Witamy, Gość
Nazwa użytkownika: Hasło: Sekretny klucz Zapamiętaj mnie

TEMAT: Spadochron Ratunkowy

Odp:Spadochron Ratunkowy 2007/05/04 22:51 #2001090

  • Piotrolot
  • Piotrolot Avatar Autor
  • Wylogowany
  • Pilot 100+, Sponsor lotnie.pl 2015
  • Pilot 100+, Sponsor lotnie.pl 2015
  • Posty: 4295
  • Oklaski: -258
  • Otrzymane podziękowania: 583
Troche Wam potlumacze ale Polska jest krajem wielojezycznam i na pewno robie to niepotrzebnie .

0. Najpierw uchwyt lapiemy w normalnym polozeniu
1. Czy mam uchwyt w zasiegu wzroku
2. Czy uchwyt jest ergonomicznie umieszczony w prawidlowej pozycji.
3.Czy moge go dosiegnac bez jakis nienaturalnych wykretow.
4.Co sie stanie jak uchwyt niezamierzenia albo przez sily zewnetrzne wysunie sie ze swojego mocowania ? Mozna go jeszcze zlapac , czy znajduje sie on z dolu cuy z tylu.
5. Czy moge uchwyt dobrze zlapac ! rowniez w grubych rekawicach ? Ostatnio jest szczegolnie ciezko plasko lezace uchwyty dosiegnac reka .
6 . Ile sily potrzebuje aby otworzyc kontener

i tak dalej - skoncentrujmy sie na Twoim pytaniu Michal - czyli na odpowiedzi pkt 5

Niestety tu zdiecie i lapka Karla na uprzezy Paragliding

Pilot Szybowcowy 326 h. Prak Instr. kl 2. Mech.Osługi s-ków do 5700 kg według CZLZ-4i-1311/4/78. Pilot Motolotni Nr. 1072 (25 h) Pilot Moskito - 1 h

Delta Piotrolot

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp:Spadochron Ratunkowy 2007/05/04 23:03 #2001091

  • Piotrolot
  • Piotrolot Avatar Autor
  • Wylogowany
  • Pilot 100+, Sponsor lotnie.pl 2015
  • Pilot 100+, Sponsor lotnie.pl 2015
  • Posty: 4295
  • Oklaski: -258
  • Otrzymane podziękowania: 583
Naturalnie Michal mozesz pogrubic uchwyt Spadochronu Ratunkowego - Powiedzial Karl Slezak . Zrob to najlepiej pod okiem instruktora i po wykonaniu tej czynnosci uchwyt nie moze utrudnic wyciagniecie kontenera spadochronu z uprzezy !!!

Ta czynnosc reguluje tzw Protokul - KOMPATIBILITÄTS dla Ratunku HG i uprzezy.

Zycze powodzenia w usprawnieniu uchwytu dla Twojego Wiekszego Bezpieczenstwa.

Piotr
Pilot Szybowcowy 326 h. Prak Instr. kl 2. Mech.Osługi s-ków do 5700 kg według CZLZ-4i-1311/4/78. Pilot Motolotni Nr. 1072 (25 h) Pilot Moskito - 1 h

Delta Piotrolot

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp:Spadochron Ratunkowy 2007/05/05 04:18 #2001092

  • Leslaw
  • Leslaw Avatar
  • Wylogowany
  • Pilot 100+, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Pilot 100+, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Posty: 809
  • Oklaski: 13
  • Otrzymane podziękowania: 397
Jak widze temat spadochron zapasowy ma charakter rozwojowy - i dobrze. W koncu to bardzo rzecz.
W strone Piotrolota moge tylko sie uklonic i wyrazic podziw za jego doglebna analize tematu ,za zasiegniecie porady w sprawe uchwytu u chyba najwiekszego autorytetu w Europie a moze i w swiecie -jesli chodzi o bezpieczenstwo w uprawiania lotniarstwa i paralotiarstwa.
Wiec w sprawie uchwytu moj prywatny poglad wyrazony we wczesniejszym poscie powinienem zweryfikowac i przylaczyc sie do popierajacych jego przerobke. Ale ze przekorna ze mnie natura nie zrobie tego do konca.
Troche kpilem z latajacych w rekawicach narciarskich -ale po ostatnim moim locie juz nie kpie. Moje skorzane rekawice od pewnych wysokosci nie sprawdzaja sie.
Rece mi zdziebko skostnialy co moze uzywajac rekawic narciarskich nie mialoby miejsca.
A wiec powracamy do tematu grube rekawice i maly przylegajacy uchwyt. Bardzo to nieciekawa (czyt. niebezpieczna) konstelacja. Absolutnie niedopuszczalne - rowniez moim zdaniem.
Najdziwniejsze jest to ze producenci zapasow powinni sobie zdawac sprawa ze czasem latamy bardzo wysoko i bardzo w niskich temperaturach. Uzywanie grubych rekawic jest wiec czyms naturalnym a male przylegajace uchwyty niepraktyczne.
Czyli nasuwa sie pytanie - ciensze rekawice czy przy przerabiamy uchwyty na grubsze.
Ja ciagle jestem przeciwko - ale juz tylko przeciwko nieprofesjonalnej przerobce uchwytu.
Ciagle mam przed oczami wypadajca paczke niechcacy zahaczona tak na 70 m. Nie bede wglebial sie w scenario co w takiej sytuacji nastepuje.
A wiec drogi Piotrolocie - Twoje ostatnie posty zmienily moje nastawienie do przerobki uchwytu - ale osobiscie bym tego mimo wszystko nie robil jak rowniez nie latalbym z rudno dostepnym uchwytem. Mam nadzieje ze jednym z kryteriow w przyszlosci przy wyborze zapasu bedzie wygodnie dostepny w grubych rekawicach uchwyt.
pozdrawiam
leslaw
Lotnia: Wills Wing RamAir 154
Seedwings Merlin 148
Finsterwalder Funfex
Seedwings Spyder 14

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp:Spadochron Ratunkowy 2007/05/05 06:00 #2001093

  • bartek
  • bartek Avatar
  • Wylogowany
  • Pilot 100+, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Pilot 100+, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Posty: 1236
  • Oklaski: 16
  • Otrzymane podziękowania: 263
W sprawie: grube rękawice a uchwyt zapasu.
Uchwyt musi być w rękawicach łatwy do chwycenia - to jasne. Jednak uważam, że nie należy zmieniać uchwytu w celu dopasowania go do grubych rękawic (narciarskich), ale tak dobrać rękawice, aby uchwyt był "chwytny" i ręce nie marzły. Bo uchwyt to jedna sprawa, ale oprócz tego korzystamy z elektroniki, do obsługi której rękawice nie mogą być za grube.
Ja ww. problem rozwiązałem kupując porządne rękawice rowerowe z atestem do -5 st.C. Ostatnio latałem na nich na 3200 mnpm. i nie zmarzłem. Jeśli w prognozach mamy informację, że pod podstawą będzie b.b.zimno (i potrafimy się tam dokręcić, hehe), to na sterownicę zakładamy ocieplacze - handfairings. W ten sposób i "wilk jest syty i owca cała".
;)




pozdr
bartek
Atos VR, Aeros Discus C, Mosquito NRG
(wcześniej Aeros Discus, UP TRX, Kanion Bravo)
ŚK 2001

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp:Spadochron Ratunkowy 2007/05/05 06:39 #2001094

  • Piotrolot
  • Piotrolot Avatar Autor
  • Wylogowany
  • Pilot 100+, Sponsor lotnie.pl 2015
  • Pilot 100+, Sponsor lotnie.pl 2015
  • Posty: 4295
  • Oklaski: -258
  • Otrzymane podziękowania: 583
Dzieki Leslaw ,

W moich segregatorach starych wydan prasowych odkrylem jeszcze jeden Temat ;

Czy latanie z dwoma spadochronami Ratunkowymi jest sensowne

Roland Wöhrle z Gutach pyta redakcje Fly & Glide o porade.
W Kwietniu 1995 roku w zwiazku z turbulentnym powietrzem zrobilem nieswiadomie przewrotke do przodu . Po zlamaniu lotni wyrzucilem spadochron Ratunkowy. Mialem jednak pecha poniewaz przez ruchy rotacyjne resztek mojej lotni linki czaszy zostaly skrecane i wten sposob spadochron stawal sie coraz mniejszy !!!
Po tym wypadku latam konsekwentnie z wbudowanym rotorem , ktory sie miesci miedzy tasma glowna a linkami czaszy oraz z drugim spadochronem.
Moje pytanie brzmi : Czy ktos zebral juz jakiekolwiek doswiadczenia w sytuacji awaryjnej kiedy musiano rzucac dwa spadochrony ?

REDAKCJA

Dlaczego nie ? Amerykanie maja w swoim programie kosmicznym bogate doswiadczenia otwierania wielu czasz na raz. Prawie kazdy przypomina sobie jak laduja kapsuly APOLLO na trzech spadochronach.
Rowniez w Treningu Bezpieczenstwa Paralotni okazalo sie ze dwa spadochrony ratunkowe nie przeszkadzaja sobie.
Testpilot Toni Bender juz od dawna sie przezwyczail latac z dwoma spadochronami. Rowniez latajac lotnia toni ma w uprzezy dwa spadochrony ktore juz wielokrotnie uzywal bez problemu. Ze wzgledu na krotki czas otwarcia preferuje on czasze o malej powierzchni i w sytuacjach krytycznych otwiera on drugi spadochron aby zredukowac w ten sposob opadanie wlasne. Po jego zeznaniach spadochrony " stoja " do siebie rownolegle i dotykaja sie minimalnie. Polamana lotnia powoduje ruchy rotacyjne co moze doprowadzic do skrecenia sie tasm nosnych spadochronu i ocieranie i whaczanie sie czasz nosnych. Im jestesmy w drodze powolniejsi tym rotacje sa mniejsze i mniejsze mamy opadanie wlasne.
Rzeczywistosc przemawia za drugim Spadochronem Ratunkowym.
Tylko przy jednym spadochronie mozna uniknac ruchow obrotowych za pomoca ROTORA . Nie funkcjonuje to gdy zastosujemy dwa spadochrony poniewaz rotory nie beda funkcjonowac.
Tu potrzeba kompletnej przebudowy w ktorej tasmy glowne przechodza w jedna wspolna zakonczona Rotorem.
Oczywiscie pilot nie moze sam wykonywac takich przerobek. Przez samowole Pilot moze utracic Homologacje na spadochron. Takie przerobki i modyfikacje to sprawa Producentow.
;)
Pilot Szybowcowy 326 h. Prak Instr. kl 2. Mech.Osługi s-ków do 5700 kg według CZLZ-4i-1311/4/78. Pilot Motolotni Nr. 1072 (25 h) Pilot Moskito - 1 h

Delta Piotrolot

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp:Spadochron Ratunkowy 2007/05/06 00:12 #2001095

  • Piotrolot
  • Piotrolot Avatar Autor
  • Wylogowany
  • Pilot 100+, Sponsor lotnie.pl 2015
  • Pilot 100+, Sponsor lotnie.pl 2015
  • Posty: 4295
  • Oklaski: -258
  • Otrzymane podziękowania: 583
W dziale Bezpieczenstwo & Technika ukazal sie kiedys bardzo wartosciowy artykul pod tytulem

Ciezar podwieszenia jest wazny !
Porownanie systemow ratunkowych


W Paralotniowej statystyce wypadkow za rok 2003 DHV opoblikowal w info skutki obrazen ciala w wyniku przyziemienia na spadochronie ratunkowym. Okazalo sie ze za duzy ciezar podwieszenia doprowadza do " TWARDYCH " ladowan z obrazeniami ciala. Wielu czlonkow DHV zmobilizowalo do zestawienia w tabeli granic wytrzymalosci i uzywalnosci spadochronu ratunkowego.

w tabeli " maximal zulässige Anhängelast" jest ujete maximalne dozwolone Zaladowanie spadochronu.Maximalne zaladowanie odpowiada testowi wytrzymalosciowemu albo ciezarowi podwieszenia przy 6,8 m/s opadaniu.

Maxymalny dozwolony ciezar podwieszenia nie powinien byc przekraczany !

W tabeli " Anhängelast bei 6,8 m/s " jest wprowadzony pomiar w ktorym czasza wykazala w czasie testu maxymalna wartosc opadania 6,8 m/s.

(To wartosc przy ktorej jeszcze nie polamiemy nog !)

Ciezar startowy pilota powinien byc 25 % mniejszy jak ciezar podwieszenia przy 6,8 m/s.


Ciezar Podwieszenia przy 6,8 m/s
X 75 = Zalecane obciz
100


Tymi wartosciami osiagnieto opadanie 4 i 5 m/s bez jakiego kolwiek wplywu na negatywny przebieg otwarcia.
W 1977 opublikowano dozwolone maksymalne zaladowanie ktore lezalo wtedy o wiele za wysoko niz ciezar podwieszenia przy 6,8 m/s. Dane te zaznaczone sa gwiazdka. W 1997 ze zmiana przepisow budowy spadochronow ratunkowych wprowadzono ze; Maximalny ciezar podwieszenia nie moze byc wiekszy jak Ciezar podwieszenia przy 6,8 m/s.
Przy sterowanych systemach ratowniczych nie dochodzono wartosci opadania na wozku testujacym ( to jest nie mozliwe ). Testu dokonywal pilot DHV w locie. W tabeli podano jednak najwyzsze wartosci opadania . Te wartosci sa oznaczone podwojna gwiazdka .
B)
Pilot Szybowcowy 326 h. Prak Instr. kl 2. Mech.Osługi s-ków do 5700 kg według CZLZ-4i-1311/4/78. Pilot Motolotni Nr. 1072 (25 h) Pilot Moskito - 1 h

Delta Piotrolot

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp:Spadochron Ratunkowy 2007/05/06 00:21 #2001096

  • Piotrolot
  • Piotrolot Avatar Autor
  • Wylogowany
  • Pilot 100+, Sponsor lotnie.pl 2015
  • Pilot 100+, Sponsor lotnie.pl 2015
  • Posty: 4295
  • Oklaski: -258
  • Otrzymane podziękowania: 583
Deutsche Hängegleiterverband , oszczedzajac zlaman naszych nog wprowadzil norme opadania spadochronu ratunkowego na 6,8 m/s .Wedlug norm AFNOR wartosci te sa dozwolone na 5,5 m/s .
Pilot Szybowcowy 326 h. Prak Instr. kl 2. Mech.Osługi s-ków do 5700 kg według CZLZ-4i-1311/4/78. Pilot Motolotni Nr. 1072 (25 h) Pilot Moskito - 1 h

Delta Piotrolot

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp:Spadochron Ratunkowy 2007/05/06 00:33 #2001097

  • Piotrolot
  • Piotrolot Avatar Autor
  • Wylogowany
  • Pilot 100+, Sponsor lotnie.pl 2015
  • Pilot 100+, Sponsor lotnie.pl 2015
  • Posty: 4295
  • Oklaski: -258
  • Otrzymane podziękowania: 583
Wiecej Was juz nie bede meczyl tym tematem :evil:
Pilot Szybowcowy 326 h. Prak Instr. kl 2. Mech.Osługi s-ków do 5700 kg według CZLZ-4i-1311/4/78. Pilot Motolotni Nr. 1072 (25 h) Pilot Moskito - 1 h

Delta Piotrolot

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp:Spadochron Ratunkowy 2007/11/04 01:05 #2001617

  • Piotrolot
  • Piotrolot Avatar Autor
  • Wylogowany
  • Pilot 100+, Sponsor lotnie.pl 2015
  • Pilot 100+, Sponsor lotnie.pl 2015
  • Posty: 4295
  • Oklaski: -258
  • Otrzymane podziękowania: 583
Pilot Szybowcowy 326 h. Prak Instr. kl 2. Mech.Osługi s-ków do 5700 kg według CZLZ-4i-1311/4/78. Pilot Motolotni Nr. 1072 (25 h) Pilot Moskito - 1 h

Delta Piotrolot

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp:Spadochron Ratunkowy 2007/12/20 05:34 #2002153

  • Piotrolot
  • Piotrolot Avatar Autor
  • Wylogowany
  • Pilot 100+, Sponsor lotnie.pl 2015
  • Pilot 100+, Sponsor lotnie.pl 2015
  • Posty: 4295
  • Oklaski: -258
  • Otrzymane podziękowania: 583
Pilot Szybowcowy 326 h. Prak Instr. kl 2. Mech.Osługi s-ków do 5700 kg według CZLZ-4i-1311/4/78. Pilot Motolotni Nr. 1072 (25 h) Pilot Moskito - 1 h

Delta Piotrolot

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Moderatorzy: Leslawsterylnymichalo
Zasilane przez Forum Kunena