Witamy, Gość
Nazwa użytkownika: Hasło: Sekretny klucz Zapamiętaj mnie

TEMAT: Spadochron Ratunkowy

Odp:Spadochron Ratunkowy 2009/03/25 12:48 #2007632

  • Agi
  • Agi Avatar
  • Wylogowany
  • Sympatyk, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Sympatyk, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Posty: 2953
  • Oklaski: 19
  • Otrzymane podziękowania: 338
Cześć Rusłan, czy udało Ci się wczoraj porozmawiać z Leszkiem?

pozdr :)
Agi

Edytowany przez: Agi, w: 2010/11/21 18:49

"Dzień bez zaglądnięcia na Forum, jest dniem straconym" - Dr Flatter
"Jak jest?? Jest lotnie!!"

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp:Spadochron Ratunkowy 2009/03/25 15:29 #2007635

Narazie niema czasu bo my jedziemy na wystawe do Wołomina 28-29 marca. Po wystawie mozna się umawiac bardziej konkretnie.
Ruslan
Lotnia Aeros Combat 13.5GT, Paralotnia NIVIUK ARTIK5
www.aeros.com.ua
www.aerospara.com
www.kievprop.com/index.html
www.youtube.com/user/RuslanBushchak/videos
www.facebook.com/ruslan.bushchak
Skype: ruslan-b,
tel. +48 503 547 987
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp:Spadochron Ratunkowy 2009/04/04 11:26 #2007833

  • Agi
  • Agi Avatar
  • Wylogowany
  • Sympatyk, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Sympatyk, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Posty: 2953
  • Oklaski: 19
  • Otrzymane podziękowania: 338
.

Po wystawie mozna się umawiac bardziej konkretnie


Rusłan, czy są jakieś nowe "wieści"? ;)


pozdrawiam
Agi

Edytowany przez: Agi, w: 2009/04/10 00:27

"Dzień bez zaglądnięcia na Forum, jest dniem straconym" - Dr Flatter
"Jak jest?? Jest lotnie!!"

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp:Spadochron Ratunkowy 2009/04/04 12:58 #2007834

albo "owaści"?

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp:Spadochron Ratunkowy 2009/08/14 09:13 #2009351

  • Piotrolot
  • Piotrolot Avatar Autor
  • Wylogowany
  • Pilot 100+, Sponsor lotnie.pl 2015
  • Pilot 100+, Sponsor lotnie.pl 2015
  • Posty: 4295
  • Oklaski: -258
  • Otrzymane podziękowania: 583
Pilot Szybowcowy 326 h. Prak Instr. kl 2. Mech.Osługi s-ków do 5700 kg według CZLZ-4i-1311/4/78. Pilot Motolotni Nr. 1072 (25 h) Pilot Moskito - 1 h

Delta Piotrolot

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp:Spadochron Ratunkowy 2009/08/14 09:15 #2009352

  • Piotrolot
  • Piotrolot Avatar Autor
  • Wylogowany
  • Pilot 100+, Sponsor lotnie.pl 2015
  • Pilot 100+, Sponsor lotnie.pl 2015
  • Posty: 4295
  • Oklaski: -258
  • Otrzymane podziękowania: 583

Drodzy Aeromaniacy ; warto wziasc pod lupe swoj spadochron Ratunkowy i go ponownie po 4-ch miesiacach uzytkowania przewietrzyc i przelozyc . Wiadomo , ze czasza sie elektryzuje i skleja co moze stanowic problem w szybkosci jej wypelnienia. Dalej spadochron moze sie zawilgocic przez wozenie w kokonie nieszczelnej butelki z napojami. Ukladajac kokon na stole , mozna krytycznie spojrzec na uchwyt kontenera i dojsc do wniosku , ze warto go zmienic na cos innego . Nowoczesny uchwyt Firmy Charly & Finsterwalder umozliwia stala kontrole ulozenia zawleczek kontenera
.


Edytowany przez: piotrolot, w: 2009/08/14 16:34
Pilot Szybowcowy 326 h. Prak Instr. kl 2. Mech.Osługi s-ków do 5700 kg według CZLZ-4i-1311/4/78. Pilot Motolotni Nr. 1072 (25 h) Pilot Moskito - 1 h

Delta Piotrolot

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp:Spadochron Ratunkowy 2009/08/14 09:20 #2009353

  • Piotrolot
  • Piotrolot Avatar Autor
  • Wylogowany
  • Pilot 100+, Sponsor lotnie.pl 2015
  • Pilot 100+, Sponsor lotnie.pl 2015
  • Posty: 4295
  • Oklaski: -258
  • Otrzymane podziękowania: 583
Po przymiarce spadaka albo po wsadzeniu paru poduszek do kontenera mozna ustalic przebieg " meskich " rzepow w stosunku do ksztaltu kontenera . Rzepy uchwytu raczki wszywamy recznie albo maszynowo . Pamietajcie aby wymienic wyciagniete gumki zawleczek na nowe


Edytowany przez: piotrolot, w: 2009/08/14 09:22
Pilot Szybowcowy 326 h. Prak Instr. kl 2. Mech.Osługi s-ków do 5700 kg według CZLZ-4i-1311/4/78. Pilot Motolotni Nr. 1072 (25 h) Pilot Moskito - 1 h

Delta Piotrolot

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp:Spadochron Ratunkowy 2009/08/14 09:30 #2009354

  • Piotrolot
  • Piotrolot Avatar Autor
  • Wylogowany
  • Pilot 100+, Sponsor lotnie.pl 2015
  • Pilot 100+, Sponsor lotnie.pl 2015
  • Posty: 4295
  • Oklaski: -258
  • Otrzymane podziękowania: 583

Na koniec proba otwarcia . Polega ona na trzymaniu spadochronu za Uchwyt Ratowniczy a calosc powinna sie otworzyc pod wlasnym ciezarem ;) Uchwyty Kontenera kupicie w Monachium u Finsterwaldera albo u Charly w mejscowosci Seeg

Pilot Szybowcowy 326 h. Prak Instr. kl 2. Mech.Osługi s-ków do 5700 kg według CZLZ-4i-1311/4/78. Pilot Motolotni Nr. 1072 (25 h) Pilot Moskito - 1 h

Delta Piotrolot

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp:Spadochron Ratunkowy 2009/08/14 16:33 #2009356

  • Piotrolot
  • Piotrolot Avatar Autor
  • Wylogowany
  • Pilot 100+, Sponsor lotnie.pl 2015
  • Pilot 100+, Sponsor lotnie.pl 2015
  • Posty: 4295
  • Oklaski: -258
  • Otrzymane podziękowania: 583
Wyciagniete gumki w miejscu zawleczek Kontenera zewnetrznego

Pilot Szybowcowy 326 h. Prak Instr. kl 2. Mech.Osługi s-ków do 5700 kg według CZLZ-4i-1311/4/78. Pilot Motolotni Nr. 1072 (25 h) Pilot Moskito - 1 h

Delta Piotrolot

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp:Spadochron Ratunkowy 2015/09/08 16:53 #2018809

  • greg
  • greg Avatar
  • Wylogowany
  • Pilot, Sponsor lotnie.pl 2015
  • Pilot, Sponsor lotnie.pl 2015
  • Posty: 104
  • Oklaski: 7
  • Otrzymane podziękowania: 62

Piotrolot napisał: Rotor jest kosztowny ale oszczedzi odruchow wymiotnych
w czasie karuzeli



Dla chętnych zastosowania takiego ustrojstwa, znalazłem coś podobnego za 1/2 ceny:

w polskim sklepie cena wynosi 141zł (ok. 33ojro):
sport.popina.pl/singing-rock-twister-elox-p-5367.html
Waży 91g i wytrzymuje 22kN (ponad 2T).

A że diabeł we mnie siedzi, to przy okazji dorzucę do pieca w temacie RSH* czyli w/g obecnie obowiązującej nomenklatury SIP** Zamierzam wpakować kij w dwa mrowiska jednocześnie :whistle:

1. Składanie SIP - korzystanie z oryginalnej instrukcji
W tym temacie wiele już powiedziano o eksploatacji spadochronów. Większość słusznie uznaje, żeby stosować się do instrukcji producenta. A co jeśli instrukcja jest po prostu słaba? Przejrzałem kilkanaście instrukcji obsługi SIP różnych producentów. Generalnie zasady układania najpopularniejszych obecnie toroidalnych SIP z centralną linką nie różnią się znacznie od siebie. Odmienny jest natomiast sposób demonstracji tego procesu w instrukcji. Jedne instrukcje przedstawiają to lepiej, inne gorzej, w efekcie wpływa to bezpośrednio na jakość złożonego SIPa. Dla przykładu: producenci Cires-Niviuk i GIN-Yeti mają bardzo czytelne zdjęcia, jasne procedury step-by-step, a przy układaniu stosują grzebienie linek i ciężarki (tzw. banany) - po prostu bardzo wysoka kultura techniczna.
Najbardziej niechlujna instrukcja na jaką się natknąłem dotyczy SKY System 135 produkcji czeskiej. Jestem posiadaczem takiego właśnie spadaka. Nie przedstawiono jasno wszystkich etapów układania, zdjęcia są niewyraźne, ale nawet na nich widać, że spadochron przed włożeniem do koperty nie jest tak ładnie złożony jak u konkurencji. Mniemam, że instrukcje przedstawiają wzorcowe ułożenie spadochronu.
Wychodzę również z założenie, że SIP jest po to, by go używać, a każdy lotniarz powinien umieć nie tylko wyrzucić paczkę, ale także złożyć ją, zarówno po użyciu, jak po obowiązkowym wietrzeniu. Sztukę tę powinien opanować w stopniu doskonałym, by każde pakowanie odbywało się najstaranniej i najlepiej jak to jest możliwe. W innym przypadku powinien mieć dwa SIPy. Inaczej istnieje ryzyko, że czekając na "autoryzowany serwis",a korzystając z warunków, poleci bez SIPa. I tu nasuwa mi się diabelskie pytanie: układać SIP w/g słabej, ale dedykowanej instrukcji SKY, czy opierać się na dobrych, ale obcych instrukcjach, np. NIVIUK czy YETI?
Dla dociekliwych:
www.niviuk.com/content/Cires/Manual%20cires_web.pdf
gingliders.com/assets/manuals/rescue/GIN-Rescue-Manual-ENG.pdf
www.sky-cz.com/FileShare/soubory-ve-skla...pare_system_lite.pdf

2. Stosowania dodatkowych usprawnień
Weźmy pod rozwagę zaproponowane przez Piotra ustrojstwo zapobiegające skręcaniu się spadochronu.
I znowu wrócę do instrukcji eksploatacji. Przeglądając instrukcje różnych producentów nigdzie nie znalazłem polecenia, czy choćby sugestii montowania rotora (w Polsce przyjęła się nazwa krętlik). Mało tego, dzwoniłem również do Inspektoratu Certyfikacji Wyrobów Lotniczych w ULC. Tam temat nie jest znany - brak informacji o przypadkach skręcenia spadochronów ratunkowych w PG, PPG czy HG. Oficjalnie więc nie ma wskazań: kiedy, gdzie i jak montować krętlik. Nie oznacza to oczywiście, że problemu nie ma. Brak przepisu nie zwalnia z myślenia. W lotnictwie co prawda wprowadzało się już nie raz biuletyny nawet po jednorazowych incydentach, ale taki musi być oficjalnie zgłoszony. A tajemnicą Poliszynela jest, jak to wygląda w lotniarstwie (brak zgłoszeń do PKBWL). Mnie osobiście też przekonuje zasadność stosowania krętlika, ale... I tu dochodzimy do casusu - brak zapisu w instrukcji. Gdzie montować? Jak montować? Jaki wybrać krętlik? Czy istnieje dodatkowe ryzyko? Jestem inżynierem lotniczym i posiadam pewną dozę intuicji technicznej. Wydaje mi się, że wiem, gdzie go zamontować i jak to zrobić, a pobieżnie licząc, to krętlik 22kN poradzi sobie nawet przy przeciążeniu 10G. Ale czy to wystarczy? Każdy inżynier jest skażony przepisami, instrukcjami oraz ma psychopatyczne wręcz skłonności do projektowania i liczenia. Większość z nich wymądrza się również na temat podstawowych faz powstawania dojrzałego produktu lotniczego, tzn.: projektowania, obliczeń, badań modelu, badania prototypu, produkcji, wprowadzania poprawek. Wszystko to jednak ma sens, jeśli chcemy latać bezpiecznie.
Piotrze, bardzo doceniam Twoje starania i aktywność na tym forum, dlatego jeśli masz wiarygodne zalecenia np. DHV, instrukcję montażu takiego krętlika, to bardzo Cię proszę opublikuj ją. Inaczej istnieje ryzyko, że ktoś bez większej refleksji zamontuje go tam gdzie najwygodniej, czyli między spadakiem i końcem taśmy, a po wyrzuceniu paczki dodatkowa masa krętlika zawinie się w olinowaniu SIP, co przyniesie odwrotny zgoła skutek.

Proszę o litościwe traktowanie - mam żonę i dzieci ;-)

* RSH - Ratunkowy System Hamujący
**SIP - Spadochron Innego Przeznaczenia (Dz.U. z 2013 poz. 440, brzmienie od 25 września 2014)
"Latanie dostarcza wrażeń najrozmaitszych - od strachu do zachwytu, od radości i satysfakcji do znużenia i zniechęcenia. Mają one wspólną cechę: zawsze są autentyczne, dotyczą rzeczywistości i nas samych." - Jacek Kibiński "Lotniarstwo dla każdego"
Lotnie: Libre-II, Vega SST, Zefir-2
KL-1988 - Jeżów Sudecki
Załączniki:
Podziękowali: Marcin GIE, LeszekC

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Ostatnia edycja: przez greg.
Moderatorzy: Leslawsterylnymichalo
Zasilane przez Forum Kunena