Witamy, Gość
Nazwa użytkownika: Hasło: Sekretny klucz Zapamiętaj mnie

TEMAT: Kto ma pierwszeństwo?

Kto ma pierwszeństwo? 2012/12/20 13:35 #7320

Kto ma pierwszeństwo? Pilot krążący w kominie czy na żaglu?

Jak co wtorek spotkamy się w knajpie "Na ulicy Krokodyli" w Krakowie. I jak co spotkanie mamy dosyć burzliwą dyskusję na rożne tematy. Jednym z tematów rozmowy (wreszcie o latania a nie o ..........!)
A spór był następujący: - ja powiedziałem że pilot co krąży w kominie koło zbocza ( zaczyna krążenie poniżej szczytu zbocza), ma pierwszeństwo nad pilotami co latają na tym samym zboczu na żaglu. Żeby było w miarę jasno ja chcę powiedzieć, to dla przykładu mamy górę Skrzyczne. Przykładowo ja znalazłem komin, poniżej szczytu, powiedzmy -200m. I zaczynam wykręcać się w kominie. Komin jak to komin ma swoje zasady i humory. W moim przypadku skierował się w kierunku zbocza i ja krążąc w nim przesuwam się powoli do zbocza zbliżają się do szczytu góry. A koledzy w tym czasie latają na żaglu, jedni na poziomie szczytu, kto niżej a kto wyżej. Krótko mówiąc jest akwarium. I teraz następuje kulminacja, ja wlatuje, krążąc w kominie w ten akwarium!!! - KTO KOMU MA USTAPIĆ DROGĘ???

Serdecznie pozdrawiam Ruslan
P.S. Ja twierdzę że ja mam pierwszeństwo, krążąc w kominie!
Jeżeli nie mam racji to proszę mi wytłumaczyć czemu?

Lotnia Aeros Combat 13.5GT, Paralotnia NIVIUK ARTIK5
www.aeros.com.ua
www.aerospara.com
www.kievprop.com/index.html
www.youtube.com/user/RuslanBushchak/videos
www.facebook.com/ruslan.bushchak
Skype: ruslan-b,
tel. +48 503 547 987
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Kto ma pierwszeństwo? 2012/12/20 14:52 #7321

  • air_viking
  • air_viking Avatar
  • Wylogowany
  • Pilot, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Pilot, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Posty: 619
  • Oklaski: 20
  • Otrzymane podziękowania: 493
Gentlemani ustepuja sobie w powietrzu miejsca nawzajem.

:-)

Pozdrawiam,
air_viking

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Kto ma pierwszeństwo? 2012/12/20 15:49 #7324

W skrócie, to chodzi mi o zasadę. Czy jak pilot kręci komin i z nim wlatuje w strefę żagla, gdzie latają piloci, to:
a) ustępuje pilotom na żaglu
b) piloci na żaglu ustępują pilotowi, co kręci komin

W przepisach napisano tak:
5.6.5. Podczas lotu zboczowego żaglowego pierwszeństwo ma paralotnia
mająca zbocze z prawej
strony.
5.6.6. Pierwszeństwo lądowania ma paralotnia znajdująca się na
podejściu na mniejszej wysokości.
5.6.7. Podczas lotu w kominie termicznym należy dostosować się do
kierunku krążenia paralotni
znajdującej się tam wcześniej.
5.6.8. Krążenie w kominie termicznym powinno odbywać się po kręgach
współśrodkowych.
5.6.9. Wejście i wyjście z krążenia może nastąpić tylko po stycznej,
na zewnątrz kręgu.


Na forum paralotniowy zadałem takie pytanie, jak kogoś interesuje to może sobie poczytać tam odpowiedzi pilotów.
Lotnia Aeros Combat 13.5GT, Paralotnia NIVIUK ARTIK5
www.aeros.com.ua
www.aerospara.com
www.kievprop.com/index.html
www.youtube.com/user/RuslanBushchak/videos
www.facebook.com/ruslan.bushchak
Skype: ruslan-b,
tel. +48 503 547 987
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Ostatnia edycja: przez Ruslan Bushchak.

Kto ma pierwszeństwo? 2012/12/20 18:52 #7337

Widząc lotnię krążącą w kominie i zbliżającą się do zbocza, nad którym ja bym latał czym prędzej przyłączył bym się do tej lotni wchodząc w ten sam komin.
Czy ktoś zrobiłby inaczej?
Lotnie:
Air Wave - Magic Kiss 144,
Wills Wing - HP AT 158
Moyes - Xtralite 147,
Seedwings - Spyder 14
Quasar - Relief 215C
ŚK - od 2007r.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Kto ma pierwszeństwo? 2012/12/20 21:21 #7346

  • Andrelo
  • Andrelo Avatar
  • Wylogowany
  • Czasowo zablokowany
  • Czasowo zablokowany
  • Posty: 1347
  • Oklaski: -172
  • Otrzymane podziękowania: 35
Dolecieć od prawej strony do kogoś na żaglu, który ma zbocze z prawej strony to nie jest takie łatwe...
Lataj, wnusiu, nisko i powoli
i zwalniaj na zakrętach

Finsterwalder Funfex

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Kto ma pierwszeństwo? 2012/12/21 08:36 #7355

  • air_viking
  • air_viking Avatar
  • Wylogowany
  • Pilot, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Pilot, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Posty: 619
  • Oklaski: 20
  • Otrzymane podziękowania: 493

Ruslan Bushchak napisał: W skrócie, to chodzi mi o zasadę. Czy jak pilot kręci komin i z nim wlatuje w strefę żagla, gdzie latają piloci, to:
a) ustępuje pilotom na żaglu
b) piloci na żaglu ustępują pilotowi, co kręci komin


Jesli w tej sytuacji posiadasz jakies watpliwosc to zawsze mozna odwolac sie do zasad VFR. Istota tych zasad jest zapewnienie sobie wzajemnie przez pilotow przestrzeni do manewrowania w miare posiadanych przez siebie mozliwosci. Dobre praktyki VFR mozna skonsolidowac w nastepujacych przykladach zachowan:

- piloci wymijaja sie skrecajac w prawa strone,
- jesli lot odbywa sie w poblizu przeszkod terenowych, pilot majacy przeszkode po swojej prawej stronie w konfiguracji uniemozliwiajacej skret w prawo moze wykonac lot na wprost, wieksza odpowiedzialnosc za zachowanie separacji spoczywa na piloci, ktorego manewrowania nie ograniczaja przeszkody,
- pilot lecacy z napedem ustepuje miejsca lecacemu bez napedu,

specyficzne dla latania bezsilnikowego (jako, ze utrzymanie wznoszenia na takich latadlach jest niezagwarantowane):
- pilot na wyzszym pulapie ustepuje pilotowi na nizszym pulapie,
- pilot dysponujacy wieksza predkoscia ustepuje pilotowi wolniejszemu,
- krazenie na tym samym pulapie odbywa sie wspolosiowo,
- do krazenia dolaczamy po stycznej,

Na koniec uwaga zwiazana z konstrukcja lotni czy paralotni. Z uwagi na podwieszenie pilota pod platem posiadamy ograniczona mozliwosc obserwacji w gore. Z tego punktu widzenia nalezy zakladac, ze pilot lotni czy paralotnie nie prowadzi obserwacji w gore i moze nie miec informacji o obiektach powyzej siebie. Oczywiscie wszyscy staramy sie obserwowac w gore ale w personalnej strategii bezpieczenstwa zakladamy, ze lotnie i paralotnie takiej obserwacji nie prowadza.

Wracajac do przykladu Ruslana to w zgodzie z dobrymi praktykami opisanymi wyzej rozwiazanie jest wrecz trywialne. Jesli widzimy wznoszaca sie lotnie w kominie, ktory podchodzi przy stoku od dolu z punktu widzenia ludzi zeglujacych ponad startem:

- zeglujacy zapewniaja przestrzen dla lotni krazacej pod nimi. Z chwila kiedy lotnia zrowna sie wysokoscia z pozostalymi przylaczaja sie oni do krazenia. Krazac na jednym poziomie lotnie kraza po zewnetrznej stronie paralotni.

Prawda, ze proste? Warto promowac w swoim otoczeniu dobre zasady latania. Faktem jest, ze z przestrzeganiem dobrych obyczajow bywa roznie (jedna z przyczyn moze byc niski poziom szkolenia adeptow paralotniarstwa - tak wynika z mojej luznej obserwacji) wiec powinnismy byc szczegolnie odpowiedzialni za przekazywanie mlodszym pilotom wiedzy praktycznej.

pozdrawiam,
air_viking

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Ostatnia edycja: przez air_viking.

Kto ma pierwszeństwo? 2012/12/21 18:52 #7359

  • Andrelo
  • Andrelo Avatar
  • Wylogowany
  • Czasowo zablokowany
  • Czasowo zablokowany
  • Posty: 1347
  • Oklaski: -172
  • Otrzymane podziękowania: 35

air_viking napisał: - jesli lot odbywa sie w poblizu przeszkod terenowych, pilot majacy przeszkode po swojej prawej stronie w konfiguracji uniemozliwiajacej skret w prawo moze wykonac lot na wprost, wieksza odpowiedzialnosc za zachowanie separacji spoczywa na piloci, ktorego manewrowania nie ograniczaja przeszkody,


A czy rotor nad szczytem jest przeszkodą terenową i jak wysoko uznaje się, że sięga - bo tu niektórzy stwierdzali, że nad zawietrzną nie latają?
Lataj, wnusiu, nisko i powoli
i zwalniaj na zakrętach

Finsterwalder Funfex

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Ostatnia edycja: przez Andrelo.

Kto ma pierwszeństwo? 2012/12/21 22:15 #7364

  • Andrelo
  • Andrelo Avatar
  • Wylogowany
  • Czasowo zablokowany
  • Czasowo zablokowany
  • Posty: 1347
  • Oklaski: -172
  • Otrzymane podziękowania: 35
Zdjęcie z dziś - ilustracja do tematu ;D

Lataj, wnusiu, nisko i powoli
i zwalniaj na zakrętach

Finsterwalder Funfex

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Kto ma pierwszeństwo? 2012/12/22 08:38 #7366

  • Piotrolot
  • Piotrolot Avatar
  • Wylogowany
  • Pilot 100+, Sponsor lotnie.pl 2015
  • Pilot 100+, Sponsor lotnie.pl 2015
  • Posty: 4295
  • Oklaski: -258
  • Otrzymane podziękowania: 583
Post usunięty z powodu złamania Regulaminu Forum.
Piotrolot - to kolejny raz w dość krótkim okresie czasu!

Rada Forum
Pilot Szybowcowy 326 h. Prak Instr. kl 2. Mech.Osługi s-ków do 5700 kg według CZLZ-4i-1311/4/78. Pilot Motolotni Nr. 1072 (25 h) Pilot Moskito - 1 h

Delta Piotrolot

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Ostatnia edycja: przez Rada Forum.

Kto ma pierwszeństwo? 2012/12/22 09:00 #7367

Po pierwsze Piotrolot ten watek jest o zasadach w lataniu. Twój post tu wcale nie potrzebny i nic nie wnosi w dyskusje a jedynie miesza. Zresztą w tym jesteś dobry, narzekać, nadawać i rozwalać całą dyskusje. Ja również latam na glajtach i powiem ci jako pilot paralotni że jesteś śmieszny z swoimi tekstami w adres paralotniarzy. Dla przykłady zobacz sobie na wyniki Pawła Farona
xcc.paragliding.pl/module.php?id=26&cont...&competitorid=100051
Czy ty możesz się pochwalić takimi wynikami? Czy choć raz zrobiłeś jaki kol-wiek przelot? Pokaż choć jeden trak, gdzie wykręcasz komi i robisz przeskoki. Nadawać to ty potrafisz na paralotnie, a sam co potrafisz w lataniu?
Tak szczerze, to myślałem że już się tu nie pojawisz, bo sam napisałeś że w PL wszystko do ..........!!!
Odnośnie tego wątku, jak masz coś sensownego napisać, to pisz. A jak masz zamiar dalej pisać w stylu jakim piszesz, to nie pisz tu nic.
Lotnia Aeros Combat 13.5GT, Paralotnia NIVIUK ARTIK5
www.aeros.com.ua
www.aerospara.com
www.kievprop.com/index.html
www.youtube.com/user/RuslanBushchak/videos
www.facebook.com/ruslan.bushchak
Skype: ruslan-b,
tel. +48 503 547 987
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Podziękowali: Piotrolot

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Moderatorzy: Leslawsterylnymichalo
Zasilane przez Forum Kunena