam dla fasonu bez GPS - na mapę i busolę) nie było łatwe w rozhuśtanym wózku. Po ok. godzinie lotu, w czasie którego jak pamiętam, słyszałem głownie skrzypienie konstrukcji zorientowałem się, że jest coś nie tak z silnikiem. Obrotomierz wskazywał "0". Odwróciłem głowę i zobaczyłem nieruchomą łopatę śmigła. Wysokość 300m, więc niewiele czasu , ale jeden raz spróbowałem uruchomić. Bez skutku. Pozostał wybór lądowiska, którego nierówności za chwilę elegancko przetestowałem. Siedzę w znieruchomiałej maszynie lekko zbaraniały i kombinuję co to za awaria. Włączam starter bez ssania: bez rezultatu. Ciągnę ssanie: kręci, kręci, kręci... zaskoczył i pracuje równo. Wysiadam, sprawdzam co mogę. Wszystko całe i działa! Do dzisiaj nie wiem, czy lecąc spocony, bo jeszcze w zimowym ubraniu i grubych rękawicach, w turbulencji, sięgając pod fotel po mapę - sam bezwiednie nie wyłączyłem zapłonu. I ciekawe, że wśród skrzypienia konstrukcji nie usłyszałem, że silnik nie pracuje. Na marginesie wyjaśnię jeszcze, że lubię latać w silnej termice i nie jest ona dla mnie zwykle zjawiskiem, którego unikam.
Pozdrawiam przedświątecznie-
Artur.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp:Ku przestrodze! 2010/09/25 23:20 #2012526

  • Andrelo
  • Andrelo Avatar
  • Wylogowany
  • Czasowo zablokowany
  • Czasowo zablokowany
  • Posty: 1347
  • Oklaski: -172
  • Otrzymane podziękowania: 35
bartek napisał:

Co się może przydarzyć po starcie...

http://pl.youtube.com/watch?v=UQLABMaRYIk

pozdr
bartek

Co się robi w przypadku PIO np. z powodu turbulencji - skoro kontrowanie powoduje oscylację no to pewnie nie kontrować, ale przez sztywne trzymanie sterownicy czy puszczenie luźno?
Lataj, wnusiu, nisko i powoli
i zwalniaj na zakrętach

Finsterwalder Funfex

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Moderatorzy: Leslawsterylnymichalo
Zasilane przez Forum Kunena