No to wiadomość z ostatniej chwili: po kilku dniach intensywnych dyskusji i lobbyingu udało się pozyskać głównego sponsora imprezy, jakim jest Polskie Stowarzyszenie Paralotniowe. PSP wesprze Puchar kwotą 1500 zł
.
Jeśli jeszcze do tej kwoty dorzucimy swoją zrzutkę (ja daję pewnie jak w zeszłym roku, 100 PLN), to realne staje się przyznanie nagrody trzem pierwszym miejscom.
Dużo się informacji przetoczyło przez ten wątek, bardzo wiele mi dała ta dyskusja nad nowymi zasadami, jaką mieliśmy w zeszłym tygodniu tu na "lotniach" i choć miejscami było nawet ostro, nawet trochę mnie zasmuciło, to jednak ostatecznie jestem bardzo wszystkim wdzięczny za wkład merytoryczny.
Dyskusja ta doprowadziła do kilku ważnych zmian w zasadach, ale jedna jest najważniejsza. Mianowicie, jeśli zbierze się 6 pilotów, każdy po minimum jednym locie kwalifikowanym do Pucharu, z propozycją wydzielenia podkategorii, to nie tylko będą mogli mieć tą podkategorię, ale też będą mogli ustalić w niej dowolne zasady, dowolne minima przelotu, dowolne metody punktacji, dowolne warunki udziału. Będą też mogli zrzucać się na dodatkowe nagrody. Wszystko będzie w ramach oficjalnego Pucharu lotnie.pl! Jedyny warunek: muszą mieć wyznaczoną jedną osobę, która będzie zliczać im punkty, pilnować i publikować wyniki podkategorii na stronie Lotnie.pl.
Wiadomo - ogólnymi zasadami nie da się zadowolić każdego. Już nas trochę zbyt dużo jest w środowisku. A tak - można ustalić jak się chce.
Natomiast poprzednioroczne zasady - poza jedną złą, jaką było niezaliczanie do punktacji lotów wykonanych w pobliżu granic RP - ogólnie zadziałały dobrze. Dlatego główne zasady II edycji pucharu będą analogiczne do zasad z zeszłego roku.
Tutaj może ustosunkuję się do niektórych propozycji, m.in. zliczanie 10 najlepszych przelotów i minimów dla zakwalifikowania przelotu do punktacji. Propozycje te są bardzo dobre, w zasadzie XCC ma podobne dla paralotniarzy, ale moim zdaniem lotniarstwo w Polsce jest na innych warunkach (umiejętności i sprzętu), niż paralotniarstwo.
Dlatego XCC nagradza przeloty, które dają więcej niż 15 punktów. Bo paralotniarzom łatwiej wylądować poza lotniskiem. To nie jest wyczyn, za który powinno się nagradzać punktami w pucharze. Podobnie wytrwałość nie jest niczym już wyróżniającym - więc ilość punktowanych lotów jest ograniczona w XCC do 6.
Tymczasem z większością lotniarzy sprawa jest taka, że jeszcze uczą się załapywania z holu, i nierzadko mają stres z odejściem od lotniska. Mają też relatywnie mniej nalotu na rok. Dlatego lepiej sprawdzać się będą dla nich zasady pucharowe nagradzające prostsze rzeczy: oderwanie się od lądowiska i wytrwałość w dążeniu do celu. Dlatego wytrwały lotniarz który zrobi 10 zlotów ze Skrzycznego na Targecie, pobije kolegę, który raz przeleciał 40km na Toplessie. Przelot w pucharze lotnie.pl jest nagradzany punktami, jeśli wyląduje się poza strefą startu (2,5km od startu do lądowania) lub 10km długości przelotu, zliczonej przez XCC. W ten sposób wszyscy mają dodatkową motywację do robienia małych kroków, które z czasem zaowocują długimi przelotami. Paralotniarze mają już mnóstwo wielkich ścigantów na xcc, a lotniarze jeszcze ich potrzebują.
Te minima w żaden sposób nie krzywdzą wielkich pilotów robiących wielkie przeloty. Np. taki Maestro raz w sezonie wsiadł na lotnię miękką i zrobił 73km, z czego 23 pod wiatr. I dopiero pod koniec sezonu został przegoniony. Więc i tak oni wygrają. A "wstydliwych", małych przelotów "wielcy" nie będą po prostu publikować. Ale Puchar jest też dla początkujących. W zamierzeniu to jest puchar całego środowiska. Nagrodzi punktami i Michała za jego lądowanie między Kielcami a Masłowem (wielki wtedy dla niego wyczyn, pamiętam jak po niego jechaliśmy), i Romka za jego 153 kilometry, gdzie na ostatniej prostej zaleciał dalej niż lecący z nim paralotniarze. Poza tym jest jeszcze jedna sprawa - naszych doświadczonych lotniarzy taka rzesza wytrwałych młodych też motywuje do publikowania przelotów - więc latają więcej, pokazując nam i paralotniarzom, że można. Dlatego myślę, że te zasady po prostu są najlepsze - dla wszystkich.
Głównym sponsorem jest PSP (no, chyba że ktoś da więcej
), zatem w regulaminie znajdzie się o tym zapis, a także zachęta do opłaty wpisowego do Pucharu lotnie.pl poprzez zapisanie się do PSP właśnie. Regulamin nie będzie do tego zmuszał (broniłem tej dobrowolności
), ale myślę, że skoro członkostwo w PSP umożliwia tańsze ubezpieczenie OC, do tego reprezentuje środowisko pilotów, a jakby tego było mało, jest w Zarządzie dwóch lotniarzy na 7 osób - to wsparcie PSP przez pilotów lotniowych jest chyba dość sensowne. Każdy list do każdej instytucji Zarząd PSP zaczyna od słów: "Jesteśmy organizacją zrzeszającą ponad 1000 pilotów".
No i to chyba wszystkie rozważania. Niebawem opublikuję nowe zasady i się zacznie
Ciekawe, kto zrobi pierwsze punkty...
Edytowany przez: smyk, w: 2009/10/14 18:28