Witamy, Gość
Nazwa użytkownika: Hasło: Sekretny klucz Zapamiętaj mnie

TEMAT: Żar - Mekka Polskiego Lotniarstwa

Żar - Mekka Polskiego Lotniarstwa 2015/02/20 09:30 #2017056

  • Agi
  • Agi Avatar Autor
  • Wylogowany
  • Sympatyk, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Sympatyk, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Posty: 2953
  • Oklaski: 19
  • Otrzymane podziękowania: 338
Żar... kocham tę górę... :)
To miejsce przepełnione historią polskiego szybownictwa i lotniarstwa.

Niestety wielu ludzi bardzo się stara, żeby o tym zapomniano...


Stylowy, przedwojenny budynek Meteo z pięknymi narożami z kamienia - w stanie smutnego pustostanu,
z doklejoną drewnianą budą, na której widnieje baner z reklamą majtek czy innej bielizny na Walentynki... :dry:
W bok budynku "wrąbane" są grube wiązki przewodów z wieży przekaźnikowej.
Dlaczego nie można było przeprowadzić ich pod ziemią??? Nie wiem.
Ja dla mnie - ten budynek to idealne miejsce na małe muzeum lotniarstwa, które tak czy tak jest w planach na najbliższe lata...

foto: Agi



Dziurawienie zabytkowego budynku kablami było już obecne już w latach 80-ych...
foto: Pulsar



Natomiast w późnych latach 40-ych wyglądało to tak:
Foto: Wojciech Gorgolewski, www.gorpol.pl
Międzynarodowe Mistrzostwa Szybowcowe, Żar 1949 rok.


Foto: Wojciech Gorgolewski, www.gorpol.pl



cdn.

"Dzień bez zaglądnięcia na Forum, jest dniem straconym" - Dr Flatter
"Jak jest?? Jest lotnie!!"
Załączniki:

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Ostatnia edycja: przez Agi.

Żar - Mekka Polskiego Lotniarstwa 2015/02/20 14:03 #2017060

  • Agi
  • Agi Avatar Autor
  • Wylogowany
  • Sympatyk, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Sympatyk, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Posty: 2953
  • Oklaski: 19
  • Otrzymane podziękowania: 338
Mały, również zabytkowy budyneczek dawnej maszynowni starego wyciągu szybowcowego,
zbudowanego w tym samym stylu, co budynek Meteo (poprzedni post) - teraz jest obity brązowymi dechami.
Widoczna pozostała jedynie kamienna podmurówka.

Może i to deskowanie jest estetyczne, jednak całkowicie maskuje historyczne znaczenie tej budowli.

foto: Agi



Ten sam budyneczek, jeszcze z działającym wyciągiem szybowcowym, lata 80-te.
foto: Pulsar



A tutaj widok na nasz budyneczek z lotu ptaka. (oznaczony czerwoną strzałką).
Skoro przy budowie zbiornika wodnego na szczycie (1), a potem przy budowie górnej stacji kolejki (2),
tego budyneczku nie wyburzono, - to znaczy że nie zgodził się na to konserwator zabytków.
A obić coś dechami, czy jakimś saidingiem, można niestety bez jego zgody... :dry:


cdn..

"Dzień bez zaglądnięcia na Forum, jest dniem straconym" - Dr Flatter
"Jak jest?? Jest lotnie!!"
Załączniki:

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Ostatnia edycja: przez Agi.

Żar - Mekka Polskiego Lotniarstwa 2015/02/20 14:20 #2017061

  • Agi
  • Agi Avatar Autor
  • Wylogowany
  • Sympatyk, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Sympatyk, Sponsor lotnie.pl 2016
  • Posty: 2953
  • Oklaski: 19
  • Otrzymane podziękowania: 338
Internat Górskiej Szkoły Szybowcowej.
Mimo, że zainwestowano sporo środków w wymianę wszystkich okien i modernizację pokoi,
najwyraźniej ciągle brak środków na wymianę instalacji grzewczej.
No i raz na dobę jest coś takiego: :blink: :S :S :S :pinch:

foto: Agi




Mimo tego wszystkiego, i tak kocham tę górę
i cały czas mam nadzieję, że będzie tam kiedyś tak, jak powinno być..

"Dzień bez zaglądnięcia na Forum, jest dniem straconym" - Dr Flatter
"Jak jest?? Jest lotnie!!"
Załączniki:

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Ostatnia edycja: przez Agi.

Żar - Mekka Polskiego Lotniarstwa 2015/02/20 20:04 #2017067

  • Piotrolot
  • Piotrolot Avatar
  • Wylogowany
  • Pilot 100+, Sponsor lotnie.pl 2015
  • Pilot 100+, Sponsor lotnie.pl 2015
  • Posty: 4295
  • Oklaski: -258
  • Otrzymane podziękowania: 583
Droga Agi , Szanowny Eugeniuszu @, Nie damy Rady bez dofinansowania UE . Najlepiej wyszla na Inwstycjach Bezmiechowa bo ponoc Akademia wygladala by biednie bez lotniska gorskiego . Tak naprawde Bezmiechowa ma korzenie Typowo polskie . Leszno to Centrum Pana Dankowskiego & Co , wiec przy tloku samolotow Liniowych w Warszawie postawiono na dlugie przeloty od Zachodu Polski. Znalazla sie kasa za pieniadze naszych rodzicow . Zar i Jezow dla Wladz to poniemickie szybowiska wiec niech Niemcy iwestuja w remonty i rozbudowe . Zar miel wielkie szczescie w nieszczesciu , ze Gierek budujac elektrownie w ramach odszkodowania wybudowal obiekt na dole dla szybownikow . W tedy jeszcze lotniarstwo raczkowalo w Kraju . Histori nie da sie juz odwrocic i plakac za szynami Tramwajowymi oraz cala ta byla poniemiecka infrastruktura . Niech sobie za nia placza szybownicy , ktorzy w tamtych czasach przyklaskiwali Gierkowi . Przeciez Panstwo dawalo benzyne dla aeroklubow PRL na drogie holowanie szybowcow " kombajnami " jak Wilga czy Jak . Szastano paliwem i resursami sprzetu na lewo i prawo w mysl wspolpracy Operacyjnej dla Wojska i Komitetow . Dzisiaj znowu bysmy wszyscy powrocili chetnie do romantycznego latania z Lin gumowch prawie za darmo . Niestety pozostaje pytanie czy wagonik obecnej kolejki zabierze na specjalna druga platforme na doczepke , drewniany szybowiec czy lotnie ??? Mysle , ze dlugo Nie.
Z jezowem jest podobnie . Aeroklub JGA dostal w spadku dwa lotniska . To Horor dla Warszawy :woohoo: . Jak to utrzmac . Nie bede wnikal w szczegoly bo szkoda nerwow . Najlepiej Niech sie zawali albo spali . Remont smigla - praca KACAPOW - nadanie klasy -remont samolotu czy szybowcow zawsze wezmie gore nad inwestycjami w obiekt . Resturacyjka jakos funkcjonuje , ale ciagle brak kasy na odbudowe zawalonego hangaru . Musza to zrobic Niemcy bo latanie bierze gore i oplata pensji Dyrektorskiej aeroklubu 5000 zl miesiecznie .
Zar jest do uratowania dla Lotniarstwa tylko zdemontujmy te latarnie w obrebe startowiska . Postawmy Rampy startowe . Transport lotni na gore Unimogiem to male piwo . Tylko w ten sposob zapelnimy Hotel przy aeroklubie ponownie i poczujemy tam znowu atmosfere Miedzynarodowych Mistrzostw Swiata w Lotniarstwie . Zycze wszystkim sympatykom pilki noznej , aby ich stadiony za nasze Miliony zerdzewialy jak najszybciej . Jezow i Zar potrzebuje dofinansowania z Ministerstwa Sportu . Nie tylko pogieta pilka jest sportem ;) Wasserkuppe otrzymalo Miliony do Wladz i wlasnie w ubieglym roku oddano nowoczesny obiekt dla pilotow . Co zrobili Jelenianie ? Oddali byly Biurowiec Aeroklubu dla Wujta Gminy za Gore szybowcowa . Madry Wujt przekierowal pieniadze na remont obiektu dla zaprzyjaznionych Gmin Europejskich , ale juz na potrzeby Gminy jak Straz Pozarna i Szkola . Pozostala izba po Kierowniku Stepinskim na Izbe Pamieci po lotnikach . Izba ma cienka przyszlosc bo Madry Wujt ciagle mysli jak to dalej adoptowac na szkole . Na Szybowcowa Szkole Jezowska narzekali juz Niemcy z NS Fligerkorps . Edmund Schneider budowniczy Jezowa za pieniadze adolfa inwestowal blisko domu przy Kukulczym wzgorzu . Czytam stare opowiesci . Wszyscy musieli " drzec buty " z powodu rozrzucenia obiektow lotniczych po gorze . Od lat 50-tych warszawka kazala zdemontowac i spalic dwa hangary na zboczu Zachodnim i Ploszczynie . Interesy prawdziwych lotnikow skurczyly sie do minimum i z kolosa bylej Panstwowej szkoly pozostal dziad . Przestalem marzyc o muzeum lotniarza a od lat zachomikowany angielski Gryfon i Rogallo 1 poprostu trafi na zlom . Motolotnie podarowalem dalej . Za sztuke Lotni bez certyfikatu aluminiu dostane tu w monachium 5 euro na loda. Zrozumialem , ze konkurencja szybowcowa jest najwazniejsza i zarzuci ona nas czapkami bo jest u siebie .
Pomimo wszystko Kocham to miejsce wraz z cala zyjaca jeszcze rodzina Hoffmanow , ktorzy udostepnili swoje ogrodnictwo Jezowa / Grunau pod budowe Zakladow Szybowcowych Schneidera ( Wybudowano 5000 szybowcow Grunalek w produkcji na trzy zmiany ) . Zyje jeszcze 90 -co latek Harry Schneider w Australii. Jakie zdiecia mam mu podeslac ?? zawalonych i zdemontowanych hangarow ??? czy moze fote " grilowanego hangaru " przy wierzy .
Czekamy na dalsze EU inwestycje w " mazowieckie " a na zachodzie niech prywatni sympatycy i inwestorzy otworza portfele dla aeroklubu jelenian .
;)
Pilot Szybowcowy 326 h. Prak Instr. kl 2. Mech.Osługi s-ków do 5700 kg według CZLZ-4i-1311/4/78. Pilot Motolotni Nr. 1072 (25 h) Pilot Moskito - 1 h

Delta Piotrolot

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Ostatnia edycja: przez Piotrolot.
Moderatorzy: sterylnymichaloLeslaw
Zasilane przez Forum Kunena