Witamy, Gość
Nazwa użytkownika: Hasło: Sekretny klucz Zapamiętaj mnie

TEMAT: Kto ma pierwszeństwo?

Kto ma pierwszeństwo? 2012/12/28 00:47 #7495

  • bartek
  • bartek Avatar
  • Wylogowany
  • Pilot 100+, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Pilot 100+, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Posty: 1236
  • Oklaski: 16
  • Otrzymane podziękowania: 263
Wprawdzie poprawna odpowiedź na pytanie zadane w temacie pokazała się już na pierwszej stronie, ale uzupełnię ją rysunkiem (raczej "coś jakby rysunkiem"). Zasady krążenia pokazana na rysunku są takie same niezależnie od tego czy stok mamy po prawej czy po lewej ręce, dlatego lustrzane odbicie :D

Piotrek - jak ktoś leci przed tobą nieco niżej i zakrąży w noszeniu, a następnie znajdzie się na moim poziomie to oznacza to, że już założył krążenie i ma pierwszeństwo. Ale jak założył krążenie w zerze na naszym poziomie to już nie - więc bez zasady ograniczonego zaufania ani rusz.
Wobec różnych umiejętności pilotów i właściwości komina to jamam taką zasadę - nie pakuję się w sytuację, w której mój los zależy tylko i wyłącznie od innych. Czyli np.: lecąc za kimś i widząc nawrót nie mogę dać się zamknąć do stoku, a samemu decyduję o rozpoczęciu krążenia, gdy wiem, że nikogo nie zepchnę w stok. Nawet gdy krążę, ktoś może mnie nie zauważyć, więc krążę tak, by móc zastosować moją ww. zasadę i nie zrobić sobie i komuś zgodnie z przepisami kuku.
Dlatego latając na żaglo-termice szyja szybko puchnie, łatwo o wypadek i tak trudno wykręcić się z "akwarium" (tzn. jak latają początkujący... nie wspominając już o takich co tworzą własne przepisy jak Andrelo).




pzdr
bartek
Atos VR, Aeros Discus C, Mosquito NRG
(wcześniej Aeros Discus, UP TRX, Kanion Bravo)
ŚK 2001
Załączniki:
Podziękowali: Piotrolot

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Kto ma pierwszeństwo? 2012/12/28 09:40 #7498

  • Andrelo
  • Andrelo Avatar
  • Wylogowany
  • Czasowo zablokowany
  • Czasowo zablokowany
  • Posty: 1347
  • Oklaski: -172
  • Otrzymane podziękowania: 35
ojejku jejku jejku, no naprawdę całe niebo se zajęli - nie bądźcie śmieszni bo mam zajady.
No i jeszcze ta sytuacja, że ktoś zakłada wątek z pytaniem, sam sobie na nie odpowiada, i grozi wyrzuceniem z forum tych, którzy mają duże wątpliwości co do prawidłowości odpowiedzi. Ciekaw jestem - po co?

bartek napisał: Ale jak założył krążenie w zerze na naszym poziomie to już nie - więc bez zasady ograniczonego zaufania ani rusz.

Jeśli jest na tym samym poziomie to jest na zerze.
Jeśli na tym górnym rysunku krążący robi kółka w prawo, to ten przy zboczu odchodząc w lewo prawdopodobnie wchodzi z kolizyjnego na kolizję :pinch: Poza tym tworzysz własny przepis - bo na świecie obowiązuje omijanie kominów z PRAWEJ strony.

Powinniście jako grzeczne dziewczynki popływać na łódkach, gdzie kursy kolizyjne to chleb powszedni, a na regatach podstawa taktyki - wymuszenia niekorzystnego manewru i np. wpuszczenia na boje, to byście inaczej podchodzili do prawa drogi. Nikt się nie opierdziela i nie tworzy własnych praw drogi, jest prawo drogi i koniec. I prawo drogi również obejmuje zasady przy przeszkodach, które pewne manewry uniemożliwiają, np. w wąskich torach wodnych - i wszędzie jest reguła (jeziora, morza, rzeki, żaglówki, motorówki, kite'y, bojery, ...może skutery nie :lol:), ze trzeba zrobić miejsce na ominięcie przeszkody. Wszędzie tylko nie w regułach komunów. Z choinki się urwaliście? :evil:

W powietrzu jest o tyle podobnie z tym, że nie zawsze można zrobić 360 w miejscu, i skutki poważniejsze więc priorytetem jest nie mieć kursów kolizyjnych.


Od razu pojawia się następne pytanie - czy w takim razie na lekkim żaglu można kogoś zmusić do drzewowania wykorzystując regułę prawej ręki?



Jest jeden pilot nad drzewami, w miejscu gdzie żagiel już słabnie bo się szczyt wypłaszcza. I drugi, który właśnie wszedł znad drzew i idzie do stoku. Jest z prawej, niżej, może jeszcze dodać że uznał, że to komin i krąży. Ten wyżej nie może odejść w lewo (to jedyny przypadek gdy przy zbieżnych kursach odbija się w lewo) bo zacznie smyrać po drzewach, na zwrot w prawo zanurkowanie czy do góry nie ma miejsca, po delikatnym wingoverze w prawo straci 5-10m co może skończyć się drzewami lub niedolotem.
Więc jak jest z prawem drogi tutaj?
Lataj, wnusiu, nisko i powoli
i zwalniaj na zakrętach

Finsterwalder Funfex
Załączniki:

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Ostatnia edycja: przez Andrelo.

Kto ma pierwszeństwo? 2012/12/28 16:27 #7503

Porównanie latania z pływaniem na żaglówkach jest mało trafione ponieważ w locie nie możesz się zatrzymać ale masz do dyspozycji możliwość ruchu w górę lub w dół, poza tym na żaglówkach nie wykręca się kominów.

Na Twoim rysunku czerwony lotniarz widząc, że niebieski nie ma możliwości zrobienia uniku w lewo nie powinien kierować się w jego stronę - taka jest teoria.
Praktyka pokazuje jednak, że w przestrzeni powietrznej jest tak wiele miejsca, że obie lotnie zmieszczą się nad stokiem lecąc w tym samym kierunku i nikt nikomu nie będzie przeszkadzał.

Przeczytaj jeszcze raz uważnie fragment książki wstawiony do tego wątku przez Lonka, chodzi o fragment, w którym jest mowa o unikaniu sytuacji klizyjnych i o tym, że nie do każdej sytuacji z jaką się spotkasz w powietrzu można napisać przepis a tworzenie nadmiaru przepisów wcale nie poprawia bezpieczeństwa. Nigdzie nie znajdziesz informacji jak należy postępować gdy np. ktoś za wszelką cenę chce w Ciebie trafić swoją lotnią (tak jak na Twoim rysunku).
Proponuję żebyś w nadchodzącym sezonie zrobił dwa lub trzy 1-godzinne loty żaglowe w niezbyt zatłoczonej przestrzeni i wtedy wrócimy do tego wątku. Inaczej dalsza dyskusja nadal będzie przypominała rozmowę o kolorach ze ślepym.
Lotnie:
Air Wave - Magic Kiss 144,
Wills Wing - HP AT 158
Moyes - Xtralite 147,
Seedwings - Spyder 14
Quasar - Relief 215C
ŚK - od 2007r.
Podziękowali: Andrelo

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Kto ma pierwszeństwo? 2012/12/28 16:51 #7505

Z doświadczeniem jakie nabierasz i z kolegami co latasz, to lata się łatwiej i z mniejszą separacją. :P Bo wiesz co kolega może wywinąć i w jaki sposób :lol: w określonej sytuacji. Nu i latamy z łącznością, to bardzo pomaga w powietrzu. Staramy się pomagać sobie w powietrzu i na ziemi :)
Lotnia Aeros Combat 13.5GT, Paralotnia NIVIUK ARTIK5
www.aeros.com.ua
www.aerospara.com
www.kievprop.com/index.html
www.youtube.com/user/RuslanBushchak/videos
www.facebook.com/ruslan.bushchak
Skype: ruslan-b,
tel. +48 503 547 987
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Kto ma pierwszeństwo? 2013/01/31 16:37 #8025

  • Andrelo
  • Andrelo Avatar
  • Wylogowany
  • Czasowo zablokowany
  • Czasowo zablokowany
  • Posty: 1347
  • Oklaski: -172
  • Otrzymane podziękowania: 35
Projekt Rozporządzenia ws. innych statków powietrznych teraz to sensownie reguluje:

1. ogólnie, pierwszeństwo ma para/lotnia z prawej, niżej, unik należy wykonywać w prawo
2. wyższy priorytet ma lot w kominie: w kominie termicznym należy dostosować się do kierunku krążenia lotni znajdującej się tam wcześniej, krążenie w kominie termicznym powinno odbywać się po kręgach współśrodkowych, wejście i wyjście z krążenia może nastąpić tylko po stycznej, na zewnątrz kręgu (a więc nie można przelecieć przez komin na wprost).
3. nad tym priorytet przeszkody - podczas lotu przy zboczu lub innej przeszkodzie pierwszeństwo ma lotnia mająca zbocze lub inną przeszkodę z prawej strony jeśli nie może wykonać zmiany kierunku w prawo.
www.aeroklub-polski.pl/media/2013/01/r_3..._1i2_KLiP_130122.pdf

I to w zasadzie reguluje wszystkie przypadki w powietrzu.
Lataj, wnusiu, nisko i powoli
i zwalniaj na zakrętach

Finsterwalder Funfex

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Ostatnia edycja: przez Andrelo.
Moderatorzy: Leslawsterylnymichalo
Zasilane przez Forum Kunena